Views
1 week ago

2022-13

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Shipping
  • Twee
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Juni

4 21 juni

4 21 juni 2022 GEVRAAGD: Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Stuurlieden met groot vaarbewijs Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wat ga je doen? Je zal het schip aan- en afmeren en zorgen voor de belading van het schip. Je draagt zorg voor de onderhoudswerkzaamheden aan dek en machinekamers. Bij lossing zal je aan- en afkoppelen van de losleiding van het schip naar de wal. Je zal na ervaring te hebben opgedaan aan boord, zelfstandig het schip kunnen besturen en manoeuvreren. Wie zoeken wij? Ben je een ambitieuze stuurman en in het bezit van het schippersdiploma / Groot Vaarbewijs AB en is je wens om na ervaring te hebben opgedaan binnen ons bedrijf, door te groeien tot (aflos)schipper, dan kan jij de geschikte kandidaat voor ons zijn! Wat bieden wij? Een dynamische en stimulerende werkomgeving binnen een mooie rederij, waar geen dag hetzelfde is. De vaartijd van onze schepen vangt aan op maandagochtend 6:00 uur en eindig op vrijdag 16:00 uur. Weekenden vrij. We varen volgens A-1 of A-2 vaart. Heb je nog geen schippersdiploma en ben je bereid de studie te gaan volgen, dan willen wij jou als ambitieuze matroos hierin faciliteren. Wil je meer weten of heb je vragen over deze vacature? Neem dan contact op met Mark de Ruijsscher, tel. 0115 680 911. Solliciteren Stuur je motivatie en CV in via www.rctbv.nl/nl/wie-zijn-wij/vacatures/ Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch

21 juni 2022 5 Eens over nieuwe, vrijwillige pensioenregeling KBN en Nautilus zijn het eens geworden over een nieuwe pensioenregeling voor de binnenvaart. Die was nodig omdat naleving van het bedrijfstakpensioenfonds Rijn- en Binnenvaart per 1 januari 2025 niet meer verplicht is. Vanaf die datum is de pensioenregeling vrijwillig. De sociale partners vinden dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat er later naast de AOW ook pensioen wordt uitgekeerd, schrijven Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en vakbond Nautilus in een persbericht. “Want alleen leven van een AOW is geen vetpot. Door het tekenen voor een nieuwe pensioenregeling wordt er ieder geval gezorgd voor een passend inkomen voor later en een inkomen bij overlijden.” ”Als de binnenvaartsector op de Nederlandse arbeidsmarkt concurrerend wil blijven met andere sectoren, dan moet pensioen een vanzelfsprekend deel van de beloning zijn voor medewerkers in de binnenvaart”, zo vinden de werkgevers- en de werknemersorganisaties. Landelijk pensioenakkoord De nieuwe afspraak past binnen het landelijke pensioenakkoord dat het kabinet eerder met de centrale werknemers- en werkgeversorganisaties sloot. Daarin staan nieuwe afspraken over pensioenen en AOW. Die moeten het pensioenstelsel transparanter en persoonlijker maken. Afscheid van spil en vraagbaak Na bijna 25 jaar bij de Binnenvaartkrant te hebben gewerkt, neemt Karin Hell afscheid. Ze ontwikkelde zich van administratief medewerker tot officemanager. En belangrijker nog: tot spil, vraagbaak en steun en toeverlaat, van collega’s, klanten en leveranciers. De verwachting is dat de nieuwe regels voor pensioen ingaan vanaf 1 januari 2023. De sociale partners en pensioenuitvoerders krijgen dan vier jaar de tijd om pensioenregelingen aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Nieuwe uitvoerder nodig Per 1 januari 2025 is een nieuwe uitvoerder nodig; het Bedrijfstakpensioenfonds Rijn- & Binnenvaart gaat namelijk geen vrijwillige regeling uitvoeren. KBN en Nautilus zijn daarom op zoek naar een verzekeraar. Met het Bedrijfstakpensioenfonds zijn de sociale partners in gesprek over de mogelijkheid om de nieuwe regeling al eerder in te voeren, nog onder de werking van de verplichtstelling. Bij het Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart blijven vooralsnog alle opgebouwde pensioenrechten staan. Ook de pensioen uitkeringen lopen gewoon verder. Het bestuur van het pensioenfonds blijft daar verantwoordelijk voor. Alleen voor de nieuwe pensioenregeling wordt een nieuwe uitvoerder gezocht door de sociale partners. Vrijwillig Als de pensioenregeling vrijwillig wordt, komt er meer flexibiliteit voor werkgevers en medewerkers, melden KBN en Nautilus. “Vanaf 1 januari 2025 is het namelijk mogelijk dat werkgevers en medewerkers samen maatwerkafspraken maken over het pensioen. De huidige sectoraal overeengekomen pensioenregeling ontzorgt ondernemingen in de binnenvaart daarbij.” De pensioenpremie gaat straks in een persoonlijke ‘spaarpot’ voor de medewerkers. De medewerker bouwt daarmee vermogen op voor het persoonlijke pensioen. Het nieuwe nabestaandenpensioen wordt een verzekering op risicobasis, ter dekking van overlijden tijdens deelneming. Samen met de nieuwe uitvoerder van de pensioenregeling moeten de details nog verder worden uitgewerkt. Pensioenafspraken kunnen ook nog steeds worden gemaakt in de vorm van (CAO-)afspraken tussen vakbond Nautilus en individuele bedrijven in de binnenvaart. TATA STEEL KIEST VOOR SCHIP OP WATERSTOF Tata Steel ontwikkelt samen met Van Dam Shipping uit het Groningse Spijk een op waterstof varend shortsea-schip van ongeveer 5.000 ton. Elk jaar verscheept Tata Steel 2 miljoen ton aan rollen staal naar verschillende landen binnen Europa. Het doel is dat het emissievrije schip in 2024 gaat varen. Daarmee bespaart het staalbedrijf in IJmuiden zo’n 3.000 ton CO 2 per jaar ten opzichte van een schip dat vaart op gasolie en stookolie. “Onze relatie met Tata Steel gaat al vele jaren terug en wekelijks laadt een van onze schepen staal in IJmuiden”, aldus directeur Jan van Dam van Van Dam Shipping. “Ik ben verheugd om samen te werken aan de oplevering van een emissievrij schip.” (artist impression Tata Steel) LANGER LIGGEN OP MERWEDEKANAAL Zuid-Holland wil op verschillende plekken op het Merwede kanaal de maximaal toegestane ligduur verlengen. Dat meldt de ASV, die intensief en langdurig heeft overlegd met de provincie, die de vaarwegbeheerder is. “Het is een mooi gebaar van de provincie dat men bereid is gebleken echt met ons – de ASV sprekend namens de gebruikers van de vaarweg – in gesprek te gaan en te kijken wat er mogelijk was”, schrijft Sunniva Fluitsma. Het ziet ernaar uit dat er een plek komt waar schepen kunnen liggen als er bijzondere omstandigheden zijn en men langer moet blijven liggen, en er komen plekken waar men standaard drie weken zal mogen liggen in plaats van de huidige zeven dagen. Een enorme verbetering!” GEEN ONDERDELEN VOOR ONDERHOUD SLUIZEN Karin Hell, mét kantoorhond Boef, die ook afscheid neemt. Ze was achttien en net klaar met school toen haar vader haar attent maakte op een personeelsadvertentie in de Binnenvaartkrant: van Riomar, de uitgeverij van deze krant. Eén sollicitatiegesprek was genoeg, ze werd prompt aangenomen door toenmalig eigenaar Ad Kriesels. Aan carrièreplanning deed ze niet – zou ze ook nooit gaan doen. “Ik wilde gewoon leuk werk. Als schippersdochter vond ik het natuurlijk extra aantrekkelijk dat ik met de binnenvaart te maken kreeg. Ik had m’n stage ook al bij het BVB gelopen.” Karin is een aanpakker, ze leert snel en dus was het logisch dat ze in de loop der jaren steeds meer verantwoordelijkheid kreeg. Als officemanager zorgde ze er de laatste jaren voor dat alles op rolletjes verliep. Of het nu ging om de verhuizing van Rotterdam naar Capelle of de omschakeling naar een nieuw computersysteem. Ze heeft het tot het laatst naar haar zin gehad. “De diversiteit en afwisseling maakten het leuk. Het was altijd dynamisch en ik heb veel kunnen leren.” Dat ze nu toch weggaat, is omdat ze meer wil leren. “Je moet op je hoogtepunt stoppen, toch? Ik ga vergelijkbaar werk doen, maar in een voor mij nieuwe branche: de internationale bunkering. Bij Intercontinental Bunkering Rotterdam. Ook weer een klein en knus bedrijf. Dat is me heel goed bevallen.” Het afscheid was daardoor niet eenvoudig. “Ik ga de collega’s heel erg missen, net als het contact met klanten en leveranciers. Ik heb een heel fijne tijd gehad. Ik wens iedereen veel succes en geluk…” Vertragingen in de toeleveringsketen schoppen de onderhoudsplanning op het Wesel-Datteln-kanaal in de war. De Duitse vaarwegbeheerder moet het werk aan de kleine sluizen in Friedrichsfeld, Hünxe en Flaesheim meerdere maanden uitstellen omdat elektronische componenten niet tijdig beschikbaar zijn. In Datteln, Ahsen en Dorsten is het groot onderhoud aan de kleine kolken al uitgevoerd. In Friedrichsfeld, Hünxe en Flaesheim moet dit nog gebeuren. De sluizen dateren allemaal uit de periode tussen 1964 en 1970. In Friedrichsfeld vinden al werkzaamheden plaats waarvoor men de schutkolk niet hoeft te stremmen. Zoals het vernieuwen van de fundamenten voor camera- en verlichtingsmasten. Dit werk gaat gewoon door, maar de kolk wordt dus niet zoals gepland vanaf deze maand gestremd. Het is nog onbekend wanneer dit wel gaat gebeuren. De kleine kolk in Hünxe zou volgend jaar gestremd worden, die in Flaesheim in 2024. Al deze stremmingen worden dus uitgesteld door de leveringsproblemen.

Binnenvaartkrant