Views
1 year ago

2023-26 Kerst

Kerst

Kerst 86 19 december 2023 Esco wenst u een voorspoedig 2024! Met de QuickShift ® vaart u comfortabeler dan ooit Een Twin Disc keerkoppeling met QuickShift-technologie schakelt sneller en vloeiender. U kunt uw schip daardoor manoeuvreren als nooit tevoren. Het zorgt bovendien voor een aanzienlijk lagere belasting van het gehele aandrijfsysteem. Zo vaart u niet alleen comfortabeler, maar ook duurzamer. De QuickShift-keerkoppeling komt het beste tot z’n recht in combinatie met een EC600 bedieningssysteem. Meer weten? Neem gerust contact op voor meer informatie of het maken van een vrijblijvende afspraak. www.esco-aandrijvingen.nl • info@esco-aandrijvingen.nl • +31(0)172-423333 • Ondernemingsweg 19 Alphen a/d Rijn Dé specialist in pijpleidingen De Jong’s Pijpleidingfabriek produceert en installeert met veel expertise elke dag pijpleidingsystemen voor de maritieme sector t.b.v Baggerbouw, zeevaart, binnenvaart en jachtbouw zoals hopper- en cutterzuigers, containerschepen, sleepboten, chemicaliëntankers en luxe jachten. Zij kiezen voor het familliebedrijf uit Sliedrecht, omdat het al sinds 1951 de specialist is op dit gebied. Advies en ontwerp Met een deskundig team van engineers lukt het De Jong’s Pijpleidingfabriek uw aanvraag volgens de geldende eisen goed in kaart te brengen en een product op maat te leveren. De pijpleidingspecialist heeft ruime ervaring op het gebied van advies en ontwerp tot prefabricage en montage. Het familiebedrijf levert diverse projecten op, zoals laad-lossystemen, lens-ballastsystemen en bijvoorbeeld voortstuwings-installaties voor de maritieme industrie. Geavanceerde werkplaats De Jong’s Pijpleidingfabriek beschikt over een moderne en geavanceerde werkplaats waar de prefabricageen alle pijpleidingwerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Compleet prefab van pijpen: • Diameters van Ø6 mm tot en met ± Ø1600 mm • Segmentbochten en baggerbochten en -pijpen • Elektrisch, MIG of TIG lassen (afhankelijk van de toepassing) • Onder elke gewenste keuringsinstantie • CNC gestuurd doorn buigen. Wij beschikken over 2 stuks doorn buigmachines t/m 60,3MM uitwendig met een buigradius van 2D en 1 stuks doorn buigmachine t/m 168,3MM Deskundig team van monteurs Een deskundig team van monteurs, dat werkt onder leiding van een projectleider, draagt er zorg voor dat alle werkzaamheden veilig en adequaat uitgevoerd worden. Wij wensen u Prettige Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Sliedrecht Molendijk 80-82 • 3361 EP • Sliedrecht +31 (0)184 413 644 info@djps.nl www.djps.nl

19 december 2023 Kerst 87 Van oud naar nieuw Hij had de omschakeling van zeil naar motor meegemaakt. (illustratie A.F. van Loon) DOOR CHRIS VAN LOON Arie Zoals zoveel jongens uit zijn dorp in de jaren 60 wist Arie al jong wat hij worden wilde: binnenvaartschipper. Hij twijfelde daar nooit aan, hoewel hij akkerbouwer en timmerman als tweede keus achter de hand hield voor het geval de binnenvaart niet meer zou bestaan als hij groot was. Dat hoorde hij namelijk nogal eens. “De binnenvaart heeft geen toekomst, alles gaat naar weg en spoor.” Het bewijs kon je om je heen zien, werd er gezegd. Kanalen werden gedempt, wegen verbreed voor het wegverkeer en kleine losplaatsen maakten plaats voor woningbouw. Toen er naast zijn school een huis werd gebouwd, keek hij uit het raam hoe de stenen langzaam maar zeker strakke muren werden. Metselaar zou de derde optie zijn… huizen zijn immers altijd nodig. Dus dat gaf meer zekerheid, dacht de jonge Arie van Durp. In die tijd waren de schepen veel kleiner, maar ze lagen vaak te wachten op een reis, op de beurs. Zijn vader voer overal heen, met alle soorten lading. Toen Arie vroeg: “Pa, hoe zit dat nou met de toekomst van de binnenvaart, gaat echt alles straks over weg en spoor?”, zei Klaas: “Maak je niet druk, dat zeiden ze in mijn jeugd ook al.” Dat gaf moed. Nu zit hij in de stuurstoel van een gloednieuw schip. Het heeft nog geen reis gedaan en ligt te blinken in de thuishaven. Geen wonder dat hij mijmert over toen… Het einde van het jaar nadert, net als het einde van zijn varende leven. Hij is schipper geworden en, met de overname van de 1.200-tonner van zijn vader, ook ondernemer en het is goed gegaan. Nee niet vanzelf, dat is logisch. Terugkijkend is hij dankbaar, al veertig jaar gelukkig met Eva, twee zoons en een kleinkind op komst, nooit een schip verspeeld, nooit een verdronken matroos. Maar ook storm en ijsgang, lage vrachtprijzen en hoge brandstofprijzen, hoog- en laagwater, stremmingen, motorpech, schadevaringen – weliswaar geen grote maar toch –, tegenwerking van de bank, kritiek van de boekhouder… Je kunt er een boek over schrijven. Als je zou willen. Gek, het lijkt of de goede herinneringen de mindere verdringen. Wat je als schipper ziet vanaf je werkplek, is met geen andere baan te vergelijken. Het rivierenlandschap, de zeehavens, Zeeland, het IJsselmeer. Zonsopkomsten in nevel en vuurrode zonsondergangen in het westen, waar geen bebouwing het zicht ontneemt, maanlichte nachten, rimpelloze kanalen. Verstilde eenzaamheid afgewisseld met rumoerige bedrijvigheid. Dat blijft hem vooral bij. “Maar”, zegt hij bijna hardop tegen zichzelf, “ik vaar nog mee tot de zomer. Mooi om het zo af te bouwen.” Het 110-meterschip lijkt een van de vele van dit formaat, maar voor de familie Van Durp is het een enorme stap vooruit. Niet zozeer in tonnage – het vorige was maar 400 ton kleiner – maar vooral in uitrusting. De voortstuwing is het neusje van de zalm: twee elektrische, 360 graden draaibare pods maken het schip uitermate wendbaar, bleek bij de proefvaart in het Vuile Gat. En dat zonder roeren. Natuurlijk zijn de dieselmotoren die voor de aandrijving zorgen Stage-V gecertificeerd. Het hele casco is gezandstraald, roestvaststaal en aluminium zijn in ruime mate toegepast, alles is gedaan om het onderhoud tot een minimum te beperken. De woningen zijn ruim en afgewerkt als villa’s, het stuurhuis straalt de klasse uit van een luxe jacht, de modernste apparatuur vond een plek in de lessenaar. Hij vraagt zich af wat zijn opa ervan gevonden zou hebben – of z’n vader, die ook niet meer leeft. Hij mist hem nu. Klaas Iedere schipper maakt veel mee, dat merk je als je aan de praat raakt. Er komt geen eind aan de verhalen, al dan niet uitvergroot door een minder scherp geheugen of doordat de feiten in het verhaal meestal niet verifieerbaar zijn. “Er stonden golven van dríe meter” of: “Ik lag dertig centimeter over de ijk.” “Heel de nacht voor Jan met de korte achternaam op mijn benen gestaan” of: “Als het zo moet dan gooi ik hem neer, ze bekijken het maar met zijn allen.” Meestal was het woordgebruik wat krachtiger… Klaas zat ook vol verhalen, temeer daar hij de tijd had meegemaakt van olielampen voor navigatie en de omschakeling van zeil naar motor. Zijn tijdreis was spectaculairder dan die van Arie. Klaas van Durp begon als zetschipper op een slecht gemotoriseerde kempenaar en voer daarmee zonder enig nautisch hulpmiddel door de lage landen, samen met Jenny. Hij kon beeldend vertellen over de ontberingen die ze hadden geleden, maar zonder teleurstelling, spijt of dikdoenerij. Het wás gewoon zo. Maar soms schoof hij naar het puntje van zijn stoel, stak een sigaar op en dan twinkelden zijn ogen alsof hij iets nieuws ging vertellen – wat meestal niet zo was, want de meeste verhalen en anekdotes kende Arie bijna uit het hoofd. Niet erg; een goed boek lees je soms ook meerdere keren. Lees verder op pagina 89

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant