16 14 maart 2023 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de
14 maart 2023 17 Rederij de Jong gaat al 100 jaar uit van eigen kracht Rederij de Jong bestaat honderd jaar. De specialist in droge bulk verscheept per jaar ruim 9 miljoen ton. Vooral kolen, biomassa, veevoer en kunstmest, met de nadruk op Nederland en België, maar ook naar Duitsland. Rederij de Jong is met name sterk in duwvaart. Opslag in duwbakken is al jaren een belangrijke activiteit. De vraag naar drijvende opslag in de zeehavens neemt eerder toe dan af, constateert operationeel directeur Pelger de Jong. “Mede door de oorlog in Oekraïne. De keten is een beetje uitgerekt. Bedrijven willen meer voorraad en proberen veel vooruit te plannen. De aanvoer is grillig. Dan komen er weer drie zeeboten tegelijkertijd in één week aan; dus zijn er bakken nodig.” Honderd jaar bestaat het bedrijf. “Eigenlijk al langer”, zegt Pelger. “Zeker sinds 1889 toen m’n voorouders al voeren. Maar daar hebben we geen bewijzen van. Van de aankoop van een ander schip, in 1923, hebben we nog wel papieren, van de inschrijving in het kadaster. Dat noemden ze de Rijnstroom.” Rederij de Jong is nog steeds een familiebedrijf. Dat is merkbaar aan de collegiale sfeer – op kantoor en op de vloot – het is ook af te lezen aan de achternamen op de website: Pelgers vader Willem is algemeen directeur, broer Wessel is hoofd technische dienst en zijn vrouw Dewi is verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Pelger is de vijfde generatie. Na de aankoop van een aantal grotere schepen vestigden zijn opa Piet en diens broer Jan, die het bedrijf samen leidden, zich in 1970 aan de wal. “Op een zolderkamertje in hun thuishaven Rotterdam. Destijds heetten we Gebroeders P. & J. de Jong. Tot 2006, nadat oom Jan was overleden.” Overstap naar duwvaart Met de aankoop van een eerste duwboot maakte het bedrijf in 1985 de overstap naar de duwvaart. Het bleek een gouden zet. De dienstverlening breidde zich uit met op- en overslag-activiteiten, grote vervoerscontracten en speciale transporten. De vloot groeide mee. “We deden al veel in opslag met sleepschepen in de jaren 70 en 80. En toen kwam de duwbak in beeld. De echte groei kwam na afschaffing van de schippersbeurs in 1998. Tot die tijd deden we veel werk via de beurs, onder meer kolen naar de centrales in Buggenum, Geertruidenberg en Nijmegen. Toen de beurs was afgeschaft, kregen we de kans een vervoerscontract af te sluiten. We werden daarom in het begin wel een beetje geboycot: we hadden duwbakken nodig en sommigen wilden die niet aan ons verhuren. Dat duurde een paar maanden.” Maar de les voor Rederij de Jong was dat ze niet afhankelijk wilden zijn. “Dus zijn we in 2003 begonnen met het bouwen van eigen bakken. Eerst vier, en Pelger de Jong: “We hebben veel trouwe klanten. Als je je werk goed doet, stappen ze niet zomaar over.” (foto Tekst & Toebehoren) daarna kwamen er steeds een paar bij. De crisis van 2008 was een flinke. We hadden geluk dat we voor de energiecentrales voeren. Elektriciteit is dag en nacht nodig, of het nou crisis is of niet. De staalprijs daalde en de prijs voor arbeid ook…. Bakken werden goedkoop. Dat zorgde ervoor dat wij tegen de stroom in konden blijven investeren.” Loyaliteit en zekerheid Volgens Pelger kwam er ook een dosis geluk aan te pas. “Onze klantenkring veranderde; vroeger hadden we heel veel kleine klanten. Die groeiden of werden opgekocht. Het werden grotere bedrijven, en wij groeiden daarin mee. Als je je werk goed doet, stappen ze niet zomaar over. We hebben veel trouwe klanten – wij zijn ook trouw naar hen toe.” “Als je veel eigen materiaal hebt, hoef je niet steeds met je prijzen te stunten. Vorig jaar stond de markt op zijn kop. Er waren schippers die drie keer de vrachtprijs vroegen. Wij hebben dat niet gedaan. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee, heet het dan. Maar aan de andere kant krijg je er veel loyaliteit en zekerheid voor terug. Zo gaan we ook om met de binnenvaartondernemers die voor ons varen.” Want Rederij de Jong huurt ook nog steeds schepen in. Maar het beschikken over een grote hoeveelheid eigen materiaal is altijd een voordeel geweest, vertelt Pelger. “Dat is de filosofie van mijn vader. Het is eigenlijk zijn geld. Elke euro die we verdienen verdwijnt niet in zijn zak, maar steken we in de zaak, in staal vooral. Hij is ook heel nuchter en heeft niets met een dure auto of een vakantiewoning in een warm oord. Zo’n type is het niet.” Coasters Ook bij dochterbedrijf C-Shipping & Logistics, gespecialiseerd in shortsea, geldt het adagium: uitgaan van eigen kracht. “Dus hebben we bij de start een coaster gekocht: de RDJ Johanna, vernoemd naar mijn oma. Eén is geen, dus volgde al snel een tweede coaster, die hebben we RDJ Rijnstroom genoemd, met een knipoog naar het verleden. En nu hebben we nummer 3: de RDJ Maasstroom.” Het zijn zusterschepen van 3.000 ton. Pelger: “Dat maakt het makkelijker: dezelfde motor, dezelfde filters, alles is hetzelfde. Het is een kleine maat voor coasters. Maar ideaal voor de markt waar we in zitten. Veel Engeland, Ierland, Scandinavië, maar ook Portugal en Spanje.” Afgelopen januari is de duwvaartvloot uitgebreid met vijf Franse bakken. Die zijn aangeschaft met het oog op het vervoer van steeds grotere en zwaardere constructiedelen. “Ze zijn breder en sterker dan normale duwbakken – en ze hebben een kopschroef. Dat maakt het varen op bijvoorbeeld de Maas mogelijk met twee duwbakken, maar ook op de andere vaarwegen kun je meerdere combinaties aan elkaar knopen.” “Daarmee hebben we nu 47 eigen duwbakken. In totaal zitten we nu met de gehuurde bakken erbij op zo’n 160.” Voor het vervoer en vletten daarvan heeft het bedrijf zelf acht duwboten en nog eens tien in huur. En dan zijn er nog één eigen motorschip en zeven huurschepen. “Plus een paar onder regievaart. Die hebben geen vast contract, maar varen wel altijd voor ons gebruikelijke werk. We doen heel veel contractwerk… Zo’n 90 procent van wat wij vervoeren. En zij doen gewoon mee. Ze weten gewoon waar ze moeten laden, waar ze moeten lossen. Ze kennen het werk en ze hebben vaste tarieven met ons.” Maassluis In september 2021 is Rederij de Jong verhuisd. Het bedrijf maakte de oversteek naar de andere kant van Het Scheur. Van een oud en te klein pand in de Botlek naar ruim bemeten nieuwbouw in Maassluis, op de Buitendijk pal aan het water. “We zien de schepen hier voorbijvaren. Er wordt veel gezwaaid, ja.” De verhuizing was hard nodig, blikt Pelger terug. “We zaten met dertien mensen en dat was al krap en toen kwamen er in 2019 zes collega’s bij toen we met C-Shipping startten. Het was dus best vol. Hier hebben we ruimte, al zitten we ondertussen ook alweer met dertig mensen.” Dat is alleen op kantoor, er staan ook zo’n zestig bemanningsleden op de loonlijst. Het 100-jarig bestaan wordt later dit jaar gevierd, op meerdere manieren. Met een jubileumboek, een personeelsfeest en een rondvaart met klanten. SLUIS HEEL IS WEER OPEN De reparatie aan de oostkolk van Sluis Heel is eerder afgerond dan gepland. Sinds 8 februari was de kolk gestremd nadat een stuk hout tussen de sluisdeur en de deurkas terecht was gekomen. Rijkswaterstaat ging ervan uit dat de werkzaamheden pas eind deze maand klaar zouden zijn, maar op 7 maart ging de grote kolk weer in bedrijf. De westkolk van Sluis Heel was wel in gebruik. Maar die is met 137,50 meter kleiner dan de 225 meter lange oostkolk. Omvaren kon via de sluizen Linne en Roermond. Maar door problemen met de bovendeuren bij sluis Roermond, was dat alleen een optie voor schepen tot 110 meter lengte. Bij de sluizen Linne en Roermond staat onder meer baggerwerk gepland. Met name Sluis Linne heeft te maken met sediment, waardoor al een aantal keer storingen zijn ontstaan aan de sluisdeuren. De middendeur van Sluis Linne is daardoor nu ook buiten gebruik. Om het risico op stremmingen op de alternatieve route via Linne en Roermond te verkleinen, besloot Rijkswaterstaat de baggerwerkzaamheden bij Sluis Linne met spoed uit te voeren. HAVENBEDRIJF ROTTERDAM KWEEKT EIGEN BOMEN Havenbedrijf Rotterdam gaat bomen kweken voor eigen gebruik. Daartoe planten vrijwillige medewerkers tijdens de afsluiting van het Boomfeestseizoen op 15 maart 500 bomen op de Rhoonsedijk. Het gaat nog om een proef, maar bij Havenbedrijf zien ze het helemaal zitten: de kwekerij zorgt voor vergroening, het gebied biedt meer ruimte aan vogels en insecten en als de bomen groot genoeg zijn, gebruikt het Havenbedrijf ze om elders andere bomen te vervangen of nieuwe locaties in te richten. De aanplant van de bomen past in het beleid van het Havenbedrijf om de biodiversiteit in de haven te vergroten, de haven te verduurzamen en aantrekkelijk te houden. Terreinen die tijdelijk niet in gebruik zijn, zijn potentiële percelen om te fungeren als boomkwekerij. Op de boomkwekerij worden bomen iedere drie tot vijf jaar uit de grond gehaald om andere bomen te vervangen of nieuwe locaties in te richten. De combinatie van de tijdelijke beschikbaarheid van ruimte in het havengebied en de tijdelijkheid van een boom op een kwekerij zijn de basis van het idee ‘Bomen kweken in de haven’.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl