4 21 november 2023 PEGASUS SHIPPING S.à r.l. 37ab, route de Luxembourg L – 6633 Wasserbillig +49 174 950 66 41 joerg.kuepper@pegasus-shipping.lu www.pegasus-shipping.lu Uw toekomst begint vandaag – bij ons. De lang gevestigde GEFO Shipping Group investeert momenteel in moderne en duurzame scheepvaartruimte om zijn sterke marktpositie te consolideren en in de toekomst verder uit te breiden. Maak deel uit van deze ontwikkeling en draag bij aan uw en ons succes. Als groepsmaatschappijen van GEFO zijn de ultramoderne chemieen gastankervloten van Pontos en Pegasus Shipping S.à r.l. actief op de hele Rijnroute, de West-Duitse kanalen en het ARA-gebied. Nu zijn we op zoek naar jou als nieuw bemanningslid: Schipper (m/w/d) Stuurman/vrouw met patent (m/w/d) - een aantrekkelijke beloning onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden - een gereguleerd systeem van vrije tijd (14:14 of 21:21) plus een week vakantie - Specifieke bijscholingsmaatregelen - goede carrièremogelijkheden - een gemotiveerd team op het land en op het water - een gestaag groeiende, moderne vloot van schepen Scan de QR-Code en ontdek nog meer plaatsen RP Tankschiffahrt AG Wir möchten Sie in unserem Team willkommen heißen! Wer sind wir? Wir sind ein Binnenschifffahrtsunternehmen mit 16 Tankschiffen der Größe zwischen 2500 und 4200 Tonnen. Die Schiffe sind für den Transport von Mineralölen ausgerüstet. Wer möchte mit uns fahren am Rhein? Steuermann, der mehr will und eine Firma sucht wo man die Chance bekommt sich weiter zu entwickeln? Schiffsführer, für den das fahren am Rhein Freiheit und Abwechslung bedeutet, wobei Verantwortung nehmen dazu hört? Wij zijn per direct op zoek naar personeel in diverse uitdagende functies! Sind Sie im Besitz eines großen Schifferpatentes, Radar- und Funkpatent und haben sie ein ADN-N oder ADN C? Haben Sie Erfahrung in der Tankschifffahrt? Dann sind Sie derjenige den wir suchen! Wir setzen wohl voraus das sie Deutsch oder Englisch sprechen. Was bieten wir an? Wir bieten Ihnen einen Job an als Aufgestellte Mitarbeiter. Wir bieten ein Komplettpaket mit Schweizer Bedingungen an. Ihre Menage und Reisegeld werden entgeltet. Wir sorgen dafür, daß Sie sich weiter bilden und entwickeln können. Bij VKV Service hebben we momenteel diverse vacatures beschikbaar. Ben jij matroos, stuurman of kapitein en heb jij ervaring in de duw en/of sleepvaart. Of ben je toe aan een échte nieuwe uitdaging? Kijk dan snel of er een leuke vacature voor jou tussen zit op www.vkvservice.nl/vacatures Haben wir Sie neugierig gemacht? Mailen Sie Ihre Fragen und Details an: jobs@rptag.ch Solliciteer nu! www.vkvservice.nl
21 november 2023 5 Overnachtingshaven Spijk: het wachten wordt bijna beloond Niet bij Lobith stroomt de Rijn ons land binnen, zoals we allemaal op school hebben geleerd. Maar bij Spijk. Dat weten we nu zeker met de komst van de nieuwe overnachtingshaven daar. DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Tussen de Duitse grens en Tiel zijn te weinig overnachtingslocaties voor de binnenvaart. Volgens de laatste berichten wordt de passantenhaven nabij Spijk eind dit jaar opgeleverd. In de hoogwaterperiodes mochten van het waterschap geen werkzaamheden meer plaatsvinden, maar het lijkt toch op tijd gelukt. De officiële, feestelijke opening staat gepland voor maart volgend jaar. Verboden toegang Sommigen schippers konden daar in de zomer blijkbaar niet op wachten en wilden, eerder dan de bedoeling, al de haven binnenvaren. Ondanks alle waarschuwingsborden op de wal. De schippers hebben, net als vrachtwagenchauffeurs, hun slaap hard nodig,. Dan willen ze alle waarschuwingen weleens in de wind slaan. Jeroen de Bode van Royal Haskoning: “Dat gebeurde op de momenten dat er niet gewerkt werd, dus ’s nachts en in het weekend. Een lege haven waar niet gewerkt wordt, is dan aantrekkelijk om toch even te gaan liggen. Ondanks dat er borden ‘verboden toegang’ stonden en betonning aanwezig was om te markeren dat dit niet mocht.” Het bracht Rijkswaterstaat er in juli toe nog eens een nadrukkelijke oproep via de media te doen uitgaan. Vondsten Het bouwproject was er één van lange adem. Na een lange voorbereiding begon aannemer Koninklijke Boskalis in februari 2021 met de daadwerkelijke werkzaamheden voor de aanleg. Werkzaamheden die voor onverwachte verrassingen zorgden. Jeroen de Bode: “In die periode kregen wij verschillende malen met hoog- en laagwater te maken. Dat heeft echter maar een geringe invloed op de voortgang gehad. Zo hebben we ook bij het ontgraven een oude vuilstort gesaneerd en de nodige archeologische vondsten gedaan.” Het werk duurde meer dan twee jaar. (foto Manon Bruininga) Bijvoorbeeld fundamenten van een oude, nabije steenfabrieksschoorsteen en spoorrails zijn blootgelegd. De fabriek was in gebruik tot 1950. Ook versterkingen, loopgraven en grachten uit de Tachtigjarige Oorlog kwamen boven. Zelfs stukjes van een Engelse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog werden in de bodem gevonden. Vondsten die in het plaatselijke dorpshuis de Spieker pasten, werden daar tentoongesteld. De overige bijvangst van het havenproject werd in een digitaal museum met geïnteresseerden gedeeld (www.digitaalmuseumspijk.nl). De grootste vertraging zat ‘m in het sneuvelen van het Programma Aanpak Stikstof Dus daar zat alle oponthoud niet in, zo weet strategisch adviseur omgevingszaken De Bode: “De grootste vertraging zat ‘m in de landelijk ontstane situatie door het sneuvelen van het PAS, het Programma Aanpak Stikstof. Dat moest eerst door de Raad van State heen. Na het treffen van aanvullende maatregelen heeft de Raad uitspraak gedaan en kon de realisatie van het project doorstarten.” Een inhaalslag werd gemaakt en alle werkzaamheden konden alsnog op schema worden uitgevoerd. 50 ligplaatsen Als gepland bestaan de faciliteiten uit vijftig ligplaatsen. Inclusief autosteiger. “Steigers van 50 tot 135 meter, met elementen van ruim 120 ton per stuk, die samengesteld wel 600 ton wegen”, zo laat de website van Rijkswaterstaat weten. Met voorzieningen voor twee koppelverbanden met een lengte tot 190 meter. Plus faciliteiten voor vaartuigen met gevaarlijke stoffen. “Er is een losse steiger voor één of twee kegelschepen”, zegt De Bode, “Schepen die voor de gezondheid schadelijke stoffen vervoeren. Tien ligplaatsen zijn gereserveerd voor vaartuigen die brandbare stoffen vervoeren. Elk type schip krijgt afhankelijk van zijn lading een plek toegewezen. Opdat de veiligheid in de Een luchtfoto van Overnachtingshaven Spijk. (foto Boskalis Nederland) haven en voor de omgeving geborgd is.”Elke havensteiger heeft walstroom en brandbestrijdingsvoorzieningen. Daarnaast zijn er ongeveer 75 parkeerplaatsen en een parkeerstrook van 2 meter breed gerealiseerd, grenzend aan de havenzijde. Met ook ruimte voor vijf tot tien campers. “Momenteel leggen we de laatste hand aan de aansluiting van de walstroom, het camerasysteem en de brandblusvoorzieningen. Deze zijn zo goed als klaar om door Rijkswaterstaat en de brandweer getest en beproefd te worden. Daarna volgt nog een periode om de toekomstige beheerder van de haven en de brandweer bekend te maken met de verschillende systemen. Zodat de boel straks goed kan functioneren.” Natuur Een omgeving die voor de bewoners van het nabije Spijk een aantrekkelijk karakter zal behouden. Door, naast de Havenweg, een wandelpad aan te leggen. Dat struinpad loopt deels door een stuk natuurcompensatie. “Een gebied met een zogenaamde stroomdalgraslandbegroeing. Met grassen- en bloemensoorten die in het rivierlandschap thuishoren”, zo informeert de website van Rijkswaterstaat verder. Een overloopgebied dat op verzoek van de bewoners toegankelijk werd gemaakt. Op het eerste ontwerp van de landschapsarchitect konden omwonenden reageren. De wensen van de inwoners werden gehoord en na bekendmaking in de ontwerpplannen opgenomen. In februari en maart 2021 werd vóór de werkzaamheden de begroeiing in de Bijenwaard verwijderd. Dat wat is blijven staan, werd aan Staatsbosbeheer overgedragen en er kwam compensatie in de vorm van nieuw aangelegde natuur. Dat moet zorgen voor behoud van de ecologische diversiteit van het gebied. Zijn de mens en de natuur het dan toch een keer eens geworden. Dan is het nu wachten op de champagne en het vuurwerk… voor een nieuwe haven in een nieuw jaar. ANDERNACH INVESTEERT IN BINNENVAART In Andernach wordt een nieuwe damwand gebouwd in de Stromhafen. Bestaande ligplaatsen en overslagplaatsen worden gemoderniseerd. De werkzaamheden zijn deze maand officieel van start gegaan. Het project kost circa 18,8 miljoen euro en wordt mede gefinancierd door de deelstaat Rijnland-Palts. Er is ook geld uit het Connecting Europe Fonds beschikbaar. De uitvoering zal in drie fasen gebeuren. Met de nieuwe damwand kunnen de overslagcapaciteit en -snelheid flink omhoog. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de schaalvergroting in de binnenvaart en de schommelende waterstanden van de Rijn. Christian Greiner, voorzitter van Stadtwerke Andernach en burgemeester van de gemeente, noemt de haven een belangrijke economische factor voor zijn stad en de regio. “De nieuwe damwand is een mijlpaal voor de haven als logistiek knooppunt aan de Midden-Rijn. Stadtwerke Andernach zien in de ondersteuning van de deelstaat en de Europese Unie een teken van erkenning voor de haven in Andernach en de binnenvaart.” REPARATIE SLUIS IFFEZHEIM GAAT ZEKER EEN JAAR DUREN Na het ongeval met de La Primavera zal Sluis Iffezheim nog minimaal een jaar slechts beperkt toegankelijk zijn. De bovendeur van de rechter sluiskolk moet worden vervangen. Tot die tijd kan alleen de linker sluiskolk worden gebruikt. De La Primavera ramde op 11 november met 2.360 ton aan boord de sluisdeur, die op dat moment gesloten was. De deur brak en het schip kwam vast te zitten. Het kon nog dezelfde dag worden vlot getrokken en zijn reis naar Nederland voortzetten. Een tweede schip dat zich op het moment van de aanvaring in de sluiskolk bevond, kon pas een dag later weer verder varen. De politie onderzoekt hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren. De sluisdeur is niet meer te herstellen en moet dus vervangen worden. Dat gaat volgens de Duitse vaarwegbeheerder minimaal een jaar duren. Tot die tijd kunnen binnenschepen alleen de linker sluiskolk gebruiken en moeten zij rekening houden met vertragingen en wachttijden. De sluis Iffezheim is een van de grootste dubbele sluizen van Europa. Er varen jaarlijks zo’n 250.000 binnenschepen door met een totale tonnage van 20 miljoen ton.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl