Views
5 days ago

2022-16

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rijn
  • Maas
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Eerste
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar

16 2

16 2 augustus 2022 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be 38.700,- 77.500,- Nieuwbouw Prijzen CCRII motoren (meer types op aanvraag) Constructiewerk Basis DAF Onderhoud 24.250,- KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 24.250,- 24.250,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 24.250,- 28.650,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 28.650,- 28.650,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 28.650,- Basis Scania op aanvraag KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € op aanvraag Basis Mercedes Mercedes V12 702 PK / 525 kW € op aanvraag Nog tot 1 Oktober om CCR2 te plaatsen. Nog zeer beperkt leverbaar! Revisie en levering onderdelen van o.a. DAF, Scania, Liebherr, MAN, Mercedes, MTU en Volvo motoren. +31 475 46 55 55 / +31 6 10 35 41 29 Bunkerhaven 5, 6051 LR Maasbracht info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service

2 augustus 2022 17 Vijf dorpen, één rivier De expositie over ‘Bedrijvigheid op en aan het water’ is helemaal op zijn plek in de H. Antonius van Paduakerk in Millingen aan de Rijn. MOGELIJK OPVANG OEKRAÏENERS OP RIVIERCRUISER IN MAASBRACHT Maasgouw gaat onderzoeken of Oekraïense vluchtelingen tijdelijk op een riviercruiseschip gehuisvest kunnen worden. De beoogde plek is de Oude Loswal in Maasbracht. De gemeente Maasgouw heeft de omwonenden, het bedrijfsleven, schippers en andere belanghebbenden op de hoogte gesteld van de plannen. Het gaat om een schip met 180 bedden. De opvang geldt voor een periode van een jaar. Als uit het onderzoek blijkt dat de riviercruiser kan aanmeren aan de Oude Loswal, kunnen de vluchtelingen er eind dit jaar terecht. Desgevraagd zegt burgemeester Stef Strous een beroep te willen doen op de solidariteit van zijn inwoners: “Maasgouw voelt zich solidair met de oorlogsslachtoffers uit Oekraïne en biedt sinds de oorlog uitbrak al onderdak. De nood voor de opvang wordt steeds hoger. Daarom loopt nu het onderzoek of het mogelijk is om Oekraïense vluchtelingen op te vangen op een riviercruiseschip.” Begin september hoopt Strous duidelijkheid te hebben over de haalbaarheid van het plan. De replica van de Jos Vranken, het KSCC-schipperscentrum. (foto Manon Bruininga) DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Een aangename koelte neemt bezit van de bezoeker bij het betreden van het godshuis. Via de kleinere ingang bereik je cultuurhistorisch infocentrum ‘t Laag. Hier is de expositie. Stemmen van enkele bezoekers gaan op gedempte toon door de gewelven. Op dit moment zijn er niet veel mensen aanwezig. Toch weerklinkt wat opwinding. Stemmen van herkenning, op speurtocht naar vroeger. Herinneringen Misschien hebben ze het wel over de eerste drijvende supermarkt van Millingen. Of halen de mensen herinneringen op aan de werf van Bodewes. Een bedrijf waar je in dit dorp lange tijd niet omheen kon. Het verschafte de mensen inkomen. In een tijd dat er nog heuse schipperscafés aan de dijk stonden. Waar niet alleen varensmensen kwamen maar ook de lassers en nagelzetters van Bodewes. En meer van dat soort werk. Het is herinneringen ophalen aan een periode die niet meer is. Dankzij deze bescheiden, maar met aandacht samengestelde tentoonstelling. Uitgestald in vitrines komt het nabije verleden de bezoeker tegemoet. De geschiedenis van vissers en stropers, schippers en veerbootjes. Kijk: een replica van het KSCC-schipperscentrum met de nodige fantasie gebouwd. Die wel wat afwijkt van de werkelijkheid. Band met het water De expositie kent vijf thema’s: voetveren, scheepswerven, parlevinkers/ bunkerschepen/binnenvaart, steenfabrieken en visserij. Allemaal bedrijven die een sterke band met het water hadden en nog steeds hebben. De lokale ondernemersvereniging BIZ Millingen Centrum brengt op deze manier het werkzame leven van kerkdorpen Millingen, Kekerdom, Leuth, Erlecom en Ooij onder de aandacht. Zowel bij de inwoners als bij de vele toeristen en dagjesmensen die deze contreien bezoeken. Pastoor Rudo Franken werd benaderd. Hij bood de tentoonstelling onderdak. In een kerk die in een jaar tijd werd gebouwd aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Dat is minstens zo snel als de bouw van hospitaalschip de Henry Dunant op de werf van Millingen. Bodewes Voor de totstandkoming van de Paduakerk stond de familie Bodewes financieel garant. Op één voorwaarde. Voor het personeel van de werf diende er een bijzondere biechtfaciliteit te komen. Want de arbeiders die de klinknagels zetten, waren door al dat heftige geratel stokdoof geworden. Als ze ter kerke zouden komen om te biechten, zou de gehele gemeente mee kunnen luisteren, zo hard als die kerels riepen. Dus werd er een dovenbiechtstoel gebouwd met een dubbele deur en dubbele wanden. Zodat niemand kon meeluisteren. De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot en met 30 oktober. Geopend op dinsdag, vrijdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Cultuurhistorisch infocentrum ‘t Laag Sint Antoniusplein 1 6566 EB Millingen aan de Rijn De Parksluizen in Rotterdam. (foto Lithuanian Kid / Shutterstock) BEPERKT SCHUTREGIME PARKSLUIZEN WEGENS DROOGTE Sinds dinsdag 26 juli kan de beroeps- en recreatievaart maar beperkt gebruik maken van de Parksluizen in Rotterdam. Het is een van de maatregelen van Hoogheemraadschap Delfland tegen de droogte. Doordat de afvoer van de Rijn blijft dalen en er te weinig neerslag valt, geldt sinds 21 juli code oranje in het gebied van Delfland. Er is meer vraag naar zoetwater dan er maximaal aangevoerd kan worden. Ook is er onvoldoende zoetwater om verzilting tegen te gaan. De Buitensluis in Schiedam en de Vlaardinger Driesluizen in Vlaardingen zijn voor de recreatievaart volledig gestremd. Voor de Grote Sluis van de Parksluizen geldt een beperkt schutregime. Het eerste invaarmoment is vijf uur na hoogtij bij Rotterdam, het laatste invaarmoment is elf uur na hoogtij. Die tijden gelden ook voor de Kleine Sluis, die de recreatievaart gebruikt. Pleziervaart mag, indien mogelijk, gelijk met de beroepsvaart meeschutten in de Grote Sluis. Door de schutbeperkingen kunnen langere wachttijden ontstaan, waarschuwt Delfland. Zorgelijk of mooi plaatje? Het heen-en-weertje lijkt bijna de kant op te moeten klimmen als ie aanlegt. Het water staat laag en de zon lijkt steeds hoger te staan. Mensen verlaten het veerpontje en fietsen Millingen in, dorp aan de rivier. DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN De lage waterstand levert surrealistische plaatjes op, hier en daar. Alsof het niet lang meer zal duren voordat je met het water aan de heupen van de ene kant van de Rijn naar de andere kant kunt lopen. Net zoals in de Mekong in Zuidoost-Azië. Waar bij lage waterstand scheefgezakte vaartuigen als aangeschoten wild tegen de oevers aan liggen. Natuurlijk hebben onze rivieren die plannen nog lang niet. Al worden wel de nodige zorgelijk lage waterstanden gemeten. De toeristen op het terras van koffieen eethuis de Gelderse Poort zijn zich van geen kwaad bewust. Zij vinden het wel een mooi plaatje allemaal, vermaken zich prima en kijken geamuseerd toe. (foto Manon Bruininga) Onderschrift (foto)

Binnenvaartkrant