Views
2 weeks ago

2023-02 Leveranciers Special #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Haven
  • Gaan
  • Amsterdam
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen

10 17 januari

10 17 januari 2023 RP Tankschiffahrt AG WAIT WHAT... De mooiste baan in de haven! MELD JE AAN VOOR DE BOOTMANOPLEIDING 2023! Het kan nog! Je hebt tot 1 maart a.s. om je aan te melden voor de mooiste baan in de haven van Rotterdam. Stuur je cv en motivatie naar sollicitatie@krve.nl en wie weet zien we jou snel. Check snel de website voor details: krve.nl/onze-opleiding Wir möchten Sie in unserem Team willkommen heißen! Wer sind wir? Wir sind ein Binnenschifffahrtsunternehmen mit 16 Tankschiffen der Größe zwischen 2500 und 4200 Tonnen. Die Schiffe sind für den Transport von Mineralölen ausgerüstet. Wer möchte mit uns fahren am Rhein? Steuermann, der mehr will und eine Firma sucht wo man die Chance bekommt sich weiter zu entwickeln? Schiffsführer, für den das fahren am Rhein Freiheit und Abwechslung bedeutet, wobei Verantwortung nehmen dazu hört? Sind Sie im Besitz eines großen Schifferpatentes, Radar- und Funkpatent und haben sie ein ADN-N oder ADN C? Haben Sie Erfahrung in der Tankschifffahrt? Dann sind Sie derjenige den wir suchen! Wir setzen wohl voraus das sie Deutsch oder Englisch sprechen. Was bieten wir an? Wir bieten Ihnen einen Job an als Aufgestellte Mitarbeiter. Wir bieten ein Komplettpaket mit Schweizer Bedingungen an. Ihre Menage und Reisegeld werden entgeltet. Wir sorgen dafür, daß Sie sich weiter bilden und entwickeln können. Haben wir Sie neugierig gemacht? Mailen Sie Ihre Fragen und Details an: jobs@rptag.ch De Verenigde Tankrederij zoekt personeel! De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerbedrijf, dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

17 januari 2023 11 SVS-afdelingsvoorzitter Hans Stammes: “Bananenrepubliek qua natte infrastructuur” De jaarvergadering van Schippersvereniging Schuttevaer afdeling Noord- Holland stond 7 januari vooral in het teken van achterstallig onderhoud van de natte infrastructuur. Voorzitter Hans Stammes kwam scherp uit de hoek: “Noord-Holland lijkt qua infrastructuur steeds meer op een bananenrepubliek.” DOOR EVERT BRUINEKOOL Verbijstering sprak uit de laatste jaarrede van Stammes, die aftredend was. Verbijstering over hoe de overheid omgaat met de infrastructuur, die van levensbelang is voor de binnenvaart. Steeds vaker vallen sluizen en bruggen uit door onderhoudsachterstand. Daardoor staan leveringszekerheid en het imago van de binnenvaart volgens hem op het spel. Omvaren lijkt meer regel dan uitzondering te worden. Prestigeprojecten hebben jarenlang de aandacht gehad en niet het onderhoud van de infrastructuur “Er is sprake van kannibalisme op onderhoud. Prestigeprojecten hebben jarenlang de aandacht gehad en niet het onderhouden van de belangrijke infrastructuur voor de scheepvaart”, stelde Stammes. “Een brug gaat stuk en de scheepvaart moet omvaren – het wegverkeer gaat voor.” Lichtpuntjes De beslissingsbevoegdheid bij de overheid lijkt weg, vond Stammes. De Coenbrug zit jaren op slot voor de binnenvaart door kapotte kleppen. “Ook de Krommeniebrug kwam krakend tot stilstand. Met hetzelfde vooruitzicht: stilstand voor jaren.” De opgave 180.000 woningen te bouwen legt ook weer druk op Noord- Holland en op locaties die zo hard nodig zijn om transport over water te faciliteren. Stammes was met stomheid geslagen De 80-jarige Piet Droog kreeg een Schuttevaer-speldje voor zijn 60-jarig lidmaatschap en werd benoemd tot erelid, als dank voor zijn verdiensten voor de vereniging in het verleden. door het terugdraaien van het besluit over de verlenging van de Koopvaardersschutsluis in Den Helder: die is voorlopig uitgesteld. De schaalvergroting naar schepen van 115 meter gaat niet door. “De schaalvergroting waar bedrijven door de toezegging in 2018 op gerekend hadden, is voorlopig uitgesteld.” Stammes zag echter ook enkele lichtpuntjes: de regionale overslag in Broekermeer te Alkmaar en de cityhub in Amsterdam. Ook over het uitstel van de Sprong over het IJ, en dus ook van de bouw van nieuwe bruggen, was hij positief. Maar: “De echte omslag voor het gebruik van de maritieme haarvaten moet nog komen voor de toekomst.” Hij voorziet dat er nog veel uitdagingen en stremmingen in het verschiet liggen. Stammes bedankte ook de vrijwilligers en ambtenaren voor de plezierige samenwerking in de afgelopen jaren. Vanwege zijn pensionering stopt hij met het voorzitterschap bij de vereniging. Een opvolger is er nog niet. Hij kreeg van secretaris Andries de Weerd een cadeaubon voor een reisje uitgereikt, vanwege de bewezen diensten aan de vereniging. Fusie Het laatste onderwerp voor de pauze startte met horten en stoten. Landelijk voorzitter Erik Schultz stapte achter het spreekgestoelte om de stand van zaken rond de fusie tussen CBRB en BLN tot Koninklijke Binnenvaart Nederland toe te lichten. En vooral: wat de positie van SVS daarin is. Helaas moest hij dat zonder zijn presentatie doen omdat juist bij dit onderwerp de apparatuur de geest gaf. Hij lichte alle stappen mondeling toe, waarna er nog enkele vragen uit de zaal gesteld konden worden. Die gingen onder andere over het nog niet op orde zijn van SVS op de website van KBN. Dat komt eerdaags goed, beloofde Schultz. Hij legde verder uit dat er nog even met het oude contributiesysteem wordt gewerkt, al is de contributie gestegen. Net als in eerdere afdelingsvergaderingen uitten ook de B-leden van Noord- Holland hun zorgen omdat zij zich buitengesloten voelden. Uit de zaal werd gemeld dat niet elke stuurman ondernemer is. Daar moet rekening mee worden gehouden; B-leden zijn niet allemaal gestopte ondernemers maar ook veel ZZP‘ers en schippers in loondienst. Zij kunnen formeel geen lid worden van KBN, omdat de belastingwetgeving uitsluitend ondernemers toestaat. Stammes: “Wij hebben er in het Hans Stammes (links) nam afscheid als voorzitter. Uit handen van secretaris Andries de Weerd kreeg hij een cadeaubon voor een reisje. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) verleden zelf voor gekozen uit een mond te gaan spreken.” Vervolgens klonk uit de zaal: “Wij zijn een schippersvereniging; dus voor schippers en niet voor bedrijven.” Inmiddels hebben circa 30 van de 580 B-leden in het land hun lidmaatschap opgezegd. Het langdurige proces sinds de fusie deed een van de aanwezigen opmerken: “Jullie zijn al acht maanden bezig, is er nog een plan B?” IJsselmeer Na de pauze deed Andries de Weerd, in zijn rol als regiovertegenwoordiger, ‘een rondje IJsselmeer‘. Ook hij is doorlopend in de weer met storingen en zaken waar verzoeken aan de overheid niet opgevolgd worden. Geen draaibrug maar basculebruggen in Kornwerd, wat voor schepen bij sterke wind een nadeel is. De aanleg zal gepaard gaan met een breedtebeperking voor schepen, en zodoende twee jaar omvaren. Ook de verdieping van de achtergelegen vaarwegen wordt door verzilting voorlopig uitgesteld. De windmolens die nu bij Lelystad in het vaarwater worden gebouwd, brengen nieuwe, tijdelijke betonning met zich mee. De enige kolk voor 110 meter, de Prins Willem-Alexandersluis van de Oranjesluizen baart hem ook zorgen. De deuren openzetten bij gelijke waterstanden kan het besturingssysteem niet. Een tweede kolk voor grote schepen is nog steeds dringend nodig, vindt De Weerd. Boetekleed De aanwezige Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof trok het boetekleed aan voor al het achterstallige onderhoud en de niet uitgevoerde vernieuwingen aan kunstwerken. “Doordat in het verleden geen keuzes gemaakt zijn, zitten we nu met veel ellende”, zei hij. Stammens voegde daarop toe: “Niet met één brug, maar met misschien wel vijftig.” Positief nieuws was er over Port of Amsterdam dat druk bezig is met het creëren van extra wachtplaatsen voor koppelverbanden en kegelschepen. Daarnaast wil het ook meer watertappunten realiseren. Over de ligplaatsen bij het ADM-terrein wordt druk gesproken, maar er mag nog niet gezegd worden welke kant het opgaat. De kleine rondvaart is blij dat eerdaags de regelgeving wordt aangepast op een veelbesproken onderdeel: varen met dertien personen aan boord zal in de toekomst gaan gelden als beroepsmatig. Smoesjes van de schipper dat hij met vrienden vaart, worden niet meer getolereerd. Er zal direct worden gehandhaafd. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant