Views
2 weeks ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

32

32 Special STL Kalkar 2022 13 september 2022 Wij staan op standnummer 111 Straathof ontrols Shipping | Technics | Logistics 27. & 28. September 2022 in Kalkar Joystick control voor sleepen werkboten Een unieke bediening waarbij altijd één hand vrij is! De Straathof Controls IQJ joystick biedt een subtiele besturing van motor, boegschroef en stuurwerk met maar slechts één hand! 0321 382315 • Dronten, Flevoland • info@straathofcontrols.nl www.straathofcontrols.nl • Leverancier van ZF motorbedieningen • ~ ~ Industriestraße 10 49733 Haren +49 5932 99770 www.wessels.com info@wessels.com TISCHLEREI & ALUBAU SCHIFFSAUSBAUTEN Wir würden uns freuen, Sie auf unserem Stand 115 begrüßen zu dürfen. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl

13 september 2022 Special STL Kalkar 2022 33 Langer wachten met investeringen in vaarwegen is geen optie meer: “De industrie zal andere wegen zoeken” De industrie in Duitsland heeft de Midden-Rijnverdieping nodig. Niet pas in 2033, maar nu. “Goede binnenvaartpolitiek is goede industriepolitiek”, klonk het vorige week op het Scheepvaartforum bij de industrie- en handelskamer (IHK) in Duisburg. IHK-directeur Stefan Dietzelbinger zette de toon: “Noordrijn-Westfalen is een binnenvaartland, maar dat wordt niet overal gezien. Het laagwater bedreigt diverse industriesectoren, die goed zijn voor honderdduizenden banen. Jammer dat men zich daar pas in deze noodsituatie bewust van wordt.” Heinrich Kerstgens: “Er is 11 miljard euro nodig om de hele binnenvaartvloot te verduurzamen.” Fataal signaal Verstoorde economische relaties en logistieke ketens, torenhoge inflatie. Volgens Christoph Kösters kan het haast niet erger. Kösters is directeur van de bond voor verkeerseconomie en logistiek (VVWL) in Noordrijn- Westfalen. “We staan op de rand van een recessie en moeten dringend de vaarwegeninfrastructuur aanpakken. Bedrijven willen nú planperspectief. Zonder investeringen in de vaar wegen en de vloot redden we het niet. Onvoorstelbaar en een fataal signaal dat juist nu wordt beknibbeld op de vaarweginfrastructuur. We hebben ook meer personeel nodig en een verbindend actieplan om de Rijn klimaat bestendig te maken.” ‘Nogal groen’ Deelstaatparlementariër Klaus Voussem, tevens plaatsvervangend voorzitter van de CDU-deelstaatfractie in Noordrijn-Westfalen (NRW), werd aan de tand gevoeld over het regeringsbeleid in. Het coalitieakkoord van zijn partij en de Groenen focust op klimaatbestendigheid, maar zegt weinig over de vaarwegen. NRW-verkeersminister Oliver Krischer is ook bevoegd voor milieu en er is momenteel geen staatssecretaris voor verkeer. Kan dat goed gaan? Voussem gaf toe dat het coalitieakkoord ‘nogal groen’ is. “Maar goederenvervoer blijft een grote rol spelen. We gaan vooral door met wat de vorige regering heeft ingezet. Binnenvaartvervoer heeft potentie. Daarom moeten maatregelen voor de vaarwegen prioriteit hebben en misschien nog sneller gerealiseerd worden dan gepland. Dat is het minste wat men kan doen om de binnenvaart toekomst te geven.” Klaus Voussem pleitte voor een actieplan voor de Rijnverdieping. (foto’s Sarah De Preter) Broeikasgassen Heinrich Kerstgens (Rhenus) toonde cijfers van het Duitse Milieuambt waaruit blijkt dat de broeikasuitstoot van de binnenvaart in 2020 hoger was dan die van het spoor. Terwijl het altijd omgekeerd is geweest. “Spoorvervoer is per tonkilometer schoner geworden dan binnenvaartvervoer”, aldus Kerstgens. “Alleszins gebruikt het spoor voor 55 procent groene stroom, maar alleen voor het personenvervoer.” Rhenus is zijn spoor-, weg- en binnenvaartvloot aan het verduurzamen. Voor het spoor is HVO (plantaardige olie) een goede overgangsoplossing. Dieselmotoren kunnen op deze duurzame brandstof draaien. Kerstgens: “Maar we kunnen niet alles omschakelen op HVO… zoveel groen hebben we niet. De elektrificatie van spoorvervoer is belangrijk, maar daarvoor heb je wel overal een bovenleiding nodig. Dat is al net zo’n moeizaam dossier als het verkrijgen van een goede internetverbinding in de binnenhavens. Bovendien hebben we geen netwerkinfrastructuur om windenergie van het noorden naar het zuiden te brengen.” Spoorvervoer is per tonkilometer schoner geworden dan binnenvaartvervoer Schone schepen Het binnenvaartaandeel in de modal split krimpt al jaren, in Duitsland nog sterker dan op Europees niveau. Kerstgens: “We weten inmiddels dat we ten vroegste in 2033 20 centimeter meer aflaaddiepte krijgen op de Rijn. En dat met alle versnellingswetten die de laatste regering heeft gemaakt!” “We moeten schepen aanpassen aan de klimaatverandering. Er zijn verschillende mogelijkheden. Lichtgebouwde schepen met een beperkte diepgang kunnen ook bij extreme droogte varen. Met elektrische aandrijvingen kunnen we 10 procent brandstof besparen. Het Klimaatakkoord van Parijs schrijft voor dat we 6 miljoen ton minder CO 2 moeten uitstoten. Daar kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen.” Waterstof In het wegvervoer is Rhenus bezig met elektrische motoren en waterstof. Sascha Hähnke (Rhenus) vindt dat de Duitse auto-industrie meer tempo moet maken met de elektrificatie van het wegvervoer. “En voor waterstof zijn er maar amper tankstations. Zelfs Zwitserland heeft er meer dan Duitsland.” Markus Bangen, CEO van duisport, de Duisburgse havenbeheerder, spoorde de grote marktspelers aan hun containerterminals te verduurzamen. “We hebben alle alternatieve brandstoffen nodig. Dus ook groene stroom, maar waar moeten we die halen?” De haven wil volgend jaar een waterstofstation openen voor zowel vrachtwagens als binnenschepen. Een project dat maar moeizaam van de grond komt. Het is te weinig, volgens Hähnke zijn er minimaal negentig waterstofstations nodig. “Die kunnen we niet allemaal financieren via Europese subsidieprogramma’s. Dat is veel te complex en gaat te traag. Je bouwt toch geen atoomcentrales?” Bangen: “Waterstof is ideaal voor de binnenvaart, maar we zullen eerst op eigen kosten en samen met de industrie een netwerk van tankstations moeten bouwen.” Lees verder op pagina 35

Binnenvaartkrant