Views
11 months ago

2023-26 Kerst

14 19 december

14 19 december 2023 Ontdek de Binnenvaartkrant nieuwsbrief TWEEWEKELIJKS Nieuws, nieuwbouw én alle vacatures in je mailbox Aanvullend op de papieren krant, de online krant en de website maakt de Binnenvaartkrant elke twee weken een e-mailnieuwsbrief voor iedereen die zo extra op de hoogte wil blijven van het laatste nieuws, nieuwbouw en alle vacatures uit de Binnenvaartkrant. Schrijf je nu in! binnenvaartkrant.nl/nieuwsbrief

19 december 2023 15 Antwerpen heeft eerste sleepboot op waterstof Port of Antwerp-Bruges en CMB.TECH presenteerden op 12 december de Hydrotug 1, de eerste sleepboot ter wereld die (deels) op waterstof vaart. Met de doop is het vaartuig klaar om te worden ingezet in het Antwerpse havengebied. De komst van de nieuwe sleepboot speelt een cruciale rol in de plannen van Port of Antwerp-Bruges om de eigen vloot groener te maken. Het havenbedrijf wil in 2050 klimaatneutraal zijn. De bouw van de Hydrotug 1 werd mogelijk door de voortrekkersrol van CMB.TECH. Dat in Antwerpen gevestigde scheepvaart- en cleantech-bedrijf ontwikkelt, bouwt, bezit en exploiteert grote maritieme en industriële toepassingen die kunnen draaien op waterstof of ammoniak. CMB.TECH levert ook waterstof- en ammoniak aan klanten, hetzij uit eigen productie, hetzij via andere producenten. BeHydro V12 dual fuel-motoren De Hydrotug 1 is de eerste sleepboot ter wereld die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die waterstof verbranden in combinatie met traditionele brandstof. Het schip maakt als eerste gebruik van de BeHydro V12 dual fuel medium-speed motoren. De twee motoren leveren elk 2 megawatt en zijn voorzien van een nabehandelingsunit die ervoor zorgt dat ze voldoen aan de Stage V-emissienormen. Dankzij deze motoren gebruikt het schip schonere brandstoffen, wat het traditionele brandstofverbruik en de uitstoot van de sleepboot vermindert met 65 procent. De Hydrotug 1 slaat 415 kilo gecomprimeerde waterstof op in zes bakken op het dek. BeHydro is een joint venture tussen ABC Motoren en CMB.TECH. Volgens CEO Alexander Saverys van CMB.TECH is de Hydrotug 1 het grootste waterstofschip ter wereld. “Made in Europe! We zijn blij en dankbaar dat Port of Antwerp-Bruges onze partner is. Port of Antwerp-Bruges deelt dezelfde missie als CMB.TECH om de scheepvaart koolstofvrij te maken en technologie te demonstreren die schaalbaar is. De Hydrotug 1 is opnieuw een grote stap in de richting van een koolstofvrije scheepvaart en illustreert de levendige energie transitieindustrie in Antwerpen, België en Europa.” Bron van inspiratie “Waterstof is een van de sleutels tot een economie en samenleving met een minimale impact op het milieu”, zei Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, bij de doop en lancering van de Hydrotug 1. “Om deze reden is het een van de brandstoffen van de toekomst.” “Port of Antwerp-Bruges wil zijn potentieel ten volle benutten en is als actieve pionier betrokken in de waterstofeconomie op Europese schaal. Het ecosysteem dat wordt vertegenwoordigd door het havenplatform is een ideale proeftuin voor het gebruik van deze technologie op grote schaal. Op deze manier willen we een bron van inspiratie zijn én een voorbeeld voor andere havens.” De Hydrotug 1 wordt ingezet in het Antwerpse havengebied. (foto’s CMB-TECH) Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp- Bruges, voegt toe: “Port of Antwerp- Bruges wil zich positioneren als groene energiepoort van Europa en focust daarbij op waterstof als duurzame brandstofbron voor schepen. De Hydrotug 1 is een belangrijke stap in de richting van dit doel, omdat het schip zowel op waterstof als op traditionele brandstof vaart en daarmee het potentieel aantoont van de overgang naar schone energie in de scheepvaartindustrie.” In de machinekamer staan twee BeHydro V12 dual fuel medium-speed motoren. Tweede pont komt terug in Velsen Provincie Noord-Hollland draagt 1,8 miljoen euro bij aan de aanschaf van een tweede elektrische pont tussen Velsen- Noord en Velsen-Zuid. DOOR EVERT BRIUINEKOOL Met een tweede pont kan de dienstregeling weer terug naar elke tien minuten. Vóór de zomer besloot exploitant GVB de tweede pont over het Noordzeekanaal niet meer in te zetten en werd de dienstregeling teruggebracht naar eens per twintig minuten. Dat resulteerde in langere wachttijden. Subsidie De eenmalige subsidie wordt verleend aan de gemeente Velsen, die mede namens Beverwijk en Heemskerk het geld bij elkaar brengt om een pont aan te schaffen. Monique van der Velden, woordvoerder van gemeente Velsen, zegt: “We zijn nog druk bezig het geld en de exploitatie rond te krijgen. Het is een complexe puzzel, er wordt nog gewacht op een subsidie van het ministerie van Economische Zaken en klimaat.” “We hopen het voor de Kerst rond te krijgen,” stelt wethouder Jeroen Verwoort. Van der Velden: “Daarnaast moeten er met Amsterdam en het GVB nog afspraken over de exploitatie gemaakt worden.” Nu kunnen reizigers eens in de twintig minuten overvaren. Met de komst van de tweede pont wordt dat eens in de tien minuten. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) GVB Menno Schoonderbeek, directeur veren bij GVB, begrijpt goed dat het voor Velsen heel belangrijk is om de frequentie van de veerponten weer te verhogen. “In de ochtendspits geven we voorrang aan fietsers, zodat deze niet hoeven te blijven staan. Spitsautoverkeer adviseren wij gebruik te maken van pont Buitenhuizen.” “Met Amsterdam en Velsen zijn we in gesprek over de aanschaf en exploitatie van de nieuwe pont. De scheepsbouwer (Holland Shipyards Group, red.) heeft aangeven circa zestien maanden nodig te hebben tussen start bouw en varen. We hopen dus dat de pont in 2025 kan gaan varen.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant