Views
6 days ago

2023-06 Open Scheepvaartdagen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Waar
  • Boord
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Antwerpen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

12 14 maart

12 14 maart 2023 SCHIPPER / 1 e KAPITEIN gezocht op mts PANERA De Panera vaart met minerale producten vanuit het ARA gebied naar bestemmingen langs de Rijn tot Mannheim en de Main tot Hanau. Af en toe wordt ARA werk gedaan. Het schip vaart continue en aflosfrequentie is 14 dagen aan boord en 14 dagen thuis. Minimum vereisten zijn Groot Vaarbewijs, Rijnpatent tot Mannheim, ADN N certifi caat tankvaart en vanzelfsprekend voldoende ervaring. Wij bieden een Goede werksfeer met een vaste, ervaren bemanning aan boord en gegarandeerd na 14 dagen aflossing. Reiskosten, kost en inwoning en eventuele opleidingen/keuringen zijn voor rekening van de werkgever. Ook bieden wij een goede salariëring onder Zwitserse looncondities. Reacties te richten aan: Panera Tankschifffahrt BV zweigniederlassung Baar Neuhofstrasse 3D CH 6340 Baar Tel: +41 41 766 41 55 of +31 653 723 544 Email: tech@panera-tankschiffahrt.ch Voor m.s. Azolla zn w op zoek naar een KAPITEIN. Het containerschip vaart iedere week een vaste tour van Rotterdam naar Mainz. Heeft U interesse, dan horen w graag. U kunt e-mailen naar info@stormscheepvaart.nl of bellen 0031612629553. Mittelständige Binnenschifffahrtsreederei mit Sitz in Süddeutschland sucht zur Verstärkung einen SCHIFFSFÜHRER (m/w/d) STEUERMANN (m/w/d) Ihr Profil • Erfahrung als Schiffsführer mit Rheinpatent vorzugsweise für die Strecke Mannheim bis offenes Meer / Donaupatent wäre von Vorteil • Erfahrung als Schiffsführer mit Donaupatent • Als Schiffsführer sind Sie im Besitz eines Radarpatentes • Fachgerechte Bedienung, Wartung und Instandhaltung der technischen Anlagen unserer Gütermotorschiffe wird vorausgesetzt • Sie zeichnen sich durch Zuverlässigkeit und eigenverantwortliches Handeln aus. Wij zijn per direct op zoek naar personeel in diverse uitdagende functies! Wir bieten Ihnen • Eine verantwortungsvolle Tätigkeit in einem zukunftsorientierten Unternehmen • Ein unbefristetes Arbeitsverhältnis mit geregelten Schichtzeiten • Attraktive Entlohnung inkl. der üblichen Zulagen • Persönliche Betreuung Wenn Sie motiviert sind, in unserem Team zu arbeiten, dann möchten wir Sie gerne kennenlernen. Bitte senden Sie Ihre aussagekräftigen Bewerbungsunterlagen an Herrn Kai Steffen Bij VKV Service hebben we momenteel diverse vacatures beschikbaar. Ben jij matroos, stuurman of kapitein en heb jij ervaring in de duw en/of sleepvaart. Of ben je toe aan een échte nieuwe uitdaging? Kijk dan snel of er een leuke vacature voor jou tussen zit op www.vkvservice.nl/vacatures Bavaria Schiffahrts- und Speditions- AG/Gebr. Väth GmbH & Co. KG An der Frühlingslust 23 D-63811 Stockstadt am Main Telefon +49 6027 47635 – 42 Telefax +49 6027 47635 – 18 ksteffen@vaeth-kg.de www.bavariaag.de • www.vaeth-kg.de Solliciteer nu! www.vkvservice.nl

14 maart 2023 13 Koppelen als een koning VANAF 23 MAART OP TV: ‘VROUWEN DIE VAREN’ Wethouder Hendrik Sijtsma krijgt uitleg bij de lier. (foto Willem Mollema Producties) Van maandag 6 tot en met donderdag 9 maart deden de 4e-jaarsleerlingen van de opleiding Maritiem en Techniek op de Maritieme Academie Harlingen hun praktijktoets koppelen. De toets is een verplicht onderdeel van het (school) examen voor matroos. Na ‘Meiden die Rijden’ en ‘Vrouwen die Bouwen’ is het nu tijd voor ‘Vrouwen die Varen’. De 6-delige serie start op donderdag 23 maart en wordt uitgezonden op NPO 3. De makers van omroep Powned volgen vijftien vrouwen die hun droom hebben waargemaakt en in de scheepvaart werken. Ze vertellen over hun bijzondere baan, het leven op het water en hoe het is om vrouw te zijn in een mannenwereld. “We varen onder andere mee met rondvaartschipper Ingrid, een echte Amsterdamse die met haar salonboot vrijwel altijd op de grachten te vinden is. Ze bezit een hoop grappen en heeft sterke verhalen over de passagiers die zij aan boord heeft. Ook volgen we Frederica, een stoere vrouw uit Friesland. Ze heeft 22 jaar in het maritiem onderwijs gewerkt maar toen haar kinderen eindelijk volwassen waren, kon ze weer terug naar haar grote liefde: het varen.” ‘Vrouwen die Varen’ is vanaf donderdag 23 maart wekelijks om 20.25 uur te zien op NPO 3. Sinds 2021 heeft het Europees comi té voor de binnenvaart (CESNI) standaarden voor het gehele binnenvaartonderwijs vastgesteld, inclusief het werken met koppelverbanden. Bij Mari tieme Academie Harlingen kunnen ze daarvor het eigen passagiersschip Prinses Máxima en tankduwbak Prinses Amalia inzetten. Die lagen vorige week ‘in flêche gekoppeld’, dus achter elkaar, afgemeerd in de Willemshaven. De twee opleidingsschepen worden als een hecht samenstel aan elkaar gekoppeld, met behulp van een lier en een staaldraad. Dagje koppelen “Goedemorgen Harlingen Haven, we gaan vandaag weer een dagje koppelen en varen in de Willemshaven”, klonk het door de marifoon. De leerlingen kregen voor het examen een vaste plek: in de stuurhut, op het achterdek of op het voordek. “Het is glad aan dek, dus pas op dat je niet uitglijdt”, deelde de schipper nog even mee als extrta advies. Niet alleen het koppelen zelf stond op het programma, ook het varen met een koppelverband maakt deel uit van de praktijktoets. In de stuurhut werd meteen de algemene kennis van de studenten getest. Wil je met de voorof de achterkant de haven uitvaren? Waar ligt het draaipunt van de combinatie? “De achterkant draait mooi rond”, klonk het door de portofoon. En ook met het afmeren kwam het goed. “We zetten de stuurboord boegschroef een beetje bij en dan leggen we het steekeind op bolder 15”, gaf de examinator aan. Communicatie Koppelen is niet zonder gevaar en dus is er in de opleiding veel aandacht voor veiligheid, samenwerken en goede communicatie tussen schipper en matrozen. “Je kunt klem komen te zitten of een draad kan losschieten. Ook heb je als schipper vanaf de brug niet altijd zicht op het volledige schip. Je moet onveilige situaties zoveel mogelijk zien te voorkomen en daarom is het ontzettend belangrijk dat dit goed geoefend wordt in de praktijk”, aldus examinator en binnenvaartdocent Toby Schouwstra. Koppelen als een koning dus, goed en veilig! Discipline aan boord Hendrik Sijtsma, Onderwijswethouder in Harlingen, stapte woensdagmorgen 8 maart in alle vroegte aan boord om het koppelen eens mee te maken. “Er is discipline aan boord van een schip. Dat zie je terug bij het koppelen, iedereen begrijpt wat hij moet doen en wat van hem wordt verwacht.” “De leerlingen die ik heb gesproken weten wat ze willen en wat ze met het beroep kunnen doen. Maritiem onderwijs geeft de jongeren perspectief voor de toekomst en ik ben er trots op dat dit in de haven van Harlingen plaatsvindt.” De Ella ging onlangs te water. (foto DST) AUTONOOM VAREN OP KLEINE SCHAAL In Duisburg is het eerste schaalmodel gedoopt van een binnenschip dat autonoom kan varen. De 15 meter lange Ella is ontwikkeld door DST, het ontwikkelingscentrum voor scheepstechniek en transportsystemen. Het schip vaart elektrisch, met een accu. Het is uitgerust met alle componenten waarover ook echte, grote vrachtschepen beschikken. De Ella wordt ingezet binnen een testveld op het Dortmund- Eemskanaal. Daar gaat het met behulp van kunstmatige intelligentie onder meer zelfstandig aan- en afmeren en door sluizen leren varen. Op basis van de ervaringen met de Ella kan verder gewerkt worden aan de technologie die nodig is om in de toekomst ook echte binnenschepen autonoom te leren varen. DE ONDERNEMERS IN DE BINNENVAART KIEZEN VAKER VOOR VERMOGENSBEHEERDER WIERDA Vermogensbeheer is dat men geld laat beheren door een gespecialiseerde vermogensbeheerder. En dat is precies wat Wierda doet. ‘Voor onze klanten beleggen we vrijgekomen middelen in een gespreide effectenportefeuille op eigen naam’, vertelt Wierda, oprichter en directeur van het bedrijf. Maatwerk voor klanten ‘Wij volgen de ontwikkelingen op de financiële markten in de wereld. Dat is onze basis bij het inschatten van risico’s en het analyseren van kansen. Het leveren van maatwerk voor onze klanten is daarbij het uitgangspunt’, stelt Wierda.’ Een nuchtere vermogensbeheerder met voeten in de klei. Wilt u weten of vermogensbeheer iets voor u zou kunnen zijn? Vraag een informatiepakket aan of bel ons voor een afspraak. EDWIN WIERDA Wierda Vermogensbeheer Assen-Laren Bezoekadres Assen Oostersingel 1, 9401 JX Assen T: 0592 301 550 Bezoekadres Laren Stationsweg 2, 1251 KC Laren T: 035 2031 126 info@wierdavermogensbeheer.nl www.wierdavermogensbeheer.nl Let op! Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden. UW VERMOGEN, ONZE ZORG, ONS VAK

Binnenvaartkrant