Views
2 weeks ago

2023-02 Leveranciers Special #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Haven
  • Gaan
  • Amsterdam
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen

14 17 januari

14 17 januari 2023 Havenman van het Jaar Jan Overdevest steekt zijn nek nog verder uit “Jan Overdevest heeft zijn nek uitgestoken als het gaat om duurzaamheid.” Dat zei Frank de Kruif bij de uitreiking van de penning en de oorkonde die verbonden zijn aan de titel Havenman van het Jaar 2022. “Door gebruik te maken van groene stroom, door voorzieningen aan te leggen zodat binnenvaartschepen op batterijen kunnen varen en door havenkranen van de diesel af te halen met behulp van vliegwieltechnologie. Alles met het doel om in 2030 volledig elektrisch te draaien”, zei Frank de Kruif. De voorzitter van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar huldigde Jan Overdevest maandagavond 9 januari aan boord van de Prinses Amalia van Koninklijke Spido. Als Havenman van het Jaar 2022 is de CEO van de Waalhaven Group de 42e prominent uit de Rotterdamse haven die de titel ontving. Inzet voor de havengemeenschap Waalhaven Group is gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening voor volle en lege containers, met name gebruikmakend van de binnenvaart. De groep beschikt over vier eigen terminals in de regio Rotterdam en één in het Limburgse Born. Er werken 250 mensen in vaste dienst, plus 150 via derden en inhuur. Stichting Havenman/vrouw van het Jaar in Rotterdam koos voor Overdevest om de aankondiging van een nieuw depot voor lege containers op de Maasvlakte, grenzend aan de Euromax-terminal. Ook heeft de Waalhaven Group samen met Matrans plannen voor een containerterminal op de Maasvlakte. Overdevest steekt dus weer zijn nek uit. Nog een stuk verder. Daarnaast heeft hij zijn benoeming te danken aan zijn inzet voor de havengemeenschap. Hij is ambassadeur van het Deltalinqs Climate Program, waar hij zich inzet voor een uitstootvrije transport en overslag in de haven. Als familiebedrijf loopt Waalhaven Group voorop in duurzaamheid. Kijkend naar de laatst gekozen Havenmannen en -vrouwen valt op dat duurzaamheid een belangrijk criterium is geworden bij de keuze, constateerde De Kruif. “De baas van een kolenterminal, zoals Koos Lagendijk was (van EMO, red.), de allereerste Havenman van het Jaar, in 1981, zouden we nu niet snel meer kiezen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met een veranderende haven in een veranderende wereld. Bedrijven en mensen die vooroplopen in die verandering, vallen op.” “Wat we als stichting ook belangrijk vinden”, vervolgde De Kruif, “is: houd je kennis en inzichten niet voor jezelf, maar deel ze. Al is het maar uit eigenbelang, want een haven is een keten. Zonder partners red je het niet. Precies om deze reden is Jan ambassadeur van het Deltalinqs Climate Program.” Overdevest reageerde in zijn dankwoord: “Duurzaamheid is belangrijk. Niet meer zozeer een keuze, maar een voorwaarde om te kunnen blijven functioneren als bedrijf.” Schippersbeurs In 1985 legde Overdevests schoonvader Fred Verstoep de basis voor Waalhaven Group. Die zag als een van de eersten de voordelen en de potentie van de binnenvaart voor de containerlogistiek. Overdevest, werkzaam als consultant, werd door Fred Verstoep dertig jaar geleden in het familiebedrijf binnengehaald. “Op dat moment hadden we een deel van het bedrijf dat goed draaide: Waalhaven Terminal in Rotterdam. We hadden ook een deel waar veel geld bij moest, en dat was Barge Terminal Born. U raadt het al: daar ben ik begonnen.” “Het was een prachtige plek om te starten, maar er moest heel veel gebeuren. Klanten moesten overtuigd worden om gebruik te gaan maken van de binnenvaart, de afdeling bijzonder beheer van de Rabobank moest ervan worden overtuigd om de kredieten niet op te zeggen, bij de Raad van State lag een sluitingsbevel en je had in die tijd een idiote regel die verhinderde dat containers die uit Amerika kwamen, gebruikt mochten worden voor transport naar China en andersom. Het waren allemaal problemen die het voor de binnenvaart lastig maakte. Dan had je ook nog Sealand die als rederij 160 gulden boete wilde heffen voor een container als je die per barge kwam aanleveren.” “Er is veel veranderd. We hadden te maken met oude systemen, die nu weg zijn. Nu kun je gewoon een schip inhuren, destijds moest dat nog via de schippersbeurs. Die beurs sloot om vijf uur… Als je om vijf voor vijf de aanvraag indiende, was iedereen al naar huis en kon je het schip vastleggen dat je wilde hebben.” Nog steeds een familiebedrijf Eind jaren 90 kwam Overdevest naar Rotterdam, waar hij Barge Center Waalhaven opzette. In die tijd nam hij ook het roer over van Fred Verstoep. “Als REDERIJ HOOYMANS V.O.F. Ben jij op zoek naar een baan als matroos dan hebben wij de juiste baan voor jou! Bij Rederij Hooymans zijn wij op zoek naar enthousiaste mensen, die willen werken in een leuk teamverband. Wij vervoeren zand en grind. Ons vaargebied betreft de Maas, Waal en Brabantse kanalen. Wij zijn een erkend leerbedrijf, bij voldoende ervaring te hebben opgedaan bieden wij je doorgroei mogelijkheden aan voor de functie schipper. KAPITEIN GEVRAAGD 2 weken op 2 weken af Op het mts ALMIRA Waarom werken bij rederij Hooymans : • 5 daagse werkweek, de weekenden vrij; • werken in een enthousiast team; • doorgroeimogelijkheden; • wij betalen jouw opleiding; • pensioen opbouw; • reiskostenvergoeding. Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over deze functie? Frank Hooijmans 0655195014 frank@rederijhooymansvof.nl www.rederijhooymans.nl Werken in het ARA-gebied Onder Nederlandse condities. Tel: 0031-622154684

17 januari 2023 15 DUITSLAND ONDERZOEKT SUBSIDIE VOOR NIEUWE KLEINE SCHEPEN Het Duitse verkeersministerie heeft onderzoek laten doen naar subsidiemogelijkheden voor de bouw van nieuwe kleine binnenschepen. Tussen 1994 en 2019 is het aantal Duitse schepen kleiner dan 1.500 ton gehalveerd. In 2030 zullen er 179 kleine schepen tekort zijn, bij extreem lage waterstanden zelfs 209. Met de huidige subsidieprogramma’s is die trend niet te keren. De onderzoekers adviseren een nieuwe, doelgerichte subsidiemaatregel voor kleine schepen uit te werken met een looptijd van vijf jaar. Bij een investering van 3,5 miljoen euro per schip en een subsidiepercentage tot 80 procent zou voor de bouw van 179 nieuwe kleine schepen in totaal ruim 500 miljoen euro aan subsidie nodig zijn. Er dreigt een tekort aan kleine schepen. (foto Fotolyse / AdobeStock) Jan Overdevest ontving de penning en oorkonde uit handen van Frank de Kruif. (foto Tekst & Toebehoren) REÜNIE VAN AAT VAARTUIGENDIENST opvolger heeft Jan de lijn doorgetrokken en tegelijkertijd het karakter van de onderneming bewaard”, aldus De Kruif. “Samen met de familie. Nog steeds is de Waalhaven Group namelijk een familiebedrijf. En dat is geen vanzelfsprekendheid in een haven waar schaalvergroting in de loop der jaren heeft toegeslagen.” Ook Overdevests echtgenote Corinne Verstoep en haar broers Pieter en Norman maken deel uit van de directie. Ondanks alle woelige tijden in de economie en logistiek slaagde de onderneming erin behoedzaam en gestaag te groeien. Onder meer door de overname van Holland Terminals in de Botlek in 2009 en de fusie van de empty-activiteiten in de Waalhaven met UCT in 2010. “Alle uitbreidingen en overnames kostten heel veel geld. De businessplannen, die ik overigens zelf geschreven had, waren heel erg positief, maar het duurde toch iets langer voor ze uitkwamen. Maar als de strategie goed is, komt het rendement er uiteindelijk dubbel uit.” Sprong naar de Maasvlakte Nu staan er twee grote uitbreidingen op stapel met de sprong naar de Maasvlakte. Een depot voor lege containers naast de Euromax en het nog ambitieuzere plan om daar een eigen containerterminal te beginnen, samen met Matrans van Hans Vervat, die in 2001 Havenman van het Jaar was. “Dit jaar zal daar het nieuwe depot een feit zijn”, lichtte Overdevest toe. Maar nog wel met een voorzichtig voorbehoud: “Als stikstof daar tenminste niet al te veel problemen geeft. Het andere project is Maasvlakte Container Terminal, dat we samen met Hans Vervat willen gaan bouwen.” We zijn beiden van mening dat een dergelijke terminal noodzakelijk is om de dienstverlening aan de grote deepsea carriers op peil te houden. De komende jaren verdwijnt er een kleine 18 hectare aan opslagruimte in de Waalhaven. Daar moet je een alternatief voor hebben.” Met een lach liet hij erop volgen: “Ook daar verwacht ik wel wat aanloopverliezen, dus ik ben al aan het sparen.” Dit jaar wordt een reünie georganiseerd voor dienstplichtigen en beroepsmilitairen die gediend en gevaren hebben bij de Aan- en Afvoertroepen, onderdeel Vaartuigendienst en gelegerd zijn geweest in Dordrecht, Papendrecht en Keizersveer. Zij worden uitgenodigd zich daarvoor aan te melden. In het verenigingsblad van Vereniging de Binnenvaart hebben leden verhalen geplaatst over hun militaire diensttijd bij de Vaartuigendienst. Mede door de enthousiaste reacties op die verhalen is het idee ontstaan om een reünie voor (oud-)militairen van de AAT Vaartuigendienst te organiseren. Het organisatieteam wil deze reünie op zaterdag 15 april 2023 houden. Dat zal zijn aan boord van de René Siegfried van Vereniging De Binnenvaart, die in Dordrecht ligt. Buiten een gezellig weerzien met oude dienstkameraden vindt er ook een bezoek met rondleiding plaats door het Binnenvaartmuseum. Zie www.debinnenvaart.nl. Voor deelname en informatie kunt u zich, met vermelding van welke lichting u bent, aanmelden bij: Leo de Jonge leodejonge@hetnet.nl 0657 17 43 33 Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant DE ONDERNEMERS IN DE BINNENVAART KIEZEN VAKER VOOR VERMOGENSBEHEERDER WIERDA Vermogensbeheer is dat men geld laat beheren door een gespecialiseerde vermogensbeheerder. En dat is precies wat Wierda doet. ‘Voor onze klanten beleggen we vrijgekomen middelen in een gespreide effectenportefeuille op eigen naam’, vertelt Wierda, oprichter en directeur van het bedrijf. Maatwerk voor klanten ‘Wij volgen de ontwikkelingen op de financiële markten in de wereld. Dat is onze basis bij het inschatten van risico’s en het analyseren van kansen. Het leveren van maatwerk voor onze klanten is daarbij het uitgangspunt’, stelt Wierda.’ Een nuchtere vermogensbeheerder met voeten in de klei. Wilt u weten of vermogensbeheer iets voor u zou kunnen zijn? Vraag een informatiepakket aan of bel ons voor een afspraak. EDWIN WIERDA Wierda Vermogensbeheer Assen-Laren Bezoekadres Assen Oostersingel 1, 9401 JX Assen T: 0592 301 550 Bezoekadres Laren Stationsweg 2, 1251 KC Laren T: 035 2031 126 info@wierdavermogensbeheer.nl www.wierdavermogensbeheer.nl Let op! Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden. UW VERMOGEN, ONZE ZORG, ONS VAK

Binnenvaartkrant