Views
5 days ago

2022-16

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Rijn
  • Maas
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Eerste
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar

10 2 augustus

10 2 augustus 2022 Scheepsbouw zit in ons DNA Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de Dé verfspecialist voor de binnenvaart ✔ gratis snelle levering aan boord ✔ advies op maat ✔ grote voorraad Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Bespaar online op www.paintdeals.com Verdeler van Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR 2021-12•PAINTDEALS-ad-132x92mm.indd 4 02/12/2021 17:48 MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl

2 augustus 2022 11 Eindelijk weer lopen! 81 schippers hebben dit jaar via het KSCC meegedaan aan de Nijmeegse Vierdaagse. Die uiteindelijk een Driedaagse werd. 71 van hen haalden de eindstreep, met dank aan de goede verzorging en ondersteuning. VOLLEDIGE PRIJSCOMPENSATIE VOOR PERSONEEL BOLUDA Het varend personeel van Boluda Towage Rotterdam krijgt een automatische prijscompensatie. Dat heeft het sleepbedrijf over in de nieuwe CAO afgesproken met FNV Havens en Nautilus International. De CAO heeft een looptijd van 1 januari 2022 tot 1 januari 2024. Door de automatische prijscompensatie gaan de lonen per 1 januari 2022 met 3,28 procent omhoog en per 1 januari 2023 met ongeveer 7 procent. Daarbovenop is een loonsverhoging afgesproken van 1,5 procent per januari 2023. “Het is, zeker in deze tijd, van groot belang dat de lonen meestijgen met de prijzen”, zegt Joost van der Lecq, CAO-onderhandelaar namens FNV Havens. Zijn Nautiluscollega Michel Steketee: “Dit CAO-akkoord geeft de werknemers van Boluda Rotterdam de zekerheid van volledig behoud van koopkracht met een plus.” Boluda Towage Rotterdam is het grootste sleepbedrijf in de Rotterdamse haven. Op de sleepboten werken ongeveer 200 mensen. Ten minste 160 daarvan zijn lid van FNV Havens of Nautilus International. 71 van de deelnemers uit de binnenvaart volbrachten de ‘Driedaagse’, mede dankzij de verzorging door de KSCC-vrijwilligers. (foto Manon Bruininga) DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Roel Mooren, woordvoerder van de verzorging vanuit het KSCC, heeft er nog steeds goeie zin van. Zeker na de grote coronapauze. Hulptechnisch liep het allemaal als een zonnetje, de verzorging van de lopers uit de binnenvaart. Negen jaar lang is Mooren nu als coördinator bij het spektakel betrokken. Alle wandelaars popelden natuurlijk om weer mee te kunnen doen. Het mocht weer, het kon weer! Oude rotten en nieuwkomers Dit jaar waren er 25 nieuwe deelnemers. Die ze op het KSCC nog nauwelijks aan boord hadden gezien. Geen probleem. Ze waren van harte welkom. Op dag twee zaten de oude rotten en de nieuwkomers al lachend en gezellig bij elkaar. In al die jaren liepen de zaken niet altijd op rolletjes. Bijvoorbeeld het memorabele moment van tien liter koffie over de keukenvloer. Om het incident met de karnemelk maar niet te vergeten. Terwijl ze daar tegenwoordig toch heel goed sluitende koel kasten voor hebben. Of een enkele deelnemer die het helemaal had gehad en een stoel door een verzorgingspost smeet. Niet gek met die uitputtende koperen ploert. De temperaturen waren dit jaar, ook op de regenachtige donderdag, weer raak. De oorzaak ook dat de eerste wandeldag sneuvelde. Maar dat maakte het feest er niet minder om. Blarenbal Mooren heeft de Vierdaagse zelf vijf keer gelopen en hij heeft ook een lijntje met het leven op het water. Zijn twee grootvaders waren schippers. Zijn oom vaart nog altijd op de Spes Nova. Die dit jaar temidden van al het feestgedruis weer in de Waalhaven van Nijmegen lag. Zijn ouders en hijzelf varen niet. Maar de betrokkenheid met het wereldje is groot. Anders ben je natuurlijk geen woordvoerder voor de varensmensen tijdens de Vierdaagse. Zijn roots in Nijmegen zijn wis en waarachtig. Tijdens Roels afsluitende moment op het welbekende Blarenbal werd meer dan duidelijk dat het KSCC al jaren op een betrouwbare groep verzorgers kan rekenen. Die weten wat ze moeten doen onderweg. De mensen als een zonnetje laten lopen en ervoor zorgen dat de schippers op weg worden geholpen. Gesmeerd In de loop der jaren zijn de meeste verzorgers steeds teruggekomen. Om zich weer bij het vaste team te melden. Een praktijk die ten goede komt aan een gesmeerde organisatie en dus aan de wandelaars. Een gezellige en betrouwbare club mensen heet dat. Met goed vertrouwen kan eenieder dan naar de volgende editie van het wandelfestijn uitkijken. Ondanks een week van uitersten met op de donderdag bakken met regen uit de hemel. Toch was het een rustige en gezellige Vierdaagse. Correctie: Driedaagse. Volgend jaar weer vier dagen lang. Zullen we dat afspreken? Zo komt de brug eruit te zien. (artist impression Rijkswaterstaat) SCHIPHOLBRUG WORDT VERBREED Rijkswaterstaat gaat de snelweg A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht verbreden. Dat geldt ook voor de Schipholbrug. Het werk heeft gevolgen voor de scheepvaart op de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. De reguliere bedieningstijden van de Schipholbrug zijn 05.00- 06.30 uur, 12.30-13.30 uur en 20.00-21.00 uur. De middagbediening vervalt van maandag 15 augustus tot en met vrijdag 30 september 2022, omdat de aannemer dan vanaf een groot ponton op het water werkt. Van 1 oktober 2023 tot en met 31 mei 2024 en van 1 november 2024 tot en met 31 maart 2025 kan de Schipholbrug helemaal niet bediend worden. Voor lage schepen blijft de doorvaart tijdens de werkzaamheden mogelijk, maar er geldt een ‘om-en-om regeling’. De route over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder is onderdeel van de Oostelijke Staande Mastroute. In de genoemde periodes kunnen te hoge schepen gebruik maken van de Westelijke Staande Mastroute: door Haarlem en Lisse richting Rotterdam en vice versa. Maasbracht in 102 verhalen ‘Verhalen van vroeger en nu’, zo luidt de ondertitel van het jongste boek van Noud van der Zee: Brach, Baeck en boten. 102 verhalen verzamelde en bewerkte de auteur, ook verbonden aan deze krant, over Maasbracht (’Brach’) en Brachterbeek (ook wel ‘De Baeck’ genoemd). Een rijke verzameling aan gebeurtenissen, vertellingen en wetenswaardigheden over de Limburgse buurdorpen, die deel uitmaken van Maasgouw. Maasbracht is bekend om zijn haven en de schippers. Ze speelden door de jaren heen een grote rol in het economische en maatschappelijke leven – en doen dat nog steeds. De forse bundel is vooral voor (vroegere) inwoners en regelmatige bezoekers van Maasbracht een feest van herkenning. Door de verhalen én door de vele foto’s. Van bijzondere locaties en gebouwen, maar vooral van mensen. Bekend en minder bekend, maar allemaal verbonden met Maasbracht, en in veel gevallen – direct of indirect – ook met de binnenvaart en de haven. De scheepswerven, de schepen (en boten), het Maas Binnenvaartmuseum… Een aantal verhalen en interviews is de afgelopen jaren in de Binnenvaartkrant gepubliceerd. Brach, Baeck en boten. Verhalen van vroeger en nu is te bestellen door 29,60 euro (inclusief 4,10 euro verzend kosten over te maken op rekening NL95RBRB 0706 647 106 ten name van AHAJ van der Zee. Vermeld daarbij je naam, straat, postcode en woonplaats. Het boek is tevens te koop bij Plus Schulpen, De Kern en het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht en in de reguliere boekhandels in Roermond, Echt, Heel en Maasbracht. Onderschrift (foto)

Binnenvaartkrant