Views
6 days ago

2023-06 Open Scheepvaartdagen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Waar
  • Boord
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Antwerpen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

14 14 maart

14 14 maart 2023 YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl SHIPVISION Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SHIPVISION Linguenda Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 109.93 X 11.45 X 3.39 2.893 2002 Caterpillar 3512, 1.521 Pk, Bj. 2002 Imago Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 80 X 8.20 X 2.67 1.165 1959 Cummins Qsk 19, 811 Pk, Bj. 2020 Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. Wijkerzand Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 103 X 9.50 X 3.17 2.151 1988 Caterpillar 3512 CCR2, 1.300 Pk, Bj. 2018 SHIPVISION SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor Volg ons op SHIPVISION HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

14 maart 2023 15 Brief voor de koning: “Visserij wordt de nek omgedraaid” Met een brandbrief aan koning Willem-Alexander brachten vissers en organisaties uit de visserij maandag 6 maart hun noodtoestand onder de aandacht. Ze voelen zich in hun voortbestaan bedreigd door een toevloed aan regels van de overheid. Ze hoopten de brief persoonlijk aan Willem-Alexander te overhandigen. Die was afgelopen december nog op werkbezoek in de haven van Stellendam. Een delegatie van twintig vissers meldde zich maandag 6 maart bij de poort van Paleis Noordeinde, het werkpaleis van de koning in Den Haag. Ze kwamen niet verder dan de Marechaussee, die de brief in ontvangst nam. De brief is een initiatief van meerdere visserijorganisaties (EMK, Stichting tot Behoud Visserij Nederland, Stichting Visserij en Natuur) platform Ik, de Burger, visserijbedrijven en bemanningen, scheepswerven, visafslagen, toeleveranciers en horecabedrijven. De brief is ook gericht aan het kabinet, de Eerste en de Tweede Kamer. Steeds meer regels “Mensen die met en in de natuur leven en werken zitten al jaren op de schopstoel in de Nederlandse samenleving. Het vissers- en boerenbedrijf is eeuwen ouder dan de Nederlandse nationale overheid. Toch meent juist die overheid steeds meer en steeds andere regels aan die sectoren op te moeten leggen ‘met het oog op de bestendigheid ervan’. De visserij wordt daarmee vrijwel geheel de nek omgedraaid in Nederland. Niet omdat de vissers niet al eeuwen lang de visserij met respect voor wat leeft en geeft uitoefenen, maar omdat de Nederlandse overheid de rechten van de burgers niet respecteert.” De overheid handelt tegen de (inter) nationale (grond)wetten, stellen de briefopstellers. “Wat de vissers gebeurt, wat de boeren gebeurt, wat de overige burgers gebeurt, is simpelweg in strijd met de grondwet en het eigendomsrecht artikel 5.1 BW. [1] Vissers en boeren en andere burgers lijken dit net zo vergeten te zijn als de overheid doet alsof die dat vergeten is.” “Inmiddels staan zowel de visserij als het boerenbedrijf op omvallen, met alle schadelijke gevolgen van dien voor het landschap(sbeheer) en de voedselzekerheid van Nederland maar ook ver daarbuiten. De overheid laat hen geen ruimte om hun eigendom te gebruiken om te ondernemen en handelt daarmee als gezegd, direct tegen de grondwet in. En tegen artikel 1 aanvullend protocol EVRM.” EVRM is het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden. In de tang genomen “Dit geldt niet alleen de vissers, maar iedereen die eigendom(srecht) heeft. Uw huis is van u en dus niet van een ander. Het laat zich moeilijk voorstellen dat u uw huis iedere paar jaar weer geheel zou moeten her/ombouwen omdat de eisen van een bouwbesluit zijn veranderd. Toch is het precies daarmee waar de visserij en de vissers in Nederland telkenmale geconfronteerd worden: met iedere keer weer andere eisen, andere voorwaarden, nieuwe beperkingen en verstoring van hun bedrijfsvoering en het ongestoorde genot van hun eigendomsrechten.” “De overheid verzaakt zijn grondwettelijke taak de vrijheid van de burgers -en dus ook de vissers- te garanderen en het ongestoord genot van hun eigendomsrecht te waarborgen. De overheid doet precies het omgekeerde: met de ene na de andere zogenaamde crisis wordt de visser steeds om andere ‘redenen’ in de tang genomen.” GEEN TEGEMOETKOMING VOOR SCHADE DOOR LAAG WATER Het lage waterpeil In de havens rond Roermond zorgt voor problemen. Havenbedrijven hoeven echter niet op compensatie te rekenen, bleek bij een werkbezoek van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op 6 maart. De defecte stuw bij Roermond zorgt, in combinatie met de droogte van afgelopen tijd, al weken voor een zeer laag waterpeil. De havens in Midden-Limburg hebben daar behoorlijk last van. Enkele jachthavens zijn al gesloten. Ook de bedrijven aan de Willem Alexanderhaven worden getroffen. Maandag startte Rijkswaterstaat met de aanleg van een tijdelijke dam bij de stuw in Roermond. Begin april moet die klaar zijn, waarna onderdelen van de stuw vervangen kunnen worden. Een vergoeding voor gemiste inkomsten of schade komt er niet, zei minister Harbers bij zijn bezoek aan de Willem Alexanderhaven. Hij schreef de lage waterstand toe aan de grilligheid van de Maas. Die is niet onbekend voor ondernemers en schippers. Steffen Bauer. (foto HGK) “BINNENVAART VERGETEN” IN DUITSE VERVOERSSTUDIE Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping, heeft scherpe kritiek geuit op de nieuwe vervoersstudie van het Duitse verkeersministerie. Daarin wordt volgens Bauer het belang van de binnenvaart totaal ontkend. “De overheid moet opletten dat ze de binnenvaart niet laat zinken om straks te ontdekken dat vaarwegen voor de klimaatdoelstellingen toch belangrijk waren geweest.” De studie voorspelt een forse stijging van weg- en spoorvervoer tot 2051, maar stagnatie op de vaarwegen. Bauer verwijt verkeersminister Volker Wissing alleen maar oog te hebben voor weg- en spoorprojecten. “De consequente verwaarlozing van onze vaarwegen is fataal voor de economie. De industrie heeft alle transportmodaliteiten nodig. Grote bedrijven zitten niet voor niets langs de Rijn, Donau en de kanalen. Zelfs als je voldoende wegen aanlegt om een verkeersinfarct te voorkomen, moet je je afvragen waar je de vrachtwagenchauffeurs vandaan gaat halen.” Bauer vervolgt: “Bovendien zal door de overgang naar een circulaire economie steeds meer recyclingmateriaal moeten worden vervoerd. Maar terwijl landen als India bekijken hoe ze hun vaarwegen beter kunnen benutten, worden ze hier simpelweg vergeten.” ADVERTENTIE BRUG GOEREESESLUIS WEGGETAKELD Het brugdek van de brug over de Goereesesluis in Stellendam is verwijderd en de brug staat open. Sinds zaterdag 4 maart is de stremming van de sluis voor de scheepvaart zodoende voorbij. De stremming gold sinds woensdagavond 22 februari. Die dag werd de brug aangevaren door een binnenvaartschip. De brug raakte daardoor ontzet en kon niet meer sluiten. Voor het wegverkeer blijft de brug (foto Media-TV) gestremd. Fietsers en voetgangers mogen over de sluisdeuren oversteken. Het herstel van de brug gaat weken tot maanden duren, verwacht Rijkswaterstaat. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant