Views
11 months ago

2023-26 Kerst

Kerst

Kerst 38 19 december 2023 Hart voor de binnenvaart HET BOOTHUIJS Namens de bemanning en de directie wensen wij iedereen fijne feestdagen en een gelukkig en gezond Nieuwjaar! Bedankt aan al onze klanten en relaties voor een mooi 2023 en voor het aanhoudende vertrouwen in onze samenwerking. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen in 2024? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend gesprek en een heerlijk bakje koffie. Tot dan! Team Nieuwenhuijsen Scheepsbouw Rivierkade 1 - Geertruidenberg | 0162-512290 | nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl | hetboothuijs.nl Advertentie Binnenvaartkrant-264x188.indd 1 27-11-2023 11:30 4 Maak er iets moois van! Make it one to remember! GJV Diesel Service wenst u Kampers wenst u fijne dagen en een fantastisch 2024. Kampers wishes you happy holidays and a fantastic 2024. Gezegende Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar toe. Moerbei 10 | 3371 NZ Hardinxveld-Giessendam | 0184 67 92 25 | www.gjvdieselservice.nl

19 december 2023 Kerst 39 Archieven van scheepswerf De Schelde zijn toegevoegd aan erfgoedlijst Unesco 100 jaar scheepsbouwhistorie compleet De archieven van de Koninklijke Maatschappij De Schelde zijn iconisch voor de hele Nederlandse scheepsbouwindustrie. Daarom zijn de documenten- en fotoverzamelingen van de beroemde Vlissingse werf deze maand opgenomen in het Nederlandse Memory of the World Register van Unesco. Ze zijn daarmee opgenomen in de nationale lijst voor documentair erfgoed. De archieven van Koninklijke Maatschappij De Schelde – in de volksmond bekend als scheepswerf De Schelde – worden van nationaal belang beschouwd. De KMS-archieven documenteren als enige in Nederland tot in detail de historie van de scheepsbouw van 1875 tot 1970. Van geen enkele andere werf bleven de archieven integraal bewaard. Ms Willem Ruys op de KMS-werf in Vlissingen, augustus 1947. (bron: Zeeuws Archief, Kon. Mij. De Schelde, collectie 7513, nr 5897) Met de KMS betrad de Nederlandse scheepsbouw het moderne tijdperk van ijzer, staal en stoom. Schepen die voorheen in het buitenland werden besteld, konden voortaan in Vlissingen worden gebouwd. Innovatie speelde een grote rol, zowel in techniek, van stoom- tot (diesel)motor, als in materiaal, van ijzer, staal tot aluminium. De bouw van Nederlands eerste onderzeeboot door de KMS in 1905 bleek baanbrekend. Ook als werkgever was het bedrijf vooruitstrevend en speelde het een rol van betekenis voor de nationale gezondheidszorg, met het onderzoek van bedrijfsarts Jan Stumphius (1925- 1983) naar asbest. Van opdracht tot oplevering Voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland bouwde de KMS meer dan 400 civiele en marineschepen, duizenden ketels en machines, en verrichtte de werf onderhoud en reparaties. Met archiefstukken, tekeningen van schepen, ketels en machines en 50.000 foto’s vertellen de KMS-archieven het verhaal over de bouw van beeldbepalende schepen zoals de kruiser Java en het passagiersschip Willem Ruys. Van opdracht, offerte, constructie tot tewaterlating en oplevering. De archieven van de KMS zijn volgens deskundigen uniek voor Nederland door de veelzijdigheid van archiefstukken, de compleetheid van het archiefmateriaal, en de omvang: meer dan 250 meter. Dat maakt ze tot een goudmijn voor onderzoek naar onder andere marinevaartuigen, koopvaardijschepen, passagiersschepen, opdrachtgevers, de bedrijfsvoering, de impact op de economie en de betekenis als sociale werkgever. Zo’n 75 procent van de bouwtekeningen van schepen, machines en ketels en zo’n 50.000 foto’s zijn gedigitaliseerd en online te raadplegen in de archiefinventarissen. Memory of the World Unesco’s Memory of the World bestaat sinds 1997 en stimuleert het behoud en de toegankelijkheid van documentair erfgoed en wil dat iedereen op de wereld zich bewust is van de waarde van deze documenten. Het Nederlandse register werd in 2022 opgericht. Met de inschrijving van de KMSarchieven beheert het Zeeuws Archief nu drie archieven die zijn opgenomen in de landelijke of in de internationale Unesco-erfgoedlijst. In het internationale register werd in 2011 het archief opgenomen van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) over trans-Atlantische slavenhandel. In het Nederlandse Memory of the World Register werden in 2022 de archieven van de Deltadienst ingeschreven. Iconische schepen Heel wat beroemde, vernieuwende en iconische schepen zijn op de Vlissingse werf gebouwd. Daarvan is de bouwgeschiedenis bewaard gebleven. Zoals die van pantserdekschip Hr. Ms. Noord-Brabant met bouwnummer 88. Dit was een snelle, licht gepantserde kruiser. Het schip was gebouwd voor bescherming van de verbindingen met Nederlands-Indië en voor verkenningsdoeleinden. De Noord-Brabant werd in 1899 te water gelaten en een jaar later overgedragen aan de marine. Datzelfde jaar won de KMS met dit schip een gouden medaille op de wereldtentoonstelling in Parijs. Ook de lichte kruiser Hr. Ms. Java (bouwnummer 165) is beroemd. De bouw ging in 1916 van start maar liep vertraging op als gevolg van de Eerste Wereldoorlog. In 1921 ging de Java alsnog te water. In de Tweede Wereldoorlog voerde de kruiser Konvooidiensten uit in het toenmalige Nederlands- Indië. Uiteindelijk werd het schip op 27 februari 1942 getorpedeerd in de slag om de Javazee. Daarbij kwamen 491 van de 512 opvarenden om het leven. Misschien wel het beroemdste schip was de Willem Ruys (bouwnummer 214), gebouwd voor de Rotterdamse Lloyd. In 1939 werd de kiel gelegd. In de Tweede Wereldoorlog bleef het schip op de helling liggen. Het overleefde de oorlogsjaren en werd in 1946 te water gelaten. De Willem Ruys werd het vlaggenschip van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd en voer tot 1958 de lijndienst tussen Nederland en Nederlands-Indië. Het schip heeft veel repatrianten vervoerd die naar Nederland gingen en emigranten uit Nederland naar Australië en Nieuw-Zeeland. In 1964 werd het schip verkocht aan de Italiaanse Lauro Line, die het liet verbouwen tot cruiseschip en hernoemde tot Achille Lauro. Twee keer werd het schip wereldnieuws. In 1985 toen het werd gekaapt door Palestijnse terroristen en in 1994 was het schip weer in het nieuws door een brand die tot de ondergang leidde. Kijk voor meer informatie op www.zeeuwsarchief.nl Hr. Ms. Java ligt gereed voor de afloop van de Noordhelling in Vlissingen, 6 augustus 1921. (bron: Zeeuws Archief, Kon. Mij. De Schelde, collectie 7513, nr 699.) De eerste Nederlandse onderzeeboot werd door de KMS voor eigen rekening gebouwd naar een ontwerp van de Amerikaanse Electric Boat Compagnie. Bij de tewaterlating op 8 juli 1905 ontving de boot als naam Luctor et Emergo. Op 21 december 1906 werd de boot overgedragen aan de Koninklijke Marine en herdoopt in Hr. Ms. O 1. (bron: Zeeuws Archief, Kon. Mij. De Schelde, collectie 7513, nr 155)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant