Views
2 weeks ago

2022-24

24 22

24 22 november 2022 Veel animo voor Dag van de Binnenvaart Er was veel animo voor de tweede editie van Dag van de Binnenvaart: op zaterdag 12 november bezochten tussen de 2.500 en 3.000 mensen de dertig locaties door het hele land waar de sector zijn deuren opende voor het publiek. De reacties waren heel positief: bezoekers noemden de dag een goed initiatie en vonden het leuk om een kijkje te nemen in wat voor veel van hen een nieuwe en onbekende wereld was. Bijzondere belevenissen Er was zaterdag van alles te beleven… aan boord van schepen, op scholen, scheepswerven, terminals, in binnenvaartmusea en simulatorcentra, op een sluis en bij de Waterscouting waren allerlei activiteiten. Van Westerbroek in Groningen tot Terneuzen in Zeeland en van Den Helder tot Maasbracht. Belangstellenden werden getrakteerd op een of meer bijzondere belevenissen. “Zodat ze meer te weten komen, meer interesse krijgen en wellicht overwegen om voor een binnenvaart opleiding of een baan in de sector te kiezen”, aldus Karel Uyldert van de organiserende stichting Wereld van de Binnenvaart. “Alleen al om eens aan boord van zo’n schip te kijken, is voor veel mensen bijzonder. Zelfs als ze schepen op de rivier voorbij zien varen, hebben ze nauwelijks een idee hoe het is. Ook niet van de grootte. Als ze van het voor- naar het achterschip van een 110-meter lopen, ervaren ze dat dat toch best wel een afstand is.” Hij kijkt met vreugde terug op het evenement. “Maar belangrijker dan dat wij zelf tevreden zijn, is hoe de bezoekers en de deelnemende locaties het vonden. Ook daar is men positief. Een goed teken is dat ’s avonds al meerdere bedrijven mailden en appten om ons te laten weten dat ze volgend jaar weer meedoen.” “We hoorden dat sommigen al plannen hebben om andere ondernemers in de buurt er volgende keer bij te betrekken, zodat het publiek een rondje kan maken langs meerdere bedrijven.” Loopbaancoaches Uyldert was zelf bij twee locaties gaan kijken. Zoals in Utrecht, waar mensen een riviercruiseschip konden bezoeken. “Daar ontmoette ik enkele loopbaancoaches, die waren gekomen om te zien hoe het eraan toegaat op zo’n schip en of het werken aan boord iets zou zijn voor huidige of toekomstige cliënten van hen.” “Die doelgroep had ik niet snel verwacht. Maar ze kunnen wel heel belangrijk zijn: ze hebben een enorme achterban.” Op diverse plekken kwamen Scouting-groepen. De sluis in Urk was in trek, onder meer bij Scouting-groepen. (foto Wereld van de Binnenvaart) Soms onaangekondigd. “Zoals in Urk… Daar stonden er opeens meer dan twintig bij de sluis. Hart van Nederland Het weer zat mee, realiseert Uyldert zich. “Het was een zonnige dag. Dat maakte dat nogal wat mensen die dag spontaan besloten erop uit te trekken. We merkten dat aan de aanmeldingen. Er was ’s ochtends een piek, mede dankzij de aandacht die de ochtendeditie van Hart van Nederland aan de Dag van de Binnenvaart besteedde.” De evaluatie door Wereld van de Binnenvaart, samen met de deelnemende bedrijven, scholen en organisaties, moet nog plaatsvinden. Maar nu al staat vast dat de Dag van de Binnenvaart in 2023 weer wordt gehouden. De datum staat al vast: zaterdag 11 november. Bezoekers zien Misti volop in bedrijf Tijdens de Dag van de Binnenvaart liet de sector zien meer te zijn dan het varende deel. Ook uit de maritieme maakindustrie zetten bedrijven hun deuren open voor het publiek. Zoals Misti in Arnhem, dat bij schippers bekendstaat om zijn kranen, bunkergieken en spudpalen. DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN We zijn vroeg, een handvol bezoekers loopt rond op het terrein. Later op de dag zal het drukker worden. Er is een slijptol te horen, een monteur komt op ons afgelopen. Hij vertelt dat hij ’s morgens vroeg uit zijn bed is gebeld. Omdat een klant panne heeft en zijn diensten nodig waren. Hij biedt op vriendelijke toon een kop koffie aan. Maar dan moet hij echt aan de slag. Later krijgen we eigenaar Jan Fransen aan de telefoon. Hij laat weten dat op de ochtend van de Dag van de Binnenvaart meerdere verzoeken binnenkwamen. Klanten hadden acuut service nodig. En dat is een specialiteit van het bedrijf. Lokale aandacht Over de Dag van de Binnenvaart vertelt Fransen: “Het was de eerste keer dat we meededen. Leuk initiatief. Ook leuk dat naast de grotere open havendagen nu ook het lokale de aandacht krijgt.” Want ook ter plekke zijn mensen geïnteresseerd in zo’n Dag van de Binnenvaart, weet Fransen. Misti deed er graag aan mee. Sinds 1983 bestaat het bedrijf, dat hij in 2018 heeft overgenomen. Begonnen als kleine werkplaats op het water, met “een paar bootjes”, is Misti sterk gegroeid. In de coronatijd was het even slikken. Hoe konden ze de klanten volgens de geldende regels te benaderen? Het zou meer als een managementprobleem dan als een logistiek of personeelsprobleem uitpakken. Maar Misti doorstond de moeilijke tijd. Spudpalen Gespecialiseerd in autokranen, bunkerkranen, overslagkraantjes en wat dies meer zij. Met als stokpaardje de semi-autonoom werkende spudpalen. “Met een druk op de knop kan de schipper ze bedienen en op de bodem laten zakken. Daarnaast hebben we een hele range aan kranen.” Uitbreiding van het assortiment, daar is het bedrijf eigenlijk niet in geïnteresseerd. “We concentreren er ons op om het marktaandeel dat we al hebben goed te bedienen.” Die range rijkt tot aan de vaarwegbeheerder in Oostenrijk, onder meer. “Samenwerking en vooral de service is voor ons het belangrijkst. Het had even nodig om de ploeg bij elkaar te krijgen. Maar we hebben dag en nacht een team van veertien man klaarstaan om te kunnen garanderen dat problemen worden opgelost. Ik bedoel: je zou maar een dure auto klem in de kraan hebben hangen aan boord. Al is die kraan 25 jaar oud… Wij zorgen ervoor dat de boel weer werkt. We hebben een goed team. Dat kan iedereen op de vaart beamen.” Dus ook op de Dag van de Binnenvaart moet je dan voor je klanten klaarstaan. Het werk gaat door bij Misti, ook op de Dag van de Binnenvaart. (foto Manon Bruininga)

22 november 2022 25 Goud voor Ab Initio STC Group heeft de 1.100e Green Award voor de binnenvaart ontvangen. Het afgelopen september in de vaart gekomen opleidingsschip Ab Initio kreeg een gouden certificaat. Tijdens een feestelijke ceremonie op 12 november, de Dag van de Binnenvaart, overhandigde gedeputeerde Jeannette Baljeu het Green Award-certificaat aan Frits Gronsveld van STC’s college van bestuur. “Het gouden certificaat voor Ab Initio is meer dan terecht”, zei ze. “Dit schip, gebouwd met duurzame materialen, met zonnepanelen en een toekomstbestendige hybride voortstuwing laat zien hoe verduurzaming van de binnenvaart vorm krijgt.” “Belangrijk in ons streven naar zeroemissie in 2030. Dat het meest duurzame en modernste schip van dit moment dienstdoet als opleidingsschip en daarmee nieuwe generaties bewust kan maken van het gebruik van duurzame energie en emissiereductie, is natuurlijk extra mooi.” Schip van de toekomst Baljeu was in 2011 bij het begin van Green Award voor de binnenvaart betrokken; als havenwethouder van Rotterdam reikte ze destijds een van de eerste certificaten uit, aan de duwboot IJsbeer van Thyssenkrupp Veerhaven. “Het is positief om te zien hoe Green Award zich in de afgelopen elf jaar heeft ontwikkeld tot één van de belangrijkste keurmerken voor schepen op het gebied van veiligheid en milieu.” Green Award-directeur Jan Fransen is trots op de bereikte mijlpaal én op de Ab Initio. “Op dit schip van de toekomst worden matrozen, stuurmannen en kapiteins van de toekomst opgeleid. Aan boord van de Ab Initio komt dit samen. Ik hoop dat de jongens en meiden geïnspireerd raken en blijven en dit ook zullen overbrengen op hun toekomstige collega’s.” Bestuursvoorzitter Frits Gronsveld van STC Group: “Wij zijn erg trots op deze erkenning en zullen, zodra het schip met waterstof als energiedrager vaart, ongetwijfeld het platina Green Awardlabel aanvragen.” Green Award-directeur Jan Fransen en STC’s bestuursvoorzitter Frits Gronsveld tonen het certificaat, dat gedeputeerde Jeannette Baljeu even eerder overhandigde. (foto STC Group) Waterstof De Ab Initio is gebouwd door Concordia Damen. Voor de bouw van het toekomstbestendige opleidingsschip is gebruik gemaakt van recyclebare materialen. Het schip heeft accu’s aan boord die door zonnepanelen aan dek en door walstroom opgeladen kunnen worden. Verder is de Ab Initio uitgerust met een hybride voortstuwing: nu nog alleen diesel-elektrisch via een Stage V-dieselmotor met nabehandeling en binnenkort ook volledig emissieloos op waterstof, via een brandstofcel. Het schip speelt een belangrijke rol in de opleiding van vmbo-leerlingen, mbo- en hbo-studenten die bij STC Group een maritieme opleiding volgen. Daarnaast wordt het schip ingezet om leerlingen uit kwetsbare Rotterdamse wijken kennis te laten maken met de sector en te enthousiasmeren voor een maritieme toekomst. Maasbracht ontvangt publiek met open armen Schippersdorp Maasbracht nam deel aan de Dag van de Binnenvaart. Veel Limburgers – vooral vaders met jonge kinderen – maakten van de gelegenheid gebruik om met de sector kennis te maken. Het mooie herfstweer op zaterdag 12 november zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. DOOR NOUD VAN DER ZEE Wat had de haven van Maasbracht te bieden? Belangstellenden konden een kijkje nemen op bijzondere plekken in en aan de haven. Zo waren twee riviercruiseschepen, de Johannes Brahms van rederij Dutch Cruise Line, en de Leonore van rederij Scylla, afgemeerd bij de cruiseterminal. Bezoekers konden de schepen van voor tot achter bekijken: de stuurhut, de verblijfshutten voor de passagiers en de verschillende dekken. Ook kregen ze uitleg over de werkzaamheden van de bemanning op zo’n cruiseschip. Flink uitgepakt Het Maas Binnenvaartmuseum had groots uitgepakt om de vaste collectie en de pas gebouwde stuurhut die als uitkijkpost over de haven fungeert, in de schijnwerpers te zetten. De eigen rondvaartboot De Gouverneur van Limburg voer met zijn gasten door de sluis en de haven van Maasbracht. Ook de historische paviljoentjalk Nooit Volmaakt lag aan de steiger. Voor een sterk gereduceerde prijs kon het publiek zien hoe vroeger op een klein binnenvaartschip gewerkt en gewoond werd. Ook de onlangs gerenoveerde Scheepswerf Maasbracht had zijn poorten geopend. De bezoekers maakten een flinke wandeling over het bedrijfsterrein. De leiding van de werf gaf een uitgebreide toelichting over de 115 meter lange dwarshelling, de reparaties, het onderhoud, de periodieke keuringen van binnen vaartschepen, over de plasmasnijtechiek en de hijscapaciteit van twee nieuwe kranen. Schot in de roos De Dag van de Binnenvaart was een schot in de roos in Maasbracht. Alle deelnemende bedrijven zijn voornemens om in 2023 weer aan de maritieme manifestatie deel te nemen. Directeur Fabian Fijneman van scheepswerf Maasbracht was tevreden over het aantal bezoekers. Hij deed persoonlijk de rondleidingen over zijn bedrijf. Ruim 100 bezoekers hadden de weg naar de Bunkerhaven gevonden. Het Maas Binnenvaartmuseum had zo’n 40 man over de vloer gehad. Wim van Look stelde vast: “Wij mogen voor de eerste keer niet mopperen. Als het gemeentebestuur ons echter eerder op de hoogte had gesteld dat wij konden deelnamen, dan waren we nog veel beter voor de dag gekomen.” Een zegsman van cruiseschip Leonore was eveneens tevreden over de belangstelling. “Het is voor herhaling vatbaar!” Op Scheepswerf Maasbracht mochten bezoekers kijken op plekken waar ze anders nooit komen. (foto Noud van der Zee)

Binnenvaartkrant