22 17 januari 2023 Straks één school, nu al één Open Dag Van matroos tot maritiem officier. Van industrieel lakwerker tot engineer maritieme techniek. Op het mbo kun je echt álles worden. Net zo belangrijk als een passende opleiding, is een school kiezen waar je je thuis voelt. Overweegt jouw kind een mboopleiding? Of wil je jezelf om of bij laten scholen? Bezoek dan onze Open Dag! Al onze locaties openen hun deuren. Kom langs, ontdek het opleidingsaanbod en proef de sfeer. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaan Friesland College en ROC Friese Poort samen verder onder de naam Firda. Vrijdag 27 januari 2023 15.00 - 20.00 uur Open Dag locaties: Dokkum, Drachten, Emmeloord, Heerenveen, Leeuwarden, Sneek, Urk Zaterdag 28 januari 2023 09.30 - 12.30 uur Open Dag locatie: Urk (Maritiem) Vind alle deelnemende locaties en meld je aan op: frieslandcollege.nl rocfriesepoort.nl ALUMINIUM EN RVS √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de
17 januari 2023 23 RensenDriessen Shipbuilding start 2023 met de bouw van drie innovatieve schepen voor de estuaire vaart RensenDriessen Shipbuilding heeft op 9 januari de start aangekondigd van de bouw van drie nieuwbouwschepen voor de estuaire vaart. De bestelling sluit naadloos aan op het aangekondigde estuair akkoord tussen Nederland en België voor de ontsluiting van de Vlaamse en Nederlandse kusthavens. De drie schepen zijn door RensenDriessen ontworpen, elk voor een specifieke toepassing. Het eerste betreft een containerschip met dieselelektrische, hybride voortstuwing. Dit schip kan in de havens elektrisch varen en neemt 568 TEU mee. Het tweede schip is een hightech LNG-elektrisch aangedreven LNG-bunkertanker. Dit schip zal de modernere zeeschepen die de kusthavens aandoen, voorzien van LNG-brandstof. Dit nieuw ontwikkelde schip kan 8.000 m 3 LNG vervoeren en aan klanten afleveren. Het derde estuaire schip betreft eveneens een estuaire bunkertanker en wordt uitgerust voor de bunkering van gasolie en biodiesel. Het schip zal 6.500 ton meten en worden voorzien van een hybride voortstuwingssysteem. Dit schip is ontwikkeld in samenwerking met INEC. “Dit is een belangrijke stap in de modernisering van de estuaire vloot”, zegt Wim Driessen, eigenaar van RensenDriessen Shipbuilding. “De bouw van de drie casco’s staat gepland voor de zomer van 2023 in China en deze arriveren tussen Q4 2023 en Q2 in 2024 in Nederland.” De schepen zullen respectievelijk worden afgebouwd door Dolderman, Teamco Shipyard en Den Breejen Shipyard, alle in Nederland gevestigd, in samenwerking met verschillende partners en toeleveranciers. “Deze estuaire schepen vertegenwoordigen een nieuwe generatie duurzame schepen, wat betreft brandstoftype, hydrodynamica en inzetbaarheid. We kijken ernaar uit om deze nieuwbouwprojecten de komende maanden te realiseren en aan onze opdrachtgevers op te leveren. Deze orders versnellen onze geplande toetreding tot de bouw en levering van zeeschepen”, besluit Driessen. RensenDriessen is een in de binnenvaart gespecialiseerd ontwerper, bouwer en makelaar van schepen. Opgericht in 1980 in Zwijndrecht (NL) bouwen zij al meer dan vier decennia schepen. “Met tot nu toe 1.150 gebouwde schepen blijven wij toegewijd aan het optimaal bedienen van de klantvraag door het leveren van toekomstbestendige schepen.” Bezoek voor meer informatie www.rensendriessen.com. (illustratie RensenDriessen Shipbuilding) Mooie opdrachten Blij met BBL’ ers De bedrijven in het maritieme cluster van Werkendam e.o. dragen graag bij aan de opleiding van de nieuwe generatie vakmensen. Bijvoorbeeld via de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL): 4 dagen werken en 1 dag naar school. Bij Euro Offshore Workboats zijn twee kanjers van BBL’ers aan de slag: Xander Zeeuwen en Joost Cornet. Xander zit op het Curio en Joost op het Gilde Vakcollege Techniek. Beide mannen volgen de opleiding constructiemedewerker en specialiseren zich in aluminium. Aluminium verwerken en lassen is een vak apart en Xander en Joost hebben er talent voor. Twee mooie opdrachten voor WMIlid Holland Shipyards Group (HSG)! Voor Hartel Shipping & Chartering BV respectievelijk De Bock Maritiem bouwt de werf 3 + 2 coasters met dieselelektrische voortstuwing. Een aantal schepen wordt uitgerust met een VentiFoil systeem. Deze combinatie resulteert in een aanzienlijke brandstofbesparing en emissiereductie. De toepassing van windenergie aan boord van schepen is weer een mooie toevoeging aan het scala van innovatieve toepassingen die HSG aanbiedt. Naast varen op batterijen, waterstof als energiedrager nu ook windenergie in het pakket! De schepen worden op de werf in Werkendam afgebouwd, in samenwerking met diverse WMI-leden en partijen uit de regio. 117e jaarvergadering van Schippersvereniging Schuttevaer Werkendam is de tweede binnenvaarthaven van Nederland, met een groot en actief maritiem cluster. Onder de ondernemers heerst een ijzersterke onderlinge band en er is een uitstekende relatie met de overheid en het onderwijs. Dat bleek ook tijdens de 117e jaarvergadering van Schippersvereniging Schuttevaer, afdeling Werkendam. In Fort Altena kregen ondernemers, overheid, onderwijs een podium voor hun kritieken, nieuwe ideeën en concrete plannen voor 2023. De grote betrokkenheid van de ca. 120 aanwezigen zorgden voor een dynamische, inspirerende bijeenkomst. En wat maakte de vergadering helemaal compleet? De traditionele gehaktbal én verloting! Home for Christmas Het was een mooi gezicht en fijne sfeermaker: de volle haven van Werkendam. Het grootste deel van de Werkendamse vloot van binnenvaart- en werkschepen waren even thuis zodat de bemanning kon uitrusten van een enerverend 2022. Er lagen 115 schepen in de haven, met een totaal laadvermogen dat gelijk is aan ruim 8.600 vrachtwagens. Werkendam is na Zwijndrecht de grootste thuishaven van de Nederlandse binnenvaartvloot. • 43 leden • 7 scheepswerven • 18 maritieme toeleveranciers • 12 maritieme dienstverleners • 6 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaarthaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl