Views
2 weeks ago

2023-02 Leveranciers Special #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Haven
  • Gaan
  • Amsterdam
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen

20

20 Leveranciers Special 17 januari 2023 Onbruikbare tanks van mts Vloedlijn weer als nieuw na ‘wondermiddel’ van Istech Een verontreinigde partij salpeterzuur was waarschijnlijk de boosdoener: de zes roestvaststalen tanks van het mts Vloedlijn waren ernstig vervuild. Roger Veen en zijn bemanning kregen ze met geen mogelijkheid meer schoon. Specialist Istech Metal Finish bracht uitkomst voor de in Gendt wonende tankvaartondernemer. De Vloedlijn is (als Rembrandt) gebouwd in 1995. Roger Veen en zijn vrouw Kris varen er nu zo’n vijftien jaar mee. Het 110 meter lange schip heeft tien tanks, waarvan zes van roestvaststaal zijn. De andere zijn gecoat. In de tweede helft van 2022 voer de Vloedlijn vast met salpeterzuur tussen Antwerpen en Uerdingen. Toen Roger Veen een andere reis wilde aannemen kwam het probleem met de rvs tanks aan het licht. Salpeterzuur “Ze waren verontreinigd. Helemaal bruin uitgeslagen. De oorzaak weten we niet. We vermoeden dat één partij sal peterzuur vervuild is geweest. Daar loopt nog een onderzoek naar. Het is verzekeringswerk, de advocaten gaan uitvechten wie uiteindelijk moet betalen. We zaten vast in het salpeterzuur en dan maak je de tanks niet open. Toen we bij een ander bedrijf azijnzuur zouden laden, constateerden we na het wassen van de tanks dat ze vervuild De tanks waren helemaal bruin uitgeslagen. (foto’s privécollectie Roger Veen) waren. We hebben van alles gedaan om het goed te krijgen, maar we kregen de aanslag niet weg. Het zat er niet op, maar het was helemaal in de staaloppervlakte getrokken.” Op 20 november keurde de ladingcontroleur het schip af; de Vloedlijn mocht geen azijnzuur laden. “Eerst is een ander bedrijf aan de gang gegaan, maar die kreeg het niet weg. Of ze moesten de tanks helemaal gaan slijpen… Dan waren we heel veel tijd kwijt geweest. Daarop zijn we op zoek gegaan naar een andere specialist. Op internet vond mijn vrouw Istech. Die hadden wél een oplossing.” Na de behandeling door Istech waren de tanks weer als nieuw. Istech Silvesta “Een chemische behandeling. We hebben eerst een proefstuk gezet om te zien of dat ook echt zo zou werken als we dachten”, zegt Istech-CEO Ronald Veen (“geen familie”). “Dat reageerde al binnen een uur, dat was hoopvol. Daarna hebben we nog een uitgebreidere test gedaan en dat bevestigde onze bevindingen. Daarna zijn we echt gestart.” Istech Metal Finish bestaat sinds 1989 en heeft vestigingen in Dor drecht (hoofdkantoor), Oud-Beijerland (fabriek), Bahrein en Sjanghai. Het door Ronand Veen opgerichte bedrijf is gespecialiseerd in oppervlaktebewerking, -behandeling en -reiniging van roestvaststalen tanks, leidingsystemen, silo’s en scrubbers. Zowel in de industrie, tankopslag als de scheepvaart. Het bedrijf heeft een achtergrond in de chemische sector en combineert chemicaliën met een proces van beitsen en passiveren. Ronald Veen: “In dit geval hebben we een variant bedacht. Met een aangepaste concentratie van het middel dat we vaker gebruiken. Een combinatie van twee door ons zelf ontwikkelde chemische producten: Istech Silvesta.” In de watten gelegd Na acht werkdagen waren de zes tanks weer glimmend schoon. “Dankzij het wondermiddel”, zegt Roger Veen. Hij is zeer tevreden met het door Istech geleverde werk – en met de snelheid Vlnr: Willem de Vos, Roger Veen en Ronald Veen aan dek van mts Vloedlijn. (foto Tekst & Toebehoren) waarmee ze het probleem voor hem oplosten. “Omdat ik zo blij ben en het bedrijf meer bekendheid wil geven in de binnenvaart, heb ik de krant gebeld.” Ze hebben zelfs samen reclameborden laten maken, die op het schip zijn bevestigd. “Dit was voor ons een heel leuke klus”, reageert Ronald Veen. “In de scheepvaart doen we vooral zeevaart. Daar zijn we vaak twee maanden op een schip aan het werk. Dit ging veel sneller.” “Het was sowieso weer eens leuk om in de binnenvaart te werken. Daar gaat het allemaal toch een stuk familiairder dan in de zeevaart.” “We kwamen graag aan boord bij de Vloedlijn”, zegt Willem de Vos, general manager van Istech. “We werden elke dag in de watten gelegd. Niet alleen wij, maar ook de jongens die het werk uitvoerden. Er was een heel fijne samen werking met de crew. We hadden een echt thuisgevoel.” Groen licht Het werk aan de Vloedlijn werd uitgevoerd in de Dordtse Kolenhaven. “We hadden nog salpeterzuurwaswater in de slobtanks. Voor het ADN hoef je geen kegel, maar voor de havenverordening geldt dat als lading en daardoor mochten we nergens anders liggen.” Een week vóór Kerst was het karwei geklaard en gaven de experts groen licht. De Vloedlijn kon 17 december weer voor het eerst laden, in Antwerpen. Special Opleiding & Carrière > 31 januari Adverteren in de special Opleiding & Carrière Reserveer nu uw advertentie binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl Bianca/Simone/Carin (010) 414 00 60

Leveranciers Special 17 januari 2023 21 Prominente rol voor schepen in stadsdistributie via nieuwe CTPark Amsterdam City CTPark Amsterdam City is de eerste XXL-stadshub van Nederland. In de toekomstige stadslogistiek is een prominente rol weggelegd voor vervoer over water. DOOR EVERT BRUINEKOOL De verwachting is dat containers en schepen een grote rol gaan spelen in het gebruik van het gebouw in de Carel Reynierszhaven. Uniek gelegen aan het water, dicht bij uitvalswegen en het centrum van de hoofdstad. Er is 360 meter laad- en loskade met een containerkraan voor schepen. CTPark Amsterdam City heeft een multifunctioneel gebouw met alle mogelijke voorzieningen en vergunningen en een compleet aangepaste transportinfrastructuur. “Gebruikers uit de hele breedte van de voorzieningen die de stad nodig heeft, van de foodsector, horeca, e-commerce tot de bouwsector, kunnen er terecht”, vermelden de initiatiefnemers op de website (www.ctparkamsterdamcity.nl). XXL De 125.000 vierkante meter opslagruimte over twee verdiepingen is flexibel in te richten: met koel- en vriesruimte, ADR-ruimte, zelfs lithium-ion-accuopslag behoort tot de mogelijkheden. Het pand is later, bij groei, met 80.000 vierkante meter uit te breiden. De cityhub brengt goederen snel en emissievrij per elektrische vrachtwagen, bus, auto, fiets of schip naar hartje Amsterdam. Over water is het centrum van Amsterdam in zeven minuten bereikbaar. Kortom: een uniek verzamelpunt voor effectief, emissievrij samenwerkende Robert Tiemens: “Amsterdam is een uitgelezen stad om via de waterwegen de stad te bevoorraden.” bedrijven met transport naar de binnenstad. “Dit kan zeker ook per elektrische boot door de grachten”, zegt Robert Tiemens, makelaar en leasing manager namens CTP, zelf werkzaam vanuit Industrial real estate partners. Het complex is volledig zelfvoorzienend qua energiehuishouding. Stroom wordt opgewekt via 16.000 zonnepanelen en tien windturbines. Ook accu’s komen er zodat de zelf opgewekte stroom opgeslagen en later gebruikt kan worden. Voor elektrische auto’s, busjes en vrachtwagens zijn er twaalf snellaadplaatsen op het buitenterrein, naast de 200 laadpunten in de twee gestapelde ringen met parkeerplaatsen om het gebouw heen, waar in totaal 1.600 voertuigen kunnen parkeren. Op de kade komen voor schepen ook oplaadpunten. Door de vijf liftschachten is het gebouw op meerdere plaatsen toegankelijk, en er is hoogwaardige kantoorruimte in twee lagen op het dak van het warehouse. Elektrische ‘canal cruiser’ “Over de elektrische vaartuigen die Amsterdam gaan bevoorraden wordt nog nagedacht. Gaan we samenwerken met een partner of laten we zelf schepen bouwen”, zegt Tiemens. Er zijn al vergevorderde plannen voor een elektrische canal cruiser. Er zijn verschillende opties: lossen in Amsterdam met kranen of gebruikmaken van rolcontainers die op en van de schepen af kunnen rijden. Het worden in ieder geval lage schepen zoals ze voor de rondvaart in de hoofdstad in gebruik zijn. Zo is de gehele grachtengordel bereikbaar. Op detail ingaan op de schepen wil Tiemens niet: “Dat houden wij nog even onder ons. Later meer daarover. De oplossing zit in de boot om op een eenvoudige manier aan de gracht te kunnen lossen en laden.” Maar dat er bevoorradingsvrachtschepen in de grachten zullen gaan varen, is zeker voor de toekomst. “Het ontlast het wegverkeer in Amsterdam.” Losplaatsen langs de grachten Er wordt al geruime tijd met de gemeente gesproken over losplaatsen langs de grachten. Just in time levering is het uitgangspunt, net als voor de vrachtwagens en de elektrische bakfiets vanuit de multimodale cityhub. Ook reguliere schepen kunnen bij CTPark Amsterdam City goederen brengen en halen, ook per container. Containers lossen en in de toekomst mogelijk zelfs mensen halen en brengen met boten naar de stad, behoort ook tot de diensten. “Amsterdam is een uitgelezen stad om via de waterwegen de stad te bevoorraden. Varen de schepen eenmaal dan gaan de bedrijven in onze cityhub er gegarandeerd gebruik van maken.” Elke ondernemer aan of nabij water in de regio kan zo alles multimodaal laten aanvoeren. De te verwachten hoeveelheden goederen over water is nu nog niet goed in te schatten. “We willen een ecosysteem creëren waarbij alle partijen vanuit CTPark Amsterdam City ook in transport gaan samenwerken.” Een keer minder varen of rijden is al winst voor de luchtkwaliteit, net als economisch effectiever plannen. Er is 360 meter laad- en loskade. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Samenwerken is belangrijk om minder kilometers te maken. Containers “Wij willen de juiste partijen in CTPark Amsterdam City hebben. Bouwlogistiek is anders dan pakketjes bezorgen. Een doos spijkers kan per fiets of bakfiets naar een bouwplaats gebracht worden en pallets en stenen per schip of wagen. Materiaal is bepalend voor het soort transport, net als de locatie waar het bezorgd wordt. Er zijn niet voor niets grote bakfietsliften gemaakt in het gebouw. Fietsers kunnen zonder ook maar één grote kruising tegen te komen de stad in fietsen.” “Daarnaast hebben we niet voor niets een grote kade aangelegd, de maximale diepgang voor schepen is bijna 5 meter. Binnenvaartcontainerschepen kunnen hier dus afmeren, laden en lossen.” Containers kunnen een enorme kostenbesparing voor bedrijven opleveren, aldus Tiemens. “Als je rechtstreeks hier containers kan lossen zijn je goederen meteen in het distributiecentrum.” De kosten voor de kade waren best hoog, vertelt hij, maar de voordelen van de kade zijn groot voor CTPark Amsterdam City. “We verwachten enorm veel van containers omdat dit een van de weinige distributiecentra is waar je direct op het terrein containers kan lossen”, stelt Tiemens. Hij noemt het een winwinsituatie voor de gevestigde bedrijven. “Vanuit de hele wereld kun je producten hier laten bezorgen.” Bij de bouw van CTPark Amsterdam City is ook aan de doorgaande scheepvaart gedacht. Het zicht naar het Noordzeekanaal mocht niet belemmerd worden door een gebouw. Daarom is er een royale fly-over gemaakt voor de parkeerplaatsen, die zich op palen rond het gebouw bevinden. Schippers kunnen zo onbelemmerd onder het pand doorkijken en hebben vrij zicht.

Binnenvaartkrant