24 9 januari 2024 Wij feliciteren MTS Chaser CV met hun m.t.s. “Chaser” Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor G&R Scheepsbouw B.V. Wij wensen mts Chaser en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com +31 (0)10-411 9595 WWW.OVERVLIET.NL Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Het team van Asto Shipyard wenst MTS Chaser een voorspoedige en behouden vaart! DE TROSSEN KUNNEN LOS! TO BE EXACT. (Foto: Asto Shipyard/Maritime Filming Group) Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. f in
9 januari 2024 25 2023 was relatief rustig jaar voor KNRM De KNRM kijkt terug op een relatief rustig jaar. Het aantal hulpvragen lag lager dan de afgelopen zes jaar. De 45 reddingstations werden in totaal 2.363 keer (2.520 in 2022) gealarmeerd voor zoek- en reddingsacties. OOSTKOLK SLUIS WEURT DICHT VOOR VERVANGING CAMERA’S Rijkswaterstaat vervangt op Sluis Weurt de camera’s voor de bediening van de oostkolk. Daarom is de oostkolk van maandag 15 januari 07.00 tot en met vrijdag 26 januari 17.00 uur dicht voor de scheepvaart. De westkolk blijft wel beschikbaar om te schutten. De nieuwe digitale camera’s leveren een hogere beeldkwaliteit en verbeteren daarmee de veiligheid van de sluis, aldus Rijkswaterstaat. Vanaf februari voert Rijkswaterstaat verschillende onderhoudswerkzaamheden uit aan de westkolk van de verbinding tussen het Maas-Waalkanaal en de Waal. Dat werk gebeurt in meerdere fases. In een daarvan vervangt Rijkswaterstaat ook de camera’s van de westkolk. Al deze werkzaamheden zijn onderdeel van groot onderhoud aan het hele sluiscomplex in Weurt. De afgelopen jaren zijn alle zes de sluisdeuren volledig gerenoveerd. Ondertussen werkt Rijkswaterstaat toe naar grootschalige vervanging en renovatie van het hele complex. De oostkolk is aangelegd tussen 1923 en 1928, de westkolk in 1975. Jaarlijks passeren ongeveer 29.000 binnenvaartschepen het sluiscomplex Weurt. In storm Poly moest reddingstation Urk op 5 juli uitvaren voor een gezonken jacht. (foto KNRM) De KNRM komt onder alle weersomstandigheden in actie bij noodoproepen en assistentieverzoeken op het water. Daarvoor liggen 75 reddingboten langs de kust paraat, die bemand worden door ongeveer 1.200 vrijwilligers. Aan de wal zorgen nog eens 300 vrijwilligers voor ondersteuning. Samen zorgden zij ervoor dat afgelopen jaar 3.397 personen (4.005 in 2022) door de reddingboten veilig aan wal werden gebracht, en ook nog 123 dieren. Radio Medische Dienst De vijf artsen van de KNRM Radio Medische Dienst (RMD), die dag en nacht bereikbaar zijn voor medische vragen van zeevarenden wereldwijd, gaven 749 medische consulten. Dat was minder dan de afgelopen drie jaar, toen corona voor extra vragen zorgde. De dertig vrijwillige operators van het telefonisch KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) zagen dit jaar het aantal telefoontjes van watersporters met niet-spoedeisende hulpvragen toenemen tot 1.183 (1.034 in 2022). In 131 gevallen konden de hulpvragen telefonisch worden opgelost en hoefde geen reddingboot te varen. Ook de negentig KNRM Lifeguards op de Friese Waddeneilanden en in Wassenaar hadden met 703 hulpverleningen (844 in 2022) een rustiger jaar. Mede door het slechtere zomerweer in juli en augustus waren er minder recreanten op het strand en zwemmers in zee. Bijzondere reddingen Ook dit jaar waren er meerdere bijzondere reddingen. Een aantal daarvan kregen veel (meda-)aandacht. Zoals de brand aan boord van autocarrier Fremantle Highway op 25 juli. KNRM-reddingstations Ameland en Schiermonnikoog, Rederij Noordgat en de Kustwacht helikopters wisten alle opvarenden op het nippertje te redden. De reddingboten brachten zeven zwaargewonden aan wal. Ook storm Poly op 5 juli, één van de zwaarste zomerstormen in 50 jaar, kunnen veel mensen zich nog herinneren. Terwijl de ravage op land groot was, bleef het aantal reddingsacties op het water beperkt tot twee. Alleen de reddingstations Marken en Urk moesten uitvaren in windkracht 11. In mei sloeg tijdens de beginnende schemering een solozeiler overboord op het IJsselmeer. Zijn vermissing werd pas uren later ontdekt. Doordat hij een reddingsvest droeg kon hij zichzelf zwemmend in veiligheid brengen en op een voor anker liggende duwbak klimmen. Daar bracht hij de nacht door en werd hij de volgende dag gevonden door de gealarmeerde redding stations Enkhuizen en Urk. Twee dagen ervoor moest reddingstation Enkhuizen ook al in actie komen voor een zeiler die hetzelfde overkwam, maar het helaas niet overleefde omdat hij geen reddingsvest droeg. 200 jaar KNRM Op 11 november 2023 startte de KNRM haar 200e levensjaar, en daarmee een jubileumjaar vol feestelijke activiteiten. De KNRM staat dit jaar extra stil bij het verleden, herdenkt de redders die hun leven gaven voor anderen en kijkt vooruit naar de toekomst. Het nieuwe jaar wordt ingeluid met de release van het lied Wat als de storm komt. Van 12 tot en met 14 januari zingen Stef Bos en Fleur Raateland het nummer op tien reddingstations verspreid door het land. Vanaf 18 maart volgt een wekelijkse podcastserie waarin presentator Roelof Hemmen in gesprek gaat met redders en geredden. Verder openen exposities in regionale en landelijke maritieme musea, verschijnt er een uniek fotoboek en zijn er een YouTube-serie van Govert Sweep, een speciale jubileumzegel door PostNL, herdenkingsmunten en zal er een KNRM-tulp worden onthuld. Het jubileumjaar wordt in oktober afgesloten met het muziekspektakel Symfonie van het water in het Nieuwe Luxor in Rotterdam. De bemanning van de Bore Sea. (foto DSM) WARME KERST AAN BOORD Voor bemanningsleden van zeeschepen kan de kerstperiode eenzaam zijn. Ver van huis, en door het tijdverschil wordt contact met de familie er vaak niet gemakkelijker op. Daarom hebben medewerkers van de Deutsche Seemannsmission (DSM) in Lübeck weer kerstpakketten uitgedeeld aan boord van zeeschepen in de haven. Ze overhandigden in totaal zo’n 555 attenties aan mensen die volgens Bärbel Reichert (DSM) vaak onzichtbaar blijven, hoewel ze 90 procent van alle goederen wereldwijd vervoeren. Scheepsbemanningen in de zeevaart zijn tegenwoordig vrijwel altijd internationaal gekleurd. Zo werken aan boord van de Bore Sea mensen uit Nederland, Estland, Oekraïne en de Filipijnen. De twee scheepskoks hadden eind 2023 een feestelijk kerstmaal voorbereid met smaken uit alle wereldkeukens. Kapitein Jan Krip is ieder jaar weer onder de indruk hoe de internationaal samengestelde crew, met zoveel verschillende geloven, er samen toch een mooie kerst van kunnen maken. Regeringsleiders in de hele wereld kunnen er een voorbeeld aan nemen. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl