Views
11 months ago

2023-26 Kerst

12 19 december

12 19 december 2023 O O Wij zijn op zoek naar een Wij zijn op zoek naar een KAPITEIN in bezit van alle benodigde papieren MATROOS in bezit van alle benodigde papieren • Estuaire papieren, Adn, radar, vaarbewijs, marifoon • Bunkerervaring is een pre • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgt estuaire bunkerschip • Goede verloning • Dienstboek • Bunkerervaring is een pre • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgt estuaire bunkerschip • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: In het bezit van: • ADN (pré) Stuurlieden Matrozen Tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL

19 december 2023 13 Spooldersluis gaat op de schop Volgend jaar start na de zomer de renovatie van het Spooldersluiscomplex in het Zwolle-IJsselkanaal. De opdracht is gegund aan Le Chêne, een aannemerscombinatie van drie bedrijven: Van den Herik, BAM Infra Nederland en SPIE. De werkzaamheden zijn naar verwachting eind 2025 klaar. NIEUWE SALAMANCA GAAT OOK VOOR DANSER VAREN De nieuwe Salamanca van de MerlinGroup gaat voor Danser varen. Deze vervanger van het gelijknamige schip heeft dieselelektrische aandrijving en is door Concordia Damen zo gebouwd dat het is voorbereid op ‘full electric’ aandrijving zodra dat haalbaar is. Het 135 x 14.20 meter grote schip is het eerste van een nieuw ontwerp met een rompvorm die tot 20 procent brandstofbesparing oplevert én 10 procent meer 40-voets containers kan vervoeren. De Salamanca komt in het eerste kwartaal van 2024 in de vaart. Volgens COO Marco Zwaap heeft Danser Group al jaren goede ervaringen met MerlinGroup, de oude Salamanca en binnenvaartondernemer Jan Kleine. Met het nieuwe contract bouwen de bedrijven hun partnerschap verder uit. Het schip gaat varen in een grote vloot schepen die vanuit de samenwerking tussen Danser Group en Pro-Log aan klanten ter beschikking worden gesteld. Zwaap: “De Salamanca krijgt een hybride aandrijving en is daarmee grotendeels onafhankelijk van toekomstige ontwikkelingen in alternatieve brandstoffen. Dat wil zeggen: welk systeem er ook gaat ‘winnen’, het schip kan er op worden aangepast. Naast de vergroening van onze eigen vloot juichen we initiatieven van onze varende partners niet alleen toe, maar proberen hen op alle mogelijke manieren te ondersteunen.” (foto Le Chêne) De Spooldersluis en de Spoolderbrug, beiden gebouwd in 1963, zijn door langdurig en intensief gebruik steeds gevoeliger geworden voor storingen. Met de grondige renovatie moet Le Chêne voor een toekomstbestendige sluis en ophaalbrug zorgen, die veilig en storingsvrij werken voor de scheepvaart en het wegverkeer. Na oplevering van het complex verzorgt Le Chêne aansluitend één jaar het onderhoud. Stremming Op 1 december begon de ontwerpfase en de combinatie verwacht half 2024 met de uitvoering te starten. Om de hinder voor de scheepvaart en verladers aan het water te beperken, combineren de bedrijven de werkzaamheden waarvoor de sluis dicht moet zo veel mogelijk. Zo zijn de meeste activiteiten in een periode van veertien weken tussen 1 april en 1 oktober 2025, buiten het hoogwaterseizoen. Dan is de sluis gestremd en bouwt Le Chêne die helemaal om. Het gehele sluizencomplex krijgt een grondige opknapbeurt: de Spooldersluis voor de scheepvaart met het bijbehorende bediengebouw en de Spoolderbrug voor het wegverkeer. Zo vervangt Le Chêne de aandrijving en bewegingswerken voor de sluisdeuren en de ophaalbrug. De elektrische installaties, kabels, verlichting en seinen worden vernieuwd. Daarnaast herstelt de combinatie het betonwerk en voorziet zij de stalen delen van de sluisdeuren en de brug van een nieuwe laag verf. Om het complex voor te bereiden op de toekomst, is er bovendien aandacht voor het vervangen van de bediening, besturing en bewaking. Zo wordt het complex geschikt gemaakt voor bediening op afstand. Daarvoor wordt het aangesloten op het glasvezelnetwerk. Verduurzamen Om het sluizencomplex te verduurzamen realiseert de combinatie een overstap op elektromechanische aansturing. Dat kost minder energie en voorkomt dat er olie en vetten in het milieu komen. Het bedieningsgebouw kan dankzij de installatie van een hybride warmtepomp grotendeels van het gas af. Verder gebruikt Le Chêne zoveel mogelijk duurzame materialen, zetten de bedrijven duurzaam materieel in en beperken het aantal transportbewegingen. De renovatie van het Spooldersluiscomplex is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat. Daarin staan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur voor de komende jaren centraal. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw. Ze zijn door de jaren heen intensief belast door steeds meer en zwaarder verkeer. Dit veroorzaakt steeds meer storingen en daarom worden ze nu gerenoveerd of vernieuwd. In Sappemeer konden de bezoekers diverse schepen bekijken. (foto Simon Marrink) VEEL BEZOEKERS BIJ WINTERWELVAART (IN DE REGIO) Als voorloper en opwarmer voor WinterWelVaart in de stad Groningen vond op 9 december bij de Historische Scheepswerf Wolthuis in Sappemeer een evenement plaats: WinterWelVaart in de Regio. Er was veel animo. In de gebouwen stonden marktkramen met informatie over scheepsbouw en scheepvaart. Er werden maritieme schilderijen, scheepsfoto’s, scheepsmodellen en scheepsmotoren getoond. In de haven tegenover de museumwerf lagen meerdere vaartuigen. Zoals de legendarische KNRM-reddingboot Gebroeders Luden, de luxe motor Nomadisch en de spitse praam Familietrouw. Hoofdevenement WinterWelVaart in de stad Groningen was een week later en duurde drie dagen: van 15 tot en met 17 december. Het bijzondere kerstevenement beleefde alweer zijn zestiende editie. Zo’n twintig historische schepen legden tijdens hét winterevenement van Groningen aan in de binnenstad. Daar verwijst alles naar de ‘A’: de Abrug, de Akerk, de Hoge, Lage en de Kleine der A en het Museum aan de A. Ook WinterWelVaart was weer een doorslaand succes. DUISBURGSE HAVEN WIL AANDEEL IN THYSSENKRUPP STEEL De haven van Duisburg wil een deel van de aandelen overnemen van thyssenkrupp Steel Logistics. Dat moet helpen bestaande overslagcapaciteit beter te kunnen benutten en flexibeler te kunnen reageren op marktontwikkelingen. Bij thyssenkrupp Steel Logistics werken zo’n 300 mensen. Het heeft havens en overslagfaciliteiten in onder meer Schwelgern en Walsum. Daar wordt jaarlijks 25 miljoen ton overgeslagen. Door de joint-venture zullen de havens in de toekomst ook worden opengesteld voor derden. Thyssenkrupp Steel Logistics zou door de strategische samenwerking flexibeler kunnen reageren op marktschommelingen. Door de staaltransitie van thyssenkrupp Steel Europe veranderen ook de goederenstromen in de havens. De Duisburger Hafen AG wil 49 procent van de aandelen in thyssenkrupp Steel Logistics. De overige 51 procent blijven in handen van thyssenkrupp Steel Europe. De joint-venture moet nog groen licht krijgen van de mededingingsautoriteiten. De operationele start is gepland voor het tweede kwartaal van 2024. “Door de krachten te bundelen, kunnen we de transitie van het grootste staal- en logistiekcomplex in Europa verder vormgeven en worden we een motor voor werkgelegenheid”, aldus de concerns. “Samen gaan we processen verder professionaliseren, de bestaande capaciteiten beter benutten en nieuwe kansen ontsluiten voor de logistieke sector aan de Rijn.” ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant