22 23 mei 2023 JOUW CATERPILLAR DEALER. EXCELLENTE SERVICE. UITGEBREIDE VOORRAAD ONDERDELEN. SNELLE LEVERING. Diesel Service Maaskant is hét geautoriseerde Caterpillar sales en 24/7 servicepunt voor engineering, revisie, reparatie en onderhoud van alle soorten Caterpillar voortstuwings- en generatormotoren. dieselservicemaaskant.com Deltahaven 40 3251 LC Stellendam info@dieselservicemaaskant.com +31 613 098 158 Neem een kijkje in ons online magazijn Diesel Service Maaskant ACCUVERKOOP Groothandel voor Scheeps- en Jachtbenodigdheden L Productkennis; L Aantrekkelijk assortiment; Van anodes tot veiligheidsuitrusting L Snel geleverd; L Marktconforme prijzen; L Service; L Ruime voorraad. info@avamarine.nl www.avamarine.nl HÉT BESTE ADRES VOOR AL UW ACCU'S! © Daveco Accuverkoop B.V. Leeghwaterstraat 19 4251 LM WERKENDAM Tel. +31 (0)183-501016 site: www.daveco.nl mail: info@daveco.nl Uw schroef weer als nieUw! ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie WWW.BEERENSBV.NL
23 mei 2023 23 Beunschip Spes Salutis gaat verder als kraanschip Leah Na een ingrijpende ombouw is beunschip Spes Salutis weer zo goed als nieuw. Het schip is aan zijn tweede leven gestart als kraanschip Leah. Het werk is uitgevoerd bij Nieuwenhuijsen Scheepsbouw in Geertuidenberg. De geslaagde transformatie van het 55 meter lange schip uit 1965 werd zaterdag 13 mei gevierd met een open dag in Hardinxveld-Giessendam, de thuishaven van eigenaren André en Brenda Kornet. Het schip is genoemd naar hun oudste dochter, Leah. André vaart al jaren met kraanschepen. Hij heeft ervaring met waterwerken, overslag, hijswerken en transport, kortom alles waar een kraanschip voor gemaakt is. Hij voer nog maar twee jaar met de vorige Leah, die in 1950 was gebouwd, toen het vlak daarvan, volkomen onverwacht, zo erg versleten bleek te zijn dat sloop onvermijdelijk was. “We hadden alles net op orde... helemaal netjes, tot aan nieuwe luxaflex aan toe.” Hij moest dus op zoek naar een nieuw schip. Hij had zich een jaar eerder al eens georiënteerd en was toen de Spes Salutis tegengekomen. “Ik zocht naar een schip van deze afmetingen en met een rechte basis in het midden. Op de dag dat duidelijk werd dat het over was voor mijn andere schip, heb ik de eigenaar gebeld en toen bleek de Spes Salutis nog te koop. Ik was net op tijd, want er waren meer belangstellenden.” Crowdfunding Dat speelde in september vorig jaar, in een toch al drukke periode voor de familie Kornet. “Net na een vier maanden durende verbouwing van ons huis en een week na de geboorte van ons derde kind, een zoontje. Alles kwam zowat tegelijk.” De aankoop werd mogelijk door de steun van Henk Schoonderwoerd (van het gelijknamige advieskantoor) en Op de denneboom zijn nieuwe platen gezet als extra versteviging voor de kraan. (foto Tekst & Toebehoren) een investeerder die anoniem wil blijven. Hun vertrouwen gaven André en zijn vrouw de energie om de uitdaging aan te gaan. “De door Henk opgezette crowdfund-actie voor de aanvullende financiering was een succes”, vertelt André. “Die was, op m’n verjaardag, in drie minuten tijd vol.” Toen alles in kannen en kruiken was, maar de ombouw nog even op zich liet wachten, heeft André diverse klussen op de wal aangepakt. “Ik ben onder meer gaan zzp-en voor een hoveniersbedrijf. Tuintjes aanleggen. En dat in de herfst en de winter… qua weer niet echt de beste tijd, maar dat gaf niks. De laatste weken heb ik voor Van der Wal Elektrotechniek ook nog op diverse schepen gewerkt. Achteraf hoorde ik dat het goed viel bij een paar van de mensen die aan de crowdfunding meededen: omdat ik niet bij de pakken neer was gaan zitten of afwachten.” Versterkingen Begin februari kon de ombouw beginnen. Het schip ging daarvoor de helling op. Roel Mosterdijk, commercieel directeur bij Van Nieuwenhuijsen, had een idee voor een opbouw op de beun, met versterkingen, zodat de kraan daar overheen kan rijden. Zo’n zelfde oplossing – voor zover bekend – één keer eerder is uitgevoerd… André: “Vijftig jaar geleden al en toevallig bij het zusterschip.” Op de denneboom zijn nieuwe platen gezet, zodat er extra versteviging is gekomen voor de baan waarop de kraan rijdt. Met FEM-berekening is de constructie onderzocht op onder meer sterkte, stijfheid en vermoeiing. De draadkraan (een PLM 40) en veel van de andere apparatuur zijn van het vorige schip gehaald, indien nodig gereviseerd, opnieuw geverfd en op de nieuwe Leah geïnstalleerd. “De kar moest ook iets vergroot worden, André Kornet: “Ik was net op tijd, want er waren meer belangstellenden.” (foto Tekst & Toebehoren) doordat de beun van dit schip breder is.” Dat werk is bij PLM Cranes in Dinteloord gedaan. Trots Trots is André dat het project gelukt is en dat zijn Leah er spic en span uitziet. Door de afmetingen is de Leah ook heel geschikt voor hijswerk zaam heden in meer kleine havens en andere moeilijk toegankelijke plekken. Met een lengte van 55 meter mag André het schip in zijn eentje varen. “Ik werk met Nederlandse zzp’ers… Als zij na een project op tijd van boord willen, kan ik nog een stukje doorvaren. Naar het volgende project of naar een haven.” De eerste opdracht met de nieuwe Leah is meteen een grote: vanaf eind mei is de Leah vier maanden in Duitsland aan de slag. Het gaat om hijswerkzaamheden bij een sluis op de Moezel. “Dan kan ik eindelijk weer in m’n kraantje zitten...” Op 13 mei was de feestelijke open dag in Hardinxveld-Giessendam. (foto privécollectie)
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl