Views
2 weeks ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

18 13 september

18 13 september 2022 ALUMINIUM EN RVS Specialist in verzekeringen voor de binnenvaart BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Bel of e-mail ons voor een vrijblijvend gesprek! Ecclesia Sluyter Lichtenauerlaan 202-220 3062 ME Rotterdam casco@ecclesia.nl 010 - 251 12 51 Dé verfspecialist voor de binnenvaart Bespaar online op ✔ gratis snelle levering aan boord ✔ advies op maat ✔ grote voorraad www.paintdeals.com Verdeler van www.ecclesia.nl/binnenvaart 2021-12•PAINTDEALS-ad-132x92mm.indd 4 02/12/2021 17:48 ACCUVERKOOP HÉT BESTE ADRES VOOR AL UW ACCU'S! © Daveco Accuverkoop B.V. Leeghwaterstraat 19 4251 LM WERKENDAM Tel. +31 (0)183-501016 site: www.daveco.nl mail: info@daveco.nl BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960

13 september 2022 19 Binnenvaart ziet opvang in haven Maasbracht niet zitten Maasgouw onderzoekt de mogelijkheid om vanaf deze herfst Oekraïense oorlogsvluchtelingen op te vangen op een riviercruiseschip in de haven van Maasbracht. Vanuit de binnenvaart is daar weerstand tegen. DOOR NOUD VAN DER ZEE Het gemeentebestuur heeft voor de ligplaats zijn oog laten vallen op de Oude Loswal in de haven van Maasbracht. Het gaat om een opvang van 180 mensen en voor de duur van een jaar. Maasgouw heeft omwonenden, schippers en ondernemers op de hoogte gesteld van dit voornemen. Volgens de gemeente komen er vooral gezinnen met kinderen. Uit het onderzoek wil de gemeente Maasgouw enkele punten helder krijgen. Zoals de veiligheid van de Oekraïners. Ook moet Rijkswaterstaat, die bij het onderzoek betrokken is, aangeven welke voorwaarden de vaarwegbeheerder stelt voordat het schip kan afmeren aan de Oude Loswal. Op dit ogenblik zijn er al ongeveer zeventig Oekraïners in de Limburgse gemeente. Volgens wethouder Math Wilms is in een eerder stadium onderzocht of er geschikte locaties zijn om meer mensen onder te brengen. Er zijn volgens hem geen gebouwen die voldoen aan de eisen. “Dan is een schip ook een mogelijkheid.” De wethouder verwacht geen tegenstand van de bevolking. Ligplaatsen Vanuit de binnenvaart klinken bezwaren: er dreigen namelijk ligplaatsen verloren te gaan. Volgens Nico Evens, regiocoördinator van Koninklijke Binnenvaart Nederland, neemt een ‘opvangschip’ de ruimte in van zes beroepsschepen. KBN kan daarom volgens hem niet akkoord gaan met het afgeven van een vergunning voor een vluchtelingenschip dat langere tijd in de haven van Maasbracht komt te liggen. Evens voorziet ook parkeerproblemen bij de Oude Loswal: “Je moet daar met dranghekken een terrein afzetten van 130 meter lang en 10 meter breed. Dit is nodig voor een fietsenstalling en parkeerterrein voor werknemers van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers, red.). Dat is aan de Havenstraat niet mogelijk.” Weinig ruimte De Maasbrachtse oud-reder Roelof Fransbergen organiseerde in het recen te verleden reizen met riviercruiseschepen. Hij vertelde in dagblad De Limburger: “Een hut op een cruiseschip is 20 m 2 . Daarbij zijn slaapplekken, badkamer en zitruimte al opgeteld. Daar kan je als vakantiegast goed wonen voor twee weken. Het wordt improviseren geblazen als je in zo’n ruimte een gezin met jonge kinderen voor enkele maanden of een jaar moet onderbrengen.” Volgens Fransbergen is er voldoende ruimte in de haven van Maasbracht. De doorgaande beroepsvaart wordt niet beperkt als daar een cruiseschip aan de wal ligt. De ontheffing door Rijkswaterstaat wordt volgens hem wel afgegeven. En wat de veiligheid van het schip betreft, raadt Fransbergen aan dat de gemeente moet kiezen voor een volledig gedocumenteerd en gecertificeerd schip. “Dat is brandveilig en geschikt voor kinderen.” Hij uitte nog wel een bedenking: “Aan zo’n cruiseschip is niet makkelijk te geraken. Zo’n vaartuig is vrijwel altijd in de vaart. Je zult als gemeente dus een reder moeten vinden die het aantrekkelijk vindt om zijn vaartuig aan te meren voor verhuur aan oorlogsvluchtelingen.” Maasgouw is al in gesprek met een rederij. MSC: eigen terminal in Rotterdam MSC krijgt een eigen terminal in Rotterdam. Dochterbedrijf Terminal Investment Limited van de Italiaanse containerrederij heeft met Hutchison Ports een overeenkomst gesloten om samen een dedicated terminal te ontwikkelen. Die komt aan de Europahaven, deels op het terrein van ECT’s Deltaterminal en de Delta II-terminal. Die laatste is sinds de overname van het voormalige APMT-R ook eigendom van Hutchison. Een deel van de ECT Delta-kade is nu al voor MSC gereserveerd. Beide locaties gaan straks onder de naam Hutchison Ports Delta I/II deel uitmaken van de nieuwe containerterminal. Dat geeft MSC de ruimte om de komende jaren in Rotterdam verder te groeien naar een capaciteit van 6 tot 7 miljoen TEU. De volledige terminal zal uiteindelijk bestaan uit vijf deepsea ligplaatsen met een totale lengte van 2,6 kilometer. BOTENBEURS GORINCHEM: 23 EN 24 SEPTEMBER Op vrijdag 23 en zaterdag 24 september is de Botenbeurs in de Gorinchemse Lingehaven. Voor de 33e keer kunnen liefhebbers hun hart ophalen en zowel een boot als accessoires aanschaffen. De beurs in hartje Gorcum is voor velen een begrip, steevast aan het eind van het recreatieve vaarseizoen. Het aanbod is van professionele verkopers en particulieren die zelf hun boot verkopen. Op de zaterdag is er bovendien een nautische markt rondom de haven. Met tweedehands scheepsartikelen, accu’s, motoren, communicatie voor aan boord, stoffering en bootkappen. Afgewisseld met gezellige kraampjes voor een hapje en een drankje. (foto Lingehaven Gorinchem) NIEUWE HAL EN NIEUWE NAAM Maaskant Shipyards Stellendam heeft een nieuwe werfhal én een nieuwe naam: Damen Maaskant. “In deze tijd waarin de Noordzeevisserij het moeilijk heeft, hoop ik dat deze nieuwe hal Damen Maaskant in staat zal stellen om goed werk te blijven leveren voor de vissers vloot en om ook werk in nieuwe segmenten aan te trekken”, zei Kommer Damen bij de opening van de hal op vrijdag 3 september. Samen met Rietje Maaskant verrichtte de bestuursvoorzitter van moederbedrijf Damen Shipyards de openingshandeling. De hal op de Stellendamse werf is 70 meter lang en 20 meter breed. Hij is gebouwd voor hoogwaardige scheepsrenovaties. Schepen tot 18 meter hoog kunnen door de grote schuifdeuren naar binnen. Er is een overhead-kraan voor het hijsen en plaatsen van zware onderdelen. Amsterdam zet zeecruiseschip in voor opvang Het Amsterdams stadsbestuur stemt in met de opvang van ten minste duizend extra vluchtelingen. Daarvoor komt tijdelijk een cruiseschip te liggen in de Coenhaven. DOOR EVERT BRUINEKOOL “Amsterdam zet zich al lange tijd in voor vluchtelingen die wachten op een opvanglocatie”, stelt het college van B en W. Deze extra inzet moet helpen de vastgelopen asielketen vlot te trekken en bij te dragen aan het oplossen van de zorgelijke humanitaire situatie in Ter Apel. Beveiliging “Vanaf 1 oktober worden vluchtelingen opvangen op een zeecruiseschip. Voor de duur van minimaal zes maanden met mogelijkheid tot verlenging”, vertelt Joric Kerstens, woordvoerder van wethouder Groot Wassink. De gemeente Amsterdam en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zorgen voor dagbesteding, zorg, onderwijs, werktrajecten en programma’s gericht op participatie. Inclusief “een pendeldienst naar de stad en beveiliging opdat het voor gebruikers van de Coenhaven en de asielzoekers een veilige leefomgeving blijft”, vult Kerstens aan. “De kosten van de opvang op het cruiseschip zijn voor het Rijk en de uitvoer is in handen van het COA.” Evaluatie Op het schip worden om te beginnen 1.000 mensen opgevangen. Tijdens de zes maanden dat het schip in de Amsterdamse haven ligt, zijn er twee evaluatiemomenten gepland om te bepalen of verhoging van de capaciteit mogelijk is. Als dat het geval is, kan het aantal plekken groeien tot 1.500 opvangplekken. Op dit moment worden op verschillende plekken in Amsterdam in totaal 2.100 vluchtelingen en statushouders opgevangen, exclusief de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne Waar eerder riviercruiseschepen in de Coenhaven lagen afgemeerd, komt nu tijdelijk een zeecruiseschip voor de opvang van asielzoekers. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Binnenvaartkrant