Binnenvaartkrant
Views
3 months ago

2023-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Weer
  • Gaat
  • Kalkar
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Haven
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

10 12 september

10 12 september 2023 Zin in een nieuwe koers? MEDEWERKER TECHNISCHE DIENST (24-36 UUR P/W) Nautische Crew gezocht! Ben jij technisch onderlegd, beschik je al over wat jaren technische werkervaring en denk jij altijd in oplossingen? Dan is deze baan echt iets voor jou! RHEIN, MAIN & MOSEL | SEINE | DONAU | RHÔNE & SAÔNE Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie: www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Beratung und Buchung in Ihrem Reisebüro oder im A-ROSA Service-Center unter Tel. 0381-202 6001. www.a-rosa.de www.a-rosa.de Goed salaris Contract van één jaar met mogelijkheid vast contract Auto van de zaak Onregelmatigheidstoeslagen waterbus.nl/vacatures Waterbus is in Nederland de grootste openbaar vervoerder over water in regio Rotterdam-Drechtsteden. Wij dragen ons steentje bij aan het milieu en een duurzame toekomst. De komende jaren willen wij onze vloot gaan vergroenen en varen met de nieuwste technologieën. Jij, als medewerker technische dienst, kunt hier in meegroeien. RP Tankschiffahrt AG a-ROSA_Katalog_A4_Teil4_S150-180_30052024.indd 180 16.06.23 13:16 We verwelkomen je graag in ons team! PERSONEEL VOOR DE BINNENVAART Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch Wij hebben voor u een aantal: -gemotiveerde -goed Engels sprekende -Aziatische Lichtmatrozen en matrozen beschikbaar + 351 300 509 570 WWW.TULIPA-LDA.EU INFO@TULIPA-LDA.EU

12 september 2023 11 Muller Dordrecht ziet hoeveelheid werk groeien en breidt vloot uit En Avant 25 is alleskunner en krachtpatser De En Avant 25 van Muller Dordrecht is een heuse krachtpatser. De nieuwe aanwinst van het in sleep- en zwaar transport gespecialiseerde familiebedrijf valt in de categorie van 90 ton trekkracht. De En Avant 25 is een ASD 3212. De 32,70 meter lange sleper is in Vietnam gebouwd door Damen Shipyards. De doop was op 17 augustus. Dat gebeurde samen met een andere aanwinst, die al wat langer in de vaart is: de duwboot Zodiac. De dubbele doop vond plaats aan de Merwekade in Dordrecht, pal voor de deur van Mullers hoofdkantoor. Elizabeth Muller-Haak, de moeder van CEO Bram Muller, voorzag de En Avant 25 van de zegeningen voor een behouden vaart. Zijn dochter Lizze (ook Elizabeth) deed dat bij de Zodiac. De En Avant 25 tijdens een proefvaart in Vietnam. (foto Muller Dordrecht) Meer werk Als familiebedrijf weet Muller Dordrecht zich uitstekend te handhaven tussen de internationale giganten in de markt van zee- en havensleepvaart en zwaar transport. Mede dankzij de reputatie van het in 1918 opgerichte bedrijf én de voortdurende investeringen. Zoals die in de En Avant 25 en de Zodiac. Bram (rechts) en Lars Muller zien voor de komende jaren aardig wat werk. (foto Tekst & Toebehoren) “We zien voor de komende jaren aardig wat werk”, vertelt CEO Bram Muller. “Dat heeft voornamelijk te maken met Rusland. Europa wil uiteindelijk onafhankelijk zijn in zijn energievoorziening. Dat betekent dat er heel veel geïnvesteerd wordt in offshore windmolenparken. Maar ook olie en gas doen weer volop mee. Net als kerncentrales. De bouw van een kerncentrale duurt ongeveer tien jaar… Allemaal zware stukken die met een zwareladingschip worden aangevoerd. Voor het laatste deel van het traject komen wij vaak met een tug/barge-combinatie. Dan wordt die lading op de bak gezet en dan varen wij die naar een kleinere haven waar het zware ladingschip niet kan komen.” “Daar hebben wij op geïnvesteerd”, vervolgt Bram. “Zo’n En Avant 25 kan mooi in windmolenparken functioneren. Maar je kan hem ook in de haven gebruiken voor het assisteren van zeeboten.” Muller heeft voor veel extra opties op de ASD-tug gekozen. “We hebben ongeveer de hele optielijst gekozen om haar zo optimaal mogelijk te maken voor werk op zee”, legt Lars Muller uit. Brams zoon is managing director. “Dus towing pins, een houten dek, crash rails, tuggers, grote schroeven, een open kont, extra sleepdraad, firefighting-klasse 1 en een grotere bunkercapaciteit om langer en verder op zee uit de voeten te kunnen. Normaal zie je dat havenboten dat allemaal niet hebben. Die zijn toch minder volledig uitgerust.” Duwboot De 19,75 meter lange Zodiac was een tijdje terug door Concordia Damen voor een andere opdrachtgever gebouwd. Na een maand werken bleek deze opdrachtgever niet aan zijn financiële verplichtingen te kunnen voldoen en kwam de Zodiac retour naar Werkendam. “Die kochten we ook als uitbreiding”, legt Bram uit. “Vooral voor het duwen van onze eigen pontons, in havens en op de rivieren.” Lars: “Die Zodiac was maar een maandje oud. Dus het is eigenlijk een nieuw bootje. De specificaties pasten allemaal De Zodiac werd ook op 17 augustus gedoopt. (foto Muller Dordrecht) precies bij wat wij zochten? Zo heeft de Zodiac Z-drives, maar wel met behoorlijk wat vermogen: twee Caterpillars C18 met in totaal 1.450 pk.” Dat is maar een schijntje in vergelijking met de 6.772 pk van de En Avant 25. Daarin staan twee Caterpillars 3516C. Tunnelproject De vloot telt, naast een 15-tal zwareladingpontons, nu vier duwboten, drie binnenslepers, en zeven zeeslepers. “En er is een nieuwe besteld: de En Avant 26”, zegt Lars. Het contract daarvoor, ook weer met Damen Vietnam, werd bij de doop van de En Avant 25 ondertekend. De ‘26’ wordt identiek en komt in mei 2024 in de vaart. “Toen de En Avant 25 in aanbouw was, werden we benaderd door een grote klant van ons”, vertelt Bram. “Of wij die boot niet wilden inzetten voor een tunnelproject tussen Denemarken en Duitsland. Daar gaat de boot begin volgend jaar heen. Zeker voor drie jaar, met nog eens twee jaarlijkse opties.” ‘Toen dachten wij bij onszelf… als die dan weg is, dan kunnen we de ‘26’ hier wel gebruiken. Daar hebben we voor de rest nog geen werk voor staan, maar dat komt wel. Daar zijn we helemaal niet bang voor.” Vreemde eend “We zijn een beetje de vreemde eend in de bijt”, aldus Bram. “Tussen de heel grote jongens, zoals Svitzer, Boluda en Fairplay. Wij zijn een middelgrote ‘no nonsense’-onderneming en ook nog eens een 100 procent Hollands familiebedrijf. Dat blijkt een positieve marketingtool bij veel van onze klanten in Nederland. Veel partijen gunnen ons juist daarom het werk. Al die Nederlandse officieren aan boord van die grote kraanschepen vinden het ook wel fijn om met een Nederlands bedrijf te werken.” De keuze om de En Avant 25 en 26 in Vietnam te laten bouwen, gebeurde op voorstel van Damen. Bram: “Ze hebben daar een joint venture en in Vietnam kun je heel goed bouwen. Ze leveren een heel goede kwaliteit en zijn erg pünktlich. Het was ook het beste voorstel. Als je in Nederland bouwt, valt het een stuk duurder uit.” “Zelf zijn we niet naar Vietnam gewest tijdens de bouw”, vertelt Lars desgevraagd. “Collega’s wel: superintendents en projectmanagers. En kapteins en machinisten, om te testen en de boot te leren kennen.” Trekkracht Hier in Nederland is nog meer getest. Eind augustus werden nog extra trekproeven gedaan. Lars: “Oorspronkelijk heeft de ASD 3212 een trekkracht van 85 ton. Wij kwamen hier, op diep water, aan van 88,8 ton. Daarmee is de ‘25’ de sterkste versie van de ASD 3212 ooit.” Bram: “Hij valt in de categorie van 90 ton. Dat betekent niet alleen een beter tarief, maar ook dat hij in aanmerking komt voor net iets groter werk. Er komen best veel aanvragen voorbij voor 90-tonners. Daarin kunnen we dus nu meedoen.” “Die laatste paar tonnetjes ga je waarschijnlijk nooit gebruiken. Dat is als marge en voor de veiligheid wel belangrijk. Het is vaak een eis die de verzekeraar van de klant stelt.”

Copied successfully!

Binnenvaartkrant