Views
2 weeks ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

14 13 september

14 13 september 2022 Namens alle bouwers en leveranciers gefeliciteerd met mts BLUE MARY! Foto: Media Creators

13 september 2022 15 Zwijndrecht viert drie dagen lang de binnenvaart Drie dagen lang stond de binnenvaart afgelopen weekend in de schijnwerpers tijdens de Binnenvaartdagen Zwijndrecht. Het werd een feest vol informatie en amusement. DOOR JOHAN DE WITTE De kades waren schoongeveegd, schepen afgemeerd, auto’s verstopt, alom wapper ende vaandels, optimisme over dorstig weer, alle faciliteiten gerealiseerd en horeca geïnstalleerd… Alles was vrijdag 9 september om 12 uur op tijd gereed voor de kick-off van het driedaags evenement. Aalmoezenier Bernhard van Welzenes zegende de Binnenvaart dagen met ‘een puts rivierwater’ royaal in. Bij dit openingsceremonieel kregen de assisterende burgemeester Hein van der Loo en KBN-directeur Rob Leussink eveneens wat spetters mee. Raymond Berkhout, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Binnenvaart (VVDB), vertolkte in een spitse speech het imago van de binnenvaart: “Veertien jaar geleden had ik nul besef hoe groot de sector is. Ondertussen ben ik op alle facetten en het internationale karakter ervan verliefd geworden. Was ik eerder in aanraking met de binnenvaart gekomen, had ik wellicht in de stuurhut gestaan.” Zijn liefde voor de branche gaat zelfs zó ver dat hij getrouwd is met een schippersdochter. “Scheepvaart promoten, jonge mensen motiveren voor een toekomst met perspectief zodat ze aan boord van de binnenvaart stappen, is ons ultieme doel.” Regen Piet de Bruin van Horeca Advies & Organisatie, Jan van Laar van Maritiem Media en Rutger Hoogerwerf van Buro Ruw Communicatie & Evenementen, waren al een dik jaar bezig met het festival. Dat de in 2019 debuterende Binnenvaartdagen Zwijndrecht een vervolg kregen, was gezien het succes toen vanzelfsprekend. De professionele, megavergunningen eisende en vrijetijdrovende aanpak – ook voor de vele vrijwilligers! – liet hen in het dagelijks leven niet los. “Of we druk voelden? Natuurlijk! Of de zon ons na zo’n mooie zomer goed gezind is, blijft spannend.” De aalmoezenier vroeg om regen voor Ouders en toekomstige leerlingen keken hun ogen uit aan boord van de Ab Initio. Schepen groot en klein lagen voor de wal en konden worden bezichtigd. (foto’s Johan de Witte) de Rijn, natuur en landbouw en jawel de neerslag die zijn speech promp veroorzaakte, joeg zijn toehoorders onder het zeildoek. Dat hij ondanks de boze weersvoorspelling voor zaterdag, fantastisch weer kon regelen, was een wonder! Spannend “Ook al ben je gemotiveerd, er komt heel wat kijken bij de organisatie van zo’n evenement”, zegt Berkhout. “Alle faciliteiten, de beveiliging en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant uitwijzen, is wel een dingetje. Voor ons, de vele medewerkers en vrijwilligers is het een spannend circuit waar wel een paar ‘Verstappenrondjes’ in zitten!” “Niettemin is het een prachtig evenement geworden, waarbij alle deelnemers en bezoekers goed uit de verf komen. Mede dankzij de steun van 100.000 euro via hoofdsponsor Stichting VVDB. Petje af! Dat het wat kost, is helder!” De VVDB telt inmiddels 105 sponsors. Het is onmogelijk alle hier te noemen – excuus daarvoor – maar een welgemeend ‘bravo, dank u wel!’ is zeer op zijn plaats. Gelukkig heeft de branche de ‘wind in de zeilen’. Voorlichting De nog jonge Stichting Vrienden van de Binnenvaart verdient uitleg. Hun sponsoring van de Binnenvaartdagen Zwijndrecht komt sinds maart dit jaar voort uit de bijdragen van vele binnenvaartondernemers en bedrijven. Vanuit de filosofie ‘samen kunnen we meer’ organiseert en ondersteunt de stichting voorlichtingsevenementen om jongeren te interesseren voor beroepen in de maritieme sector. De VVDB komt ‘langszij’ voor financiering van projecten en educatieprogramma’s voor de maritieme sector. Ook is er aandacht voor persoonlijke begeleiding totdat de student zijn eigen koers bepaalt, hetgeen essentieel is om het vak te leren én waarderen. Zwijndrecht liet afgelopen weekend zien dé binnenvaartgemeente van Nederland te zijn. Vanaf Crescent tot en met het Veerplein stonden er stands. Zo’n tien scholengemeenschappen kwamen met hun leerlingen een kijkje nemen of binnenvaart met al haar diversiteit, techniek en duurzaamheid in hun toekomstige carrière past. Een flink aantal maritiem gerelateerde bedrijven presenteerden zich, vooral voor de werving van medewerkers. Ondernemers en bedrijven etaleerden hun producten of de kennis die ze in huis hebben. Schepen groot en klein lagen voor de wal en konden worden bezichtigd. De nieuwe ‘prinses’ van het STC, de Ab Initio, lag eveneens uitnodigend klaar. Naast de vele stands was er vermaak met onder ander Modelbouwclub Devel met schepen en kranen in het bassin, een duiktank, een Formule 1-simulator, een draaimolen en een flightboard show, rondvaarten en een pendeldienst naar het Binnenvaart Museum. Het podium was drie dagen lang bezet door koren en bekende artiesten, waaronder de Wannebiezz, OG3ENE en Joël Borelli. Imponerend De Pieter Boele stoomde de rivier op, de zeekadetten uit Gouda manoeuvreerden hun nostalgisch marinevaartuig voor de wal, een rijncruiser van Viking gaf acte de présence, VT kwam met een tanker langszij, mcs Zembla imponeerde met het stuurhuis in de wolken. Tijdens het evenement was een liveregistratie op grote schermen te volgen, net als via de website, Facebook en Instagram. Zo werd het nog meer een feest van informatie en amusement. Het is gelukt Hoe krijg je schepen voor de wal als de kades vol met lading staan? Brood op de plank zit immers in het DNA. Lekko, varen. Kolen, erts, olie en containers. En toch lukte het! Een buiging voor politie, regelaars, bewakers, EHBO’ers, Wijkplatform en de talloze vrijwilligers. Lekkernijen, voortreffelijke wijn en schuimend bier brachten stemming in de brouwerij. Theater, spektakel, volle bak op het Maasplein en… incidentvrij! GALLOO ZET EXTRA IN OP VERVOER OVER WATER Galloo gaat meer over water vervoeren. Met dat oogmerk heeft het bedrijf een tweede eigen duwbak laten bouwen. Het recyclingbedrijf maakt al jaren gebruik van de binnenvaart voor het vervoer van schroot van en naar Gent. Vier jaar geleden investeerde Galloo in zijn eerste duwbak, de Galloo I, om meer vervoer over water te doen. Deze duwbak van 2.294 ton vervoerde vorig jaar 120.000 ton schroot. Nu heeft het bedrijf de 1.850 ton grote Galloo II laten bouwen. Gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte: “Als koploper in de recyclagesector dragen we de verantwoordelijkheid om te kiezen voor duurzame mobiliteitsoplossingen. In 2018 hebben we met de Galloo I de kaart van de binnenvaart getrokken. Al vrij snel werd duidelijk dat onze economische groei het toelaat om de vloot uit te breiden. Bovendien streven we ernaar om nieuwe en bestaande werven aan te passen naar watertransport of we zoeken overslagkades in de buurt.” ONDERHOUD AAN SLUIS IV In opdracht van Rijkswaterstaat wordt van 19 tot en met 30 september onderhoud verricht aan Sluiscomplex IV in het Wilhelminakanaal. Daardoor geldt van 19 tot en met 22 september een stremming voor de scheepvaart. Op 26 en 30 september moeten schippers rekening houden met bediening in bloktijden. Het onderhoud aan de sluis en de brug in Haghorst bestaat uit het vervangen van hekwerk en dakbedekking, het conserveren van de opleggingen van de brug en het vervangen van het ICT-systeem voor de bediening van de brug. Dat is inclusief de daarop aangesloten camera’s, afsluitbomen, omroepinstallatie en verkeersseinen. Met het vervangen van het ICTsysteem van Sluis IV krijgt het object de update die de andere bruggen en sluizen op het Wilhelminakanaal en Zuid-Willemsvaart in 2021 al kregen. Hierna draait Sluis IV evenals die bruggen en sluizen op de nieuwe software vanuit de bediencentrale in Tilburg. Met deze aanpassing wil Rijkswaterstaat de beschikbaarheid voor de scheepvaart verbeteren op de Brabantse kanalen. Op een later moment pakt Rijkswaterstaat de bedieningstechniek van alle op afstand bediende objecten in de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen grootschalig aan.

Binnenvaartkrant