Views
11 months ago

2023-26 Kerst

40

40 Kerst 19 december 2023 POWERED BY PURPOSE PARTNER IN DE ENERGIETRANSITIE Pon Power is de officiële Nederlandse dealer voor Caterpillar ® scheepsmotoren en uw gesprekspartner in de maritieme energietransitie. Of het nu gaat om voortstuwingsmotoren, aandrijfsystemen, (nood)generatorsets of batterijen; Pon Power biedt energiezuinige en betrouwbare krachtbronnen die aansluiten bij uw specifieke situatie. Ook met volle vaart duurzaam vooruit? Kies Pon Power. PONPOWER.NL 2024 2024! VERHAAR OMEGA Industriekade 28, 2172 HW Sassenheim T +31 (0)252 745 300 E info@verhaar.com

19 december 2023 Kerst 41 Bed & Breakfast aan boord van het Heerenschip is populair Kleurrijke ontmoetingen op een spits Ruim twaalf jaar doorkruisen Rogier Dikker en Mijndert de Graaff samen rivieren en kanalen in Nederland, België en Frankrijk. Mensen kunnen als gast bij hen aan boord van ms Heerenschip stappen en zo een kijkje krijgen in het leven van een binnenvaartschipper. Dat levert kleurrijke ontmoetingen op tussen twee verschillende werelden. DOOR LIA ZOMER Rogier: “We zijn de bed & breakfast eigenlijk begonnen om de binnenvaart te promoten en aan een breder publiek bekend te maken. Wat ook meespeelde, was dat wij graag andere sociale contacten wilden hebben dan alleen met collega-schippers. Natuurlijk spreken wij andere schippers, maar die gesprekken gaan altijd over de zakelijke kant van de binnenvaart: waar kom je vandaan, wat is je vracht en wat vinden jullie van de prijzen? Nuttig, maar wij wilden onze wereld verbreden en het eens over iets anders hebben.” Wij wilden onze wereld verbreden en het eens over iets anders hebben “Terwijl je een kop koffie drinkt, zie je de oevers langzaam voorbij glijden.” Bijzondere gasten Het Heerenschip vaart geen vaste route; de vracht bepaalt waar Rogier en Mijndert met hun spits terechtkomen. Ze varen wel altijd tussen Nederland en Frankrijk. Gasten, die voor de Bed & Boat kunnen boeken via Binnenvaartcruises.nl, stappen in Nederland op en in Frankrijk af. Of omgekeerd. Rogier en Mijndert hebben al veel bijzondere gasten aan boord gehad. Zij merken dat zo’n korte reis veel indruk maakt op de gasten. De “De doorvaart door de tunnel was spectaculair en claustrofobisch tegelijk en zal ik niet snel vergeten.” (foto’s Heerenschip) binnenvaart is voor hen een wereld apart. Omdat je op een kleine ruimte intensief met elkaar omgaat, gaan de gesprekken al snel dieper dan over de gebruikelijke koetjes en kalfjes. Kleine gedeelde momenten, die voor anderen achteraf belangrijk zijn geweest en ontmoetingen die het leven van Rogier en Mijndert verrijken. “Met één van de gasten, Jacq van der Beek, die kunstschilder en meubelmaker is, hadden we direct een klik. We hadden dezelfde soort droge humor. Dat waren leuke dagen. En als cadeautje heeft hij een paar tekeningen achtergelaten. Van het Heerenschip en van onze hond Winston.” Van Parijs naar Antwerpen In hartje Parijs stapte Jacq van der Beek aan boord van het Heerenschip om mee te varen naar Antwerpen. Het zat al dertig jaar in zijn hoofd om een keer mee te varen op een binnenschip, niet als schipper maar als gast. En nu was het de tijd. Het werd het Heerenschip vanwege het verhaal van Rogier en Mijndert. Jacq: “Mensen met lef die het roer om hebben gegooid. De één was beleggingsadviseur bij een bank geweest en de ander zat in de kunst en interieurdesign. Dat leek me een leuke basis voor goede gesprekken – en dat was ook.” “Begin mei kreeg ik een telefoontje van Rogier: of ik 6 mei in Parijs kon opstappen voor een tocht naar Antwerpen. Als een speer de Thalys geboekt en op naar Parijs. Daar aangekomen zat ik binnen een paar minuten prinsheerlijk op het dek in het zonnetje en voeren we dwars door het centrum van Parijs.” De tocht ging over het Canal du Nord. “Het is een oud kanaal met veel sluizen en een tunnel. De doorvaart door de tunnel was spectaculair en claustrofobisch tegelijk en zal ik niet snel vergeten. Het schip past precies en vaart met zo’n 3 kilometer per uur door de tunnel. De tocht duurt eindeloos. En als je dan in de verte de uitgang ziet, duurt het nog zeker twintig minuten voor je echt bij het einde van de tunnel bent.” Het leven vertraagt “De dag begint als je lekker warm onder je deken langzaam wakker wordt door het aanslaan van de motor en de trillingen door het schip. Je hoort het water om je heen klotsen. Nog een uurtje dommelen en dan naar de stuurhut, waar Mijndert al een tijdje achter het roer zit. Met Winston op schoot. En hij heeft een kannetje koffie gezet.” “Terwijl je een kop koffie drinkt, zie je de oevers langzaam voorbij glijden. Er komt een soort rust over je. De rest van de dag doe je niets dan zitten en genieten van de omgeving. Het leven vertraagt. Voor mij dan. Ik besef heel goed dat je als gast je niet druk hoeft te maken over wachttijden bij sluizen en of je volgende week wel een vracht hebt.” “Ik voelde me compleet zen en ik heb me geen moment verveeld”, kijkt Jacq voldaan terug. “Het enige moment van de hele reis dat ik me verveeld heb, was in de trein vanuit Antwerpen terug naar huis.” Meer informatie op: www.heerenschip.nl www.binnenvaartcruises.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant