Binnenvaartkrant
Views
2 weeks ago

2023-24 Leveranciers Special

24 21

24 21 november 2023 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Scheepsbouw zit in ons DNA MEER WETEN? +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com ALUMINIUM EN RVS www.treffers-haarlem.nl Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service info@carronmarine.be www.carronmarine.be WWW.BEERENSBV.NL

21 november 2023 25 Nieuwe Koedood-directeur Maarten Jeronimus: “Innoveren gaat onverminderd door” Op 1 oktober is Maarten Jeronimus begonnen als directeur bij de Koedood Marine Group. Europort 2023 kwam op een nuttig moment: de beurs in Ahoy was een uitgelezen kans om veel mensen te ontmoeten in zijn nieuwe functie. MAASHOPPER STOPT MET FIETSPENDELDIENST De Maashopper is gestopt met de fietspendeldienst die het bedrijf sinds 2005 onderhield tussen Baarlo en Afferden in Noord-Limburg. De catamaran blijft wel op de Maas actief voor feesten en partijen. Provincie Limburg, gemeenten langs de Maas en de toeristische sector zagen de boot bij de start als een waardevolle aanvulling op het toeristische aanbod. Gemeenten hadden er zelfs subsidie voor over. In de gloriejaren van de Maashopper stapten er volgens eigenaar Onno Ludin jaarlijks 40.000 tot 50.000 mensen aan boord. Het feest duurde echter niet lang. Veertien jaar geleden was Bergen de eerste gemeente die de geldkraan dichtdraaide. Als reactie daarop schrapte Ludin de opstapplaatsen in Afferden en Well, die in deze gemeente lagen. Andere gemeenten stopten na de Floriade die in 2012 in Venlo werd gehouden. Het structurele tekort was toen 38.000 euro. Met de komst van rondvaartboot Filia Mosae in Venlo stapten veel toeristen van de Maashopper over naar deze nieuwkomer. Bovendien kan de catamaran door technische redenen niet meer aanleggen aan de nieuwe loswal in Venlo. Iets later wordt ook de kade verhoogd in Steyl. Maarten Jeronimus en Leandra Gouw op de stand in Ahoy. Leandra is ook nog maar kort werkzaam bij Koedood. Zij is sinds juli verantwoordelijk voor de marketing. (foto Tekst & Toebehoren) Stuw Lith. (foto Rijkswaterstaat / Flying Eye) Gunstige bijkomstigheid: op de met Padmos en Olthof (ook Mitsubishidealers) gedeelde stand was het alle dagen een drukte van jewelste. Er vielen dus heel veel handen te schudden. Hart voor de zaak Vijf weken werkt Maarten Jeronimus pas bij Koedood, maar hij is aangenaam verrast door wat hij in Hendrik- Ido-Ambacht aantrof: “Een groep medewerkers waarop je kunt bouwen. Mensen die al heel wat jaren ervaring hebben en voor veel positieve energie zorgen. Ze hebben hart voor de zaak en zijn altijd bereid om de extra mile te gaan voor klanten.” De binnenvaart is nieuw voor hem, maar Jeronimus heeft een brede ervaring in de maritieme sector. De laatste zestien jaar was hij regiodirecteur bij Goltens Rotterdam, een scheepsreparatiebedrijf gespecialiseerd in de zeevaart en de offshore. “We deden heel veel motoren: reparatie, onderhoud en verkoop”, blikt hij terug. Hij werd gevraagd door Jan-Willem Storm van de Duitse Storm Group, die sinds 2021 eigenaar is van Koedood. “Jan-Willem en zijn broer Bernard ken ik al bijna twintig jaar. We zaten natuurlijk een beetje in dezelfde sector en Storm is een heel bekende naam in de gasmotoren. Dus in het verleden hebben we veel zaken met elkaar gedaan. Op een vorige beurs, eerder dit jaar in Noorwegen, kwam een eventuele overstap ter sprake.” Waterstof en methanol Jeronimus richt zich de eerste tijd op stabiliteit en een heldere koers: “Na de overname in 2021 kwam het bedrijf in onrustig vaarwater: er vertrokken enkele mensen en er was wat rumoer in de markt. Ondertussen ging het werk overigens gewoon door.” “Koedood is een mooi en bijzonder bedrijf, dat net als de hele Storm Group veel werk maakt van nieuwe, schone technieken. We willen met z’n allen naar zero emissie. We innoveren op het gebied van waterstof, brandstofcellen, methanol… Eigenlijk al die ontwikkelingen waar de binnenvaart al verder mee is dan de zeevaart. Ook qua regelgeving.” Met die investeringen en ontwikkelingen gaat Koedood volop door, maakt Jeronimus duidelijk. “We werken bijvoorbeeld in samenwerking met TNO en MTEE (Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe) aan een verbrandingsmotor op waterstof; die staat op dit moment op de proefstand bij TNO. Wij zijn een van de weinige partijen die al daadwerkelijk fuelcells op schepen hebben draaien. Tegelijkertijd zijn we samen met Mitsubishi bezig om een dual fuel methanoloplossing op de markt te brengen.” De drang om te innoveren en te vergroenen is ingebakken bij Koedood. Dat verandert niet, belooft Jeronimus. SCHADE AAN TWEE MAASSTUWEN Zowel Stuw Borgharen als Stuw Lith kampt met schade. In beide gevallen kan die pas in april volgend jaar worden gerepareerd aangezien het nu hoogwaterseizoen is. Op woensdag 15 november bleek dat Stuw Borgharen niet helemaal gestreken kan worden. Bij inspecties ontdekte Rijkswaterstaat schade aan de constructie waardoor schuif 3 niet uit het water worden gehaald. Hierdoor zal de waterstand op de Maas tussen Ternaaien en Borgharen vanaf een afvoer van circa 1.100 m3/s hoger zijn dan gebruikelijk. De hogere waterstand betekent dat Rijkswaterstaat keersluis Limmel eerder sluit dan normaal. Op vrijdag 17 november werd bekend dat ook bij Stuw Lith een van de schuiven niet te gebruiken is. Hier functioneert een wielstel niet goed. In verband met deze storing heeft Rijkswaterstaat de waterstand in stuwpand Grave met ongeveer 70 centimeter verlaagd. “Dit zorgt ervoor dat er minder druk op de stuw komt te staan”, legt Rijkswaterstaat uit. “Dit is nodig om de bodembescherming achter de stuw minder te belasten. Daarnaast zullen we de stuw eerder weghalen (trekken) dan gewoonlijk omdat we 2 in plaats van 3 openingen beschikbaar hebben voor de waterafvoer.” Leon Westerhof is terug bij Messe Kalkar Messe Kalkar heeft voor Shipping Technics Logistics een nieuwe manager aangetrokken. Het is een oude bekende: Leon Westerhof. De Nederlander was van de start in 2013 tot en met de editie van 2020 ook al projectmanager voor de binnenvaartbeurs. Eind dat jaar verliet Westerhof het beurscomplex aan de oever van de Rijn om te gaan werken bij een autodealerbedrijf. Toen zijn opvolger Pim Groot Obbink dit jaar vertrok, werd Westerhof door Messe Kalkar gevraagd om terug te keren. Aldus geschiedde. “Super! Heel leuk om weer voor Shipping Technics Logistics te werken en bij de maritieme sector betrokken te zijn”, zegt hij tijdens een bezoek aan Europort. Westerhof was op 1 november begonnen en de week erna liep hij in Ahoy rond. Om iedereen te laten weten dat hij terug is op het oude nest en bij te praten met exposanten die ook altijd in Kalkar staan. Hij heeft een aantal nieuwe ideeën voor de beurs, die in 2024 op 24 en 25 september wordt Leon Westerhof was in Ahoy om relaties uit de binnenvaart te laten weten dat hij terug is. (foto Tekst & Onderschrift Toebehoren) (foto) gehouden. Maar hij wil er nog niet veel over kwijt. “Eerst wil ik met iedereen gesproken hebben, vooral de standhouders. Om te horen wat hun ervaringen van de laatste jaren zijn en welke ideeën zíj hebben.” Eén voornemen verklapt hij alsnog: “We willen het randprogramma uitbreiden en meer diepgang geven: de lezingen en presentaties. Daar zien we interessante mogelijkheden.”

Copied successfully!

Binnenvaartkrant