Binnenvaartkrant
Views
2 weeks ago

2023-24 Leveranciers Special

28

28 Leveranciers Special 21 november 2023 THB Verhoef wordt agent voor “waakhond die nooit slaapt” Van oorsprong is THB Verhoef wereldwijd leverancier van componenten en reserveonderdelen voor motoren. Maar het bedrijf uit Zwijndrecht kijkt verder rond in de machinekamer en is een partnerschap aangegaan met Daspos, een Deense specialist in het vroegtijdig detecteren en daardoor voorkomen van machinekamerbranden. Tijdens Europort bevestigden THB Verhoef en Daspos dat het Nederlandse bedrijf verkoopagent wordt voor de Benelux-markt. Het gaat om het Daspos-brandpreventiesysteem, inclusief de LAS-10 Detector en de H-18 Hot Box Detector. Het Daspos-systeem detecteert zowel olie-, gas-, methanol- als koolwaterstofdampen. Zo wordt de bemanning al gealarmeerd vóórdat ontbranding kan ontstaan. Dat geeft de bemanning meer tijd om in te grijpen… en brand te voorkomen. Dan hoeft er ook niet geblust te worden. THB Verhoef omschrijft het Daspos-brandpreventiesysteem als een “24/7 waakhond die nooit slaapt”. Mechanisch, elektrische en hydraulische werkzaamheden 20 JAAR HEATMASTER! (foto Johan de Witte) Europort is van zichzelf al een feest, bij Heatmaster gooiden ze er op de donderdag nog een schepje bovenop. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht had dan ook wat te vieren en Ahoy was daar een gepast podium voor. De specialist in thermische verwarmingssystemen voor de maritieme sector en industrie bestaat 20 jaar. Dat vierde het team die avond samen met klanten en andere relaties. ITALIAANSE ORDER VOOR CENTRAL INDUSTRY GROUP De Groningse Central Industry Group heeft samen met zijn Duitse dochteronderneming Ampereship een opdracht binnengesleept voor de bouw van twee elektrische passagiersschepen. Die gaan op het Noord-Italiaanse Lago d’Iseo varen. De nieuwe schepen zijn ontworpen als catamarans en worden ruim 26 meter lang. Aan boord van de schepen kunnen tot 140 personen en zes fietsen worden vervoerd. De schepen worden gebouwd bij het in Stralsund gevestigde Ampereship. Die werf heeft inmiddels al zeventien verschillende emissievrije schepen gebouwd. De bouw van de Iseoveerboten start begin 2024. De oplevering staat gepland voor eind van dat jaar. Handelsweg 75, 6541CS Nijmegen T 024-3731919 M 0653-109065 www.vpgscheepsservice.nl POWERED BY PURPOSE PARTNER IN DE ENERGIETRANSITIE Pon Power is de officiële Nederlandse dealer voor Caterpillar ® scheepsmotoren en uw gesprekspartner in de maritieme energietransitie. Of het nu gaat om voortstuwingsmotoren, aandrijfsystemen, (nood)generatorsets of batterijen; Pon Power biedt energiezuinige en betrouwbare krachtbronnen die aansluiten bij uw specifieke situatie. Ook met volle vaart duurzaam vooruit? Kies Pon Power. PONPOWER.NL

21 november 2023 29 DMC weet Optima-straalbuis toch weer verder te verbeteren Roer en stuursystemenspecialist DMC lanceerde donderdag 9 november een volledig vernieuwde Optima-straalbuis. Dat gebeurde op Europort 2023. Bear Damen, filmmaker en zoon van Kommer Damen, deed de onthulling op de drukbezochte stand. Bear Damen (midden) onthulde de nieuwe Optima. Links Kees Oevermans. Rechts DMC-directeur Mark Visser. (foto Tekst & Toebehoren) De originele Optima-nozzle werd in 1998 geïntroduceerd en ontwikkelde zich snel tot de standaard in diverse maritieme deelmarkten. In de binnenvaart is het zelfs de meest verkochte straalbuis. Duizenden schepen varen met deze stuwkrachtvergroter. 25 jaar later heeft Damen Marjne Components, na bijna een jaar onderzoek, nu een verbeterd ontwerp in productie genomen. Kees Oevermans, Technical Sales Manager bij DMC voerde het onderzoek uit. “Met behulp van Computational Fluid Dynamics hebben we de profielvorm systematisch bekeken en aangepast en verschillende simulaties uitgevoerd. Dat leverde veel nuttige inzichten op. De vernieuwde Optima kwam als gevolg van het onafhankelijke onderzoek als beste uit de test.” Die vernieuwde Optima genereert meer voorwaartse en achterwaartse stuwkracht dan zijn voorganger, wat merkbaar is in een lager brandstofverbruik. Andere welkome effecten zijn minder trillingen en minder geluid. Oevermans: “De vernieuwde Optima-straalbuis levert tot wel 1,8 procent meer directe stuwkracht op. Maar daar blijft het niet bij. Je kunt de straalbuis en de schroef van een schip als één, onderling afhankelijk geheel zien. Wanneer je vanuit die gedachte één systeem ontwerpt in plaats van twee separate systemen, kunnen we de voorstuwing nog verder optimaliseren tot wel 3,4 procent meer stuwkracht.” DMC zette Computational Fluid Dynamics (CFD) in voor de onafhankelijke benchmark. Oevermans: “Vroeger kon je bijna alleen testen in een sleeptank. Met de huidige software kunnen we echter drukverdelingen en stroomlijnen nauwkeurig visualiseren en concrete verbeteringen doorvoeren die direct gerelateerd zijn aan de veranderingen die scheepsontwerpen in de afgelopen hebben ondergaan.” “Uiteraard willen we onze positie als wereldmarktleider in straalbuizen graag behouden. Met deze verbeteringen denken we dat nu zeker te hebben gesteld.” Bestaande scheepsontwerpen hoeven bij vervanging niet aangepast te worden. Het nieuwe profiel past naadloos in de huidige constructie. Er zijn bovendien twee versies: de DMC-Optima 04 en 05. Het verschil zit in de lengte van de straalbuis: de Optima 05 heeft een lengte van 50 procent van de schroefdiameter, de Optima 04 ligt op 40 procent. Na installatie kan de toegenomen stuwkracht van de schroef worden ingezet om sneller te varen, brandstof te besparen en zo de CO 2 -uitstoot te verminderen. Hydrauliektrainingen succesvol afgerond It’s a wrap! De trainingen Hydrauliek Basis op de WMIcampus zitten er op. Expert docent Wim Roeterdink heeft in de afgelopen weken 33 mannen de fijne kneepjes van het hydrauliek-vak geleerd. Urk in Werkendam Het is geen zuster-cluster, maar wel een gewaardeerd collega-cluster: het maritieme cluster op Urk. Op 8 november verwelkomden we het college van Urk, vergezeld door ambtenaren en door ondernemers van Urk Maritime. Ook het bestuur en de directie van Gemeente Altena was vertegenwoordigd, net als een aantal bedrijven uit maritiem Werkendam. Tijdens het bezoek hebben we onze ervaringen gedeeld over ons cluster Werkendam Maritime Industries (WMI) en Gemeente Altena. We hebben gesproken over o.a. arbeidsmarkt, havenontwikkeling en een blik gegeven op de opzet en voortgang van onze maritieme campus. Het bezoek werd afgesloten met een presentatie en rondleiding door Machinefabriek De Waal bv die zowel lid is van WMI als van Urk Maritime. De trainingen zijn afgesloten met een certificaat. Harry Cornet, voorzitter van WMI feliciteerde de cursisten met de uitbreiding van hun kennis en vaardigheden en benadrukte het belang van een leven lang ontwikkelen. Hij gaf ook aan blij te zijn dat dit soort trainingen in WMIverband georganiseerd kunnen worden en voorspelde de ontwikkeling van nog meer trainingen. De theorielessen van Hydrauliek Basis vonden plaats op de WMI campus en de praktijklessen werden gehost door TMS Technical & Maritime Services B.V., Machinefabriek De Waal en Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Dank voor de gastvrijheid en het delen van jullie kennis! Volgend jaar staat Hydrauliek Basis weer op de agenda plus Hydrauliek Gevorderd. Dit bezoek bood een waardevolle gelegenheid voor een constructieve dialoog tussen bestuurders, (top) ambtenaren, ondernemers en programmamanagers van beide, zeer actieve, clusters én gemeenten. • 49 bedrijven • 8 scheepswerven • 22 maritieme toeleveranciers • 12 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaarthaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl

Copied successfully!

Binnenvaartkrant