14 9 januari 2024 SVS Alblasserwaard maakt indruk met eerste nautisch-technisch event De afdeling Alblasserwaard van SchippersVereniging Schuttevaer (SVS) hield donderdag 28 december een Nautisch-Technisch Event. Op uitnodiging reisde ik af naar restaurant Kampanje in Hardinxveld-Giessendam. DOOR CHRIS VAN LOON Tijdens de inloop krijg ik koffie en ik loop door naar de grote zaal. Er zijn leden van de afdeling Alblasserwaard en genodigden, het is druk en er wordt gepraat en bijgepraat, gelachen. Vele handen worden geschud. Intussen neem ik het programmaboekje door, waarin interviews, mededelingen, advertenties en het dagprogramma vermeld staan. Om klokslag twee uur heet secretaris Jan Rijksen alle aanwezigen welkom op het eerste Nautisch- Technisch Event van de afdeling Alblasserwaard. Na een korte inleiding van aftredend voorzitter Joop van Belle, waarin ook de voortgang van de fusie tot Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) aan bod komt, staat duurzaamheid centraal. Klimaatverandering en onderhoud vaarwegen vraagt om een duurzame relatie is het thema van het event. Bruggen en baggeren Berend Turenhout, verkeersmanager bij Provincie Zuid-Holland, vertelt als eerste spreker over vaarwegen, onderhoud en duurzaamheid. Hij geeft de stand van zaken over de situatie in Zuid-Holland en het belang van de bestaande infrastructuur. Op een groot scherm voor in de zaal zien we voorbeelden van de aanpak van bruggen over het Merwedekanaal, de oeververbinding Oude Wetering en verbetering van aanwijzingsborden langs de vaarwegen in de regio. Voor de toekomst staan de vervanging en het onderhoud van meerdere bruggen en het uitbaggeren van provinciale vaarwegen op het programma; voor de vaarweggebruiker informatie van belang. Dan is er gelegenheid om vragen te stellen en die komen dan ook. Over een ligplaats in Meerkerk waar afgemeerde schepen Molen Den Bonk letterlijk de wind uit de zeilen nemen – en over andere ligplaatsproblemen. Turenhout geeft de verzekering dat vaarwegen niet afgeschaald zullen worden: “Er moet worden behouden wat we hebben, in het belang van kleine binnenschepen. Zet de binnenvaart op de kaart!” Er moet worden behouden wat we hebben, in het belang van kleine binnenschepen Een goed voorbeeld noemt hij het reclamebord op sommige schepen met een tekst als: “Hier vaart een file van 88 vrachtwagens”. “Als je met je fiets voor de geopende brug staat te wachten, snap je dat zo’n schip de congestie op de weg vermindert en daarmee ook in jouw belang is.” Hoog- en laagwater Geert Snoeij is bij KBN beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur. Hij heeft een presentatie voorbereid over de uitdagingen over laagwaterperiodes en het belang van de binnenvaart voor de economie: werk voor 81.000 mensen en jaarlijks 8 miljard omzet. Met een kwinkslag stipt hij de huidige situatie aan: geen laag- maar juist hoogwater, dat hier en daar tot zorgelijke situaties leidt. Duurzame oplossingen zijn vooral gericht om het teveel aan water af te voeren en tegelijkertijd het water vast te houden voor droge periodes. Daarnaast is verzilting van de bodem een probleem dat aandacht vraagt; in lange droge periodes dringt zout water vanuit zee dieper het land in en de toekomstige stijging van de zeespiegel versterkt de noodzaak tot het werken aan maatregelen daartegen. Interessant is om te horen dat elke 10 centimeter minder vaardiepte een verlies van een miljoen ton laadvermogen op de Waal tot gevolg heeft. Diverse ideeën passeren nu de revue, van baggeren tot het aanpassen van kribben, van waterbesparende sluizen tot het kanaliseren van riviergedeeltes, van verhogen van het waterpeil in het IJsselmeer tot het optimaliseren van schepen en aandrijvingen. Ook wordt gekeken hoe men in andere gebieden in Europa deze uitdagingen aangaat; vooral de Donau lijkt daarbij interessant. Een aantal zaken zijn antwoorden op vragen van de aanwezigen, want ook nu is daar ruimte voor. Bij elke oplossing moet een balans gevonden worden; economie en duurzaamheid zijn niet per se in tegenstelling tot elkaar. Voor alles geldt dat samenwerking tussen belanghebbende partijen en betrokken overheden bij elk project van het grootste belang is. Jan Rijksen bedankt de sprekers en dan is het pauze. Er wordt gecollecteerd voor de Stichting Opsporings- Apparatuur Drenkelingen (SOAD). Er wordt wat gedronken en aan de tafels komen de gesprekken weer los: over een nieuw vlak van die en die, over
9 januari 2024 15 HAVEN WESEL KRIJGT ONTGASSINGSINSTALLATIE GS-Recycling (GSR), een onderdeel van de KSR-groep, gaat in de haven van Wesel een reinigings- en ontgassingsinstallatie voor binnenschepen bouwen. De plannen zijn definitief goedgekeurd door het district Düsseldorf. De installatie zal jaarlijks zo’n 600.000 ton afval, afvalwater en residuen uit de binnenvaart kunnen verwerken. Er kunnen meerdere schepen tegelijk worden afgewerkt. Om dit mogelijk te maken wordt een reeds bestaande biologische reinigingsinstallatie voor afvalwater uitgebreid. Met de gassen uit tankers kan stroom worden opgewekt voor de productie van waterstof. Districtspresident Thomas Schürmann van Düsseldorf (3e van rechts) overhandigde in december de vergunning aan GSR-directeur Guido Schmidt. Afdelingssecretaris Jan Rijksen bedankt de sprekers. (foto Chris van Loon) wat een makelaar heeft gezegd, de keuringen die uitbleven. Het duurt even voor de aandacht terug is. Refit Gastsprekers Ewald Vonk en Pieter Boersma van Provincie Zuid-Holland benadrukken in hun bijdrage, getiteld Binnenvaart, het verduurzamen waard, de noodzaak van vergroening voor de binnenvaartsector. De kern van hun boodschap is dat er al veel wordt gedaan op het vlak van verduurzaming en dat er veel wordt geleerd. Het initiatief Refit Alliantie wil een versnelling bewerkstelligen van dit proces. Bij refitten ligt de nadruk vooral op duurzaamheid, met als speerpunt emissieloos varen. Op een vraag uit de zaal over de betaalbaarheid is het antwoord dat er vooral beweging komt in de sector en dat ook hier geldt dat beleid moet worden gemaakt in samenwerking met alle belanghebbenden. Tijdens de bijeenkomst spreken wethouders Jan Nederveen (CU) en Ton Spek (CDA) namens Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht over duurzaamheid en klimaatverandering. Ze delen initiatieven, successen en toekomstvisies van hun gemeenten. Daarbij springen vooral productie en verdeling van waterstof voor de scheepvaart- en de baggersector in het oog. Aldert Both houdt een aanstekelijke toespraak met als thema verandering over zijn laatste week als schipper van het beunschip Willy. Veertig jaar was dit schip zijn thuis en bijna net zo lang is hij lid van Schuttevaer. Vanmiddag verruilt hij het stuurrad voor het rad van fortuin; diverse leuke prijzen zijn er te winnen. Ik groet Jan Rijksen en vertrek nog voor de naborrel en het ongetwijfeld heerlijke buffet. Sociale verplichtingen tussen oud en nieuw vragen voorrang. Ik hoor dat er volgend jaar opnieuw een dergelijk interessant event wordt georganiseerd, ongetwijfeld net zo succesvol als dit. VEERMAN VALT IN MAAS Bij een poging om een vastgelopen veerpont in het Belgische Meeswijk los te krijgen, is 29 december een veerman in de Maas gevallen. Hij kon ternauwernood gered worden. Onder het veer zat een dikke, 10 meter lange boomstam klem. Veerman Ton Paulus was met een schip vanuit Helden naar Meeswijk gevaren om te helpen. Na enkele pogingen om de boom met een touw weg te trekken, brak de stam doormidden. Een deel kwam los en dreef met de krachtige stroming richting Maaseik. Na een korte pauze besliste de leiding van het Veerbedrijf Ton Paulus terug naar de gierboot te varen en een stuk touw rond het overblijvende deel van de boomstam te spannen. Een van de medewerkers sprong van het schip op de gierboot. Hij gleed uit op het gladde dek en viel in de kolkende Maas. Hij kon zich nog net vastklampen aan de boomstam en dreef mee in de stroming van de Maas. Hij kon niet op eigen kracht uit het water komen. De drenkeling wist een toegestoken ijzeren staaf te grijpen en vervolgens op de oever te klimmen. Hij is met het schip naar Helden teruggebracht en hield er uiteindelijk alleen een nat pak aan over. ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl