Views
2 weeks ago

2023-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Weer
  • Gaat
  • Kalkar
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Haven
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

34 12 september

34 12 september 2023 TECHNICAL PUMP INNOVATORS DE SPECIALIST IN SCHEEPS- VERWARMING! Neon 13 | 4751 XA Oud Gastel | T +31 (0)180 - 44 22 66 | www.epsbv.com MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Wij zorgen voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen en zijn gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren. TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 In onze Smart-Line, Caminus en Blue-Line serie vindt u een groot aantal oliegestookte scheepsverwarmingsinstallaties, variërend in afmeting, emissie-uitstoot en capaciteit (7-120kW). Ook is er de optie tot warmwatervoorziening. SMART-LINE • Hoog rendement >91% • Schone verbranding LOW NOx principe • Multifunctionele installatie • Klein in formaat • Compactste olie gestookte CV ketel ter wereld CAMINUS • Hoog rendement >92% • Laag brandstofverbruik • Degelijke constructie • Onderhoudsarm • Goede prijs/ kwaliteitverhouding www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com Allround specialist in scheepselektrotechniek BLUE-LINE • Hoog rendement >95% • Lager stroomverbruik >35% • Eenvoudige bediening • Roetuitstoot 0% • Schoonste ketel in zijn klasse* * voldoet aan strengst gestelde milieueisen 24/7 service Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com

12 september 2023 35 Snel herstel Stuw Grave voorkwam gevreesde langdurige stremming Ruim twee dagen waren de Maas en het Maas-Waalkanaal gestremd doordat het misging bij werkzaamheden aan de Stuw Grave. Het stuwpand tussen Sambeek en Grave liep leeg en de waterstand maakte varen onmogelijk. Rijkswaterstaat zette alles op alles om de kapotte stuw zo snel mogelijk te repareren. Dat lukte. De binnenvaart en verladers konden zondagmiddag 3 september opgelucht ademhalen, toen de scheepvaart weer mogelijk was. Toen het gat in de stuw op vrijdagochtend 1 september ontstond, werd gevreesd voor een langdurige ontregeling van het vervoer over water in Noord-Brabant en Limburg. Diverse partijen complimenteerden Rijkswaterstaat met de snelle en succesvolle actie. Zoals schippersvereniging ASV, die op Facebook schreef: “Respect! De ASV betuigt haar respect voor Rijkswaterstaat en specifiek degenen die onder deze omstandigheden de stuw hebben weten te repareren.” Stroming Door onderhoudswerkzaamheden raakte een van de jukken in de stuw los. Een juk is een staander waarlangs de schuiven van de stuw omhoog en omlaag kunnen bewegen. Het juk ernaast was voor de werkzaamheden buiten werking gesteld. Daar lag een bouwkuip omheen; die werd in het gat gezogen. Het keerschot daarvan was door de stroming zo’n 100 meter van de stuw weggevoerd en lag op de bodem van de Maas. Een kraanschip wist het schot te bergen. In allerijl deden de aannemer en Rijkswaterstaat al het mogelijke om de schade te beperken en te verhelpen. De sterke stroming van de Maas bemoeilijkte het karwei. Rijkswaterstaat moest de stuw zelfs verder openzetten: door het waterpeil extra te verlagen, kwam er minder druk op de jukken te staan. Zaterdagavond 2 september lukte het om de twee jukken terug te plaatsen. Vervolgens konden ook de schotten (schuiven) op hun plek worden teruggezet. Daarmee was het gat gedicht en stopte het waterverlies vanuit het stuwpand tussen Sambeek en Grave. Minimale waterstand In totaal daalde de Maas op dat pand met 1,55 meter naar een waterstand van 6,35 meter. Het normale waterpeil tussen Sambeek en Grave is 7,90 meter. De minimale waterstand waarbij scheepvaart is toegestaan op de Maas is 7,60 meter. Toen de stuw weer dicht was, steeg het water ongeveer 8 tot 10 centimeter per uur. De minimale waterstand werd zondagochtend bereikt. Vanaf 10.00 uur mochten schepen weer varen tussen Sambeek en Grave. Wat later ging ook het Maas-Waalkanaal weer open. Naast de beroepsvaart hadden ook watersporters, jachthavens en eigenaren van woonboten op de Maas tussen Sambeek en Grave last van het gedaalde waterpeil. De schade aan de stuw was vermoedelijk het gevolg van een menselijke fout tijdens de werkzaamheden. Dat heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat achteraf bij Omroep Brabant gezegd. De werkzaamheden werden verricht (foto Rijkswaterstaat) door Combinatie Mourik-SWARCO (CMD). “Samen met die partij zijn we aan het evalueren wat er is misgegaan.” Terwijl werd gewerkt aan het zevende juk van de stuw, werd per ongeluk het achtste juk omhooggetrokken. Daardoor schoot die uit zijn constructie en werd het keerschot dat deel uitmaakte van de bouwkuip om droog te kunnen werken in het gat gezogen. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Rotterdamse ondernemers geven gul tijdens havengala Op donderdag 31 augustus vond voor de vierde keer het Haven Charity Gala Rotterdam plaats. Deze keer werd het bedrijfsleven uit de haven en logistiek samen met hun (internationale) relaties ontvangen in de RDM Onderzeebootloods. De opbrengst, 1.010.305 euro, is bestemd voor twee Rotterdamse goede doelen: het Leontienhuis, en S.V. Gio. Het Haven Charity Gala Rotterdam, deze keer gepresenteerd door Ruud van Os (RTV Rijnmond) en Dyantha Brooks (SBS6), was volledig uitverkocht. De steun van de haven voor het gala en voor de deze keer geselecteerde goede doelen bleek al uit het grote aantal verkochte tafels. Daarnaast werd ook geld ingezameld met een spannende veiling. De zeer gewilde kavels, waarvan de meeste belangeloos beschikbaar waren gesteld, varieerden van door kunstenaar Marcel Labrie beschilderde padelrackets tot een exclu sieve reis naar een concert van zanger Andrea Bocelli en gesigneerde racehandschoenen van Max Verstappen. De opbrengst is bestemd voor twee goede doelen. Het Leontienhuis, opge richt door veelvoudig Olympisch en wereldkampioen Leontien Zijlaardvan Moorsel, helpt patiënten met een eetstoornis op weg naar hun herstel. S.V. Gio, onderdeel van de Giovanni van Bronckhorst Foundation, organiseert sportactiviteiten en (school-) begeleiding voor kinderen uit Rotterdamse achterstandswijken. De beide oud-topsporters waren zelf aanwezig en gaven op het podium uitleg over hun organisaties. De interviews en indrukwekkende videobeelden werden omlijst door optredens van Crazy Piano’s, John Paul Chacon en Jeroen van der Boom. Aan het eind van de avond overhandigde het bestuur van Haven Charity Gala Rotterdam de cheque aan Giovanni van Bronckhorst en Leontien Zijlaard-van Moorsel. (foto Mirjam Lems) Een passerend schip schoot te hulp en hield de tanker op zijn plek. (foto MediaTV) MACHINEKAMERBRAND OP DE LEK Dinsdag 5 september is aan het begin van de avond brand ontstaan in de machinekamer van een Belgische tanker die op de Lek voer. Eén van de bemanningsleden moest met lichte brandwonden en door ingeademde rook met een ambulance naar het ziekenhuis. Hij kon al snel weer terug naar boord. Het met benzine geladen schip kwam ter hoogte van Bergambacht in problemen. Een in de nabijheid varende tanker hielp samen met een patrouilleboot van Rijkswaterstaat om het schip op zijn plek te houden. Vanaf de veerpont Bergambacht-Streefkerk kon een brandweerwagen tot bij de tanker komen. Er was ook een blusboot aanwezig. De bemanning van het assisterende schip zette zijn eigen waterkanonnen in om het dek van de tanker te koelen.

Binnenvaartkrant