10 19 december 2023 Advies OVV aan overheid: gebruik AIS voor handhaving Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het ongeval met de snelle veerboot Tiger en de watertaxi Stormloper op 21 oktober 2022 bij Terschelling raakt de hele scheepvaart. Vooral het advies om AIS en radar voor handhaving op snelheid in te zetten leidt tot protesten. DOOR EVERT VAN BRUINEKOOL Het onderzoek laat zien dat de veiligheid op de Waddenzee verbeterd kan worden, met name door beter vaargedrag, communicatie en aangepaste wet- en regelgeving. Bewoners van de Waddeneilanden en overige passagiers zijn afhankelijk van het vervoer en moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig gebeurt, schrijft het OVV. Een oordeel over de schuldvraag velt de raad niet. Het rapport legt wel de oorzaken bloot van het fatale ongeval met vier dodelijke slachtoffers. Het gaat om onveilig vaargedrag, het negeren van de regels en onduidelijke communicatie over de marifoon. Daarnaast constateert de OVV hiaten in de wetgeving, waar kleine snel varende schepen tot twaalf passagiers geen duidelijk label hebben en waarvoor heldere wetgeving ontbreekt. Schokkend Het advies van de raad aan Rijkswaterstaat is een klap voor de binnenvaart in Nederland: “Maak inzichtelijk aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat het kunnen benutten van data, zoals AIS- en radargegevens, nodig is om beter te kunnen handhaven op snelheid en vaargedrag.” Dit zou onder andere nodig zijn omdat Rijkswaterstaat nu niet afdoende kan handhaven om op heterdaad snelheidsovertredingen te constateren. Daarnaast blijkt de wetgeving voor snelvaren met een klein passagiersschip niet duidelijk. “Zorg voor eenduidige wet- en regelgeving voor het bedrijfsmatige vervoer van maximaal twaalf passagiers op het water.” Het blijkt in de praktijk moeilijk om hardvaarders op heterdaad te betrappen. Zodra de scheepvaart een patrouillevaartuig ziet, is de overtreding meestal voorbij, staat in het rapport. En op waarschuwingen van verkeersleiders via de marifoon, als zij onveilig vaargedrag en/of te hard varen zien op AIS of radar, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Nu mag bij zo’n constatering op basis van AIS niet geverbaliseerd worden. Dat wil de OVV graag veranderd zien, in het belang van de veiligheid van de scheepvaart. Afspraak Bij de invoering van AIS was veel weerstand uit de binnenvaart, met name vanuit het oogpunt van privacy. Afgesproken is toen dat AIS niet voor handhaving zou worden gebruikt. Nu de OVV dat alsnog adviseert, reageert de sector geschokt. Daar komt bij dat AIS niet altijd nauwkeurig is met gegevens over de vaarsnelheid en positie. "Hoe kan je met iets dat niet gekalibreerd is handhaven?" is dan ook een van de vragen van schippers. Wij houden de overheid aan haar belofte: AIS nooit als opsporingsmethode gebruiken De ASV stuurde als reactie op het OVV-rapport een brief naar de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat en heeft het daarin over “(on)betrouwbare overheid”. De vereniging stelt dat de AISverplichting er alleen kon komen doordat de overheid heeft beloofd dit nooit als opsporingsmethode te gebruiken. “Wij houden de overheid aan haar belofte. Bij wel gebruiken van AIS gaat de omgekeerde bewijslast gelden: hoe bewijs je dat je er niet was of niet zo hard voer?” zegt ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma. De ASV stelt ook dat AIS een foutmarge heeft van 17 procent. Daarnaast bevinden schepen zich regelmatig in werkelijkheid op heel andere plekken en nemen ze soms elkaars ‘tag’ mee, als ze passeren – waardoor het dus lijkt of je met de snelheid vaart van het andere schip. Daarmee handhaven is dus geen optie, aldus de ASV. Makkelijkste weg De ASV geeft ook zelf een waarschuwing: door het openbaar kunnen volgen van schepen is de veiligheid van schippers in het geding. “Zo horen wij al van drugs in containers die makkelijk te volgen zijn door criminelen, doordat het binnenvaartschip zo gemakkelijk te volgen is met AIS en MarineTraffic.” Hun vraag en advies is dan ook: “Wees een beetje voorzichtig met het kiezen van een makkelijke uitweg (AIS) voor het feit dat een overheidsinstantie Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn
19 december 2023 11 VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR MUSEUMSCHIP RV 29 “Wie wil er mee varen op ons museumschip, de RV 29?” Dat vraagt het Geniemuseum. Het is op zoek naar vrijwilligers. Het Geniemuseum herbergt de geschiedenis van het Regiment Genietroepen en is sinds 1970 gevestigd in de Van Brederodekazerne in Vught. “We zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Er zijn tal van werkzaamheden te verrichten. Heeft u een groot vaarbewijs? Ook dan bent u van harte welkom als schipper.” Belangstellenden kunnen een e-mail sturen naar geniemuseum@icloud.com. (foto Geniemuseum) haar werk niet op de juiste wijze uit blijkt te kunnen voeren.” In 2016 reageerde Leny van Toorenburg, toen namens Koninklijke BLN-Schuttevaer nu Koninklijke Binnenvaart Nederland, op een actie van de Amsterdamse wethouder Udo Kock toen die AIS voor handhaving op de grachten wilde gebruiken door opsporingsambtenaren: “Er zijn met het ministerie duidelijke afspraken gemaakt bij invoering van AIS: ‘Not done’. Alleen de Officier van Justitie kan AIS gebruiken.” Van Toorenburg heeft na het lezen van het OVVrapport direct het ministerie aangeschreven; op de vragen had ze 12 december nog geen antwoord ontvangen. Haar visie is nog steeds hetzelfde; ze is 99,9 procent zeker dat het niet kan. “Er zijn nooit berichten verschenen dat de afspraken teruggedraaid zouden zijn. Ook al zien we steeds vaker dat ambtenaren wel degelijk AIS gebruiken voor bijvoorbeeld havengelden en opsporing – tegen de (foto E.J. Bruinekool Fotografie) afspraken in. Daar is het niet voor bedoeld.” Watertaxi Los van de AIS-discussie staat de ASV perplex van het feit dat een watertaxi met een klein vaarbewijs mag varen op groot vaarwater: “Dat is toch ongelooflijk?” Die constatering in het OVV-rapport roept bij schippers van watertaxi’s en RIB’s die voor teamuitjes en taxidiensten worden gebruikt, veel vragen op. Zoals: welke papieren en certificaten zijn nodig? “De Stormloper was een watertaxi”, aldus de OVV. Er is geen definitie van een watertaxi in de wetgeving te vinden. Opvallend is dat watertaxi’s zonder enige vorm van aanvullende certificering of veiligheidseisen tegen betaling passagiers kan vervoeren. Ook in het Binnenvaartbesluit is geen definitie opgenomen voor een vaartuig dat bedrijfsmatig maximaal twaalf personen kan vervoeren in een besloten vervoersdienst. CONCORDIA DAMEN SHIPBROKERS MET VERSTERKING VERDER ALS PC SHIPBROKERS Concordia Damen Shipbrokers gaat verder onder de naam PC Shipbrokers. De scheepsmakelaar uit Werkendam is gespecialiseerd in de aan- en verkoop van binnenvaartschepen. Onder leiding van directeur Paul Cornet blijft PC Shipbrokers focussen op groei binnen diverse marktsegmenten. Naast motorschepen, koppelverbanden en tankschepen richt het bedrijf zich ook op duwboten, duwbakken en pontons. Paul Cornet zegt: “Met een grotere focus op bemiddeling in alles dat drijft, zijn we beter in staat de diverse deelmarkten te bedienen. Onze reikwijdte strekt zich uit van de Benelux tot Frankrijk, Duitsland, en de Donau-aangrenzende landen. We hebben onlangs het team uitgebreid met Steven Peleman en Wim Mourik. Beiden nog actief als binnenvaartondernemer met hun eigen expertise.” Bij de aan- en verkoop van een schip draait alles om vertrouwen. Cornet benadrukt het belang van heldere communicatie en klantgerichtheid: “Duidelijkheid schept een band. De overdracht van een schip is altijd een belangrijke gebeurtenis waarbij zorgvuldig gehandeld moet worden. PC Shipbrokers voegt veel kennis en waarde toe aan dit proces. Voor de koopovereenkomst afgesloten is, zorgen wij dat alles duidelijk is. Met deze gestructureerde werkwijze en heldere communicatie maken we het verschil.” ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
19 december 2023 Kerst 61 Kerstvaka
19 december 2023 Kerst 63 Ongewoon
19 december 2023 Kerst 65 Wij wense
19 december 2023 Kerst 67 Nieuwe ko
19 december 2023 Kerst 69 Schippers
19 december 2023 Kerst 71 Geruisloz
19 december 2023 Kerst 73 SHIPPING
19 december 2023 Kerst 75 De reddin
19 december 2023 Kerst 77 Een mense
Kerst 19 december 2023 79 Willems P
19 december 2023 Kerst 81 Vlaamse B
19 december 2023 Kerst 83 52 METER
19 december 2023 Kerst 85 ONTDEK EN
19 december 2023 Kerst 87 Van oud n
19 december 2023 Kerst 89 Van oud n
19 december 2023 Kerst 91
19 december 2023 Kerst 93 Verenigin
19 december 2023 Kerst 95 Het jaar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl