Views
3 months ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

16 13 september

16 13 september 2022 Uw schroef weer als nieUw! Allround specialist in scheepselektrotechniek optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Werkendam 0183 67 80 30 Wij zorgen voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen en zijn gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren. Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 DE SPECIALIST IN SCHEEPSVERWARMING! POST MARINE HEATING STAAT VOOR KORTE LEVERTIJDEN, GOEDE SERVICE DOOR GEMOTIVEERDE VAKMENSEN EN BOVENAL EEN SCHERPE PRIJS! Post Marine Heating: nuchter en innovatief Post Marine Heating is een nuchter en innovatief familiebedrijf dat kan bouwen op meer dan veertig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van olie gestookte verwarmingssystemen voor de plezier- en beroepsvaart. We staan echter niet stil en blijven zoeken naar manieren om onze scheepsverwarming nog verder te verbeteren. Rentabiliteit met een plus Blue-Line Met de ontwikkeling en implementatie van de Blue-Line-ketels heeft Post Marine Heating een uiterst doelmatig en betrouwbaar C.V. systeem op de markt gebracht. Jarenlange ervaring en gemotiveerde vakmensen hebben, met behulp van moderne apparatuur en hulpmiddelen de C.V. ketels gemaakt tot betrouwbare marine C.V. systemen met een capaciteit van 7 -120 kW. Dankzij het uitgekiende ontwerp, de duurzaamheid, eenvoudige bediening en de materiaalkeuze, staan deze ketels borg voor jarenlang probleemloos functioneren. De ketels doorstaan alle door de overheid opgelegde eisen ten aanzien van veiligheid (CE), rendement en uitstoot van schadelijke stoffen. Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com Productie in eigen fabriek Alle modellen uit ons assortiment worden geproduceerd in onze eigen moderne fabriek in Gorinchem. Hierbij werken we nauw samen met Post Metaalbewerking, waar u ook terecht kunt voor andere bootonderdelen van aluminium of (roestvast) staal zoals tanks voor vuil- en/of drinkwater.

13 september 2022 17 Watersportsector steeds populairder, nu nog bij nieuw personeel Ook de watersport schreeuwt om personeel. Er zijn circa 2.000 vacatures. Maar kandidaten zijn lastig te vinden. Dat bleek tijdens de Watersport Carrièredag op 1 september tijdens HISWA te Water. DOOR EVERT BRUINEKOOL Na twee jaar werd HISWA te Water weer gehouden. De beurs in Lelystad was volgens de organisatie én de standhouders een doorslaand succes. “Niet terugkijken maar vooruitkijken naar de toekomst”, aldus Arjen Rahusen, directeur HISWA te Water. In de Bataviahaven waren van 31 augustus tot en met 4 september 350 boten en alleen maar blije gezichten te zien. 30.000 bezoeker waren er. Al zei Rahusen: “Aantallen zijn niet belangrijk. De exposanten betalen voor gericht publiek, niet voor aantallen bezoekers.” Aandacht voor de droombanen in de watersport op de stand van HISWA-RECRON. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Na twee afgelastingen door corona was het erop of eronder voor de grootste natte botenshow van Nederland. De ‘droge’ Hiswa is niet meer. RAI trok in 2019 definitief de stekker eruit. Voor de ondernemers is de ‘natte’ beurs nu nog belangrijker om zich te presenteren, zowel voor nieuwe klanten als toekomstig personeel. Watersport Carrièredag Dat laatste was de reden voor Rahusen om de Watersport Carrièredag te organiseren, samen met directeur Geert Dijks van brancheorganisatie HISWA-RECRON en Arjen Bergijk, mede-eigenaar van opleider NauPro Vaarbewijs. Net in veel sectoren is ook in de watersport het personeelstekort groot. Zeker met de verwachte groei: “HISWA-RECRON heeft in de laatste jaren 15 procent meer watersporters geteld, waaronder herintreders en nieuwe watersporters. Er liggen volop kansen”, aldus Rahusen. Bergijk geeft met zijn bedrijf NauPro Vaarbewijs les aan ondernemers en particulieren voor het vaarbewijs. Voor professionals op het water is Vaarbewijs 1 niet voldoende, daarom is een speciale opleiding vaarbewijs opgesteld. Veiligheid, eerste hulp en brandblussen maken daar deel van uit, evenals het ter zake kundig en veilig omgaan met vaartuigen en mensen aan boord. “Ik ben gevraagd om mee te denken over de Watersport Carrièredag en heb dat met beide handen aangegrepen.” Een belangrijke conclusie uit het openingsdebat was dat werken in de recreatievaart geen seizoens- of parttime-baan is maar werk dat het hele jaar doorgaat. Dat besef ontbreekt bij veel mensen. Daarnaast blijkt dat de opleidingen en het bedrijfsleven dichter bij elkaar moeten aanschuiven en er meer stageplekken nodig zijn. Voor de ondernemers is het op HISWA te Water niet alleen nieuwe schepen presenteren, maar ook mogelijk nieuw personeel interesseren in een baan in de watersport. “HISWA-RECRON doet er veel aan, op hun stand kan je al veel vacatures zien van de leden”, zegt Bergijk. Volgens schatting van de brancheorganisatie zijn er 2.000 vacatures. “Dat is 10 procent van het aantal mensen dat werkt in de watersportbranche.” Tijdens de beurs waren er zeker geïnteresseerden. Bergijk zag mensen die gericht stands met vacatures langsgingen. Diverse standhouders meldden dat toekomstige werknemers langskwamen. Geert Dijks is met HISWA-RECRON ingesprongen op de problematiek van het personeelstekort. “We hebben een arbeidsmarkt-branding-campagne waar wij het arbeidsprobleem gericht bij mensen en scholen onder de aandacht brengen. Op vmbo-, mbo- en hbo-niveau.” Te weinig instroom “We hebben onderzoek naar de in- en uitstroom gedaan”, vertelt hij. “Ook om te zien wat later aan personeel nodig is. Er zijn 4.200 watersportbedrijven en 2.300 die watersport als hoofdactiviteit hebben. Er zijn 21.000 banen en ongeveer 2.000 vacatures. Dat is best veel.” Vorig jaar was de in- en uitstroom nog enigszins in balans maar nu de sector een groei doormaakt, zijn er meer mensen nodig. “De instroom zal echter gaan dalen omdat minder mensen voor techniek kiezen. De uitstroom is circa 4.000 per jaar en de instroom vanuit maritieme opleidingen is circa 1.000, dus driekwart moet je elders vandaan halen.” De watersportsector concurreert met sectoren die dezelfde problemen hebben. HISWA-RECRON zit aan tafel met scholen en andere partijen en zet onder meer sociale media in om het ‘watersportzaadje’ vroegtijdig te planten. “Daarnaast zijn we druk bezig met het opleiden van ondernemers om ze te leren nieuwe werknemers binnen te halen”, zegt Dijks. Vooroordelen Gerwin Klok, branchemanager voor de Nederlandse Jachtbouw Industrie bij de Koninklijke Metaalunie, wordt ook doorlopend geconfronteerd met het personeelstekort. De 250 leden – voornamelijk scheepsbouw- en reparatie bedrijven – worstelen er allemaal mee. “Niet alleen de nautische sector maar ook de metaalbedrijven kampen met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Het gevolg van een maatschappelijke trend dat vakwerk lager gewaardeerd wordt dan kantoorwerk”, is Dijks’ verklaring. HISWA-RECRON is bezig met een project in Friesland om het tekort te inventariseren voor de jacht- en scheepsbouw. “We kijken wat we nodig hebben en proberen de vooroordelen zwaar en vuil werk weg te nemen en te matchen tussen werknemer en werkgever.” Bij U-Boat Worx bevestigen ze het verhaal. Het bedrijf, vlak bij de ingang op HISWA te Water, trok veel bekijks met de Nemo, de lichtste bemande duikboot (tot 100 meter), bestemd voor particulieren. “Wij zijn heel erg op zoek naar mensen. Eerst werkten wij met 36 vakmensen en nu met 136 man, en we zijn nog steeds op zoek,” aldus marketing manager Roy Heijdra. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

Binnenvaartkrant