Views
11 months ago

2023-26 Kerst

18 19 december

18 19 december 2023 IS UW ZORGVERZEKERING VOOR 2024 AL GEREGELD? STAP OVER VOOR 31 DECEMBER 2023 VOOR DE MARITIEME SECTOR GOED OM TE WETEN VOORDELEN OP EEN RIJ 1 STAP 1 Ga naar www.azvz.nl en klik in het linkermenu op ‘aanvraagformulier AZVZ’. • AZVZ richt zich specifiek op de maritieme sectoren. • UITGEBREID AANVULLEND VERZEKERINGSPAKKET Hiermee bent u verzekerd van ruime vergoedingen voor bijvoorbeeld tandarts, mondzorg en fysiotherapie. 2 STAP 2 Vul je gegevens in. • AZVZ heeft geen winstoogmerk. • Je bepaalt zelf om wel of • PREMIEKORTING OP AANVULLENDE VERZEKERING Tot 30% voor werknemers in de binnenvaart 3 STAP 3 AZVZ regelt de rest met de overstapservice. niet over te stappen naar AZVZ; overstappen is namelijk niet verplicht. en hun gezinsleden. Ga voor meer informatie naar www.azvz.nl of bel naar 020 - 586 66 66 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl

19 december 2023 19 THB Verhoef breidt portefeuille en activiteiten uit “Daspos-systeem waarschuwt al vóórdat brand in machinekamer kan ontstaan” THB Verhoef is agent geworden van Daspos, een Deense specialist in het voorkomen van machinekamerbranden. Het Zwijndrechtse bedrijf verwacht voor dit revolutionaire product ook veel interesse uit de binnenvaart. THB Verhoef is wereldwijd leverancier van componenten en reserveonderdelen voor motoren van Europese A-merken. In bijna vijftig jaar heeft het familiebedrijf dankzij snelle en betrouwbare levering een ijzersterke reputatie opgebouwd. Het Daspos-brandpreventiesysteem is een welkome aanvulling op het assortiment. Het detecteert zowel olie-, gas-, methanol- als koolwaterstofdampen. Door lekkages vroegtijdig te signaleren wordt de bemanning al gealarmeerd vóórdat brand kan ontstaan. “Alle andere systemen die op de markt zijn, reageren pas als er al brand is. Dit is het enige echte preventie systeem”, aldus managing director Leen Warnaar. Cruisevaart Het Daspos-brandpreventiesysteem is er in twee versies. Bij de LAS-10 Detector zuigt een kleine fan lucht aan met 10.000 liter per minuut. Als er ergens een beetje rook, oliedamp of iets dergelijks is, reageert de sensor en gaat het alarm af. De H-18 Hot Box Detector is bedoeld voor afgesloten ruimtes. Bijvoorbeeld in een motor of kofferdam. In de zeevaart zijn sinds de introductie in 2010 al duizenden Daspossystemen geplaatst. Vooral de cruisevaart vertrouwt erop. Ook voor de binnenvaart is het systeem een interessante optie, verwacht Director Marketing & Business Development Jeroen Kortsmit. Met de riviercruisevaart voorop. “Maar het is ook een uitkomst voor de duwvaart, rederijen en particuliere binnenvaartondernemers. De machinekamers zijn niet zo groot als in de zeevaart. Met één of twee sensoren kun je de hele ruimte afdekken. Het is een relatief goedkoop systeem.” Uitbreiding THB Verhoef staat aan de vooravond van een nieuwe fase. “Met het toetreden van een Nederlandse investeerder (Torqx Capital, red.) is er ruimte voor groei en acquisitie”, vertelt Kortsmit. “We gaan ons nog meer richten op de eindklanten: rederijen en technisch managers. We willen bijvoorbeeld kijken of we zelf ook service kunnen gaan bieden.” Ook willen ze het verkoopnetwerk De LAS-10 Detector is compact. (foto Daspos) verder uitbouwen, aldus Kortsmit. “Over de hele wereld. Om dicht bij de klanten te zitten. Tegelijkertijd kunnen we ook binnen Nederland nog groeien. Onder meer in de binnenvaart.” “Belangstellenden zijn van harte welkom om onze demo-opstelling te komen bekijken”, zegt Warnaar tot slot. “Bel naar (0180) 41 21 33 en maak een afspraak om te zien hoe het Daspos-brandpreventiesysteem werkt.” LAS 10 Output for external alarm integraon. RS-282, RS-485, TCP/IP reventie Brandprevene ventie BRANDEN KOMEN VOOR BRANDEN Maar wist KOMEN u dat VOOR technologie het nu mogelijk Voordat de brand begint BRANDEN KOMEN VOOR ordat de brand begint Maar maakt wist u om dat de technologie meeste Maar wist ervan het u dat nu te voorkomen? mogelijk technologie het nu mogelijk dat de brand begint maakt Volgens om de Norske meeste maakt Veritas ervan om te begint de voorkomen? meeste 2/3 van ervan de branden te voorkomen? Volgens aan Norske boord van Veritas schepen Volgens begint DNV 2/3 de begint machinekamer van de 2/3 branden van en branden aan boord “Elk jaar worden er enkele honderden branden aan aan boord de meerderheid van schepen van komt schepen in de door machinekamer olielekkages. de machinekamer en en de meerderheid ele honderden boord van zee- en binnenvaartschepen geregistreerd: de meerderheid Dit bracht De de komt oprichters komt door door olielekkages. van DASPOS lekkages. ertoe Dit om bracht de oprichters onderden zee- en binnenvaartschepen meerderheid hiervan vindt plaats in de machinekamers Dit bracht manieren de oprichters onderzoeken van DASPOS van DASPOS om ertoe olielekkages ertoe om manieren om te te onderzoeken door lekkende stookolie en koolwaterstoffen. Sommige derheid en binnenvaartschepen hiervan vindt manieren detecteren onderzoeken voordat om olielekkages het om een olielekkages echt te brandgevaar detecteren voordat wordt. het een echt branden leiden uiteindelijk tot verlies van levens, eid ers hiervan door lekkende vindt detecteren voordat brandgevaar het een echt wordt. terwijl andere een hoge financiële impact hebben brandgevaar wordt. toffen. door lekkende Sommige vanwege branden reparaes en verliezen gerelateerd aan de WAAROM INVESTEREN IN NIET-VERPLICHTE n. rlies Sommige van levens, branden terwijl WAAROM VEILIGHEIDSMAATREGELEN? WAAROM INVESTEREN IN NIET-VERPLICHTE zelf, maar ook logiseke problemen en kosten die INVESTEREN VEILIGHEIDSMAATREGELEN? IN NIET-VERPLICHTE iële van impact levens, hebben terwijl voortkomen uit het incident. VEILIGHEIDSMAATREGELEN? Veiligheid voor uw passagiers en bemanning kan niet Veiligheid voor uw passagiers en bemanning kan niet impact verliezen hebben gerelateerd aan Veiligheid genoeg voor worden uw passagiers benadrukt. Een bemanning brand op kan zee niet of op de genoeg worden benadrukt. Een brand op zee of op logistieke zen gerelateerd problemen Met aan toegenomen en scheepvaartverkeer, vooral in genoeg rivier worden is ergste benadrukt. de catastrofe rivier Een is de brand die ergste je op kunt catastrofe zee ervaren, op die de aangezien je kunt ervaren, je stieke uit het problemen incident. gevoelige en geografische gebieden, vormen branden rivier nergens is de ergste naartoe catastrofe aangezien kunt vluchten die je je nergens kunt en niet ervaren, naartoe altijd aangezien direct kunt vluchten kunt je rekenen en niet et incident. een bijzonder risico voor passagiers en bemanning nergens op en hulp naartoe van anderen. kunt aljd vluchten direct en kunt niet rekenen altijd direct op hulp kunt van rekenen anderen. pvaartverkeer, het vooral omliggende in milieu. De machinekamer vormt op hulp een van anderen. gebieden, rtverkeer, vormen aanzienlijke vooral in branden bron van risico, aangezien hier brandstof Dat gezegd hebbende, Dat gezegd moet hebbende, u rekening moet houden u rekening met houden r den, passagiers vormen en onder branden bemanningen druk hete oppervlakken ontmoet, wat onbedoeld Dat gezegd verschillende hebbende, soorten met moet verschillende kosten, u rekening zoals soorten houden verlies kosten, aan met inkomsten, zoals verlies sagiers u. De machinekamer gas- of oliemistdampen en bemanningen vormt kan doen ontsteken.” verschillende gebrek aan soorten inkomen aan kosten, inkomsten, tijdens zoals stillegging gebrek verlies aan of dokken, inkomsten, inkomen kosten jdens e n machinekamer risico, aangezien vormt hier gebrek voortvloeiend aan inkomen uit sllegging tijdens logistieke stillegging of problemen, dokken, of kosten dokken, service- voortvloeiend kosten uit ete ico, oppervlakken aangezien hier ontmoet, voortvloeiend reparatiekosten, uit logistieke logiseke en imagokosten. problemen, problemen, Er service- zijn service- dus en veel en reparaekosten, redenen, ppervlakken liemistdampen ontmoet, kan doen reparatiekosten, zowel menselijk en imagokosten. als imagokosten. economisch, Er Er zijn die zijn dus pleiten dus veel veel voor redenen, redenen, investeren zowel istdampen kan doen zowel in menselijk dit type brandpreventie.” menselijk als economisch, die pleiten voor als investeren economisch, in die dit type pleiten brandprevene.” voor investeren in dit type brandpreventie.” Ons systeem heeft de volgende voordelen: Ons systeem heeft de volgende voordelen: Ons systeem • Geschikt hee voor de brandstoffen volgende (HFO, voordelen: DO, MGO), hydraulische oliën, methanol, waterstof en smeermiddelen. • Geschikt • Geschikt voor voor brandstoffen (HFO, DO, MGO), hydraulische • Detectie brandstoffen van zowel luchtgedragen • Maakt olienevels het mogelijk als om grote (HFO, DO, oliën, MGO), methanol, waterstof en smeermiddelen. koolwaterstofdampen. hydraulische gebieden te monitoren zonder oliën, methanol, • Detectie van zowel luchtgedragen olienevels als • Maakt waterstof het mogelijk en om grote gebieden menselijke te monitoren tussenkomst. smeermiddelen. koolwaterstofdampen. zonder menselijke tussenkomst. • Hoge betrouwbaarheid. • Detece • Maakt van het mogelijk om grote gebieden te monitoren • zowel Hoge betrouwbaarheid. • Eenvoudig onderhoud. zonder menselijke tussenkomst. luchtgedragen • Eenvoudig olienevels onderhoud. als • Geen valse alarmen. • Hoge betrouwbaarheid. koolwaterstofdampen. • Geen valse alarmen. • Eenvoudig onderhoud. • Geen valse alarmen. H 18 Hotbox detector H-18 Hotbox detector H 18 Hotbox detector H-18 • Eenvoudige • installae. Eenvoudige installatie. • Geen licht nodig. • Detecteert • Eenvoudige onzichtbare • Detecteert onzichtbare installatie. en en geurloze • Niet gassen. beïnvloed door menselijke geurloze • Detecteert gassen. • Schaalbare oplossing/integratie onzichtbare en geurloze gassen. tussenkomst. met LAS-10. • Geen valse alarmen. • Schaalbare • Schaalbare oplossing/integrae oplossing/integratie met • Geen LAS-10. impact op de toegang tot • Werkt bij hoge temperaturen – tot 200°C. met LAS • Geen 10. valse alarmen. motoronderhoud. • Geen licht nodig. • Geen valse • Werkt alarmen. bij hoge temperaturen – tot • 200°C. Gemonteerd op een • Niet beïnvloed door menselijke tussenkomst. • Werkt • bij Geen hoge licht nodig. • Geen temperaturen impact op de toegang tot snelkoppelingsadapterring motoronderhoud. tot 200 • C. Niet beïnvloed door menselijke tussenkomst. • Gemonteerd op een snelkoppelingsadapterring. • Geen impact op de toegang tot motoronderhoud. • Gemonteerd op een snelkoppelingsadapterring.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant