Views
2 weeks ago

2022-24

12 22 november

12 22 november 2022 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Op maat gemaakt: Aluminium luiken www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl

22 november 2022 13 Jubileum Rederij Thuishaven is voor Geert en Dinie Scheers reden voor een feest Al zestig jaar de ‘pontbaas’ van Deventer NIJKERKS VERZET TEGEN “MANHATTAN AAN DE VAART” In Nijkerk is verzet tegen woningbouwplannen met hoogbouw rond de haven. Stichting Natuur en Milieuzorg Noord-West Veluwe en Stichting Stadsgezicht Nijkerk zijn een online petitie gestart op www.petities.nl. De historische stadshaven, waar binnenvaartschepen tot in het Nijkerkse centrum kunnen varen, ondergaat de komen de jaren een metamorfose, en dat is geen verbete ring als er woontorens van 50 meter gebouwd worden, vindt Philip Kroon, woordvoerder namens beide stichtingen. “Als de gemeenteraad op donderdag 24 november niet op de rem trapt, krijgen wij een ‘Manhattan aan de Vaart’ met megalomane woon torens van 50 meter (veertien verdiepingen hoog) in project Stadshaven. Voor woningbouwproject Stadshaven, met circa 640 woningen en appartementen in woontorens, is de silo van ABZ Diervoeding mogelijke een sta in de weg. Mocht de silo verdwijnen en er verschijnen woontorens tot 50 meter hoog, dan is niet alleen het historisch havenfront grandioos veranderd maar dan zijn ook de vrachtschepen vertrokken uit de huidige authentieke historische stadshaven/havenkom”, vreest Kroon. Als het zo uitkomt kruipt Geert Scheers nog steeds zelf achter het roer. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) In 1962 startte Geert Scheers met Rederij Thuishaven in Deventer. Hij is nu zestig jaar pontbaas. Nog steeds kruipt hij, indien nodig, zelf achter het roer. DOOR EVERT BRUINEKOOL Het 60-jarig bestaan is reden voor feest. Dat vond 19 november plaats op het mps Eureka, van de in 1978 door Scheers opgezette rederij, die in 2004 is verkocht. Geert Scheers runt de veerdienst tussen De Worp en Deventer. Hij doet dat natuurlijk niet alleen… De dochter van de vorige veerbaas werd al snel zijn vrouw: Dinie Scheers-Wijhe. De passagiers zijn na de coronatijd gelukkig weer teruggekomen In 1962 was Scheers de jongste voetveerschipper, inmiddels is hij met zijn 78 jaar een van de oudsten. Zijn dochter Daniëlle is samen met haar man George Keibler tot het bedrijf toegetreden. Zij hebben de intentie het later over te nemen. De toekomst van het voetveer blijft gewaarborgd. 12 cent Geert Scheers nam de veerverbinding in 1962 over van de drie gebroeders Wijhe en hij trouwde vervolgens met de middelste dochter van een van de eigenaren. In 1962 kostte een retourtje De Worp-Deventer 12 cent (in het guldentijdperk), nu is het 1,70 euro. Vroeger werden passagiers met de omgebouwde vlet de IJssel heen en weer gevaren. Die had nog een dieselmotor. Sinds een jaar vaart de Stad Deventer E de voetgangers elektrisch naar de overkant. Tot 1948 was er een schippersbrug voor de verbinding naar Deventer en in de oorlog, na beschadiging, werd er geroeid, dit ondanks de sterke stroming. Na het verdwijnen van de schippersbrug in 1948 kwamen de roeiboten definitief terug als verbinding naar Deventer. Zo ontstond de veerverbinding. Later kwamen er bruggen, hetgeen wel voor een dipje in het aantal passagiers zorgde. Dit alles wordt uitgebreid beschreven in het jubileumboek 60 jaar Thuishaven van pontjesbaas naar scheepsmagnaat. IJssel en Stokvis Motorvlet de IJssel uit 1928 was zijn eerste schip. Het had tot 1955 van Emmerik (aan de Rijn) naar de overkant gevaren. Een nieuw vlak en nieuwe techniek kreeg het pontje bij de indiensttreding in Deventer. In 1998 breidde Scheers de vloot uit met de Stokvis die werd aangepast als voetveer, voor zeventig personen. In 1962 voer hij tijdelijk met een sleepbootje tot de IJssel klaar was. Wethouder Timmer van Deventer opende de dienstregeling. Dagelijks maakten een paar honderd passagiers er dankbaar gebruik van.. Eureka Toen de oude bailybrug werd vervangen door een brug met fietspad, zakte het aantal passagiers in. De vraag rees: stoppen of doorgaan? Ter compensatie ontwikkelde Scheers al snel dagtochtjes met zijn reservebootje over de IJssel. Dat sloeg aan, er kwamen versnaperingen en koffie bij. De tochten groeiden harder dan de veerverbinding. Dat was de aanzet voor Rederij Eureka. Al snel werden het evenementen voor bedrijven. In die tijd zorgde Dinie voor de boekhouding en het kantoor, daarnaast runde zij de veerdienst omdat Scheers veel onderweg was. “Het aantal passagiers was laag en het leek soms wel een hobby. Daar kwam eind negentiger jaren verandering in.” Hoge stroomprijs Scheers liet de Stokvis in 1998 aanpassen voor zeventig passagiers. Stapje voor stapje trokken het toerisme en het woon-werkverkeer aan. Daarop besloten Dinie en Geert in 2004 de rederij te verkopen en gingen ze alleen met de veerverbinding door. Net vóór de coronapandemie besloot Scheers in overleg en op verzoek van de gemeente Deventer elektrisch te gaan varen. In 2021, midden in de volgende dip door de coronatijd, kwam de Stad Deventer E in de vaart. Capaciteit: 100 personen. “Het schip bevalt uitstekend.” Eén ding staat Scheers echter tegen: “Inmiddels betaal ik tienmaal meer voor een kilowatt stroom dan een jaar geleden. Dat maakt de exploitatie en het terugverdienen van de grote investeringen een stuk moeilijker. De passagiers zijn na de coronatijd gelukkig weer teruggekomen.” (foto Marius van den Ouden) ASSISTENTIE OP HET SCHEUR BIJ PASSAGE KRAANSCHIP NEPTUNE Sinds zaterdag 12 november moeten zeeschepen langer dan 140 meter op het Scheur tussen Maassluis en Rozenburg gebruik maken van een sleepboot, als sprake is van sterke vloedstroom. Dat is ongeveer drie uur per etmaal het geval. De havenmeester van Rotterdam heeft deze maatregel genomen om een veilige passage te waarborgen. Kraanschip Neptune ligt namelijk middenin de vaarweg voor werkzaamheden voor de aanleg van de Maasdeltatunnel. Daardoor is de doorgang vernauwd. Bovendien is door het graven van de tunnelgleuf een hinderlijke dwarsstroming ontstaan. Naar verwachting duurt de maatregel tot het eind van de maand. Schepen dienen tussen kilometerpaal 1015 en 1018 extra op te passen, hun snelheid te matigen en aanwijzingen van de verkeersbegeleiders van het Havenbedrijf Rotterdam op te volgen. Het gaat dagelijks om enkele tientallen zeeschepen en een paar honderd binnenvaartschepen. “De spannendste fase van de aanleg van Maasdeltatunnel breekt nu aan voor ons”, aldus Pieter Nordbeck van Havenbedrijf Rotterdam. “Alle scheepvaart moet worden gereguleerd om de Neptune, die met poten muurvast op de rivierbodem staat, veilig en vlot te laten passeren.” ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant