Views
11 months ago

2023-26 Kerst

Kerst

Kerst 28 19 december 2023 Een nieuw jaar, een nieuwe samenwerking! Wij bundelen onze krachten en zien 2024 met ‘spanning’ tegemoet. Fijne feestdagen en een gezond 2024

19 december 2023 Kerst 29 Dit was Jaaroverzicht [ 4/5 ] 2023 De Dag Lang geleden was er de ‘Dag en Nacht van de Binnenvaart’, een lokaal feest op en rond het Rotterdamse Noordereiland. Hartstikke leuk, maar inmiddels is er de Dag van de Binnenvaart en dat wordt steeds meer een prima marketingwerktuig voor de sector. Dit jaar werd het op zaterdag 11 november een feestje van de binnenvaart in het hele land, waar op tal van plaatsen schepen lagen ter bezichtiging en scholen openden hun deuren. Want het uiteindelijke doel was uiteraard belangstelling wekken voor werken in de binnenvaart bij (vooral) jongelui die normaal alleen op de wal rondkijken naar de mogelijkheden voor een leuke loopbaan. (foto Wereld van de Binnenvaart) Drama De Kempenaar Jogo 2 was maandag 7 augustus op de Boven-Schelde bij Dendermonde met een lading bakstenen onderweg naar Merelbeke toen het schip plotseling kapseisde en zonk, zo zag een voorbijrijdende fietser. De schipper en zijn twee honden waren de enige opvarenden en zij kwamen bij dit vreselijke ongeluk om het leven. Door de sterke stroming ter plaatse was het pas na dagen mogelijk het schip en hun lichamen te bergen. De berging werd gedaan door het Nederlandse HEBO Maritiem in nauwe samenwerking met ESI Brandweer uit Ieper en duikers van K&C Diving uit Kallo. (foto ESI Brandweer) Duitsland Evenals voorgaande jaren moest de Duitse industrie in 2023 hameren op meer geld voor onderhoud, verbetering en uitbreiding van de vaarwegen in Duitsland. De kansen komen en gaan voor het succes van deze pogingen de politiek te bewegen om wat rationeler met het belastinggeld en de vaarwegen om te gaan. Op veel plaatsen moet drie tot vijf keer sneller gebouwd en gehandeld worden om te voorkomen dat kunstwerken aftakelen, aldus directeur Marcel Lohbeck van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW). De bureaucratische procedures maken elke versnelling echter onmogelijk. En dan zijn ook de landelijke politici nog eens wispelturig. De lokale bestuurders van de bondsstaten weten vaak heel goed hoe belangrijk het is om de binnenvaart vrij baan te geven. Maar die gaan niet over het landelijke budget. (foto frantic00) KBN-top In mei werd bekend dat Paul Goris eind dit jaar stopt als voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). In november vertelde directeur Rob Leussink dat hij er ook op 31 december mee stopt. Paul Goris is inmiddels opgevolgd door Ad Koppejan, voormalig Tweede Kamerlid voor het CDA. Er is nog geen nieuwe directeur bekend; adjunct-directeur Maira van Helvoirt is benoemd tot waarnemend directeur. Zowel Goris als Leussink zegt op te stappen om plaats te maken voor nieuwe mensen. Voor Paul Goris telt mee dat hij altijd als een oud CBRBvoorzitter zal worden gezien en hij vindt dat hij beter kan worden vervangen door iemand “zonder verleden bij één van de fusiepartners”. Links: Rob Leussink. (foto KBN), rechts: Paul Goris. (foto Tekst & Toebehoren) Ontgassen IN-CITE IN-CITE staat voor Inland Navigation network – Communication-Innovation-Technology-Expertise. De afkorting is de nieuwe naam voor de samengevoegde uitvoeringsorganisaties BVB, BTB en EICB. Afkortingen die we niet meer voluit hoeven schrijven, want ze bestaan dus niet meer. Vanaf nu is dus alles verzameld onder de naam IN-CITE (spreek uit: in-saait), en begin van het najaar 2023 zijn ze alle verhuisd naar Zwijndrecht, intern bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Op de foto de presentatie van de IN-CITE crew op de beurs Maritime Industry. (foto Evert Bruinekool) Onlangs zei René Overveld in deze krant dat de binnenvaart helemaal klaar is met dat ontgassen. Lange tijd werd door ministers van I en W verstoppertje gespeeld achter de Europese wetgeving dat het voor een land niet mogelijk zou zijn dat ontgassen van zeer schadelijke gassen door varende tankers te verbieden. Dit jaar volgde eindelijk de doorbraak. Toen nog missionair minister Mark Harbers kondigde aan dat het ontgassen van benzine, benzeen en mengsels met meer dan 10 procent ethanol per 1 juli 24 verboden is. Tegelijk gaat fase 2 in, waarbij ook het ontgassen van onder andere ruwe aardolie, ontvlambare vloeistoffen en koolwaterstoffen met meer dan 10 procent benzeen verboden wordt. De wens leeft zeer sterk om al het ontgassen te verbieden. Maar de bouw van gecertificeerde ontgassingsinstallaties moet dat wel bij kunnen houden. Op de foto de ontgassingsinstallatie van Triple D in Amsterdam. (foto Triple D)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant