Views
1 year ago

2022-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Kerst
  • December
  • Binnenvaart
  • Jaar

20 20 december

20 20 december 2022 Gelukkig 2023

20 december 2022 Kerst 21 Dit was 2022 Jaaroverzicht Trends en gebeurtenissen De foto’s en illustraties bij dit jaarverslag zijn gemaakt door Tekst & Toebehoren, MGR, Media Creators, Tim Klehr, Eric AJV, Levgen Postovyk, ANGHI, aindigo, m.mphoto, Panteia en ibreakstock. 2022 heeft maar korte introductie nodig. Er is bijna niets gebeurd. De grootste binnenvaartorganisaties fuseerden, er begon een ouderwetse infanterieoorlog in Europa, de meest ingrijpende pandemie ooit liep ten einde, er was schandalig lang laag water op de Rijn, het klimaat takelde in sneltreinvaart verder af, er was een hogere inflatie dan de afgelopen vijftig jaar en tegen elke verwachting in gingen we weer meer kolen stoken. Voor de rest valt er weinig te zeggen over dit jaar. Lees toch even mee over de trends en gebeurtenissen in 2022, dat bij nader inzien niet zo slecht was voor de binnenvaart. Corona Na jarenlang gegijzeld te zijn door een virus (hoe bedenk je het?) was 2022 toch ook wel het jaar van ‘Het kan weer!’ We mogen weer iets samendoen, we mogen elkaar weer de hand schudden, omhelzen en wat dies meer zij. Maar vooral mochten we weer bij elkaar komen, in voetbalstadions, in discotheken, en natuurlijk – iets meer op z’n plaats in deze krant – op de talrijke beurzen en havendagen die deze sector telt. Als we dit schrijven is het jaar natuurlijk nog niet om, maar we gaan ervan uit dat we ook weer een normale Kerst kunnen vieren, zonder beperkingen als QR-codes, testen, mondkapjes, afstand houden en talrijke vaccins (geef maar toe; u was het bijna allemaal alweer vergeten). Perfect Storm De zomer van 2022 kende een ‘perfect storm’. Alles gebeurde tegelijk en de binnenvaart kreeg het allemaal op z’n bordje. Door het extreem en langdurige laagwater bleken veel kunstwerken in de vaarwegen niet goed meer te functioneren, de brandstofprijzen rezen (onder andere) door de oorlog in Oekraïne de pan uit, door het lage water was er relatief weinig scheepsruimte beschikbaar en er was juist – ook weer door die oorlog in Oekraïne waardoor er minder gas beschikbaar was – veel vraag naar scheepsruimte omdat er weer meer kolen werden gestookt in de elektriciteitscentrales. En toen werd een deel van de vloot binnenschepen ook nog verkocht of geleend aan Oekraïne omdat het graan zo snel mogelijk uit Zuid-Oekraïne weg moest worden gevaren. Een samenloop van omstandigheden is te zacht uitgedrukt. Het was een ‘perfect storm’.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant