Views
3 months ago

2022-19 Special STL Kalkar 2022

  • Text
  • Shipping technics logistics
  • Stl kalkar 2022
  • Binnenvaart vacatures
  • 2022
  • Stl kalkar
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rotterdam
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart

10 13 september

10 13 september 2022 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Nieuwbouw Constructiewerk Onderhoud Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t 8000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS +31 475 46 55 55 / +31 6 10 35 41 29 Bunkerhaven 5, 6051 LR Maasbracht info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” TECHNICAL PUMP INNOVATORS Neon 13 | 4751 XA Oud Gastel | T +31 (0)180 - 44 22 66 | www.epsbv.com +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

13 september 2022 11 Watertaxi op waterstof: anders dan alle andere Op 30 augustus is de eerste watertaxi op waterstof in gebruik genomen. Het is het eerste vaartuig in de Rotterdamse haven dat gebruik maakt van zo’n aandrijving. Op feestelijke wijze werd het schip gedoopt. DOOR NIELS HUMMEL Op de Wilhelminapier, naast Hotel New York, staat een groep van ongeveer vijftig mensen omringd door party tenten. Tussen de gasten speelt een bandje. De accordeon voert de boventoon. Achter de bar is de barman druk in de weer met het tappen van biertjes en appelsap. Aan de vlaggenmast op de kade hangt een fles champagne aan een lijntje dat richting de gloednieuwe watertaxi MSTX 22 is gespannen. Ondanks het spelende bandje en de bezige barman op de kade gaat de aandacht van de aanwezige pers en journalisten voornamelijk naar de boot van Watertaxi Rotterdam. Met z’n allen staan ze om de boot terwijl de schipper uitleg geeft over de watertaxi. Deze is anders dan alle andere watertaxi’s en gaat als eerste vaartuig in de Rotterdamse havens op waterstof varen. De groene watertaxi past bij het imago van de Watertaxi Rotterdam, dat in 2030 volledig CO 2 - neutraal wil zijn. Negen uur varen “Kijk, hier voorin liggen vier cilinders”, zegt schipper Rob Tiesema terwijl hij een aluminium plaat omhoog trekt. “Daar wordt de waterstof in opgeslagen. 14 kilo in totaal.” Met die hoeveelheid waterstof kan de watertaxi ongeveer negen uur varen, weet Rob te vertellen. “En de metalen box achter de cilinders is de brandstofcel. Daar wordt elektriciteit opgewekt en die gaat naar de aandrijving.” Dat waterstof niet geheel ongevaarlijk is, blijkt wel uit de veiligheidsmaatregelen die getroffen zijn op de MSTX 22. Op de ‘motorkap’ zitten 4 ventilatoren. “Zodra je de watertaxi start beginnen die te draaien. Zo gaat er nooit waterstofgas in de ruimte staan.” Rob wijst naar een klein, onopvallend pijpje dat verticaal op het dek gelast is. “Dit is het afblaasventiel, als er brand uitbreekt, gooit ie de waterstof zo de lucht in.” Speciaal ontwikkeld voor de stad De watertaxi is speciaal ontwikkeld voor de stad en heeft een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. “Je mag daar toch niet veel harder varen”, lacht Rob. Ook werkt deze watertaxi net als de andere zes elektrische watertaxi’s met een schroef en een roerwerk in plaats van een waterjet, zoals bij de snellere watertaxi’s het geval is. Een geïnteresseerde omstander vraagt aan Rob of hij even onder de motorkap mag kijken. Geduldig legt Rob nog een keer de werking van de watertaxi uit. De taxi heeft een lengte van 8,80 meter en om daar wat snelheid in te krijgen is er een motor in gezet met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een brandstofcel die 45 kW (62 pk) kan leveren. Het accupakket in de watertaxi heeft een capaciteit van 33 kWh. Na de doop konden belangstellenden meevaren met de schone en stille Watertaxi. 40 Tesla-accu’s Op een verhoging aan de waterkant heeft Daan van der Have, mede-eigenaar van Watertaxi Rotterdam, ondertussen het woord genomen. “De volgende stap is de snelle schepen emissieloos krijgen”, zegt hij. Direct daarna legt hij uit waarom dat niet zo gemakkelijk is als dat het klinkt. De snelle watertaxi’s hebben een gasolietank van 400 liter. “Dat staat gelijk aan 40 Tesla-accu’s,” zegt Daan, “Daarom hopen we ook bij die schepen in te zetten op waterstof.” “Transitie naar een schone scheepvaart begint vandaag, hier in Rotterdam”, zegt projectleider Maarten Fonteijn zodra hij plaats heeft genomen op het spreekgedeelte. Hij deelt mee dat hij vrijdag nog een tiental mensen heeft gebeld om de groene waterstof op tijd in Rotterdam te krijgen, anders had de watertaxi vandaag niet kunnen varen. Als Allard Casteleijn van het Havenbedrijf Rotterdam aan het woord komt, zegt hij direct aan Daan van der Have toe dat er medio volgend jaar een waterstofstation komt in de Rotterdamse haven. Champagne Nadat alle partijen zijn bedankt voor de samenwerking, is het de beurt aan de Rotterdamse Klimaatwethouder Chantal Zeegers. Gewapend met een schaar gaat ze het touw te lijf waarmee de fles champagne is vastgebonden. Met een paar ferme knippen vliegt de Schipper Rob Tiesema geeft uitleg over de techniek. (foto’s Niels Hummel) fles richting de watertaxi en om vervolgens tegen de kop af te kaatsten. Bij de tweede poging geeft de fles zich toch gewonnen en spat die uit elkaar tegen de boeg. Tijdens de rondvaart merkt een van de passagiers op dat hij in deze watertaxi een normaal gesprek kan voeren zonder te hoeven schreeuwen. “Dat is niet mogelijk in de andere watertaxi’s hoor.” Andere besturing De schippers bij Watertaxi Rotterdam kunnen niet zomaar gaan varen met de nieuwe watertaxi. De besturing werkt hetzelfde, maar het opstarten en afsluiten werkt net even anders. “Bij een diesel zet je het contact uit en dan ben je klaar. Hier heb je wel wat meer handelingen en knopjes.” Ook moet de MSTX 22 aan de walstroom gekoppeld worden. Geïnteresseerden die graag een tochtje willen maken met de nieuwe watertaxi, zullen nog even geduld moeten hebben. Voorlopig gaat de MSTX 22 nog geen commerciële vaarten maken. “Het tanken gaat niet snel genoeg en de waterstof is nog te duur. Ongeveer 40 à 50 euro per kilo”, aldus schipper Rob. Dat beaamt Daan van der Have. “Er is nog geen bunkerstation voor waterstof. Zodra dat komt, gaan we er ook mee varen.” ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant