Views
2 weeks ago

2023-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Weer
  • Gaat
  • Kalkar
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Haven
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

8 12 september

8 12 september 2023 PEGASUS SHIPPING S.à r.l. 37ab, route de Luxembourg L – 6633 Wasserbillig +49 174 950 66 41 joerg.kuepper@pegasus-shipping.lu www.pegasus-shipping.lu Deine Zukunft beginnt heute – bei uns. Die traditionsreiche GEFO Shipping Group investiert derzeit 400 Mio. € in modernen und nachhaltigen Schiffsraum, um die starke Marktposition zu festigen und zukünftig weiter auszubauen. Sei Teil dieser Entwicklung und trage zu deinem und unserem Erfolg bei. Als Gruppengesellschaften der GEFO sind die hochmoderne Chemieund Gastankerflotten der Pontos und Pegasus Shipping S.à r.l. auf der gesamten Rheinstrecke, den westdeutschen Kanälen und dem ARA- Raum unterwegs. Jetzt suchen wir Dich als neues Crew-Mitglied: Schiffsführer/in (m/w/d) Steuermann/-frau mit Patent (m/w/d) - eine attraktive Vergütung unter luxemburgischen Arbeitsbedingungen - ein geregeltes Freizeitsystem (14:14 oder 21:21) zzgl. einer Woche Urlaub - gezielte Weiterbildungsmaßnahmen - gute Aufstiegsmöglichkeiten - ein motiviertes Team an Land und zu Wasser - eine stetig wachsende, moderne Schiffsflotte QR-Code scannen und noch mehr Stellen entdecken VACATURE MATROOS/STUURMAN BINNENVAART (FULLTIME) Koninklijke VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN is gespecialiseerd in bijzonder transport over water, sleepdiensten en offshore services. Per direct zijn wij op zoek naar een matroos/stuurman binnenvaart. Wij zijn per direct op zoek naar personeel in diverse uitdagende functies! WAT VERWACHTEN WE VAN JOU? • je hebt absoluut geen bezwaar tegen onregelmatige werktijden, langer dan 3 dagen van huis zijn is geen uitzondering • je bent in het bezit van een dienstboekje met aantekening matroos/stuurman bevoegdheid • je beheerst de Nederlandse taal • bij voorkeur woonachtig in de regio Dordrecht • werkervaring in de sleep/duwvaart is een pré • je gaat veilig om met de scheepsuitrusting en varend materieel • je bent betrokken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel • je bent bereid om verder te leren WAT MAG JE VAN ONS VERWACHTEN? • we bieden je een afwisselende functie in een leuk team van in totaal 2 of 3 bemanningsleden • je krijgt een contract voor bepaalde tijd met de intentie van een vast dienstverband; • doorgroeimogelijkheden • een salaris conform onze bedrijfs cao Bij VKV Service hebben we momenteel diverse vacatures beschikbaar. Ben jij matroos, stuurman of kapitein en heb jij ervaring in de duw en/of sleepvaart. Of ben je toe aan een échte nieuwe uitdaging? Kijk dan snel of er een leuke vacature voor jou tussen zit op www.vkvservice.nl/vacatures Denk je dat deze functie bij je past? Bekijk dan ook nog onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl en onze facebook pagina. Jouw motivatie en CV ontvangen we graag per e-mail: P&O@vanderwees.nl Solliciteer nu! www.vkvservice.nl “acquisitie middels deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.”

12 september 2023 9 OOK KRAMER DISTRIPARK DEPOT KRIJGT AANSLUITING OP CER In de Bataviahaven waren 430 schepen te bewonderen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Met z’n allen wegdromen bij 3,8 kilometer aan boten Kramer Group heeft een overeenkomst getekend met Havenbedrijf Rotterdam ook om Kramer Distripark Depot (KDD) aan te sluiten op de Container Exchange Route. Deze CER is een gesloten transportroute van 17 kilometer op de Maasvlakte die een groot deel van de terminals, depots, distributiecentra én de Rijksinspectieterminal met elkaar verbindt. Zo kunnen ze snel en zonder veel administratief werk containers uitwisselen. Straks zijn alle terminals van de Kramer Group – naast KDD ook Rotterdam Container Terminal (RCT) en Delta Container Services (DCS) – aangehaakt op de CER. De Kramer Group is dan ook erg tevreden met de overeenkomst. RCT en DCS liggen aan het water van de Amazonehaven, maar KDD is een landzijdige terminal. Door de aansluiting op de CER kunnen de landgebonden en watergebonden containers veel efficiënter intern worden uitgewisseld. Op dit moment worden Rotterdam World Gateway, de Delta-terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam en de Rijksinspectieterminal aangesloten op de CER. De interne baan wordt nog dit jaar in gebruik genomen. Naar verwachting zal het Kramer Distripark Depot in het tweede kwartaal van 2024 aangesloten worden op de CER. De 38e editie van de Hiswa te Water trok van zo’n 30.000 bezoekers die zich konden vergapen aan 430 nieuwe schepen in de Bataviahaven Lelystad. In totaal was dat 3,8 kilometer aan boten. EERSTE E-SPATZ VOOR WEST-DUITSE KANALEN DOOR EVERT BRUINEKOOL “We zitten helemaal vol,” zei Arjen Rahusen, directeur van Hiswa te Water. 285 exposanten presenteerden zich in Lelystad. De markt is gegroeid. Het aantal watersporters is met ruim 15 procent gegroeid. Brancheorganisatie Hiswa-Recron ondersteunde haar leden weer met een banenmarkt. Daarnaast zetten ze tal van opleidingen in de schijnwerpers. “Zeven op de tien bedrijven bij onze leden zoekt personeel”, vertelde Jeroen Van den Heuvel, adjunct-directeur voor jachtbouw en watersport. “Door de scholing te tonen begin je vroegtijdig aan de instroom van gemotiveerde werknemers.” ‘Houseboats’ De houseboats lagen dit jaar samen aan een steiger. Ze worden gezien als een goed alternatief voor een vakantiehuisje. Jaren terug al werd het varend huisje geïntroduceerd, nu lijkt het idee definitief door te breken. “Een recreatiewoning bouwen kost al snel drie ton”, aldus Julian Entrop. Hij is directeur van Olav Boats. “Maar met een houseboat kan je vanaf een ton al een heel leuk schip hebben.” “Schip”, benadrukt hij, “want het is echt een schip met 30 pk-motor. Je kan er goed mee varen, maar wij beperken dat wel door met GPS een vaargebied aan te geven: voor de veiligheid die past bij vaargebied D. Ruim water zoals het wad en hogere golfhoogte zijn daarbij verboden vaargebied. Ook varen bij meer dan windkracht 4 is niet toegestaan. Een sluis met grote beroepsschepen raden wij ook af.” De houseboats worden in Duitsland gebouwd en in Nederland verkocht als recreatiewoning en schip. Ze zijn ook geschikt voor verhuur. 3D-geprinte sloep Een andere opvallende nieuwkomer was de 3D-geprinte sloep Ozare 6.5. Het is nog een prototype. De sloep trok flink wat aandacht: veel mensen stonden er stil bij en voelden eraan. Zeven dagen vóór de Hiswa te Water was het vaartuig pas geprint. Spannend voor Joyce Pont, commercieel directeur van Tanaruz, een jong bedrijf van wizkids. Ze informeerde consumenten over de mogelijkheden. Daarnaast zoekt het bedrijf, onder andere via de website, investeerders. Vanaf 50.000 euro kan je intekenen voor de Ozare-sloep. Dit prototype wordt na de beurs verder afgebouwd. Hij is volledig gebouwd van granulaat van teruggewonnen polypropyleen versterkt met 30 procent glasvezel. Een ander bedrijf dat voor het eerst op de watersportbeurs stond, in het Villa Hiswa-paviljoen, is de Friesche Olie- en Verfhandel. Commercieel directeur Peter van der Veen was met zijn hele commerciële team aanwezig op de stand. In overleg met de medeexposanten namen zij de plek in van een grote verffabrikant. Het is een onafhankelijke leverancier van A-merken in verf, coatings, lakken en oliën. Voor de watersportsector, scheepsbouw, binnenvaart en tal van andere sectoren. “We staan hier met toonaangevende merken om ons heen”, vertelde Van der Veen. “Het is echt van toegevoegde waarde voor ons om hier te staan.” Reddingsvest Verderop stond Secumar Benulux, leverancier van reddingsvesten. Directeur Suzanne Rozendaal: “Het is een verbetering als je nek vrij blijft. Dat is comfortabeler. Kruisbanden raad ik af.” Wat eigenlijk het allerbelangrijkste is: “Het beste reddingsvest is er een dat je draagt.” Daaraan voegt Secumar in een serie vesten een extra veiligheid toe, afkomstig van Shiptron. Het gaat om een op AIS zichtbare GPS-zender die een signaal afgeeft zodra je te water raakt. “Snelheid van redden en signaleren van een drenkeling is heel belangrijk. Gaat iemand van je bemanning overboord, dan krijg je direct een alarm.” Wereldprimeurs Maar het draaide toch vooral om de boten. Er was een groot aantal wereldprimeurs te bewonderen in de Bataviahaven. Bij de Boot van het Jaarverkiezing werden er meerdere extra in de schijnwerpers gezet. Een van de winnaars was de Woodler 28 van Jachtwerf de Jong uit Joure. Die heeft een traditie van ambachtelijke houten scheepsbouw. Bij hun nieuwste model wordt een aluminium waterschip gecombineerd met een mahoniehouten romp. Het resultaat van deze innovatie was een eerste prijs in de categorie Sloepen en Tenders. De Saffier 24 ontving de eerste prijs in de categorie Zeilboten, onder andere vanwege de innovatieve manier van denken over stroomgebruik aan boord. Er is geen boordstroom; alle instrumenten zijn mee te nemen om thuis op te laden. De zonnepanelen zorgen voor het opladen van de elektrische aandrijving. Motorboot van het Jaar werd de Super Lauwersmeer 54. De jury noemde dit bijzondere schip een pocket size superjacht in zowel techniek als design. “Een stille, snelle en krachtige motorboot met een innovatief ontwerp en bijzondere techniek.” Begin september heeft de e-Spatz Mülheim scheepswerf Bolle aan de Elbe in Neuderben verlaten. Het nieuwe elektrische werkschip van de Duitse vaarwegbeheerder voer door Saksen-Anhalt en Nedersaksen naar Noordrijn- Westfalen. Onderweg kwam de Mülheim verschillende oudere werkschepen van het type Spatz tegen, waaronder één uit het jaar 1996. Sinds 1996 heeft de WSV zo’n honderd Spatzen laten bouwen. Met de Mülheim maakt zij de overstap naar elektrisch varen. Het werkschip zal worden ingezet op de West-Duitse kanalen. Oud (links) en nieuw ontmoeten elkaar in de sluis van Münster. (foto’s WSV) OOK DEPOT PIER 7 DRAAIT NU MEE IN NEXTLOGIC Depot Pier 7, onderdeel van de Waalhaven Group, draait sinds kort mee in de integrale planning van Nextlogic. Van de Waalhaven tot en met de Maasvlakte zorgt het systeem nu dag en nacht voor maximale benutting van de beschikbare binnenvaartcapaciteit. Depot Pier 7 is het vierde empty depot in de Waal-/Eemhaven die in korte tijd op Nextlogic is aangesloten. Eerder gold dit al voor de vijf deepsea-terminals op de Maasvlakte en zeventien barge operators. Hoe meer partijen meedoen, hoe efficiënter de integrale planning werkt. Samen met alle deelnemers streeft Nextlogic ernaar dat eind dit jaar 100 procent van het binnenvaartvolume in Rotterdam op de nieuwe manier wordt ingepland voor het laden en lossen van containers.

Binnenvaartkrant