Views
11 months ago

2023-26 Kerst

16 19 december

16 19 december 2023 UW DUWBAKKENSPECIALIST BIEDT TE KOOP OF TE HUUR AAN: DUWBAKKEN MET/ZONDER LUIKEN 90,00 x 11,40 x 4,30 mtr. - 3520 ton. 76,50 x 11,45 x 3,55 mtr. - 2280 ton. containerbak 76,50 x 11,40 x 4,30 mtr. - 2900 ton. 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. - 2800 ton. 85,00 x 11,40 x 4,00 mtr. - 3102 ton. 56,00 x 11,36 x 4,00 mtr. - 1930 ton. WERKBOOT 18,27 x 4,37 x 1,45 mtr. 180 PK. NIEUWBOUW (CONTAINER) DUWBAKKEN/PONTONS 110,00 x 11,40 x 4,50 mtr. 90,00 x 11,45 x 4,50 mtr. 88,20 x 11,45 x 3,85 mtr. 76,50 x 11,45 x 4,00 mtr. 87,00 x 11,45 x 3,50 mtr. containerduwbak levering voorjaar 2024 76,50 x 11,45 x 3,50 mtr. containerduwbak levering voorjaar 2024 PONTONS 38,51 x 9,16 x 2,23 mtr. - 560 ton. 36,00 x 16,00 x 2,05 mtr. - 618 ton. TE KOOP GEVRAAGD Duwbakken 76,50 / 90 / 110 mtr. alle leeftijden. Wij hebben nog veel meer objecten in de verkoop; bel of mail ons gerust! Scheepsbouw zit in ons DNA Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. ALUMINIUM EN RVS DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Alexandre Geeraerts Tuyttens TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service

19 december 2023 17 Verder met modernisering van Donau Het Europese project FAIRway Danube wordt verlengd met als doel de Donau verder te moderniseren. Dat moet de rivier een duurzaam alternatief maken voor het vervoer over de weg. Voor FAIRway Danube II is in totaal 70 miljoen euro beschikbaar, waarvan 46 miljoen uit het Connecting Europe Fonds (CEF) komt. Tijdens de kick-off in Wenen werd teruggekeken op de eerste ronde van het project tussen 2015 en 2021. De coördinatie was in handen van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder viadonau. In het kader van FAIRway Danube I is het aantal werkschepen op de Midden- en Beneden-Donau uitgebreid. Ook is er een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de sanering van de Slovaakse sluis Gabcikovo. Dit is een soort blauwdruk geworden voor de saneringen van Donausluizen in de toekomst. Van boeien tot ligplaatsen Het doel voor de komende jaren is de Donau verder te verbeteren als internationale vaarweg. De projectpartners gaan onder meer 183 boeien aanschaffen die op afstand kunnen De projectpartners gaan tests uitvoeren met flexibele infrastructuur. Op de foto zie je hoe met behulp van volle duwbakken een tijdelijk geleidewerk wordt gebouwd. (foto Viadonau) worden bediend. Op negentien locaties worden peilinstallaties gemoderniseerd. De ligplaatsen in Aschach, Krems, Wenen en aan het kanaal van de Donau naar de Zwarte Zee worden opgeknapt. Verder gaat men het internationale Waterway Monitoring Systeem (WaMoS) verder uitbouwen. Het Oostenrijkse verkeers- en milieuministerie is blij met de voorzetting van FAIRway Danube. “We willen van de Donau een duurzame vervoersweg maken. Daartoe moeten we de vaarweg moderniseren en beter toegankelijk maken voor de binnenvaart.” Met FAIRway Danube II gaat de modernisering van de Donau naar een volgende versnelling, aldus viadonaudirecteur Hans-Peter Hasenbichler. Torqeedo levert aandrijving voor testschip “We bouwen voort op de successen die we met FAIRway Danube I hebben behaald. Dit doen we in samenwerking met een groot aantal internationale partners. Alleen wat je samen bereikt, houdt stand.” Flexibele infrastructuur De komende maanden wordt ten oosten van Wenen een pilot gedaan met zogeheten ‘flexibele infrastructuur’. Het idee is om bij laagwater de waterstand plaatselijk te kunnen beïnvloeden zonder dat men hoeft in te grijpen in de natuur. Na de test in Wenen zullen er vanaf de herfst 2024 ook tests worden uitgevoerd in Kroatië, Roemenië en Bulgarije. Torqeedo stapt in het onderzoeksproject Smart & Green Ship van de universiteit Duisburg-Essen en het onderzoekscentrum voor scheepstechniek en transportsystemen (DST) in Duisburg. De producent van elektrische aandrijvingen voor op het water is onderdeel van Deutz. De projectpartners willen een stappen zetten in de richting van autonoom varen. De Feller Yachting-werf in Wetter aan de Ruhr is een 15 meter lang testschip aan het bouwen. Het is een soort catamaran, die in september 2024 wordt overgedragen aan de projectpartners en vervolgens één jaar lang zal worden getest. Het schip is uitgerust met zonnepanelen, twee elektrische motoren en accu’s. Door de modulaire opbouw van het aandrijfsysteem kunnen snel bijkomende groene energiebronnen worden ingebouwd, zoals brandstofcellen. Het idee is om met een grotere versie van het testschip op termijn zowel goederen als personen autonoom varend te kunnen vervoeren. NIEUWE DIRECTEUR VOOR BEKA HGK Monique Hezel-Reyntjens, directeur van BeKa HGK, gaat eind dit jaar met pensioen. Ze heeft meer dan veertig jaar mee aan het roer gestaan van het bevrachtingsbedrijf, dat in 1982 door haar ouders werd opgericht. Ze wordt opgevolgd door Florian Bleikamp, hoofd chartering bij HGK Dry Shipping. Pascal Rodius, de huidige woordvoerder van BeKa, wordt operationeel directeur. BeKa werd in 2022 overgenomen door de HGK Group en valt onder HGK Dry Shipping. BeKa vervoert jaarlijks zo’n 500.000 ton droge lading. Het bedrijf is vooral actief in het vervoer van meststoffen en landbouwproducten op de Boven-Rijn, de Donau en Moezel. Het verzorgt ook de op- en overslag van goederen en het voor- en natransport. De hoofdvestiging zit in Kehl. Vlnr: Pascal Rodius, Monique Hezel-Reyntjens en Florian Bleikamp. (foto HGK) CONOSHIP EN BOUMAN GAAN CO 2 -AFVANGSYSTEMEN BOUWEN Conoship International en Bouman Industries gaan samen Ship Based Carbon Capture Systems bouwen. Het gaat om innovatieve maritieme CO 2 -afvangsystemen, die kunnen helpen bij het verminderen van de CO 2 -voetafdruk van bestaande en nieuwe schepen. Hert gezamenlijke bedrijf, Carbotreat Maritime, is de spinoff van de vier jaar durende samenwerking van Conoship, TNO en Bouman. Conoship heeft de maritieme toepassing van de bestaande technologie onderzocht en ontwikkeld, met name voor LNG-aangedreven schepen. In het internationale onderzoeksproject EverLoNG worden twee CO 2 - afvangsystemen ontwikkeld in case studies voor de Sleipnir van Heerema en een LNG-tanker van Total Energies. Een Ship Based Carbon Capture System kan door CO 2 uit de uitlaatgassen af te vangen de uitstoot aan boord tot 95 procent reduceren. De afgevangen CO 2 kan worden gekoeld en aan boord worden opgeslagen. Aan wal kan het later worden hergebruikt voor de productie van synthetisch methaan. Zo het God behaagt De scheepsnaam is Latijn voor ‘Zo het God behaagt’, waarmee de religieuze achtergrond van Hartman Seatrade tot uitdrukking wordt gebracht. In partnership met Amasus uit Delfzijl is de rederij gespecialiseerd in het vervoer van jachten binnen Europa. DOOR CEES DE KEIJZER Het is een aantrekkelijke markt, want men heeft al meer dan 1.250 jachten getransporteerd. Ze gaan voornamelijk van Middellandse Zee-havens naar Noordwest-Europese en Oostzee-havens tot in de Botnische Golf. En, afhankelijk van winter- of zomerseizoen, ook weer andersom. Ze worden vervoerd voor het in Monaco gevestigde Starclass Yacht Transport, waarvan de naam verticaal in de schoorsteen staat. Met twee Liebherr-dekkranen van 120 ton kan in tandem het dubbele getild worden. De Deo Volente kwam van Nice via Italië en enkele Spaanse havens naar Rotterdam en ging naar RHB in de Waalhaven. Een dag later vertrok het schip, om koers te zetten naar Immingham en vandaar via Bremerhaven en Esbjerg naar de Oostzee. Vijftien dagen later kwam ze weer terug bij RHB om enkele in de Oostzee geladen jachten te lossen. Het gaat met gezwinde spoed, want met een krachtige Wärtsilä 8L32 diesel van 3.850 kW is de Deo Volente een hardloper die met gemak 18,5 knoop, oftewel ruim 34 kilometer per uur, haalt. Het aantal omwentelingen per minuut (rpm) is 750 bij een brandstofverbruik van 14 ton per etmaal. Met een lengte van 105 meter en een breedte van 16 meter bedraagt de BT (foto Cees de Keijzer) 2.081 en de DWT 3.550. Naast jachten wordt ook zware en projectlading vervoerd. De thuishaven is Urk. Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant