Views
3 months ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

34

34 Special STL Kalkar 2022 13 september 2022 CONTACT: Marco van Boven - Telefoon: +31(0) 612 142 130 - E-mail: mvb.nl@cjc.dk Minder motorschades door schone en droge brandstof Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Olie- en brandstoffiltratie Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. info@carronmarine.be www.carronmarine.be dé school voor varende kinderen vanaf 3 jaar www.lovk.nl SDK DIESEL SUPPORT www.lovk.n DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl

13 september 2022 Special STL Kalkar 2022 35 “Als je binnenvaart zo relevant vindt, investeer er dan ook in” Vervolg van pagina 33 Bangen spoorde de binnenvaart aan zich beter te profileren als een “systeemrelevante verkeers modaliteit”. Het spoor heeft een veel sterker imago. “Dat is logisch: Deutsche Bahn heeft goed betaalde marketingspecialisten om spoorvervoer te profileren als de groene transportmodaliteit. De realiteit is dat op het spoor in de deelstaten weer gewoon op diesel wordt gereden. Dat is veel goedkoper dan groene stroom. Maar ook de binnenvaart moet meer aan marketing gaan doen, samen met verladers. Dat gaat Deutsche Bahn echt niet voor ons doen.” Volgens Bangen zijn er in de binnenvaart te veel verschillende belangenvertegenwoordigers om een sterk geluid te laten horen. “Onderschat niet hoe snel beslissingen in de industrie worden genomen. We kunnen niet tot 2033 op de Rijnverdieping wachten. Het moet nu gebeuren, anders zal de industrie andere wegen zoeken.” Zondagspraatjes Kerstgens hekelde de politieke zondagspraatjes over vaarwegen en binnenvaart. Hij maande tot actie. “Er is 11 miljard euro nodig om de hele binnenvaartvloot te verduurzamen. Veel geld. Maar als je binnenvaart zo relevant vindt, investeer er dan ook in. De binnenvaart heeft een innovatiecyclus van veertig jaar. Die moeten we heel snel verkorten.” Voussem beaamde dat er in de politiek nogal veel over binnenvaart wordt gepraat. “De staat moet kleine bedrijven helpen te verduurzamen, en parallel hieraan de infrastructuur uitbouwen. De Rijn is een goederenvervoersgigant met veel capaciteit. Daar moet onze focus liggen.” Zijn opmerking dat klachten van milieuorganisaties en burgercomités al tot veel tijdverlies hebben geleid, viel bij Kerstgens in slechte aarde. “Het ligt niet aan de milieubewegingen of een gebrek aan maatschappelijk draagvlak. We hebben simpelweg te weinig personeel binnen de WSV. Dáárom praten we nu al over 2033, en als we niet opletten wordt het nóg later.” Voussem gaf hem gelijk: “Het is helaas moeilijk geschikt personeel te vinden. Ook onze federale wegenadministratie heeft ermee te maken. Misschien moet men zich nog eens over de arbeidsvoorwaarden buigen. Laten we dit samen aankaarten bij de Bondsregering.” Actieplan voor Rijnverdieping Duitse plan- en vergunningstrajecten voor verkeersinfrastructuur duren lang. Tot wel 25 jaar, zei Voussem. Volgens Bangen kan dit, als de wil er is, met één pennenstreek verkort worden. “Natúúrlijk zijn veel instanties overbelast, maar de druk kan niet alleen bij het bedrijfsleven liggen. We moeten een vaarwegen-, spoor- en havensysteem op volle sterkte bieden aan de industrie. Die zal niet naar ons toekomen. Doen we dat niet, dan kiezen bedrijven voor de vrachtwagen.” Klaus Voussem pleitte voor een actieplan voor de Rijnverdieping, naar het voorbeeld van de West- Duitse kanalen. “Onze steun zal het krijgen, want er is de laatste jaren te weinig gebeurd. Iedereen moet overtuigd worden van het belang van de Rijnvaart. Dat doe je door drempels te verlagen en samen te Markus Bangen: “De industrie zal andere wegen zoeken. werken in plaats van tegen elkaar. De grote budgetten uit het verleden zullen we de komende jaren niet meer hebben. Het wordt dus goed kijken waar we het geld vandaan halen en waar we het inzetten.” Over vlootvergroening zei Voussem: “De markt moet het doen, maar de politiek moet de randvoorwaarden creëren. Economische ontwikkeling en verkeer zijn twee kanten van dezelfde medaille. We moeten technologie-open zijn en daar waar nodig subsidiëren. Duisport en Rhenus zijn pioniers inzake verduurzaming, maar daarmee is heel Duitsland nog niet schoon. Er zullen meer partijen moeten meewerken.” STAND 98 Huizinga B.V. Shipbrokers Kanaal van Steenenhoek z.z. 8 4202 LS Gorinchem GSM: +31 629 29 50 63 GSM: +31 627 86 69 72 E-mail: info@huizingabv.com www.huizingabv.com EDITIE 26 Verschijningsdatum 20 december 2022 Binnenvaartkrant Kerstspecial Reserveer nu uw advertentie! De Kersteditie - het moment om elkaar te “omarmen” met een kerstgroet in de Binnenvaartkrant! binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060

Binnenvaartkrant