Views
1 week ago

2022-13

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Shipping
  • Twee
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Juni

10 21 juni

10 21 juni 2022 Vernieuwing Zaanbrug Over de Zaan tussen Wormer en Wormerveer ligt de Zaanbrug. De provincie Noord-Holland voert het komende anderhalf jaar grootschalige werkzaamheden uit aan de Zaanbrug. Door de doorvaartopening te verleggen, te verhogen en te verbreden wordt het voor schippers eenvoudiger om de brug te passeren. Met de nieuwe Zaanbrug hoeft een groot deel van de recreatievaart bovendien niet meer te wachten op een brugopening, omdat de doorvaarthoogte verruimd wordt naar circa 2,90 meter. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en duren tot eind 2023. Een tijdelijke brug met beperkte openingstijden Om het wegverkeer zo min mogelijk te hinderen, wordt vanaf half juli 2022 gebruik gemaakt van een tijdelijke brug. De tijdelijke brug komt zo’n 200 meter ten oosten van de Zaanbrug te liggen en kan geopend worden voor scheepvaart. De tijdelijke brug is slechts 1,20 meter hoog en opent en sluit minder snel dan de Zaanbrug. Hierdoor kunnen de wachttijden voor de brug langer zijn dan gebruikelijk. Wachten kan op daarvoor speciaal gemaakte wachtplaatsen. De tijdelijke brug wordt van maandag tot en met vrijdag maximaal eens per half uur voor de scheepvaart bediend, met uitzondering van de spitsuren (tussen 07.30 – 08:30 uur en tussen 16:00 en 18:00 uur). Op zaterdag en zondag zijn de genoemde bedientijden niet van toepassing, dan wordt de tijdelijke brug (max eens per half uur) op aanbod bediend. De overige bruggen over de Zaan worden zoals gebruikelijk op aanbod bediend. Stremmingen: 18, 25/26 juni en 3 /4 september Tijdens een aantal weekenddagen wordt de Zaanbrug en/of de tijdelijke brug niet bediend vanwege werkzaamheden en is de Zaan ter hoogte van Wormer/Wormerveer gestremd. Het gaat om de volgende data: zaterdag 18 juni, de weekenddagen 25 en 26 juni (en mogelijk de weekenddagen 2 en 3 juli indien werkzaamheden uitlopen), de weekenddagen 3 en 4 september (en mogelijk de weekenddagen 10 en 11 september indien werkzaamheden uitlopen). Vaaradvies Door de werkzaamheden aan de Zaanbrug en de beperkingen van de tijdelijke brug, kan er vanaf halverwege 2022 oponthoud zijn op de vaarroute over de Zaan. Vanwege de verwachte hinder kunnen schepen hoger dan 1,10 meter ook kiezen voor een alternatieve route via de Nauernasche Vaart of het Noordhollandsch Kanaal. Tijdens de dagen dat de Zaan ter hoogte van de Zaanbrug gestremd is, geldt deze omvaarroute voor al het vaarverkeer. Informatie Op de hoogte blijven van bedientijden van bruggen en sluizen, stremmingen of werkzaamheden? Kijk dan op www.vaarweginformatie.nl of de projectpagina www.noord-holland.nl/zaanbrug. Met vragen en klachten kunnen (vaar) weggebruikers contact opnemen met het servicepunt van de provincie Noord-Holland via 0800-0200600 (gratis). YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL WWW.SHIPVISION.NL Volg ons op Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw Volg zeevaart ons op Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl GEZOCHT: VOOR POTENTIËLE SCHEPEN KLANTEN DIVERSE ZIJN AFMETINGEN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 IN PRIJS VERLAAGD Splendor ms Lavorando Splendor Afmetingen : 110 x 9,50 x 2,99 Tonnage Afmetingen : : 2200 85.78 x 9.01 x 2.78 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 110 2006/1998 1.323 x 9,50 x 2,99 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 2200 Fabr. 1949 MTU / 1984 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bouwjaar Hoofdmotor : : 2006/1998 Caterpillar 3508 B STB, 1031 Pk Hoofdmotor : Fabr. MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 TE KOOP GEVRAAGD IN PRIJS VERLAAGD TE KOOP GEVRAAGD MTS 110 x 11.40 min MTS 110 3500 x 11.40 m³ min spiralen en ketel Livia ms Laborieux Livia NIEUW Afmetingen : 54.98 x 7.25 x 2.65 Tonnage Afmetingen : : 699 95 x 9.50 x 3.60 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 54.98 1963 2.374x 7.25 x 2.65 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 699 Fabr. 1973 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bouwjaar Hoofdmotor : : 1963 Bj. Cummins, 1981 type KTA 50M2, 1.600Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 1999 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bj. 1981 ms Aqua Linda 3500 m³ Nieuwbouw ms Isella duwboot Afmetingen : 95 x 9.50 x 3.21 Afmetingen : 85.0 : 19 x 9.50 x 10 meter x 3.18 Tonnage bouwjaar spiralen : 2.006 vanaf en ketel 2000 Nieuwbouw Bouwjaar Tonnage : 1.815 : 2020 duwboot Bouwjaar : 1973 Afmetingen Bouwwerf Bouwjaar : 1970 : Tinnemans, 19 - x 1999 10 meter Maasbracht Hoofdmotor bouwjaar : Caterpillar vanaf 3512 B, 1467 2000 Pk Bouwjaar Levering Hoofdmotor conditie : Fabr. : In 2020 2x overleg Scania, 550 Pk, Bouwwerf Prijs Bj. : SB Tinnemans, € 2.685.000,-- 2018, BB Maasbracht 2017 Levering conditie : In overleg Prijs : € 2.685.000,-- Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Ship Vision Telefoon: +31 (0) 183 50 54 33 Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Merwestraat Merwestraat Jan Ruijtenberg, 4a 4a, Jan 4251 mobiel: Ruijtenberg: CR +31 Werkendam +31 (0) (0) 651 651 14 53 39 39 4251 CR Telefoonnummer: Dolf Werkendam Cornet, mobiel: Dolf +31 Cornet: +31 (0) +31 (0) 183 (0) 646 50 646 549212 33 12 80 info@shipvision.nl Jan e-mail: Ruijtenberg, info@shipvision.nl Johanna mobiel: v/d Werken: +31 (0) +31 651 (0) 14 655536939 09 82 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl

21 juni 2022 11 BIRSFELDEN GAAT OP DE SCHOP Ondanks de hitte trok de open dag veel bezoekers. (foto Bo van Scheyen) Gratis ijs op open dag Nieuwe Sluis Terneuzen Wegens de energietransitie wil het kanton Basel- Landschaft de huidige opslagfaciliteiten voor minerale olie in het havengebied Birsfelden verminderen en deze activiteiten centraliseren in de haven van Muttenz. Hierdoor komt in Birsfelden op termijn 60 hectare vrij voor andere activiteiten. Als leidraad voor de herontwikkeling van het havengebied in de komende dertig jaar hebben de regering van het kanton, havenbeheerder Port of Switzerland en de gemeente Birsfelden een masterplan opgesteld: BIG-H, wat staat voor Birsfelden Industrie, Gewerbe und Hafen. Op de terreinen langs de Rijn zullen ook in de toekomst goederen worden overgeslagen. Daarbij zetten de samenwerkende partijen in op de verdere automatisering en digi talisering van de overslaginfrastructuur. Verder wil men stapsgewijs meer ruimte vrijmaken voor productie en logistiek. Duurzaamheid, innovatie en veiligheid zijn kernwoorden in het masterplan. De buitenruimte wordt opgeknapt en groener gemaakt, de energievoorziening wordt verbeterd. De havenzone moet beter op het vaarwegen-, wegen- en spoornet gaan aansluiten. Het streven: veel werkgelegenheid creëren en een hoge kwaliteit van leven. Het masterplan wordt nu stedenbouwkundig verder uitgewerkt. Afgelopen weekend konden belangstellenden een kijkje nemen op het uitgestrekte bouwterrein waar de imposante Nieuwe Sluis Terneuzen vorm krijgt. De open dag trok 1.500 bezoekers. DOOR JAN DIRK VAN SCHEYEN Vier tot vijf voetbalvelden groot. Dat wordt straks de oppervlakte van het machtige nieuwe sluizencomplex in Terneuzen, waarvan de bouw in volle gang is. Zaterdag 18 juni zagen bezoekers de dimensies toen ze achter de hekken mochten tijdens de publieksdag van de bouwer van de sluis, aannemerscombinatie Sassevaart, en de opdrachtgever, de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie. De komst van de sluis is niet alleen voor de zeevaart, maar ook voor de binnenvaart belangrijk Dat ondanks de hitte zoveel mensen de moeite namen om het gigantische Vlaams-Nederlandse project van nabij te bekijken, overtrof de verwachtingen van omgevingsmanager Harm Verbeek van de Scheldecommissie. “Veel bezoekers vertelden me dat ze onder de indruk waren, niet alleen van de omvang van het project, maar vooral ook van wat er allemaal te zien was en hoe alles netjes is geregeld.” Doorstroming Bij het binnenhoofd, de kolk en het buitenhoofd van de sluis waren verhoogde uitkijkpunten gemaakt vanwaar het publiek een mooi uitzicht had op de indrukwekkende sluis in wording. Het was best wel een tippel van het ene uitkijkpunt naar het andere, maar de organisatie had vanwege de warmte voor gratis ijsjes en extra water gezorgd voor het publiek. Volgend jaar moet het eerste schip door de nieuwe sluis varen. De sluis is de vernieuwde, grotere toegangspoort tot de havengebieden van Terneuzen en Gent, die aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen liggen. Omdat het Terneuzense sluizencomplex een veel grotere capaciteit krijgt, zal de doorstroming van het scheepvaartverkeer straks een stuk vlotter gaan op de vaarroute tussen Rotterdam en het Seinebekken in Frankrijk. Grotere schepen “De komst van de sluis is niet alleen voor de zeevaart, maar ook voor de binnenvaart belangrijk”, zegt Verbeek. “Nu al passeren jaarlijks zo’n 50.000 binnenschepen het sluizencomplex. Maar binnenvaartschepen worden ook steeds groter. Het betekent dat er in de bestaande Oostsluis, die bestemd is voor de binnenvaart, steeds minder schepen gelijktijdig kunnen worden geschut. Konden er vroeger bij wijze van spreken zes in die sluis, nu gebeurt het al dat er soms voor niet meer dan twee plek is...” Als de Nieuwe Sluis straks klaar is zal het sluizencomplex bestaan uit drie sluizen: naast de nieuwe sluis en de Oostsluis is er nog de Westsluis. Die is voor de zeevaart, maar wordt ook gebruikt door de binnenvaart (bijvoorbeeld zware duwvaartcombinaties). De Oostsluis is uitsluitend voor binnenvaart en pleziervaart. De Middensluis is afgebroken. Eén miljard euro Er waren op de open dag meerdere informatiepunten waar in oranje hesjes gehulde medewerkers van het project vragen beantwoordden. De bouw van de Nieuwe Sluis, die bijna een miljard euro kost, is een technisch hoogstandje waar een hoop specialistische knowhow bij komt kijken. Het leeuwendeel van de aanlegkosten, 800 miljoen euro, wordt door Vlaanderen betaald. Verbeek vond het leuk dat de bezoekers erg geïnteresseerd waren. “Ze vonden het in de eerste plaats natuurlijk al fantastisch om vrijelijk over het bouwterrein te kunnen lopen zonder te worden weggestuurd, maar ze hadden ook veel vragen, vaak van technische aard, bijvoorbeeld over de zoutdrempel die aan de kanaalzijde in de sluis wordt aangelegd.” Deze drempel voorkomt dat er te veel zout Westerscheldewater in het kanaal terechtkomt. Dat moet verzilting van het kanaal tegengaan. Vier Eiffeltorens De nieuwe sluis maakt het Kanaal van Gent naar Terneuzen toegankelijk voor de steeds grotere zeeschepen. Er kunnen straks zeereuzen worden geschut tot 366 meter lang, bijna 50 meter breed en met een diepgang van 14,50 meter. De sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en ruim 16 meter diep en is daarmee een van de grootste ter wereld. Om een idee te geven: hij wordt zo diep dat je er een flatgebouw van vijf verdiepingen in kunt onderdompelen. Voor de aanleg, inclusief kades en afwerking, wordt 32.000 ton staal gebruikt – dat is vier keer de Eiffeltoren – en 330.000 kuub beton – dat is evenveel als 120 olympische zwembaden vol. “GEEN LOZINGEN BIJ TATA STEEL” De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft bij het laden en lossen bij Tata Steel geen enkele illegale lozing van schepen geconstateerd. Dat schrijft de ILT in een onderzoeksrapport dat staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat op 15 juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. “Het varen met een bevuild dek is niet verboden, het schoonvegen van een bevuild dek waarbij de resten van een lading in de haven of zee belanden wel.” Na een artikel in het Noordhollands Dagblad over lozing van ladingresten in de haven onderzocht de ILT op verzoek van staatsecretaris Heijnen of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest. Op de 560 inspecties in de afgelopen vijf jaar was dat nooit het geval. NOG NIET VERKOCHT Een schip bij Tata Steel. (foto ILT) In de vorige editie van deze krant stond een artikel over het afscheid van Ellie en Severine Gubbels. Ze stoppen met Café Het Wiel in Maasbracht. Daarin werd vermeld dat de zaak verkocht is. Dat is echter (nog) niet het geval. De onderneemsters zijn nog in gesprek met kandidaten.

Binnenvaartkrant