Views
5 days ago

2022-16

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rijn
  • Maas
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Eerste
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar

22 2 augustus

22 2 augustus 2022 Historische hijskraan herinnert straks aan bruisende haven Venlo Begin september krijgt de opnieuw ingerichte Lage Loswal in Venlo een historisch hijskraan als decorstuk. De oude kraan herinnert aan lang vervlogen tijden, toen Venlo een belangrijke laad- en losplaats was aan de Maas. DOOR NOUD VAN DER ZEE De hijskraan is afkomstig van scheepswerf P.E.J. Smits uit Velden. Hij stond zestig jaar aan de oever van de Maas in de tuin van de familie Smits aan de Veerweg. Vanaf de kraan had je een prachtig uitzicht op de traag voortkabbelende Maas. “De architect had in het ontwerp voor de Lage Loswal ook een kraan getekend en in het stadhuis werd het idee geopperd om op zoek te gaan naar een soortgelijke kraan”, vertelt Roel Smits. Hij is samen met zijn vader Joep eigenaar van de reparatie- en onderhoudswerf aan de Maas. “Het gemeentebestuur had een oproep gedaan of iemand wist waar zo ’n kraan stond. Wat later kwam een ambtenaar van Venlo voor een of andere klus op onze scheepswerf en zag een kraan staan. Toen is het balletje gaan rollen. De gemeente vroeg of de kraan te koop was en wij stonden er niet negatief tegenover. Wij waren wel zeer gehecht aan de kraan, maar beseften dat onze kraan een nieuwe en mooie bestemming zou krijgen.” Stuw Sambeek De kraan staat nu in de steigers en heeft een rigoureuze restauratiebeurt ondergaan. “De kraan is twee keer gezandstraald. Daarna is hij voorzien van de oorspronkelijke grijze kleur. Het schilderwerk is klaar en de halfvergane houten cabine boven in de kraan is vervangen”, zegt Roel Smits. Het 10 meter hoge gevaarte is bijna een eeuw geleden gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat en deed jaren dienst op de stuw in Sambeek. “Er zijn er drie van gebouwd, speciaal voor stuwen in de gekanaliseerde Maas. Ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw waren ze daar niet meer nodig. Deze kraan stond op de nominatie om te worden gesloopt. Mijn opa tikte hem op de kop; hij vond het wel handig voor onze werf.” De kraan werd ingezet om boten in en uit de Maas te takelen. Tot dan toe gebeurde het droogzetten van schepen handmatig, wat zeer omslachtig was. Met een schuine helling moesten boten op het droge worden gehaald. “Het waren geen vrachtschepen, hoor. Daar was het hijsvermogen van de kraan te klein voor.” Tot 1993 was de hijskraan in bedrijf. Opera “Na het hoogwater in dat jaar hebben we hem niet meer opgeknapt. Maar hij bleef wel staan. Tijdens hete zomers was het heerlijk om onder die kraan te vertoeven. Dan konden we vissen in de schaduw van de kraan”, vertelt Roel Smits. Het was niet alleen een mooi decorstuk in de achtertuin van de familie Smits, het gevaarte is ook een herkenningspunt voor mensen aan de overkant van de Maas en voor langsvarende binnenvaartschepen. In 2014 figureerde de kraan in Die Dreigroschenoper van Berthold Brecht. Die opera is toen zes keer opgevoerd onder en bij de kraan. Over een aantal weken gaat de havenkraan op transport: over de Maas naar Venlo. Roel: “Wij zetten de kraan op een van onze pontons en die wordt dan met een duwboot naar de plaats van bestemming gebracht.” Oude loswal “Het idee voor het plaatsen van de havenkraan bij de oude loswal is ontstaan uit een wens van de klankbordgroep Buurt Bestuurt”, vertelt projectleider Oukje Reynen-Simons. “Deze wens werd ook gedragen voor de afdeling cultuur, historie en stedenbouw van onze gemeente. Het idee is om het historische en deels functionele aspect van de vroegere laad- en losplaats terug te laten komen in de vorm van de oude hijskraan.” Venlo was al in de 14e eeuw een belangrijke handelsplaats aan de Maas. Schippers en kooplieden uit Venlo gebruikten de rivier voor vervoer en handel met andere steden als Roermond, Maastricht, Luik en Nijmegen. Venlo was een voorname stapelplaats en een centrum van bedrijvigheid. In de 17e en 18e eeuw was het slecht gesteld met de Maasvaart. Na 1860 ontwikkelde Venlo zich vooral tot spoorwegknooppunt. Bijna honderd jaar geleden moderniseerde het gemeentebestuur de oude haven in het centrum en in de jaren 70 werd de havenbedrijvigheid verplaatst naar het industrieterrein Grote Bollen, nu Trade Port. Bedrijven, die gebruikmaakten van de haven, werden eveneens verplaatst naar het haventerrein in Blerick. Wéér gaat het mis met fosfine! Wéér waren er problemen met fosfine in een lading diervoeder. Deze keer werden te hoge waardes gemeten in een partij mais, maar wederom pas nadat binnenschepen waren geladen en zonder dat de schippers ervan op de hoogte waren gebracht. De Weslie en de Daya laadden woensdag 20 juli bij Peterson in de Amsterdamse Coenhaven mais uit Oekraïne. Tijdens het laden van de Daya gaf de gasmeter van een van de Peterson-medewerkers een alarm. Het werk werd meteen stilgelegd. De bemanning van de Weslie, die al geladen én onderweg was, werd gebeld en moest meteen vastmaken en van boord. Na ongeveer een week ontgassen was het gifgas uit de lading verdwenen. De Daya en de Weslie konden donderdag 28 juli alsnog varen. Bij Port of Amsterdam was niet gemeld dat de lading gegast was. Het fosfineprotocol was dan ook niet in werking gesteld. Dat protocol werd ingevoerd nadat de bemanning van ms Fox in december 2019 ernstig ziek werd door een lading met het gifgas. Politiek De ASV heeft het voorval onder de aandacht gebracht van de Nederlandse Europarlementariërs Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD) en Tom Berendsen (CDA). De laatste had zich vorig jaar het lot van de de schippers aangetrokken toen drie met tarwe geladen schepen de dupe waren van het gebruik van het gifgas. Hij had aan de Europese Commissie ook vragen gesteld over het gebruik van fosfine bij (binnenvaart)schepen. De schippersvereniging heeft de Europarlementariërs ook gewezen op een gepland debat in de Tweede Kamer. Op 12 oktober behandelt de Commissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit daar namelijk de verordening Duurzaam gebruik gewasbeschermingsmiddelen. In dit Europees voorstel worden de gevaren van gewasbeschermingsmiddelen in het goederenvervoer ook genoemd, zoals fosfine. Maar dan gaat het alleen om het vervoer over de weg en het spoor, ontdekte de ASV. Die vindt het verbazingwekkend dat niet over vervoer over water wordt gesproken, terwijl daar juist de meeste ongelukken gebeuren. Overleg Op 7 september is er een gesprek over de ‘ketenanalyse gegaste lading’, met als onderwerpen onder meer het protocol bij toepassing van fosfine en andere gifgassen en de maatregelen die de risico’s moeten wegnemen. Dan zitten ASV en Koninklijke Binnenvaart Nederland weer om tafel met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Inspectie Leefomgeving & Transport, de Havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het Comité van Graanhandelaren en de Nederlandse Vereniging Diervoeder industrie.

2 augustus 2022 23 WIE (HER)KENT DEZE BOOT? Al jaren is Ger van Westing op zoek naar deze boot, die hij ooit in Frankrijk zag varen. Tevergeefs en daarom roept hij de hulp van onze lezers in: wie herkent de boot of weet de naam, of het type? Reageren kan door te mailen naar redactie@binnenvaartkrant.nl. Dan sturen we de informatie door naar meneer Van Westing. STAGE V-CERTIFICAAT VOOR BAUDOUIN-SERIE M26.3 Deze havenkraan inden we echt een pronkstuk Wethouder Marij Pollux (Duurzaamheid, Openbare ruimte, Verkeer en Cultuur) zegt: “In het nabije verleden was er aan de Lage Loswal volop bedrijvigheid. Bij het lossen van de vrachtschepen werden hijs kranen gebruikt. Hier hebben tot de jaren 50 dergelijke kranen gestaan. ‘Kranen van Van Liebergen’ werden ze genoemd.” De Lage Loswal is nu een groene verblijfplaats, waar mensen kunnen recreëren en ontspannen. De herinrichting van dit havengebied zorgt voor meer levendigheid en toeloop van en naar de stad. De Brand op riviercruiseschip Maandagavond 25 juli is om 18.25 uur in Amsterdam brand ontstaan in een riviercruiseschip dat lag afgemeerd aan de De Ruijterkade. De brandweer rukte met groot materieel uit. Het schip is ontruimd. De circa 200 passagiers werden op de kade opgevangen door de toegesnelde hulpdiensten. Een aantal van hen had last van ingeademde rook en had medische bijstand nodig. Volgens de hulpdiensten had zich een explosie voorgedaan in de ruimte met accu’s. Daarna ontstond de brand. Die was snel onder controle. De hijskraan, vóór de restauratie. (foto gemeente Venlo) stadsmuur is gerestaureerd en deels zichtbaar gemaakt. De Lage Loswal is deze zomer ook voorzien van een 90 meter lange muurschildering van de kunstenaar Joren Joshua. In het midden staat groot ‘Venlo’. Links ervan is de geschiedenis van de laad- en losplaats verbeeld. De rechterkant verwijst naar het heden: recreatie en vertier, inclusief riviercruiseschepen die hier nu nog aanleggen. “De kraan krijgt een nieuwe toekomst als herinnering aan een ooit bruisend havengebied. Geen prototype van de kranen die er ooit hebben gestaan, maar deze havenkraan vinden we wel een echt pronkstuk.” Als later dit jaar ook de loopsteiger over het water ligt, is het gerenoveerde havengebied voltooid”, zegt Pollux.“ (foto AS Media) Baudouin heeft voor de motoren uit de M26.3-serie typegoedkeuring voor Stage V- gekregen. Dat meldt ABATO Motoren, dat verantwoordelijk is voor de Nederlandse distributie. Er is veel belangstelling voor de IMO-III en Stage V-oplossingen van de Franse fabrikant, merken ze bij het bedrijf uit Den Bosch. “Mede omdat het echte scheepsmotoren zijn. De motoren voldoen voor wat betreft de emissies ruimschoots aan de Stage V-norm.” De 6M26.3 is een 6-in-lijn-motor en heeft een slagvolume van 16 liter. De grotere 12M26.3 is een 32 liter V12. Beide motoren hebben onlangs typegoedkeuring gekregen en zijn ook als IMO-3 variant leverbaar. De .3-modellen zijn verbeterde versies van hun voorganger, de beproefde en bekende M26.2. “Voor de 12-cilinder is zelfs het hele cilinderblok vernieuwd”, aldus ABATO. “Deze motoren zijn vanaf het begin ontworpen voor maritieme doeleinden. Hierdoor heeft de motor – onder andere – inspectiedeksels en losse voeringen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat onderhoud en eventueel reparaties eenvoudig aan boord gedaan kunnen worden. Tevens heeft de motor watergekoelde spruitstukken en turbo’s, wat ertoe leidt dat de warmteafgifte in de machinekamer beperkt blijft.” Door het gebruik van moderne ECU aangestuurde common-rail technologie zijn de .3-motoren zeer zuinig en hebben ze een hoog koppel, stelt ABATO. “Door de hogere toegestane tegendruk dan bij een mechanische motor is het mogelijk een compact nabehandelingspakket toe te passen. De emissie is na de turbo lager dan bij een mechanische ingespoten motor, waardoor het nabehandelingspakket ook kleiner is.” (foto Moteurs Baudouin)

Binnenvaartkrant