18 14 maart 2023 Willems Piping & Equipment is dé leverancier van leidingsystemen en apparaten. Specialismen zijn de binnenvaart en industrie. Willems kan hiervoor het gehele traject leveren van ontwerp, engineering, productie tot en met montage met eigen montageploegen. Willems Piping & Equipment BV wenst de mts Courage en de bemanning een behouden vaart Willems Piping & Equipment is onderdeel van Willems Boven-Leeuwen Bel voor een afspraak en ervaar hoe Willems Piping & Equipment met u meedenkt en van A tot Z ontzorgt. Waterstraat 24 6657 CP Boven-Leeuwen T +31 487 74 56 00 MTS COURAGE Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van het MTS COURAGE en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com
14 maart 2023 19 Dieselelektrische tankers Courage en Curiosity geschikt voor vervoer zoutzuur (foto Jan Hoek) DOOR JAN HOEK Häfen und Güterverkehr Köln A.G. (HGK) is met dochteronderneming HGK Shipping de toonaangevende binnenvaartmaatschappij van Europa met een vloot van zo’n 350 eigen en gecharterde schepen. Daarmee vervoert het bedrijf circa 35 miljoen ton vracht per jaar. Op 14 december vorig jaar nam HGK de resterende 60 procent van de aandelen van BEKA-HGK GmbH over. Hierdoor kan HGK haar activiteiten in de drogeladingvaart op de Bovenijn, Donau en Moezel aanzienlijk intensiveren. Na de afbouw van de innovatieve en duurzame Synthese 18, kreeg De Gerlien van Tiem vervolgens de opdracht om voor HGK Shipping twee dieselelektrische tankers af te bouwen – met ruimte voor waterstofopslag zodat de tankers na een kleine ingreep desgewenst ook kunnen draaien op waterstof. Twee tankers met een extra uitdaging: ze dienden geschikt te zijn voor het transport van de zware chemiestof zoutzuur. De Gerlien van Tiem heeft vanaf het eerste idee het nieuwbouwconcept van de Courage en Curisosity bij het HGK Shipping Design Center in Duisburg begeleid. Medio september ontving de maritieme onderneming in het HGK Shipping Design Center in Duisburg de voor de tiende keer uitgereikte Duitse Innovatieprijs Binnenscheepvaart. Volgens de jury is er bijna geen andere Duitse binnenvaartonderneming waar de duurzaamheid van transportoplossingen een belangrijker onderdeel van de strategie inneemt dan HGK Shipping; het zit in het DNA van de onderneming. Volgens de jury is daarvoor de bij De Gerlien van Tiem gebouwde dieselelektrische Synthese 18 exemplarisch. Die tanker is al voorbereid op alternatieve brandstoffen, zoals waterstof. Ongetwijfeld was de directie van HGK Shipping bijzonder tevreden over de afbouw van de innovatieve en duurzame Synthese 18, want De Gerlien van Tiem kreeg de opdracht voor het afbouwen van nog twee dieselelektrische schepen: de Courage en de Curiosity. Bij die tankers is voortgeborduurd op de Synthese 18, maar moesten geschikt moeten zijn voor het vervoer van zoutzuur. Rubber en kunststof Rensen-Driessen leverde de op de Roemeense Severnav Shipyard gebouwde casco’s van 93 x 10,50 meter. Het ontwerp zorgt voor de uitstekende combinatie van geringe diepgang en een groot laadvermogen. De dieselelektrische voortstuwing wordt mogelijk gemaakt door twee door Veth geleverde compacte L-drives en drie Scaniageneratorsets D13. Van Tiem Elektro installeerde voor de drie boordnet-generatoren een powermanagementsysteem. Maarten Soetekouw van de installateur uit Wamel zegt over het systeem: “Hiermee kan de kapitein in drie verschillende profielen kiezen hoe de generatoren gestuurd worden: Eco, Vermogen of Boost. Deze drie profielen kunnen worden bediend in ons PMSbesturingssysteem. In het stuurhuis is uitleesbaar welk vermogen nog beschikbaar is en of er wellicht een extra generator gestart dient te worden, of dat de kapitein vermogen terug kan nemen waardoor er minder generatoren nodig zijn. Door efficiënt met het systeem om te gaan, wordt dus brandstof bespaard.” Zoutzuur is een waterige oplossing van waterstofchloride, waarvan jaarlijks onge- Lees verder op pagina 21 WIJ WENSEN MTS COURAGE EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft levering casco mogen verzorgen voor De Gerlien van Tiem en HGK Shipping. Wij wensen het mts Courage en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com NOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214 FAX: 078-6821217 INFO@ALUBOUWDEMOOY.NL WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl