8 19 december 2023 WWW.VAKANTIESCHIP.NL De Stichting Varende Recreatie zoekt voor het Vakantieschip de Prins Willem Alexander een STUURMAN, MACHINIST EN MATROOS KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN! WIJ ZOEKEN EEN STUURMAN, MACHINIST EN MATROOS, MAAR VOORAL OOK EEN AANTAL GEZELLIGE COLLEGA’S Vakantieschip Prins Willem-Alexander (PWA) vaart onder de vlag van de Stichting Varende Recreatie. De Stichting heeft als doel om vaarvakanties mogelijk te maken voor gasten met een zorgvraag. Dit doet zij o.a. door zelf vakanties te organiseren en door het volledig aangepaste vakantieschip ter beschikking te stellen van zorginstellingen en reisorganisaties. WAT GA JE DOEN ■ Je taken bestaan uit alle voorkomende werkzaamheden aan boord; ■ Daarnaast heb je een grote dosis sociale eigenschappen en maak je af en toe een praatje met onze gasten en vrijwilligers. FUNCTIE EISEN ■ Collegialiteit en klantvriendelijk; ■ Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift en Duits is een pré; ■ Het hebben van de benodigde veiligheidsdiploma’s of bereid deze te behalen; ■ Gepaste werkervaring in hotelpassagiersvaart of vergelijkbaar. WIJ BIEDEN ■ Een goede vrijetijd regeling; ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s; ■ Goede salariëring. SOLLICITEREN EN EXTRA INFORMATIE: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je uit om te solliciteren door je je motivatiebrief met cv en pasfoto te mailen naar info@vakantieschip.nl Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, dan kun je ons mailen. It‘s time to talk about the job that you‘ll love. Engineer (f/m/d) This is what we offer: ~ NEW attractive salary package with Swiss employment contract and benefits ~ flexible scheduling and fair working conditions ~ modern and user-friendly work tools ~ a dynamic team in a pleasant and familiar working atmosphere This is what you bring: ~ River Service Book with qualification Engineer ~ at least 1 year of experience ~ good language skills in German and/or English ~ friendly and service-oriented personality Sailor (f/m/d) This is what we offer: ~ NEW attractive salary package with Swiss employment contract and benefits ~ flexible scheduling and fair working conditions ~ modern and user-friendly work tools ~ a dynamic team in a pleasant and familiar working atmosphere This is what you bring: ~ River Service Book with qualification Rhine Sailor or EU-River Service Book with qualification EU-Sailor ~ good language skills in German and/or English ~ friendly and service-oriented personality ▶ find out more on riveradvice.jobs Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Industrieweg 20-9 ■ 3846 BD Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 0341-414925 ■ www.vakantieschip.nl River Advice AG | Nauenstrasse 63 | CH-4052 Basel | career@riveradvice.com Job ad_Binnenvaartkrant_092023_1_4 page_130x188.indd 1 04.10.2023 16:59:04 Hey, mogen wij even je aandacht? SHIP EN CREW MANAGER - CAPTAIN Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. DAN BEN JIJ GESCHIKT WELKOM AANBOORD Onze schepen vervoeren containers en minerale oliën, vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar ... Kennis van Rijn - Moezel - Main. Tanker ervaring Ja graag, maar kan geüpdatet worden. Container ervaring Als voor jou wel de containerhavens bekend zijn, maar de container in het schip plannen, nog wat verfijnd kan worden, dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein; man/vrouw - koppel, vaar je: 14/14 of 10/10 of 3 weken / 3 weken. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeen altijd welkom! Bel/app/mail Benjamin: +31 654 72 42 87 / hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG www.hoeykens.com
19 december 2023 9 Vooral schippers dupe van Vlaamse staking Van 4 tot en met 8 december staakte het nautisch overheidspersoneel in Vlaanderen, inclusief brug- en sluiswachters. Veel bruggen en sluizen werden niet of sporadisch bediend. Vooral schippers – en hun klanten – waren daarvan de dupe. De blokkades kostten de binnenvaart volgens schattingen 2 tot 2,5 miljoen euro per dag. De stakingsactie kwam voor schippers volkomen onverwacht. Bedienend personeel legde op maandag 4 december het werk neer, met steun van de vakbonden. De aanleiding was de hervorming van het ambtenarenstatuut bij de Vlaamse overheid. Onderdeel daarvan is dat ambtenaren niet meer automatisch een vaste aanstelling krijgen – en dat zinde het personeel niet. Climax In de nacht van 5 op 6 december bereikte de Vlaamse regering een akkoord met het ACV. De andere vakorganisaties, ACOD en VSOA, tekenden echter niet. Hun leden gingen dan ook door met hun acties. Intussen lagen meer dan honderd schepen dagenlang vast. De mensen aan boord konden geen kant op en voedsel- en watervoorraden raakten op. De spanning door de staking groeide vrijdag 8 december naar een climax. Die dag kondigden schippers aan ’s middags te gaan protesteren bij de sluis in Hasselt. Op social media circuleerde een oproep aan “alle collega’s, om van 15u tot 17uur graag massaal aanwezig zijn aan de sluis van Hasselt, we hebben Philippe Govers van het KBV die ons gaat vervoegen en we zorgen ervoor dat dit in de media komt - heb contact met het lokaal nieuws, VRT en VTM, dus graag allemaal vanaf 15u op de brug voor de sluis van Hasselt! Neem reddingsboeien en bewerkte Belgische vlaggen mee!” Schade Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen sprak van een ramp. “De schade op zowel economisch als menselijk vlak is niet meer te overzien, dus dit kan geen dag langer duren. Genoeg is genoeg”, aldus directeur Philippe Govers. Zijn organisatie eiste de onmiddellijke opheffing van de blokkades. Het KBV riep meerdere keren op om de blokkades direct op te heffen. “Minister Rutten en de vakbonden houden voet bij stuk wat betreft het ambtenarenstatuut, maar wij doen dat ook: Vlaanderen kan niet zonder de binnenvaart. Deze blokkade berok kent enorm veel schade aan ons imago als milieuvriendelijk alternatief voor vrachtverkeer via de weg. Het is ecologisch en economisch ronduit onverantwoord deze staking nog langer aan te houden. Als deze situatie zich zou voordoen op de E313 zou er veel strenger en sneller worden opgetreden”, stelde Govers. Vooral maakte het KBV zich zorgen om de binnenvaartondernemers die al meerdere dagen vastlagen door de blokkade. “Sommigen hebben binnenkort geen eten of drinkwater meer aan boord. Bovendien moeten de geblokkeerde schippers (…) hun kinderen van het internaat kunnen halen. Deze situatie is compleet onhoudbaar op menselijk vlak.” Op vrijdag 8 december gaf een rechterlijke uitspraak de doorslag: alle sluispersoneel moest weer aan het werk, bepaalde de rechtbank in Antwerpen. Vanaf 18.00 uur pakten de stakers het werk weer op. Ook de onderhandelingen gingen weer verder. Een dag later bereikte minister Gwendolyn Rutten van Binnenlands Bestuur en Bestuurszaken ook met de andere vakbonden overeenstemming. Martin Bloem naar Damen Shipyards Op 1 januari begint Martin Bloem als Group Director Corporate Affairs bij Damen Shipyards Group. Dit is een nieuwe functie bij het grootste scheepsbouwconcern van Nederland. Bloem is zeker geen onbekende in de maritieme wereld. Zo was hij vanuit het Ministerie van Economische Zaken betrokken bij de scheepsbouwsector en later actief als algemeen directeur van branchevereniging Netherlands Maritime Technology. Daarna was hij werkzaam als partner bij strategisch maritiem adviesbureau Marstrat en vervulde hij publiekprivate functies binnen de regio Drechtsteden. Onder andere als directeur van promotie organisatie Deal Drechtsteden. “Ik vind het een eer om deel uit te maken van een dynamische en innovatieve organisatie als Damen”, licht Bloem zijn overstap toe. “Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan het succes en de verdere groei van het bedrijf. Daarbij zal mijn publieke en private netwerk goed van pas komen.” Vlnr: Dennis Schenk, managing director Peterson Nederland, Jan Fransen, directeur van Green Award, Berend Lensen, manager Binnenvaart bij Peterson Nederland en Wubbe Tempel, projectmanager bij Peterson Nederland. (foto Green Award) PETERSON VERGOEDT CERTIFICERING GREEN AWARD Peterson Nederland vergoedt voortaan 100 procent van de Green Award-certificaatkosten van schepen die onder vast contract varen bij de bevrachter. Peterson biedt een breed scala aan diensten op het gebied van testen, inspecties en logistiek voor zowel droge als natte bulkgoederen. Vervoer over de West- Europese vaarwegen is daar een prominent onder deel van. Dennis Schenk, directeur van Peterson Nederland: “Onze binnenvaart heeft een belangrijke opdracht in het verduurzamen van logistiek. Precies binnen de supply chain kunnen alle betrokken partijen een belangrijke rol spelen in de reis naar duurzaamheid. Juist omdat we dit belangrijk vinden, is het vergoeden van de certificaatkosten een logische stap.” “MEER GELD NODIG VOOR HAVENINFRASTRUCTUUR” De industrie in Ostfriesland, Papenburg en Emden vraagt de Duitse bondsregering meer te investeren in de haveninfr structuur. Op dit moment investeert de overheid 38 miljoen euro in de havens van Emden, Leer en Papenburg. Dat is volgens industrievertegenwoordigers onvoldoende om de energietransitie te laten slagen. Ook van de deelstaten wordt een hogere bijdrage verwacht. Zij zijn immers primair verantwoordelijk voor de havens. “Zonder de maritieme industrie komen we niet op het groeipad terecht dat we willen bewandelen”, klinkt het. De haven van Emden dringt onder meer aan op de bouw van een tweede spoorbrug, parallel aan de bestaande spoorbrug waarover alle goederenstromen in de haven lopen. Als de brug uitvalt, kunnen er grote logistieke problemen ontstaan. Binnenvaart in beweging – blik op het afgelopen jaar! Het naderende einde van het jaar geeft een mooie gelegenheid om terug te kijken op het tweede jaar van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). De inspanningen waren veelzijdig en omvangrijk voor onze leden en de binnenvaartsector. Onze aandacht bleef ook dit jaar gevestigd op het achterstallig onderhoud van vaarwegen, sluizen en bruggen. Tegelijkertijd namen we het initiatief in het zorgvuldig en veilig reguleren van varend ontgassen om de schadelijke impact op mens en milieu te minimaliseren. En met succes: uiterlijk 1 juli 2024 wordt het verbod op varend ontgassen van kracht. Onze focus lag ook op het ondersteunen van leden bij overgangsbepalingen en het benutten van de hardheidsclausules. We hebben een voorstel ingediend voor een convenant over het emissielabelsysteem en hebben ons gericht op veilige, haalbare en betaalbare biobrandstoffen. KBN en Platform Zero Incidents hadden de focus op het verhogen van de veiligheidsstandaarden binnen de sector. Iets om trots op te zijn was de lancering van de laagwatervisie en de ontwikkeling van het toekomstperspectief digitalisering, die beide richting geven aan de toekomst van en ambities voor de sector. Samenwerking bleek nogmaals essentieel: met sociale partners vonden wij een nieuwe pensioenuitvoerder en werken we aan diverse projecten gericht op de toekomst van het binnenvaartonderwijs. Ook trokken we op met verschillende brancheorganisaties en samenwerkingspartners om samen meer te bereiken. Op Europees niveau waren we in 2023 ook weer zeer actief. Als KBN zijn we aangesloten bij EBU en ESO en actief in het IWT Platform, waar we ons richtten op Europese lobbyactiviteiten. Dit alles is maar een kleine greep uit alles wat we het afgelopen jaar hebben gedaan. We kijken ernaar uit om volgend jaar weer enthousiast aan de slag te gaan voor de sector! Voor nu wenst KBN iedereen fijne feestdagen toe. Samen voortvarend. Op koers (foto KBN) Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
19 december 2023 Kerst 59 Onderweg
19 december 2023 Kerst 61 Kerstvaka
19 december 2023 Kerst 63 Ongewoon
19 december 2023 Kerst 65 Wij wense
19 december 2023 Kerst 67 Nieuwe ko
19 december 2023 Kerst 69 Schippers
19 december 2023 Kerst 71 Geruisloz
19 december 2023 Kerst 73 SHIPPING
19 december 2023 Kerst 75 De reddin
19 december 2023 Kerst 77 Een mense
Kerst 19 december 2023 79 Willems P
19 december 2023 Kerst 81 Vlaamse B
19 december 2023 Kerst 83 52 METER
19 december 2023 Kerst 85 ONTDEK EN
19 december 2023 Kerst 87 Van oud n
19 december 2023 Kerst 89 Van oud n
19 december 2023 Kerst 91
19 december 2023 Kerst 93 Verenigin
19 december 2023 Kerst 95 Het jaar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl