4 12 september 2023 Voor onze organisatie zijn wij op zoek naar een Technical Superintendent De Verenigde Tankrederij is een betrouwbare, onafhankelijke tankvaartrederij die wereldwijd opereert. VT is een onafhankelijk bedrijf met betrokken medewerkers. Velen leven al van generatie op generatie een maritiem bestaan. Door innovatieve en betrouwbare dienstverlening biedt VT de optimale ondersteuning bij transport en bunkering met hoog opgeleid personeel en onberispelijk materiaal. VT is vooral actief in de Europese wateren (ARA-gebied, alle Rijnoeverstaten en Zweden) en heeft eveneens operaties in Panama, Spanje en Oman. Samen met een team van 5 collega’s ben jij verantwoordelijk voor onze afdeling Technische Dienst voor zowel binnen als buitenland. Deze samenstelling bestaat uit een Manager TD en 4 Technical Superintendents en 1 Administratieve medewerker. Interesse? Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jordy van Eekelen, HR Manager via jeekelen@vtgroup.nl of via 010-4876230. Wat ga je doen? • Je draagt zorg voor de uitvoering van voorzien en onvoorzien vlootonderhoud; • Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van schade-expertises; • Je stelt een jaarplanning op met betrekking tot inspecties en bewaakt deze; • Je draagt zorg voor de uitvoering van de technische inspecties aan boord van onze schepen met betrekking tot: het door de bemanning uit te voeren onderhoud, gebruik en beheer van scheepsdocumenten, aankoop, beheer en gebruik van scheeps- en onderhoudsmaterialen. • Je zorgt in het kader van de uit te voeren onderhoud- en reparatie¬werk¬zaamheden voor de afstemming met be¬trokkenen, waaron¬der Gezagvoerders, werven, inspecteurs, etc.; • Je maakt (prijs)afspraken met leveranciers i.s.m. de Manager Technische Dienst; • Je adviseert de Manager Technische Dienst bij het opstellen van financieel jaarbudget; • Je stapt veelvuldig aan boord van onze vloot en fungeert als vraagbaak voor het vlootpersoneel. Wat neem je mee als kandidaat? • Fulltime beschikbaar; • (nautische en technische) opleiding op MBO+/HBO niveau; • Relevante kennis van scheepsinstallaties zowel mechanisch als elektrisch; • Kennis van Engelse en Duitse taal is een pré; • Minimaal 2 jaar (relevante) werkervaring. Waarmee trekken we jou over de streep? • Een interessante, zeer uitdagende functie! • Een marktconform salaris; • 25 verlofdagen, 8% vakantiegeld en een eindejaarsgratificatie; • Autoleaseregeling; • Laptop en telefoon van de zaak; • Uitstekende pensioenregeling; • Werken in een ambitieuze onderneming; • Een open werksfeer met leuke collega’s met een internationaal karakter; • Een dagelijks verzorgde lunch; • Deelname aan trainingen en cursussen om kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. De Verenigde Tankrederij zoekt personeel! De De VT VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers en en kapiteins. We We vervoeren 3 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. We We werken week op op week af af onder Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn zijn wij wij een een erkend leerbedrijf, dus dus ben ben je je een een leerling startend met met een een (BBL) opleiding, neem dan dan contact op op via via 010 010 - 487 - 487 62 62 33 33 of of stuur een een mail mail naar hr@vtgroup.nl om om de de mogelijkheden te te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl P.O. P.O. Box www.vtgroup.nl Box 59005 | 3008 | 3008 PA PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 13087 | 3087 CD CD Rotterdam | | Harbour 2181a | The | The Netherlands T +31 T +31 (0)10 (0)10 487 487 62 62 30 30 | E | E info@vtgroup.nl | | www.vtgroup.nl De drijvende kracht in management van binnenvaartschepen VACATURE Gezagvoerder Gezagvoerder in het kort Als gezagvoerder in de binnenvaart houd jij van een avontuurlijke baan. De keus voor de binnenvaart wordt vaak gevoed door een intrinsieke motivatie. Daarnaast ben je flexibel en je vindt het niet erg om een aantal weken van huis te zijn. Jij bent eindverantwoordelijk voor de inzet van de bemanning, de scheepsadministratie en het waarborgen van de bedrijfsvoering. Je behoudt het overzicht over alle werkzaamheden die je volgens milieu- en veiligheidsvoorschriften uitvoert. Deze rol en taken bieden jou diversiteit in de dagdagelijkse werkzaamheden. Je hebt kennis over alle Europese vaarwateren en de hele logistieke keten. Veiligheid staat voorop: jij draagt zorgt voor een veilige werkomgeving aan boord en/ of op de terminals. Dit doe jij voor je bemanning en ook voor jezelf! De ladingen (producten) worden door jou en je team veilig vervoerd, geladen en gelost. Je draagt graag verantwoording, blijft ten alle tijden kalm en je bent stressbestendig. Aan boord wordt er volcontinue of in dagvaart gevaren en gewerkt. De binnenvaart is een moderne sector en gaat met de tijd mee. Hierin is Unilloyd vooruitstrevend met haar duurzame LNG-aangedreven Rijnvaart- binnenvaartschepen. Functie eisen - In bezit van matrozen diploma; - In bezit van Schipper diploma; • Grootvaarbewijs GVB/Kapitein AB • Rijnpatent (Kennis van de Rijnzone 7: Mannheim kmr. 424 tot Iffezheim kmr. 334) • Marifooncertificaat (VHF) • Radarpatent • ADN Basis • ADN Chemie is een pre • LNG-bunker is een pre - Minimaal 3 jaar ervaring als Schipper/Gezagvoerder in de binnentankvaart; - Grondige kennis van alle wettelijke- en formele bepalingen; - In bezit van een geldig dienstboekje; - Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift; - Goede beheersing van de nautische Engelse taal in woord en geschrift; - Goede beheersing van de nautische Duitse taal in woord en geschrift; Daarnaast biedt Unilloyd meerdere werkdienstsystemen (woon- en werkrotatieschema) en Nederlandse contractuele arbeidsvoorwaarden. Unilloyd Nijmegenstraat 1 • 3087 CD Rotterdam +31 (0) 10 79 04 300 • crew@unilloyd.com Neem bij interesse contact met ons op via 010 79 04 331 of stuur een mail naar: Crewing@unilloyd.com unilloyd.com Wij zoeken collega’s
12 september 2023 5 Komt voormalige Kolenhaven in Lummen nu wel beschikbaar voor natte bedrijvigheid? Vlak bij het Albertkanaal ligt in Lummen het industrieterrein Kolenhaven. De Vlaamse regering doet een nieuwe poging om het terrein rond de voormalige haven ingrijpend aan te passen zodat er meer goederen over water vervoerd kunnen worden. DOOR NOUD VAN DER ZEE De voormalige kolenhaven is in 1937 gegraven voor de afvoer van kolen uit de steenkoolmijn van Beringen. Hij is toegankelijk voor schepen tot 2.000 ton. Het terrein is 62 hectare groot. Daarvan wordt nu slechts een derde gebruikt doordat de structuur van het terrein zeer ongunstig is. Om het maximale uit de waterweg te halen, wil de Vlaamse regering het bedrijventerrein herstructureren. Een eerder initiatief werd stopgezet, maar na twee extra ontsluitingsvarianten loopt nu een nieuwe poging. De Vlaamse ministers Lydia Peeters (van Mobiliteit en Openbare Werken) en Zuhal Demir (onder andere van Omgeving en Energie) hebben daarover een akkoord met de gemeentebesturen van Heusden-Zolder en Lummen. De mogelijke ontsluiting en herbestemming van de Kolenhaven in Lummen moet meer ruimte geven voor watergebonden bedrijven. Watergebonden bedrijvigheid Het eerdere initiatief werd zes jaar geleden door de toenmalige minister van Mobiliteit, Ben Weyts, stopgezet omdat er bij de gemeentes en bewoners te weinig draagvlak was. Er bestond ook te veel onduidelijkheid over de mogelijke ontsluitingen van het terrein. De Vlaamse regering liet daarop twee nieuwe varianten onderzoeken en zocht tegelijkertijd de dialoog met de gemeentes. Hoewel er volgens Zuhal en Peeters consensus was De Kolenhaven wordt al jaren niet meer gebruikt. Links een van de twee portaalkranen die er nog stsan. (foto Noud van der Zee) over de aangepaste plannen, uiten de gemeentebesturen van Heusden-Zolder en Lummen nu toch hun zorgen over een van de mogelijke scenario’s. Ten noorden van de Mangelbeek krijgt ongeveer 10 hectare grond een nieuwe bestemming: natuurontwikkeling. Ten zuidoosten van de Kolenhaven, een insteekhaven van het Albertkanaal, is de perceeldiepte voor watergebonden bedrijvigheid te beperkt. Het scenario stelt een uitbreiding van het industriegebied met 2,6 hectare voor zodat er toch op- en overslag mogelijk wordt. Dat gaat dan op die plek ten koste van de bestemming natuur. De oppervlakte van het bedrijventerrein zou op deze manier uitkomen op 62 hectare. Daaarvan is dan 42 hectare watergebonden. Een oostelijke buffer moet de bedrijvigheid afschermen van het open gebied in Heusden-Zolder. Een nieuwe ontsluitingsweg is ten zuiden van de insteekhaven voorzien. Die scheidt de bedrijven dan van het natuurdeel. In de startnota die Demir en Peeters onlangs hebben gepresenteerd, staan twee opties voor de ontsluiting van het gebied. De selectie van een voorkeursscenario is pas mogelijk de als resultaten van het haalbaarheidsonderzoek en het onderzoek naar de milieueffecten van beide alternatieven bekend zijn. Kades aanleggen Peeters: “Het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) blijft een uiterst belangrijke schakel in de omslag van het goederentransport van de weg naar onze waterwegen. Wij blijven daarom inzetten op de ontwikkeling van nieuwe watergebonden economische waterterreinen. Vlaanderen voorziet ook de nodige investeringen in de renovatie en de aanleg van kades. Mijn betrokkenheid voor het ENA is dan ook heel helder: We moeten volop de kaart blijven trekken voor meer economische activiteiten langs het Albertkanaal.” Deze maand volgen er nog twee infomarkten, in Heusden-Zolder en Lummen. Daar kunnen omwonenden vragen stellen over de verschillende varianten. De plannen worden ingekeken bij de betrokken gemeenten of in het digitaal ‘omgevingsloket’. Het openbaar onderzoek loopt af op 20 oktober. Tot dan kan ook bezwaar worden gemaakt. Zwitserland dupe van “verwaarlozing vaarwegen” in Duitsland De ontwikkelingen rond de Duitse verkeersbegroting voor 2024 worden in Zwitserland met argusogen gevolgd. Als de vaarwegen in Duitsland worden verwaarloosd, hebben ook de Zwitsers daar immers last van. Zoals het er nu naar uitziet zal Duitsland ook volgend jaar onvoldoende investeren in vaarwegen en dringend noodzakelijke vervangings-, uitbreidings- en nieuwbouwprojecten voor de binnenvaart. In de conceptbegroting is 724 miljoen euro voorzien voor vervanging, uitbouw en nieuwbouw. Voor onderhoud wordt 450 miljoen euro uitgetrokken. Belangenbehartigers van binnenvaart en bedrijfsleven wijzen er al lang op dat jaarlijks zo’n 2 miljard euro nodig is. De komende weken buigt de begrotingscommissie van het Duitse parlement zich over de begroting, die naar verwachting midden november wordt afgetikt. André Auderset, directeur van de Zwitserse Vereniging voor Scheepvaart en Haveneconomie (SVS) en bestuurslid van de EBU, is kritisch: “Als Duitsland hoest, is Zwitserland weldra verkouden”, schrijft hij in de laatste nieuwsbrief van SVS. “Een goed uitgebaggerde vaargeul van Kleinhüningen tot Birsfelden is mooi en belangrijk voor de containervaart. Maar je kan hem niet volledig benutten als de noorderburen de Rijn verwaarlozen, waardoor ook bij ons in laagwaterperioden de aflaaddiepte suboptimaal is.” Een mogelijke oplossing is volgens Auderset dat Zwitserland Duitsland helpt bij de financiering van belangrijke infrastructuurprojecten. De Zwitsers hebben in het verleden ook meebetaald aan spoorterminals in België en Italië. Daarmee blijft er echter nog een ander probleem: “Duitsland en Zwitserland zijn in hetzelfde bedje ziek. Of het nu gaat om een nieuwe containerterminal in Bazel, een derde spoor tussen Karlsruhe en Bazel of de Rijn- en Elbe-verdieping… de boze burgers en verhinderaars staan direct klaar.” (foto Port of Switzerland) Simon Lucas. (foto privécollectie) SIMON LUCAS VERSTERKT LEIDING WIJGULA Wijgula heeft zijn directie uitgebreid. Op 1 september is Simon Lucas (44) gestart bij de dochteronderneming van HGK Shipping. Hij vormt een team met Norbert Meixner en Egbert Schelhaas. Tot zijn verantwoordelijkheden behoren met name de strategische en operationele koers in de verdere ontwikkeling van de tankvaartrederij met het oog op de toekomstige eisen aan de chemische industrie. Lucas heeft een bachelor in transport & logistiek, aangevuld met opleidingen op het gebied van leidinggeven en productie- en beheermanagement. Hij was de afgelopen jaren bij diverse chemische bedrijven en logistieke ondernemingen in leidinggevende functies actief, als laatste bij de Tessenderlo-Groep. Daar heeft hij de logistiek veranderd met de overstap naar vervoer over water en de aankoop en inpassing van een tankterminal.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl