Kerst 22 19 december 2023 De drijvende kracht in management van binnenvaartschepen Wij zoeken collega’s VACATURE Gezagvoerder Gezagvoerder in het kort Als gezagvoerder in de binnenvaart houd jij van een avontuurlijke baan. De keus voor de binnenvaart wordt vaak gevoed door een intrinsieke motivatie. Daarnaast ben je flexibel en je vindt het niet erg om een aantal weken van huis te zijn. Jij bent eindverantwoordelijk voor de inzet van de bemanning, de scheepsadministratie en het waarborgen van de bedrijfsvoering. Je behoudt het overzicht over alle werkzaamheden die je volgens milieu- en veiligheidsvoorschriften uitvoert. Deze rol en taken bieden jou diversiteit in de dagdagelijkse werkzaamheden. Je hebt kennis over alle Europese vaarwateren en de hele logistieke keten. Veiligheid staat voorop: jij draagt zorgt voor een veilige werkomgeving aan boord en/of op de terminals. Dit doe jij voor je bemanning en ook voor jezelf! De ladingen (producten) worden door jou en je team veilig vervoerd, geladen en gelost. Je draagt graag verantwoording, blijft ten alle tijden kalm en je bent stressbestendig. Aan boord wordt er volcontinue of in dagvaart gevaren en gewerkt. De binnenvaart is een moderne sector en gaat met de tijd mee. Hierin is Unilloyd vooruitstrevend met haar duurzame LNG-aangedreven Rijnvaart- binnenvaartschepen. Daarnaast biedt Unilloyd meerdere werkdienstsystemen (woon- en werk-rotatieschema) en Nederlandse contractuele arbeidsvoorwaarden. Functie eisen • Grootvaarbewijs GVB • Rijnpatent t/m Mannheim • Marifooncertificaat (VHF) • Radarpatent • ADN Basis • ADN Chemie is een pre • LNG-bunker is een pre • Minimaal 3 jaar ervaring als Schipper/Gezagvoerder in de binnentankvaart • Grondige kennis van alle wettelijke- en formele bepalingen • In bezit van een geldig dienstboekje • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift • Goede beheersing van de nautische Engelse taal in woord en geschrift • Goede beheersing van de nautische Duitse taal in woord en geschrift Neem bij interesse contact met ons op via 010 79 04 331 of stuur een mail naar crewing@unilloyd.com Nijmegenstraat 1 3087 CD Rotterdam +31 (0) 10 79 04 300 unilloyd.com
19 december 2023 Kerst 23 Dit was Jaaroverzicht [ 2/5 ] 2023 Autonoom Helemaal autonoom varen deed de Zulu 4 ook weer niet, maar de test ermee deze zomer was wel bijzonder geautomatiseerd. Er was een kapitein aan boord om in te grijpen (wat niet nodig was) en het schip werd minutieus gemonitord vanuit een controlecentrum aan de wal. Het schip maakte een geslaagde testvaart op het Zeekanaal Brussel- Schelde. Een mijlpaal voor het Autoship-consortium van De Vlaamse Waterweg, Kongsberg Management en Zulu Associates. Is dit het begin van een nieuwe generatie binnenschepen of blijft het nog lange tijd een hobby in de experimenteerfase? Wie zal het zeggen. Minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken is optimistisch. Zij noemde het “essentieel voor de toekomst van de binnenvaart”. (foto Martin-Giskegjerde / Kongberg Maritime) Emissielabel Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat mocht (en mag) dan demissionair heten te zijn, ze kwam dit najaar wel met een nieuwe verplichting voor de ondernemers in de binnenvaart: de vloot mag in 2030 nog maar zoveel CO2 uitstoten dat het gemiddelde schip een Binnenvaart Emissieprestatie Label B heeft. Maar, zo zult u zeggen, dat label is toch niet verplicht. Dat is dus het hele eieren eten: het wordt wel verplicht. En niet alleen dat. Ook de binnenvaart moet vanaf 2027 gaan betalen voor de uitstoot van CO2. Dus misschien toch wel een overweging om op batterijen te gaan varen? (afbeelding: beeld uit een SAB-voorlichtingsvideo) Havenman Officieel is hij Havenman van 2022, maar dat werd hij pas in 2023, dus vandaar hier even een stukje over Jan Overdevest. Een ondernemer met lef. De baas van Waalhaven Group grossiert in plannen voor nieuwe terminals maar vooral treft hij de ene na de andere voorziening om de duurzaamheid van het werk te verbeteren. Hij maakt gebruik van groene stroom, zorgt dat binnenschepen op batterijen kunnen varen en wil in 2030 alle havenoperaties van de Waalhaven Group elektrisch laten draaien. Op de foto Jan Overdevest links met Frank de Kruijff, voorzitter van de stichting Havenman/vrouw van het Jaar. (foto Tekst & toebehoren) Next Nextlogic is gestart. In 2012 had dit prachtige plan om de logistiek van containers over water in de Rotterdamse haven met alle betrokken partijen samen te stroomlijnen als slogan: “Niets doen is geen optie!” En alle partijen waren inderdaad bereid de volgende tien jaar mee te praten over het systeem dat moest worden opgetuigd, waar ook alle partijen aan deel zouden nemen. Evenals de tijd schreed de techniek voort en inmiddels is Nextlogic een feit. Eén van de belangrijkste doelen van Nextlogic was het verminderen van de wachttijden bij de terminals voor binnenschepen. Wat niet was voorzien, was dat het aantal te vervoeren containers zou afnemen. Maar ja, zelfs Nextlogic kan niet in de toekomst kijken. (foto Danny Cornelissen) PortLiner Alweer acht jaar geleden kondigde Ton van Meegen met een prachtige animatiefilm aan hoe hij met zijn bedrijf Portliner gloednieuwe, volledig elektrisch varende schepen in de vaart zou brengen. De Tesla van de Europese binnenvaart. Dat was iets te optimistisch. Niet dat Van Meegen bij de pakken neer ging zitten toen sommige zaken rondom de elektrische schepen praktisch minder goed uitvoerbaar bleken. Hij ontwikkelde het ene na het andere plan om die emissieloze schepen te kunnen laten varen. In 2023 bereikte hij een veelbelovende doorbraak. PortLiner heeft een omgevingsvergunning gekregen voor een oplaadponton aan het Hartelkanaal. Daar kunnen elektrisch aangedreven binnenschepen – onder andere de Portliner-schepen – flowbatterijen opladen. In flowbatterijen wordt de elektrische energie opgeslagen in elektrolyt. Op de foto de geplande E-storage-ponton voor Portliner. (afbeelding Portliner) Wereldwijd Het typisch Rotterdamse VT is zo langzamerhand een wereldmerk aan het worden. Begin volgend jaar zal eigenaar Niels Groenewold het nieuwe gebouw voor zijn onderneming in gebruik nemen aan de Waalhaven. De eerste paal werd dit jaar door zijn kinderen geslagen (foto). Het nieuwe gebouw telt 8.000 m² oppervlak en krijgt een eigen aanlegsteiger. De internationale activiteiten zijn verspreid over het ARA-gebied, de Rijn, Panama, Spanje, Canarische Eilanden,. Oman en Zweden. VT heeft een vloot van vijftig eigen schepen, waaronder de grootste binnenvaarttanker ter wereld, de Vorstenbosch. (foto VT Group)
19 december 2023 Kerst 73 SHIPPING
19 december 2023 Kerst 75 De reddin
19 december 2023 Kerst 77 Een mense
Kerst 19 december 2023 79 Willems P
19 december 2023 Kerst 81 Vlaamse B
19 december 2023 Kerst 83 52 METER
19 december 2023 Kerst 85 ONTDEK EN
19 december 2023 Kerst 87 Van oud n
19 december 2023 Kerst 89 Van oud n
19 december 2023 Kerst 91
19 december 2023 Kerst 93 Verenigin
19 december 2023 Kerst 95 Het jaar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl