Views
2 weeks ago

2022-24

18 22 november

18 22 november 2022 38.700,- 77.500,- Prijzen CCRII motoren (meer types op aanvraag) Basis DAF 24.250,- KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 24.250,- 24.250,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 24.250,- 28.650,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 28.650,- 28.650,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 28.650,- Nieuwbouw Constructiewerk Onderhoud Basis Scania KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € Basis Mercedes op aanvraag op aanvraag Nog tot 1 Oktober om CCR2 te plaatsen. Nog zeer beperkt leverbaar! Revisie en levering onderdelen van o.a. DAF, Scania, Liebherr, MAN, Mercedes, MTU en Volvo motoren. +31 475 46 55 55 / +31 6 10 35 41 29 Bunkerhaven 5, 6051 LR Maasbracht info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers Groothandel voor Scheeps- en Jachtbenodigdheden L Productkennis; L Aantrekkelijk assortiment; Van anodes tot veiligheidsuitrusting L Snel geleverd; L Marktconforme prijzen; L Service; L Ruime voorraad. info@avamarine.nl www.avamarine.nl • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de Mercedes V12 702 PK / 525 kW € op aanvraag www.gumeta.de

22 november 2022 19 Havenbedrijf in Stein wil af van historische hijskraan “We runnen hier een havenbedrijf, geen museum” De oude markante hijskraan in de haven van Stein staat L’Ortye in de weg. Wanneer niemand zich vóór 1 januari meldt om het gevaarte over te nemen, wil de directie van het havenbedrijf de kraan laten afbreken. DOOR NOUD VAN DER ZEE Twee jaar geleden klopte L’Ortye al bij de gemeente Stein aan om te melden dat de witte hijskraan om bedrijfsmatige redenen in de weg stond. Het verzocht het college van burgemeester en wethouders om het bouwwerk, dat uit de jaren 50 stamt, over te nemen en ergens anders neer te zetten. Sinds 2006 heeft het bedrijf een nieuwe kraan en wordt de witte niet meer gebruikt. “De kraan die wij nu in gebruik hebben, biedt meer mogelijkheden dan de vorige. Die kon alleen op rails verplaatst worden”, zegt bedrijfsleider Lars Valkenberg van L’Ortye. “De veiligheid op het bedrijventerrein speelt ook een rol. Wat onderhoud betreft heeft de oude kraan aandacht nodig. Daarom spreken we al een poos met het gemeentebestuur om hem over te nemen.” Stein heeft de kraan in 2019 tot cultureel erfgoed bestempeld. Wethouder Gina van Mulken zegt: “Het behoud van het cultureel erfgoed in onze gemeente is een van onze prioriteiten, maar de kosten moeten wel maatschappelijk verantwoord zijn.” “De mogelijkheden met de kraan zijn onderzocht en de gemeente heeft daartoe de hulp van de Nederlandse Stichting Erfgoed Kranen ingeroepen. Het antwoord van deze Stichting wees uit dat de uitgaven voor het verplaatsen, herbestemmen en onderhouden van de kraan te hoog zijn. Daarom hebben wij het verzoek van L’Ortye om overname niet ingewilligd.” Bij L’Ortye zijn ze zeer beslist: “Jammer dat hij weg De kraan staat volgens L’Ortye in de weg en is onveilig. (foto Noud van der Zee) moet, maar veiligheid staat bij ons op de eerste plaats. Daar is de gemeente het mee eens. We runnen hier een havenbedrijf en geen museum.” De eigenaar heeft samen met de gemeente besloten dat ondernemers, verenigingen, stichtingen en particulieren tot 1 januari 2023 de kans krijgen zich te melden voor eventuele overname. Zij moeten met een goed plan komen. Het is een laatste poging om de kraan te behouden. Komt er geen oplossing, dan gaat L’Ortye een sloopvergunning aanvragen bij Provincie Limburg. Milieuvriendelijke OV-mogelijkheden Op het Rivium in Gemeente Capelle aan den IJssel worden de milieuvriendelijke OV-mogelijkheden verruimd. Er komt een halte voor de waterbussen van Blue Amigo en voor de taxi’s van Watertaxi Rotterdam. Op Scheepswerf De Werken B.V. wordt hard gewerkt aan de bouw van de drijvende halte. Het wordt een ponton waar de snelle gele watertaxi’s kunnen aanleggen op het (nu nog) gele gedeelte. Het roodbruine gedeelte wordt de aanmeerplaats voor de waterbussen. Uiteraard wordt het ponton straks voorzien van mooie kleuren, een abri enzovoort. Wereldwijd en in Werkendam Letland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, België en Korea: in de afgelopen maanden werkten de WMI-leden met en voor klanten over de hele wereld. Tegelijkertijd gingen de activiteiten in Werkendam en omstreken onverminderd door. Nieuwe opdrachten, opleveringen, activiteiten met overheid en onderwijs: er gebeurt veel bij ons. Een goede buur is beter dan een verre vriend! Onder dat motto kwamen vertegenwoordigers van Gemeente Geertruidenberg, Gemeente Altena, Verenigde Ondernemers Geertruidenberg en Werkendam Maritime Industries (WMI) samen. Op de werf van WMI-lid Asto Shipyard in Raamsdonksveer wisselden bestuurders, ambtenaren en vertegenwoordigers van maritieme bedrijven van gedachten. Conclusie: er zijn gedeelde belangen én kansen om op bepaalde thema’s samen een koers uit te zetten. Mooie verbinding overheid-bedrijfsleven! Offshore wind project Op een nieuw offshore wind project in de Baltische zee heeft de Anode Cage Installation Tool van TMS Technical & Maritime Services B.V. de eerste serie anodekooien geïnstalleerd. De kooien zijn aangebracht op palen voor windturbines met een diameter van 9,4 meter. De anode kooien hebben een diameter van 10,3 meter en zijn geïnstalleerd op een diepte van 40 meter. De tool is voorzien van onderwaterlampen en -camera’s en wordt op afstand vanaf het dek bediend. De anode kooien worden gebruikt om anode-ringen te kunnen monteren, ter voorkoming van corrosie van de palen door zeewater. • 43 leden • 7 scheepswerven • 18 maritieme toeleveranciers • 12 maritieme dienstverleners • 6 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaarthaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl

Binnenvaartkrant