Views
2 weeks ago

2022-24

8 22 november

8 22 november 2022 VACATURE Wij zoeken een Service monteur hydrauliek 40 UUR P/W Wat ga je doen: d Installeren, repareren, inspecteren en in bedrijf stellen van diverse hydraulische systemen zowel in onze werkplaats alsmede op locatie. d Storingen zoeken en oplossen op locatie. d Medewerkers begeleiden, aansturen en opleiden. Wat wij bieden: d Goede arbeidsvoorwaarden d Bus van de zaak d Gezellige collega’s Kom jij ons team versterken? +31 (0)6 - 868 376 61 jeroen@buycktechniek.nl Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen BEKIJK DE VACTURE OP www.buycktechniek.nl/vacatures Wegens uitbreiding van onze vloot zijn wij op zoek naar een eerste kapitein met matroos (wellicht een schippersechtpaar) voor een drogeladingschip 85 meter en voor de tankvaart. Als kapitein en matroos gaan jullie zelfstandig met dit schip varen. Wij zijn op zoek naar een Kapitein en matroos of schippersechtpaar Wat neem je mee? • minimaal een groot vaarbewijs; • in het bezit van een Rijnpatent, of de bereidheid om dit te halen; • een rijbewijs; • naast Nederlands spreek je ook goed Duits. • als matroos hoef je alleen in bezit te zijn van een dienstboekje. Wij bieden jou: • de mogelijkheid om te werken voor een stabiele organisatie; • een goed salaris; • de vrijheid om deze functie vorm te geven; • alle ruimte voor begeleiding en de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen. Over Rijnaarde Rijnaarde is een bedrijf in logistieke dienstverlening dat verder gaat dan alleen vervoer over water. We beschikken over een vloot schepen die in groottonnage variëren van 1.200 tot 7.000 ton. Met die totale laadcapaciteit van zo’n 100.000 ton vervoeren we elk jaar meer dan 6 miljoen ton goederen - droge én vloeibare - over de Europese binnenwateren. Ook houden we ons bezig met zeevaart, opslag, overslag, voor- en natransport en de handel in grondstoffen voor de weg- en waterbouw. Heb je interesse? Mail dan je CV naar Ella Arts via werkenbij@k3.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Saskia de Rooij via 024 343 53 02. www.rijnaarde.com

22 november 2022 9 Probleem ligplaatsen wordt groter in plaats van kleiner De aandacht voor het ligplaatsentekort verslapt, zo vreest de ASV. In een recent gesprek met Rijkswaterstaat zijn geen vorderingen gemaakt, vertelt woordvoerder Sunniva Fluitsma. “Daarna bleef het ook stil.” Het onderwerp zou aan de orde komen tijdens overleg van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat met minister Harbers op 8 december, maar blijkt niet op de agenda te staan. Na de twee proeven van vorig jaar waarbij schepen op een aantal locaties langer dan de gebruikelijke 3 x 24 uur mochten liggen, legde het ministerie het uitblijven van problemen uit als dat de beperkte ligduur geen bezwaar is. Volgens de ASV toonde het juist aan dat langer liggen als dat nodig is, best mogelijk moet zijn. Toenmalig minister Van Nieuwenhuizen zei in de Tweede Kamer: “Er is altijd een mogelijkheid dat als mensen bijvoorbeeld door familieomstandigheden langer moeten liggen, dat er contact kan worden opgenomen.” Rijkswaterstaat zal dan coulance tonen en toestaan dat een schip langer op één plek blijft liggen. Asielschepen Daarmee is het ligplaatsenprobleem niet opgelost, aldus Fluitsma. Zij wees Rijkswaterstaat in het laatste gesprek ook op de ligplaatsen die de beroepsvaart de afgelopen tijd zag verdwijnen. Zoals in Rotterdam, waar schepen op een aantal plaatsen niet meer mogen afmeren. “Omdat de kades zo slecht zouden zijn… Er komen wel passagiersschepen te liggen.” Ook door de komst van schepen voor de opvang van asielzoekers raakt de binnenvaart ligplaatsen kwijt – al is dat tijdelijk. Onder meer in Zaandam, Ridderkerk en Genemuiden. Sunniva Fluitsma: “Ook door de komst van schepen voor de opvang van asielzoekers raakt de binnenvaart ligplaatsen kwijt.” (archieffoto Tekst & Toebehoren) “Van het ministerie hadden we te horen gekregen dat die schepen alleen maar op plekken kwamen als Rijks waterstaat had geconstateerd dat het niet ten koste ging van ligplaatsen. Maar dat klopt niet. Er zijn zelfs gevallen waar zo’n asielschip nu de enige ligplaats in een gemeente bezet. Dat heb ik doorgestuurd, maar daar hebben we niets meer op gehoord.” De ASV wil niet dat schippers afhankelijk zijn van coulance bij Rijkswaterstaat als ze door omstandigheden, zoals ziekte, ergens langer willen blijven liggen. “De strekking van een motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen, was dat Rijkswaterstaat zelf ging kijken waar mogelijkheden waren. Maar ook dat zij een voortrekkersrol vervullen voor provincies en havens. Kamerleden Nu het onderwerp niet op de agenda staat voor 8 december, benadert de ASV de komende weken zelf Kamerleden om toch weer aandacht te vragen voor de ligplaatsen. “Het wordt alleen maar erger in plaats van beter. In Hansweert zijn de afloopmogelijkheden onveilig… Dan sluiten we die maar af. Zonder alternatief.” Fluitsma heeft haar hoop vooral op de SGP gevestigd. “Die maken zich er sterk voor, onder andere in Zeeland. Dan maar hopen dat als zij de juiste vragen stellen in de Kamer, dat andere partijen niet achterblijven.” Een positieve verandering ziet Fluitsma in de houding binnen het ministerie van IenW tegenover de binnenvaart en de ASV. Volgens haar mede dankzij de begin dit jaar als afdelingshoofd Binnenvaart en Vaarwegen gestarte Nicole van der Sman. “Zij was afgelopen oktober te gast bij de najaarsvergadering van de schippersvereniging. We nodigen hen al vijftien jaar uit, dit was de eerste keer dat er iemand kwam. En ze stelde vragen, wilde echt dingen weten. Dat vind ik hoopvol.” GROEN LICHT VOOR ONTGAS- INSTALLATIE IN AMSTERDAM In de Amsterdamse haven kunnen binnenvaarttankers voortaan stilliggend ontgassen bij een dampverwerkingsinstallatie van Triple D. Dat is mogelijk aan de ‘Groene Kade’ in de Amerikahaven en aan de nieuwe openbare kade in de Aziëhaven. Na twee jaar testen publiceerde de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied deze maand de ontheffingsregeling daarvoor. In de loop der tijd zijn er diverse mobiele ontgassingsinstallaties ontwikkeld waarmee de restdampen gecontroleerd uit ladingtanks kunnen worden afgezogen. De betrokken bedrijven kregen echter geen vergunning. Triple D is nu wél toegelaten in Amsterdam. De installatie is meerdere malen getest. Daarbij werd ook gemeten hoeveel uitstoot er nog is van benzeen en benzeen houdende restladingdampen. André van der Werff, partner bij Triple D, zegt op de website van Port of Amsterdam: “Het voorkomen van ongewenste VOS-houdende emissies uit schepen kan nu worden waargemaakt. Wij kunnen met onze techniek als eerste partij ontgassingen uitvoeren in het Amsterdamse havengebied waarmee volledig gecontroleerd de emissies worden voorkomen.” NIEUWE CEO VOOR HAVENBEDRIJF MOERDIJK Paul Dirix wordt de nieuwe CEO van Havenbedrijf Moerdijk. Hij volgt per 16 januari 2023 Ferdinand van den Oever op, die onlangs overstapte naar Leidingenstraat Nederland. Dirix (53) is momenteel werkzaam in de haven van Amsterdam als algemeen directeur van het afvalverwerkingsbedrijf AEB. Hij werkte in het leverleden onder andere bij NS, ProRail en TenneT. Samen met CFO Marika Menschaar-den Hartog zal hij het Moerdijkse havenbedrijf gaan leiden. “Havenbedrijf Moerdijk heeft een mooie missie waar ik graag een bijdrage aan lever”, zegt Dirix. “Het complexe speelveld waarin Port of Moerdijk zich bevindt biedt uitdaging en kansen. Mijn achtergrond in de energiesector en ervaring met het spoor komen goed van pas, net als mijn ervaring in het publiek-private domein, waar ik graag het maatschappelijke verschil wil maken. Ik ben nieuwsgierig en enthousiast om met de mensen van het haven bedrijf en de bedrijven op het haven- en industrieterrein aan de slag te gaan.” Paul Dirix start op 16 januari in Moerdijk. (foto Wouter Zaalberg) VT breidt chemievloot uit In 2023 breidt de VT Group zijn vloot uit met de VT Vilnius en de VT Valencia. De twee zusterschepen zijn bestemd voor chemievervoer op de Rijn en in de ARA-regio. Scheepsbouwer Gebr. De Jonge levert de VT Vilnius en VT Valencia, in samenwerking met Breko, naar verwachting in april en juni 2023 op. TB-Plus verzorgde het financieringstraject. De vaartuigen zijn 85 meter lang en 9,60 meter breed en hebben een inhoud van 1.830 kubieke meter. VT Group verwacht de schepen te gaan inzetten in het high-end segment van de chemiemarkt. “Door het rvs leidingsysteem zijn de nieuwe schepen geschikt voor een uitgebreid pakket aan chemicaliën”, legt directeureigenaar Niels Groenewold uit. “Door de dubbele segregatie kunnen de Vilnius en de Valencia bovendien meerdere stoffen tegelijkertijd laden.” Door de nieuwe toevoegingen aan de vloot neemt het aantal schepen dat onder de vlag van Verenigde Tankrederij vaart, toe tot 45. “Met de Vilnius en de Valencia binnen de vloot kunnen wij zowel aan onze bestaande klanten extra ladingpakketten aanbieden alsook nieuwe klanten bedienen”, verwacht Groenewold. “We zien Onderschrift (foto) immers dat vanuit de industrie de interesse in binnenvaarttransport toeneemt, in lijn met de breder waargenomen modal shift.” De chemietransporten met de schepen gaan naar verwachting plaatsvinden in de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen en op de Rijn. De ARA-regio en de Rijnoeverstaten zijn de voornaamste gebieden waarin VT Group opereert, naast onder meer Zweden, Spanje, Panama en het Midden- Oosten. Niels Groenewold. (foto Tekst & Toebehoren)

Binnenvaartkrant