Binnenvaartkrant
Views
2 weeks ago

2023-24 Leveranciers Special

32 21 november

32 21 november 2023 Dag van de Binnenvaart begint vruchten af te werpen Naar schatting tussen de 2.750 en 3.000 mensen hebben op 11 november kennisgemaakt met de binnenvaart. De derde editie van de Dag van de Binnenvaart was daarmee meer dan geslaagd. “Superpositief”, vindt Karel Uyldert van de organiserende stichting Wereld van de Binnenvaart de opkomst én de reacties. Zijn inschatting is waarschijnlijk aan de voorzichtige kant. Hij gaat vooral uit van de inschrijvingen vooraf. Voor een aantal activiteiten moesten mensen zich wegens de veiligheid en/of capaciteit aanmelden. Heel veel andere belangstellenden gingen spontaan naar de meer dan dertig locaties door het hele land. Aantrekkelijk De organisatoren hebben daarmee hun doel weer bereikt: een laagdrempelig evenement voor iedereen die interesse heeft in de binnenvaart en alles wat ermee te maken heeft. Zo komen ze in contact met de sector, ervaren ze hoe boeiend die wereld is en dat er heel leuke banen voor het oprapen liggen. Dat is dan vooral zaaien voor de lange termijn, stelt Uyldert realistisch. Maar hij voegt eraan toe: “Toch kreeg ik van meerdere deelnemende bedrijven, en dat vind ik veelzeggend, als terugkoppeling: ‘We hebben gewoon laten zien wat we doen en nu al zijn er gesprekken uitgekomen met mensen die aangaven dat ze misschien wel bij ons willen komen werken.’ Pas op: dat waren nog geen sollicitatiegesprekken, en we moeten nog maar zien hoeveel medewerkers het echt oplevert, maar toch. Ik vind het een mooi bijeffect dat dat gebeurde.” Het laat ook zien dat de binnenvaart, in alle diversiteit van de bedrijven, scholen en organisaties die meededen aan de Dag, wel degelijk aantrekkelijk gevonden wordt. Als mensen maar de kans krijgen het reilen en zeilen zelf te beleven. Met z’n allen Ook de deelnemers waren enthousiast. “De meeste zeiden aan het eind van de dag: ‘We hebben afgelopen jaar meegedaan. En dit jaar. We vinden het superleuk, en we doen volgend jaar ook weer mee. (foto’s Wereld van de Binnenvaart) Dat is natuurlijk mooi. Net als dat het concept steeds meer gaat leven. Er waren deze keer ook veel maritieme bedrijven die zelf niet hun deuren openden op 11 november, maar wel op hun socials hadden staan dat het de Dag van de Binnenvaart was: ‘We gaan met z’n allen voor de binnenvaart.’” “Daarmee gebeurt wat we hoopten: dat het iets wordt dat niet alleen maar door ons gedragen wordt, maar door de hele sector. Zo wordt de Dag van de Binnenvaart stevig genoeg om meerjarig mee te gaan. Want dit moet er over tien, vijftien jaar nog steeds zijn.” De datum voor de editie van 2024 staat al vast: zaterdag 9 november. Zelf een rondje varen Zelf een rondvaartboot besturen… Dat kon op de Dag van de Binnenvaart. Om zo te kijken of het werk iets voor je is. DOOR EVERT BRUINEKOOL Voor de Dag van de Binnenvaart meldden zich 32 deelnemers bij Vaarplezier Vaarcursussen en Stromma, aan de voorkant van het Centraal Station in Amsterdam. Van hen gaven er acht achteraf aan dat ze serieuze interesse hebben. Met kleine groepjes voer een van de vaste rondvaartschippers de boot naar een rustig plekje. Daar mochten de gegadigden zelf even voelen hoe het is om aan het roer te zitten van zo’n boot. Ook vrouwen Arjen Bergijk, mede-eigenaar van Vaarplezier Vaarcursussen ontving de gasten, waarna schipper Robin van Meurs een rondje Oosterdok deed met zijn gasten. De reacties waren zeer positief, sommigen gingen zelfs een tweede rondje mee. Opvallend was dat er meerdere vrouwen meldden dat ze er serieus aan denken om rondvaartschipper te worden. Bergijk: “Vrouwen zijn meer dan welkom.” “Veel mensen hebben niet in de gaten dat rondvaartschipper een vak is en dat je ervoor moet leren”, vervolgt Bergijk. “Maar heb je nog geen EU-kwalificatiecertificaat schipper of Vaarbewijs Ook rondvaartbedrijven sloten aan bij de Dag van de Binnenvaart. Zoals Stromma in Amsterdam, dat samen met Vaarplezier Vaarcursussen potentiële schippers liet kennismaken met het varen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Beperkt Vaargebied voor de rondvaart? Dan hoeft dat geen probleem te zijn. Er zijn diverse routes om dat te halen, zelfs helemaal gefinancierd.” Opleiding tot schipper Een van de bezoekers bij Vaarplezier en Stromma was Frederiek van der Laan. Ze werkte als zzp’er in de ambulante begeleiding en volgt de laatste jaren haar hart. Ze heeft sinds twee jaar een zeilboot en vindt het varen steeds leuker worden. “Ik wil eigenlijk gewoon op het water gaan werken. Ik heb stukjes gevaren, inmiddels zelf al Vaarbewijs 1 en 2 en het marifoonbewijs.” De volgende stap is de opleiding tot schipper. “Het varen leer je niet van papier, maar wat ik nu gemerkt heb, is dat zo’n rondvaartboot heerlijk vaart. Dus met een beetje praktijkles zeil je daar makkelijk in. Bij alles merk ik: nadenken en je aan de regels en principes van het varen houden, dan gaat het vanzelf.” Een andere dame, die met haar zoontje aan boord is gestapt en twee maal een rondje meevaart, twijfelt nog. “Ik denk niet dat het iets voor mij is.”

21 november 2023 33 Veren kijken bij GVB De Ponthaven van GVB Veren in Amsterdam-Noord opende zaterdag 11 november zijn deuren voor de Dag van de Binnenvaart. In vier excursies werden per keer circa zestig mensen rondgeleid. DOOR EVERT BRUINEKOOL De oude dieselaangedreven veren van de 50-serie stonden eerst op het programma, dan volgde de hybride 60-serie en als toetje was er de NZK103, de laatst geleverde en volledig elektrische veerboot. Daarnaast kregen bezoekers een kijkje in de werkplaats waar onder meer een motor gereviseerd werd en thrusters stonden voor revisie. Meer schippers nodig De bezoekers waren onder de indruk. GVB is het grootste verenbedrijf van Nederland met twintig ponten en 120 schippers in dienst. De komende jaren groeit de organisatie verder. Vandaar de deelname aan de Dag van de Binnenvaart. “Ook GVB heeft schippers nodig en er waren meerdere mensen die aan een wisseling van werk dachten bij het bezoek”, vertelt Niels Riezebos, teammanager van de afdeling opleiding, planning en evenementen. Anderen kwamen even met de kinderen een kijkje nemen, bijvoorbeeld omdat een familielid werkzaam is bij de GVB. Stuk voor stuk hoorden de bezoekers van schipper Jan Hegeman details over het werk aan boord. “Werk waar veiligheid voor iedereen voorop moet staan… een dienstverlenend beroep dat onmisbaar is voor de gemeente Amsterdam.” Ook de vergroening kwam in veel gesprekken aan bod. In de werkplaats Bart Veltmans nam plaats achter de lessenaar. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) vertelde Kees Appel wat GVB zelf allemaal aan onderhoud doet aan de schepen. GVB verleende ook Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam onderdak tijdens de Dag van de Binnenvaart. In het kantoor waren adviseurs beschikbaar en in de Ponthaven lag opleidingsschip Sally. Ze lieten onder meer zien welke vacatures er openstaan. “Ik werk in een restaurant en ben naar de veren komen kijken. Het lijkt mij leuk iets op het water gaan doen”, vertelde Bart Veltmans. “Heel bijzonder dat ze zo’n indrukwekkende dag organiseren voor ons”, meldde hij nadat hij zelfs even achter de lessenaar had gezeten. Jorn Postinga was niet zozeer gekomen omdat hij op zoek is naar werk. Hij legde de reden van zijn bezoek uit: “De vader van mijn vriendin werkt hier en dit is een uitgelezen moment om te kijken wat hij doet. Ik ben enorm onder de indruk van GVB en de mooie, moderne schepen die hier in de haven liggen.” Kijkje achter de schermen Ook in Maasbracht was op de Dag van de Binnenvaart van alles te zien en beleven op het gebied van water en vervoer. Van een rondvaart en aandacht voor de geschiedenis van de binnenvaart tot zeldzame inkijkjes bij scheepswerven en de bediencentrale. DOOR NOUD VAN DER ZEE Vanuit die centrale begeleidt Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Maas en het Julianakanaal vanaf de Belgische grens tot Venlo. Veel belangstellenden grepen de kans om de bediencentrale eens van binnen te zien. Er stonden twee rondleidingen gepland met per groep van 20 personen. Dat werden er vier. Er was veel meer belangstelling voor de rondleidingen in de bediencentrale dan verwacht. (foto Noud van der Zee) Het dak op Na de ontvangst en introductie in de conferentiekamer met uitzicht op de haven van Maasbracht, kregen de bezoekers tijdens een ronde door het gebouw uitleg van de gidsen: voormalige verkeersleiders die inmiddels met pensioen zijn. Daarna toog de groep naar het dak van de bediencentrale. Er werden volop vragen gesteld: over de duwvaart op de Maas, de reden voor de verlenging van sluiskolken rond 2014 en waarom er geen zonnepanelen op dat dak liggen. Gids Jan Tekstra vertelde desgevraagd dat de bezoekers heel divers waren. Hij en zijn collega anticipeerden zoveel mogelijk op hun publiek: waar ze woonden en wat hun achtergrond was. “Mensen stelden heel diverse vragen, maar één vraag was vaste prik: ‘Hoe groot is het hoogteverschil bij de sluizen in Maasbracht?’ 11,85 meter.” Groepsuitjes Tekstra en zijn collegagidsen hebben ruime ervaring. Ze ontvangen vaker groepen in de bediencentrale. Soms meerdere keren per maand en in groepen van tien tot twintig mensen. “Rijkswaterstaat besteedt normaal gesproken rondleidingen uit aan de VVV in Roermond. Belangstellenden kunnen bij ‘Groepsuitjes’ zo’n rondleiding boeken. Aan onze vrijwilligers wordt gevraagd of wij capaciteit hebben.” Dat kan het beste op vrijdag of zaterdag, vertelde Tekstra, omdat het dan rustiger is. “Presentaties doen we in het Nederlands, Duits of Engels. Collega’s uit de hele wereld komen naar hier om de bediening op afstand te bekijken.” De Dag van de Binnenvaart 2023 was een groot succes in Maasbracht. De verschillende locaties ontvingen naar schatting ruim 500 bezoekers. Niet alleen bij de bediencentrale, maar ook aan boord van binnenvaartschepen, een riviercruiseschip, een rondvaarboot, op scheepswerven en in het Maas Binnenvaartmuseum. Het was een unieke gelegenheid om te zien en ervaren wat er allemaal gebeurt in en rond de haven en de binnenvaart.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant