Views
6 days ago

2023-06 Open Scheepvaartdagen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Waar
  • Boord
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Antwerpen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

4 14 maart

4 14 maart 2023 WORD JIJ ONZE NIEUWE HAVENBEAMBTE? “Werken in de Amsterdamse haven is iedere dag even inspirerend en bijzonder” Als Havenbeambte bij Port of Amsterdam ben je verantwoordelijk voor het veilig en bevaarbaar houden van de vaarwegen in het Amsterdams havengebied. Zo vaar je op het patrouillevaartuig en houd je toezicht op het gebruik van de vaarwegen. Vanuit je rol als Buitengewoon opsporingsambtenaar treed je handhavend op en maak je zo nodig proces verbaal op. Verder word je ter assistentie ingezet bij de verkeersbegeleiding van (zee)schepen en eventuele calamiteiten. Als je dienst hebt op het Meldpunt, handel je operationele meldingen zoals de binnenkomende marifoonberichten af en controleer je de reisgegevens van schepen in IVS Next. Nieuwsgierig naar deze positie, of één van onze andere vacatures? Ga naar www.portofamsterdam.com of neem contact op met Recruitment via 06 411 626 72. Staat jouw droombaan momenteel niet vacant maar ben je wel geïnteresseerd in onze organisatie? Een open sollicitatie is altijd welkom via hr@portofamsterdam.com. www.portofamsterdam.com De Verenigde Tankrederij zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), (GVB), schippers en zoekt kapiteins. We personeel! vervoeren 3 productsoorten over schippers en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten over diverse vaartrajecten. diverse vaartrajecten. We werken We week werken op week af op onder week af onder De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers Nederlandse Nederlandse voorwaarden. De VT zoekt voorwaarden. gemotiveerde Tevens zijn Tevens wij matrozen, een zijn erkend wij stuurmannen een leerbedrijf, erkend leerbedrijf, (GVB), en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten dan contact op via over 010 - 487 diverse 62 33 of vaartrajecten. stuur een mail naar dus ben je dus een schippers ben leerling We werken je een en startend week leerling kapiteins. met op week startend We een af vervoeren (BBL) onder met Nederlandse een opleiding, 3 (BBL) productsoorten opleiding, neem hr@vtgroup.nl om mogelijkheden voorwaarden. te neem bespreken! over dan contact Tevens dan diverse op zijn contact via wij vaartrajecten. 010 een op - 487 erkend via 010 62 leerbedrijf, 33 - We 487 of werken stuur 62 33 dus een of week ben stuur mail je op naar een week leerling mail af naar onder startend hr@vtgroup.nl met Nederlandse een hr@vtgroup.nl (BBL) om opleiding, voorwaarden. mogelijkheden om neem Tevens mogelijkheden dan contact te zijn bespreken! op wij via een te 010 bespreken! erkend - 487 62 leerbedrijf, 33 of stuur een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder De VT zoekt gemotiveerde Nederlandse matrozen, voorwaarden. stuurmannen Tevens (GVB), zijn wij een erkend leerbedrijf, schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding, neem diverse vaartrajecten. We dan werken contact week op via op 010 week - 487 af onder 62 33 of stuur een mail naar Ben jij klaar voor een nieuwe stap in je carrière? Stap dan nu aan boord Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken! op onze moderne LNG aangedreven binnenvaarttankers! Unilloyd biedt dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem uitstekende carrièremogelijkheden, flexibele rotatieschema’s en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl De drijvende kracht in management van binnenvaartschepen Wij zijn op zoek naar gemotiveerde gezagvoerders en schippers Wij varen met verschillende vaarschema’s (week/week, 2/2, 3/3) onder Nederlandse voorwaarden. Ons vaargebied is vooral Rijnvaart. Daarnaast zijn wij een erkend leerbedrijf, dus ook (leerling)schippers kunnen bij ons starten. Neem bij interesse contact met ons op via 010 79 04 331 of stuur een mail naar crewing@unilloyd.com P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl Wij zoeken collega’s Unilloyd Nijmegenstraat 1 • 3087 CD Rotterdam +31 (0) 10 79 04 300 • crew@unilloyd.com unilloyd.com

14 maart 2023 5 Tweede Kamer wil ontheffing voor ontgasinstallaties Namens de binnenvaart drongen Sunniva Fluitsma (ASV) en Rob Leussink (KBN) aan op een snel verbod. (foto uit live stream Tweede Kamer) De Tweede Kamer vraagt minister Harbers om ontheffing te regelen voor het plaatsen van ontgassingsinstallaties. Het ontbreken van dergelijke walinstallaties is een van de drempels voor de aanpak van varend ontgassen. BDB HEKELT “LAISSEZ-FAIRE VERKEERSPOLITIEK” Binnenvaartorganisatie BDB uit stevige kritiek op de nieuwe Duitse vervoersstudie waarin weinig rekening wordt gehouden met de binnenvaart. Door onder meer het verdwijnen van kolenvervoer wordt een stagnatie voorspeld op de vaarwegen. “Maar het vervoer van containers in het achterland van de zeehavens zal juist toenemen”, aldus de BDB. “Daar heb je spoor en binnenvaart voor nodig. De industrie heeft in de toekomst alle transportmodaliteiten nodig om Duitsland CO 2 -vrij te krijgen.” De BDB vindt dat de politiek wegen, spoor- en vaarwegen beter moet integreren en een modal-shift actief stimuleren. Een ‘laissez-faire politiek’ waarbij alles op z’n beloop wordt gelaten, leidt alleen maar tot nog meer files en klimaatproblemen. “Wij verwachten dat verkeersminister Volker Wissing de juiste conclusies trekt uit deze studie en zo snel mogelijk in dialoog gaat over de mobiliteitstransitie”, aldus BDBvoorzitter Martin Staats. “Het Masterplan Binnenvaart is hier een goede basis voor. Denk aan het overhevelen van zware projectlading naar de vaarweg en de bouw van kleine schepen.” De actie van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat is een resultaat van het rondetafelgesprek over varend ontgassen dat op 7 maart plaatsvond op verzoek van diezelfde commissie. Ze willen dat Mark Harbers het verlenen van een ontheffing bijvoorbeeld mogelijk maakt met een ministerieel besluit, een algemene maatregel van bestuur of een andere (tijdelijke) maatregel. Niet wachten De Tweede Kamer had het rondetafelgesprek georganiseerd na de in januari door de Erasmus Universiteit gepubliceerde juridische analyse van de wetgeving over varend ontgassen. De onderzoekers, hoogleraar internationaal recht Alessandra Arcuri en promovendus Abdurrahman Erol, gaven de aftrap bij de ronde tafel. Hun conclusie is dat Nederland wel degelijk op eigen initiatief een nationaal verbod op varend ontgassen kan invoeren. Zoals ook de binnenvaart, provincies en de Tweede Kamer willen. De vaak als obstakel genoemde Akte van Mannheim en het scheepsafvalstoffenverdrag CDNI zouden dat niet in de weg staan. Achtereenvolgende ministers, onder wie Mark Harbers, stelden telkens dat een verbod voor de hele Rijn moet worden ingevoerd en dat het aangepaste CDNI daarvoor eerst door alle Rijnoeverstaten geratificeerd moet zijn. Frankrijk en Zwitserland hebben dat nog steeds niet gedaan. Vervolgens kwamen vertegenwoordigers uit de binnenvaart, van tankopslag- en ontgassingsbedrijven en provincies en milieudiensten aan het woord. “Onze leden willen al jarenlang van het varend ontgassen af. Vanwege de veiligheid van bemanningen, omwonenden en het milieu”, vertelde directeur Rob Leussink van Koninklijke Binnenvaart Nederland. “Er dient wat ons betreft niet gewacht te worden op het ratificeren van het CDNI-verdrag door Zwitserland en Frankrijk. Met alle betrokken partijen, vervoerders, industriehandelaren, provincies en ontgassingsbedrijven moet dit op korte termijn mogelijk worden gemaakt. Daarvoor vragen wij om de overheid regie te nemen in dit dossier.” Onder meer door de inname en verwerking van de gasvormige ladingrestanten mogelijk te maken. Als invoeringsdatum stelde hij 1 januari 2024 voor. “Daarvoor zou per direct moeten worden begonnen aan de vergunning en de bouw van deze ontgassingsinstallaties. Dit zorgt voor veel meer duidelijkheid in de markt, een gelijk speelveld voor alle partijen, maar geeft ook de exploitanten van ontgassingsinstallaties perspectief en een verdere motivatie om verschillende technieken van die installaties een impuls te geven.” Voorbeeld geven Sunniva Fluitsma van de ASV bespeurde onwil bij de minister: “De overheid had het gewoon moeten willen. En dan kan je het afdwingen. Je kunt het voorbeeld geven en je kunt ontgassingsinstallaties maken.” Zoals enkele schippers die het lef hadden om de problemen van het varend ontgassen aan te kaarten. “Dat is niet makkelijk”, aldus Fluitsma. “Je raakt zomaar je baan kwijt, je raakt zomaar je inkomen kwijt, omdat je vindt dat het zo niet langer kan.” (foto Post Workboats) LADING AAN POMPEN NODIG NA AANVARING BIJ LELYSTAD Op woensdag 1 maart werden rond 20.30 uur alle hulptroepen gealarmeerd voor een ernstige aanvaring tussen een cementtanker en een beunschip. De kop-kop-aanvaring vond plaats ter hoogte van containerterminal CTU Flevokust Lelystad. Vrij snel wist de gehavende en water makende tanker de terminalkade te bereiken. Het zandschip liep daar even later ook binnen, met een lekke voorpiek. In totaal verleenden vijf reddingboten bijstand. De RWS 25 kwam ter plaatse met zware pompen om beide schepen drijvende te houden. Rond diezelfde tijd arriveerde de brandweer van Lelystad op de CTU-terminal met pompversterking. Post Workboats uit Urk, dat ook als hulpverlener actief is, bracht met zijn snelle RIB op afroep nog meer extra pompen. Met vereende krachten konden de schepen zo drijvend worden gehouden tot HEBO Maritiemservice arriveerde met zwaar materieel. TREAT YOUR STAINLESS STEEL! FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES SURFACE TREATMENT SERVICES: GRINDING / POLISHING TANKINSPECTION / ADVICE PICKLING / PASSIVATION BOILER CLEANING

Binnenvaartkrant