16 9 januari 2024 Een mooie toekomst gewenst met het mvs RIVER DRONE 10 OMRU SCHEEPSRAMEN Ongeëvenaard Maatwerk Robuust Uitgevoerd Foto: Maritime Filming Group
9 januari 2024 17 River Drone 10 begint 2024 goed (foto’s Maritime Filming Group) Aan mvs RIVER DRONE 10 leverden o.a. vlootschouw.nl/river-drone-10 Berg Maritieme Meetsystemen - Gasdetectiesysteem Blokland Non Ferro Beunkoelers Blommaert Aluminium Constructions - Driedubbel uitschuifbare telescoopmast - Uitschuifbare stuurhuttrap - Boordlichtbakken - Davit met handlier Dik den Hollander Interieurs Complete stoffering waaronder pvc vloeren en zonwering, matrassen en bed textiel, zonwering en huishoudpakket Dijvler Materiaal Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en koppellieren Hoogendoorn MBI Betimmering woning en stuurhuis Kampers Shipyard Hefgeleidekokersysteem Omru Scheepsramen Scheepsramen Tresco Engineering Tresco Navigis Verhaar Omega - Twee Verhaar Omega POD voorstuwingsystemen type Equadrive 620 (schroefdiam 1350 mm) incl. straalbuis, 550 kW bij 430 tpm - Twee Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type VBS1400Sr-N (schroefdiam 1400 mm), verticale opstelling, 420 kW bij 1800 tpm - Een schroefcompressor Atlas Copco G5 FF tbv nabehandeling Stage V Werkina Werkendam Complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, Seafarsysteem, complete airco-installatie, Inland ECDIS Viewer, en AISinstallatie en Power Management Systeem WindeX Engineering - Airconditioning - Overdrukinstallatie - Afzuiging accommodatie W&O Europe Appendages voor de machinekamers Raketaanvallen Rode Zee hebben (geringe) invloed op Rotterdamse haven De raketaanvallen op schepen in de Rode Zee leiden deze maand tot extra drukte op de Rotterdamse containerterminals, zo verwacht Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat om uitgestelde lading uit december doordat schepen moesten omvaren en dus langer onderweg waren. De onrust zal verder waarschijnlijk weinig effect hebben op de totale overslag in de Rotterdamse haven. Havenbedrijf Rotterdam verwacht wel dat de overslagcijfers van 2023 er lager door uitvallen: ongeveer 1,25 miljoen ton. Dat komt doordat die lading door de vertraging niet meer vóór de jaarwisseling arriveerde. Dat ‘verlies’ komt dan weer ten gunste van de resultaten van 2024. Omvaren Veel zeeschepen vanuit het Midden- Oosten en Zuidoost-Azië zijn de laatste weken omgevaren langs Kaap de Goede Hoop. Dat is ruim 6.000 kilometer langer. Het betekent voor containerschepen een extra vaartijd van acht tot twaalf dagen. In de tweede helft van december leken schepen toch weer door de Roze Zee en het Suezkanaal te kunnen varen doordat de Verenigde Staten bescherming boden tegen de raketaanvallen van Houthi- Maersk is begin januari opnieuw gestopt met de route via de Rode Zee. (archieffoto Tekst & Toebehoren) rebellen uit Jemen. Toen weer schepen werden bestookt, besloten meerdere rederijen toch weer het gebied te mijden. Suezkanaal Havenbedrijf Rotterdam vermoedt dat de containeroverslag in de laatste twee weken van december ongeveer 65.000 TEU, goed voor zo’n 650.000 ton, lager lag. De impact op de overslag van natte bulk is geschat op maximaal 0,5 miljoen ton. Elke maand gaat er door het Suezkanaal ongeveer 2,4 miljoen ton Rotterdamse natte bulk, maar lang niet alle bulkschepen zijn omgevaren. Maandelijks wordt er ongeveer 500.000 ton droge bulk (onder andere kolen en ijzererts) door het Suezkanaal naar Rotterdam vervoerd. De maximale impact voor deze type lading houdt het Havenbedrijf op ongeveer 100.000 ton. DIRECTIEWISSELING BIJ RHEINCARGO Sascha Odermatt is sinds 1 januari directeur bij RheinCargo. Hij volgt Jan Sönke Eckel op, die in december de organisatie heeft verlaten. Daar hadden de aandeelhouders in het kader van een reorganisatie op aangedrongen. Sönke Eckel was sinds oktober 2016 als RheinCargo-directeur verantwoordelijk voor de business units havens, vastgoed en marketing. Daarnaast werd hij in 2020 (op vrijwillige basis) voorzitter van de werkgroep havens NRW. Sascha Odermatt is directeur van de havens Neuss-Düsseldorf, die onder RheinCargo vallen. Binnen RheinCargo is Götz Jesberg verantwoordelijk geworden voor het operationele havenmanagement. Götz was als RheinCargo-directeur al verantwoordelijk voor de spooractiviteiten van de organisatie.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl