Views
2 weeks ago

2023-02 Leveranciers Special #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Haven
  • Gaan
  • Amsterdam
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen

16 17 januari

16 17 januari 2023 Op maat gemaakt: Aluminium luiken SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Gratis muts bij aankoop van een TotalEnergies product op = op! Kijk voor de actievoorwaarden op: www.services.totalenergies.nl/kapiteinsweken. TOTAL TOT_21_00008_TotalEnergies_Logo_CMYK JFB Ce fichier est un document d’exécution créé sur Illustrator version CS6. 30-34 Rue du Chemin Vert 75011 Paris +33 (0)1 85 56 97 00 www.carrenoir.com Date : 26/05/2021 TONS RECOMMANDÉS TECHNIQUE

LEVERANCIERS Leveranciers Special 17 januari 2023 17 Leveranciers Special S P E C I A L Scheepsbouw blijft belangrijk voor Amsterdamse haven Eens was zowat heel Amsterdam- Noord één grote scheepswerf. In de jaren 80 keerde het tij en de NDSM-werf verdween. Maar de haven groeide door. DOOR EVERT BRUINEKOOL Amsterdam-Noord moest langzaam wijken voor woningbouw maar de vier machtige dokken zijn er nog steeds. De Oranjewerf zal in de toekomst ook wijken voor woningbouw, de grond is verkocht aan een projectontwikkelaar. Damen is druk in onderhandeling over de toekomst van Damen Shiprepair Amsterdam. Op het oude ADM-terrein ontstaat een campus voor superjachten: Dutch Superyacht Tech Campus (DSTC). Aan de Moezelhaven ligt de werf van Royal Van Lent Shipyard Amsterdam – Feadship voor superjachten tot 160 meter. Even verderop aan de Mainhavenweg ontstaat de nieuwe scheepswerf in opbouw Amsterdam Shipyards (ASY). Onder druk Veel van de scheepswerven zijn vooral gericht op reparatie. Elke zichzelf respecterende haven heeft onderhoudsreparatiefaciliteiten. Superjachten worden hier, in vele maten, echter nieuw gebouwd. Het hele Noordzeekanaalgebied heeft nog veel meer scheepswerven, zowel in Zaandam als IJmuiden. “De scheepswerven mogen niet weg”, zegt directeur Kees Noorman van Ondernemersvereniging Regio Amsterdam (ORAM). Hij is dan ook blij met de nieuwe ASY-werf in aanbouw op de Mainweg. “Scheepsbouw staat onder druk. Het zou slecht zijn als die functie minder wordt.” Er werken nog altijd duizenden mensen in de scheepsbouw in de regio, ORAM-directeur Kees Noorman. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) vooral langs het Noordzeekanaal. Het gebied is eenvoudig naar het achterland van Europa ontsloten via vaarwegen, snelwegen en de luchthaven Schiphol. Ideaal voor het bedrijfsleven. ORAM Kees Noorman weet dat als geen ander. ORAM telt 600 leden en bestaat inmiddels door diverse fusies 105 jaar in het Noordzeekanaalgebied. Onlangs werd Noorman op het 77e Havengildediner voor zijn werk en inzet nog bekroond met de Havenpenning, omdat hij zijn leden stuurde en hielp tijdens de coronacrisis, verzilting en oorlog. “Krachtig, doortastend en nautiek”, omschreef het juryrapport zijn optreden. Scheepvaart Vereniging Amsterdam werd later Scheepvaart Vereniging Noord en vervolgens de huidige ORAM. Ze staan voor belangenbehartiging van haven en industriële ondernemingen in het havengebied. De haven loopt goed, hoewel kolen en andere fossiele brandstoffen een aflopende zaak zijn. Ondanks de energietransitie was 2022 het drukste jaar ooit: de oorlog in Oekraïne stuwde het kolentransport naar Duitsland op. Fossiele brandstof zal in de toekomst juist teruglopen door de transitie. Dit jaar was de doorstroom van de haven circa 80 miljoen ton. Fossiele brandstof “De haven is voor 70 procent afhankelijk van fossiele brandstof en we moeten daardoor nadenken over de toekomst”, zegt Noorman. “De veeteelt en dus de agribulkstroom neemt ook af in Nederland. We moeten over naar waterstof, ammoniak, mierenzuur en andere niet-fossiele brandstof, ofwel milieuverantwoorde brandstof.” “We moeten nadenken over de toekomst van de haven. De karakteristiek van de haven gaat veranderen.” Een tegenslag is dat bij de nieuwe Zeesluis IJmuiden veel zout het Noordzeekanaal instroomt per schutting – tweeënhalf keer meer dan bij de Noordersluis. “Daardoor is de nieuwe sluis voorlopig beperkt inzetbaar. Deze zomer was er laagwater op de Rijn en dan stroomt het zout dus landinwaarts en wordt het niet tegengehouden”, vertelt Noorman. “Met de verzilting is onvoldoende rekening gehouden en daar wordt door het project ‘selectieve onttrekking’ een oplossing voor gevonden.” Een schip voor reparatie bij Damen Shiprepair Amsterdam. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Ondernemingslust “De haven loopt goed en we gaan kijken naar nieuwe ladingstromen. De multinationale ondernemers kijken lang vooruit”, vertelt Noorman. “Dat is ondernemingslust. Ze moeten schakelen naar de nieuwe economie, dat is de transitie.” Amsterdam ligt weliswaar ideaal ten opzichte van het achterland, de bedrijven moeten echter rekening houden met tal van uitdagingen. Zo is er in Amsterdam de laatste vijf jaar woningbouw bijgekomen. “In cacao en benzine zijn we groot… Als benzinehaven zelfs de grootste ter wereld.” Met binnenvaart bemoeit ORAM zich betrekkelijk weinig. “Maar we zien wel dat verdieping en laagwater in de Rijn en voldoende toestroom van zoetwater de aandacht heeft van onze achterban.” De havenfunctie verandert, de grote stromen veranderen, Amsterdam doet nog altijd weinig in containers. Valt de brandstof weg, dan is Amsterdam een kleine haven. “Maar de ondernemers zijn innovatief en maken nieuwe keuzes. Wat dat voor de binnenvaart gaat betekenen, weten we nog niet. Olie gaat nog wel even door maar wordt minder. Alle sectoren moeten overstappen naar iets nieuws in de komende dertig jaar. In cacao is bijvoorbeeld een enorme capaciteitsuitbreiding geweest.” Exportproducten “De afgelopen jaren hebben we met onze focus op de scheepsbouwers een aantal mooie partijen kunnen vestigen die met hun triple-A exportproducten, hoge werkgelegenheid en innovatieve mogelijkheden voor de scheepvaart van toegevoegde waarde zijn voor de regio”, vertelt Anja de Kiewit, persvoorlichter en woordvoerder van Havenbedrijf Amsterdam. “Inmiddels hebben we scheepswerven die in verschillende markten actief zijn: cruise, superjachten, sleepboten, binnenvaart en zeevaart. Daarmee kunnen we de hele markt bedienen en bieden we een sterk cluster aan.” Meer ruimte voor nieuwe scheepsbouwers in het havengebied voorziet Havenbedrijf Amsterdam niet. Wel zullen er meer bedrijven komen die actief zijn in de circulaire economie en energietransitie. Hun activiteiten brengen grote milieucontouren met zich mee en dat is niet verenigbaar met grote groepen mensen werkzaam in de scheepsbouw.

Binnenvaartkrant