Views
1 week ago

2022-13

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Shipping
  • Twee
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Juni

24 21 juni

24 21 juni 2022 Namens alle bouwers en leveranciers gefeliciteerd met mts MONACO! Driveline specialist in conventional and hybrid solutions Foto: Media Creators

21 juni 2022 25 Mts Monaco: ‘un tres beau navire’ voor het bouwen van passagiersschepen is ‘wereldberoemd’. Vanaf juli zal een splinternieuw casco worden gecompleteerd tot een state-of-the-art riviercruiser, gepland voor levering in het tweede kwartaal van 2023. (foto Johan de Witte) Met 135 x 17,50 meter imponeert de Monaco aan de afbouwkade van Den Breejen Shipyard Hardinxveld. Face to face met de steven zien we een perfecte plaatvoering, zuiver laswerk (spanten laten zich onderhuids zoeken), Scheldehuidconstructie. Alles zo strak als de tekening, fraai werk uit China. Je weet genoeg, een puntgaaf casco. Compliment aan leverancier RensenDriessen Shipbuilding én hun surveyors op de werkvloer. DOOR JOHAN DE WITTE Tijdens de afbouw bij Den Breejen Shipyard heeft Wilfried van der Drift de regie. Met deze allround en ervaren scheepsbouwer – reeds sinds zijn vijfde te vinden op een scheepswerf – hebben we een afspraak tijdens lunchtijd. Gedurende het consumeren van twee boterhammen kunnen we hem interviewen… meer tijd heeft hij niet. “Sorry, maar we moeten opschieten, vertraagde leveringen verhogen de werkdruk. Half juni was de proefvaart. De Monaco is groot en gecompliceerd met alle beschikbare techniek en twee door YES geleverde 9p 3512C Cat Stage V. Dit technisch uitgebreide systeem vraagt om veel isolatie, inbouw van meerdere tanks en ondanks de enorme machinekamer is het altijd stoeien met de ruimte en dat vraagt creativiteit. We draaien hier zelf de schroefassen, lijnen de motoren en pompen uit.” Op de vraag wat voor hem nog uitdagend is, antwoordt Wilfried: “Aan vernieuwing werken, en er samen met ons team iets moois van te maken. Op tijd klaar zijn blijft een sport.” Als zijn telefoon voor de zoveelste keer rinkelt en hem naar de werkvloer roept, is dat een punt achter ons gesprek. Volop in beweging Den Breejen is een thuishaven voor schroef wisselen, schroefas- en stuurwerkreparaties, schadeherstel en klasse maken. Er zijn twee dokken, van 400 en 800 ton, en nieuwe functionele afbouwkades. Twee casco’s worden geïnstalleerd, waarvan de Monaco er één is. De krap vier maanden afbouwtijd kenmerkt de efficiency van de werf. Twee chemietankers voor Stolt komen eraan, evenals nog een drietal LPG-tankers voor GEFO. Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen leidde voor de scheepswerf tot het bouwen van alle scheepstypen. De knowhow Respectabel Eenmaal aan boord van de Monaco ontkom je niet aan de associatie met de ‘beau monde’ van het mondaine vorstendom aan de Middellandse zee. Een schitterend trunkdek. We treffen Mario Braeckman, in gesprek met leidingstraatleverancier Mostert over een aanpassing. Mario is de man die samen met echtgenote Bianca aan het roer van Marbia Shipping BV uit Brecht. Het laat zich raden waar de bedrijfsnaam Marbia voor staat! Straks heeft hij tijd voor een interview. “Allez, media horen er nu eenmaal bij”, zegt hij. “Kijkt u gerust rond, daarna kunnen we even praten.” Natuurlijk hebben we gegoogeld naar de firma: mts Monaco is met deze afmetingen de derde van deze grootte. Er zijn er nog twee van 135 x 15 en één van 11,40 x 110 meter. De Monaco heeft uitstraling, het is een machtig schip als je op de brug staat, de machinekamers induikt en de schitterende royale verblijven bekijkt. Het stuurhuis is een kapiteinsdroom – hoewel er in de tankvaart niets te dromen valt; er moet gewerkt worden. De ijver spat van het schip. Familiebedrijf “We zijn er fier op”, zegt Mario. “Evenals op onze medewerkers. In ons team spelen onze zonen Jonas (20) en Thomas (20) inmiddels een belangrijke rol. Matthias (15) loopt zich warm om zich eveneens voor scheepvaart te bekwamen. Bianca stelt zich verantwoordelijk voor de interieurs en comfort voor de bemanningen. Zelf ben ik het aanspreekpunt en ik ben er voor de lopende zaken.” “Met de extra inspanning van een nieuwbouw, is vrije tijd een zeldzame luxe. We staan pal naast onze medewerkers. Normaal probeer ik eens in de twee weken de schepen te bezoeken. Geïnteresseerd zijn in hun leefen werkwereld geeft binding.” Lees verder op pagina 27 Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering casco mogen verzorgen voor Marbia Shipping BV. Wij wensen het mts Monaco en de bemanning een behouden vaart. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl www.rensendriessen.com (foto: EMS) Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Wij bedanken Marbia Shipping BV voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Monaco een goede vaart Wij verzorgden de complete E-installatie.

Binnenvaartkrant